Resultat: .
0%
röster
2013-07-31, 21:57
Medlem
P.Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
De sönderrostade spårvagnarna är bara Västtrafik att beskylla och ingen annan. Vagnarna som görs i Italien är anpassade för vädret och klimatet där och är knappast utformade för det svenska klimatet, om inte det specifikt efterfrågas. Kolla bara var AnsaldoBreda har sina produktionsanläggningar; Reggio di Calabria, Neapel, Palermo och Pistoia.
Njae, det vore ju konstigt då spårvagnar från CAF (Frankrike), Bombardier (Montreal, d.v.s. i ett område utan saltvatten) etc aldrig har varit något problem i nordiska klimat. Tror snarare att just AnsaldoBreda är ett oerhört misskött företag. Både Oslos och Göteborgs spårvagnar rostade sönder jag läste även att Belgiens och Nederländernas statliga järnvägar har fått dra sig ur en stororder på grund av de många tekniska problem de första tågseten som levererades hade.
2013-07-31, 22:59
Medlem
Bra snack av Stivali. Men som sagt så nåddes ett crescendo här på Flashback sommaren 2006.

Svenskar har varit stolta över att lämna det gamla och att hela tiden ligga i framkant med sociala reformer, jämställdhet, multikultur, feminism osv. Att ta sig själv och livet på allvar. Att riva det gamla och bygga nytt, funktion är viktigt. Konsensus. Mogna överväganden. Litar på auktoriteter. Laglydiga.

Italienarna håller på traditioner, familj, stolta över antiken och renässansen, duktiga på mode och sportbilar. Att ta livet med en klackspark. Bevara det gamla och svårt som fan att bygga nytt, utseende är viktigt. Olika åsikter. Känslor och passion. Misstror auktoriteter. Laglydiga ibland.

Ingen värdering, bara ett konstaterande att vi är olika. Hmm får man dra sådana här fördomsfulla generaliseringar nuförtiden?
https://www.flashback.org/t2184401

Svaret är naturligtvis ja. Åtminstone i Calcio-tråden.

Men förutom att vara fjolliga, filmande, mammagrisar med rakade ben och gelé i håret, som efter matchen tar på sin armani-kostym och hoppar in i sin Ferrari. Eller brutala gangstrar. Som älskar diverse konspirationsteorier. Så gäller jämförelsen som Vialli gjorde mellan Italien och England, eftersom England står så nära Sverige inte minst fotbollsmässigt:

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68

Har läst boken ”the Italian Job” av Gianluca Vialli & Gabriele Marcotti.

En insiktsfull bok med undertiteln ”A journey to the heart of two great footballing cultures”. Och Vialli har onekligen något att bidra med i det sammanhanget. Samt har tillgång till Mourinho, Ferguson, Lippi, Capello osv…

Finns många visdomsord, men jag koncentrerar mig här på de kulturella skillnaderna. Eftersom England ligger jävligt nära Sverige i det sammanhanget, inte minst när det gäller fotboll, så kan man nästan likställa Sverige med England…

Bokens uppdelning är spelaren, tränaren och allt annat. Och visst är där självklarheter som att engelska träningar och matcher håller ett jämnt och relativt högt tempo, samt att Calcio är mer taktiskt och strategiskt. Men där finns också små guldkorn.

Att italienarna är mer rationella, medan engelsmän mer går på hjärta. Att italienare är resultatorienterade medan engelsmän går på inställning. Att engelska spelare inte ifrågasätter på träningar, medan italienarna vill veta varför de gör en viss övning. Samt naturligtvis att italienarna inte är så benägna att följa auktoriteter.

Och Vialli har också bra förklaringar till det klassiska påståendet att italienska lag aldrig utklassar ett annat. Samt varför de mot slutet av en säsong kan förlora mot ett sämre lag som verkligen behöver poäng.

Dels finns det rationella, dvs att spara krafter till viktigare matcher. Men mer intressant tycker jag att det är när Vialli nämner att efterkrigstidens Italien dominerats av å ena sidan katolska kyrkan och å andra kommunister. Och det de har gemensamt är att man ska hjälpa de behövande. Och man vet aldrig när man själv kan behöva hjälp…

Medan en italienare tycker att det är oförskämt att sparka på den som ligger, tycker en engelsman att det är osportsligt att inte ge sitt bästa i alla lägen…
Citat:
Vialli resonerade kring det välkända fenomenet i sin bok "the Italian Job".

Enligt honom kan man kanske finna grunden till den kulturella skillnaden (dvs sämre teknik i England, men bättre kondition) i klimatet.

Inte temperaturen eller nederbörden. Det är fan kall och blött även i norra Italien. Utan i vinden...

Därför är det svårt att stanna upp träningen och snickesnacka taktik under långa stunder. Också svårt att rada upp spelarna för att köra teknikövningar typ att avluta på volley. Mycket enklare att köra igång matchspel, konditionsträna eller andra övningar där man hela tiden är i rörelse.

Det är detta som lett till att spelet i England karaktäriserats av högt och jämnt tempo, där de dock inte lyckats komma upp i den maxfart som finns i Calcio.

Som sagt så försvinner dessa skillnader alltmer, i takt med att spelare och tränare från andra länder kommer till PL. Men många av mitten- och bottenlagen präglas fortfarande av detta, vilket gör att matchtempot fortfarande håller samma jämna fart utan de höga topparna.

Samtidigt så spelar t ex Juventus i ett högt och jämnt tempo numera.

Men som sagt, om man vill generalisera så gäller fortfarande den gamla sanningen att maxfarten är högre i Calcio.

Poängen är att man här på Flashback blev betydligt mer provocerade av att Italien vann VM 2006 än att Spanien vann fyra år senare.

Och att Calcio-tråden skiljer sig från de andra trådarna. Fotboll är en självklar del av livet i Italien, vilket gör att man inte kan skilja det från allt det andra.
Senast redigerad av Brille68 2013-07-31 kl. 23:03.
2013-08-01, 20:18
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Svenskar har varit stolta över att lämna det gamla och att hela tiden ligga i framkant med sociala reformer, jämställdhet, multikultur, feminism osv. Att ta sig själv och livet på allvar. Att riva det gamla och bygga nytt, funktion är viktigt. Konsensus. Mogna överväganden. Litar på auktoriteter. Laglydiga.

Dina iakttagelser är säkert helt korrekta. Men i just den här diskussionen kanske inte lika relevanta som i andra sammanhang. För dina debattmotståndare under VM 2006 kännetecknades nog inte av just ovanstående egenskaper. De var ju troligen inga öppensinnade, pappalediga, pridefestivalbesökande feminister som sitter med alla sina invandrarkompisar & gör mogna överväganden om hur intressant det är att ta del av olika fotbollskulturer. Samt litar på auktoriteter i TV-studion som säger att Italien spelar bra.

Det är ju snarare en inskränkt pöbel som på ett självförhärligande sätt köper alla förutfattade meningar rakt av & bygger upp en fantasivärld helt utifrån detta. En hyperkonservativ typ som beställer samma maträtt varenda dag. Eller "konservativ" är kanske fel ord. Jag är själv konservativ som fan & tycker allt var bättre förr. "Rädd för allt främmande" är kanske en bättre formulering. Troligtvis höll inte Italien-hatarna på Mexiko, Ghana eller Ecuador heller.
2013-08-01, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Dina iakttagelser är säkert helt korrekta. Men i just den här diskussionen kanske inte lika relevanta som i andra sammanhang. För dina debattmotståndare under VM 2006 kännetecknades nog inte av just ovanstående egenskaper. De var ju troligen inga öppensinnade, pappalediga, pridefestivalbesökande feminister som sitter med alla sina invandrarkompisar & gör mogna överväganden om hur intressant det är att ta del av olika fotbollskulturer. Samt litar på auktoriteter i TV-studion som säger att Italien spelar bra.

Det är ju snarare en inskränkt pöbel som på ett självförhärligande sätt köper alla förutfattade meningar rakt av & bygger upp en fantasivärld helt utifrån detta. En hyperkonservativ typ som beställer samma maträtt varenda dag. Eller "konservativ" är kanske fel ord. Jag är själv konservativ som fan & tycker allt var bättre förr. "Rädd för allt främmande" är kanske en bättre formulering. Troligtvis höll inte Italien-hatarna på Mexiko, Ghana eller Ecuador heller.

Du har såklart en poäng.

Men tanken var att visa på de olika åsikterna och livsåskådningarna mellan de båda länderna. Något vi svenskar har jävligt svårt för. Hela tanken bakom Aftonbladets ”Vi gillar olika” var ju en kampanj mot de som inte tyckte som majoriteten.

Att åka till Spanien och njuta av sol och billig alkohol är ok, men att åka till Italien och njuta av god mat & dryck samt uppleva kultur är fan lika fisförnämt som att erkänna att man läst en bok som inte är en deckare eller chick lit.

Just nu spelar MFF mot ett skitlag i PL. Hade känts lugnare med il Capitano Daniel Andersson på planen. Hans kunskaper inom Calcio var alltid förvånansvärt underskattade.
2013-08-01, 21:15
Medlem
Stivalis avatar
Det går ju inga ligamatcher nu så vi har tid för att reflektera & gå på djupet kring det här med hatet mot olika fotbollsländer. För att inte ta plats sätter jag spoiler-taggar. Vissa är säkert mer intresserade av att läsa inlägg om Juves spelsystem än filosofiska utläggningar. Inte för att det är OT för det är i allra högsta grad aktuellt gällande diskussionen fjoll-fotboll vs macho-fotboll.

Citat:
Ingen värdering, bara ett konstaterande att vi är olika. Hmm får man dra sådana här fördomsfulla generaliseringar nuförtiden?
https://www.flashback.org/t2184401

2013-08-01, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av P.G
Njae, det vore ju konstigt då spårvagnar från CAF (Frankrike), Bombardier (Montreal, d.v.s. i ett område utan saltvatten) etc aldrig har varit något problem i nordiska klimat. Tror snarare att just AnsaldoBreda är ett oerhört misskött företag. Både Oslos och Göteborgs spårvagnar rostade sönder jag läste även att Belgiens och Nederländernas statliga järnvägar har fått dra sig ur en stororder på grund av de många tekniska problem de första tågseten som levererades hade.
Jag köper det du säger. Jag gick kanske lite hårt ut i mitt inlägg, men måste dock poängtera att Västtrafik även bör befinna sig i kategorin "misskötta företag".
2013-08-01, 21:37
Medlem
Samtidigt så gillar jag de fördomsfulla generaliseringarna som förenklar mitt liv. Poängen är att inte använda dem på individnivå.

Tänk bara på begreppet ”Stilo Juve”. Positivt som fan för de flesta italienare, men knappast för de värsta rivalerna. Man fyller det med egna upplevelser och kunskap.

Man kan såklart diskutera runt det hela mer eller mindre initierat, men poängen är att det är dumt att förbjuda åsikter.

Jag tycker att Juventus spelar som ett väloljat lag, att Verona är blött, att zigenare är tjuvaktiga skator, att Cagliari spelar stenhårt, att koreaner är intelligenta människor som uppfostrar sina barn alltför disciplinerat, att Napoli är kaos…
2013-08-01, 21:52
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av P.G

Ett jävla tjat om spårvagnar från din sida. Jag har ju sagt att spårvagnar är fjolligt oavsett var de byggts. Riktiga män som går på San Paolo med andra huliganer, som måste hållas tillbaka med vallgrav kring planen, åker rejäla lokomotiv. Nämligen "Caimano". Kajmanen!! Vi tar kajmanen till San Paolo & slåss med kravalluppklädd polis i ett vulkaniskt område!!

FS E656 "Caimano" kallad. Riktiga jävla grejer det:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:FS_E656_294.jpg

Visst kan det gå åt skogen även med en "Caimano". Hmm....ser lite problematiskt ut här:

http://it.wikipedia.org/wiki/File:2009_Viareggio_train_accident_surrounding_dam ages_06.jpg

Min poäng är dock att spårvagn åker man för att kolla på fjoll-fotboll mellan GAYS & Bananer i pyjamas. Kajmanen tar en till riktigt hård fotboll mellan Napoli & Salernitana. Även Alabama-amerikanen som kör Cheva Silverado & kollar på NFL anser att Napoli-Salernitana är STENHÅRT.

EDIT: Glömde skriva att just Ansaldo var med bland de som utvecklade & byggde "Caimano". Dock inte Breda. Men NAC Breda har väl alltid varit ett skitlag så bygga tåg kan dom nog inte heller. Var det inte mot dom Zlatan gjorde det där berömda solo-målet?
Senast redigerad av Stivali 2013-08-01 kl. 22:00.
2013-08-01, 21:59
Medlem
Många vänskapsmatcher nu. Inget speciellt uppseendeväckande förutom att Sassuolo imponerar och att Milan drabbats av osannolikt många skador. Tror i och för sig att man tar det säkra före det osäkra och vilar de spelare som man är det minsta oroliga för.

För Milan är det viktigt att nu komma upp i konkurrenskraftig nivå tidigt. Därför vill man möta kvalificerat motstånd. Mot Manchester City stod det 5-0 efter 36 minuter. Fullständig jävla katastrof även om ingen i det ordinarie försvaret var på planen.

Man snyggade till siffrorna till 5-3 och framförallt släppte man inte in fler mål.

Och idag besegrade man i samma vänskapsturnering Sao Paulo med 1-0. Allegri trollar med knäna.

Om Milan hinner få spelarna på plats så bör de såklart klara situationen. Laget är ett år bättre än förra säsongen. Men de har ingen särskild bredd.

PS
MFF läcker som ett såll. Comeback för il Capitano!
2013-08-01, 22:16
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
...
Jag tycker att Juventus spelar som ett väloljat lag, att Verona är blött, att zigenare är tjuvaktiga skator, att Cagliari spelar stenhårt, att koreaner är intelligenta människor som uppfostrar sina barn alltför disciplinerat, att Napoli är kaos…

Jag håller med om allt det där. Enda problemet är ju när de stroppiga divorna från Bayern München visar sig vara fan så mycket mer väloljat än Juve. Då har du mitt resonemang i ett nötskal.

Vi hoppas såklart att Bentegodi är extra blött den här säsongen så att Bostjan Cesar & alla andra gulblå lirare, som i år kommer finnas där varenda helg, kan få till sina glidtacklingar & visa att Old Firm är rena Pride-paraden i jämförelse.

Eller finns Bostjan Cesar med på partyt egentligen? Han kanske blir såld & missar hela byslagsmålet?
2013-08-01, 22:38
Medlem
Stivali har ett resonemang kring tuff respektive fjoll-fotboll. Jag tog inte upp tråden i den mening som han skrev, eftersom jag i princip håller med honom…

Däremot vill jag ännu en gång lyfta fram en stenhård och duktig spelare.

Il Capitano.

Säsong: antalet matcher, gula kort.

2012/2013: 29, 18
2011/2012: 32, 12
2010/2011: 29, 8
2009/2010: 32, 15
2008/2009: 31, 15
2007/2008: 32, 14
2006/2007: 30, 14
2005/2006: 30: 14
2004/2005: 30, 13
2003/2004: 33, 12
2002/2003: 12, 5
2001/2002: 32, 12
2000/2001: 24, 9
1999/2000: 9, 2

Finns det någon nu aktiv spelare som kan konkurrera med detta? Och inte vara en ”buse” utan en nyckelspelare i uppspelen. Och bara åtta röda kort.

OBS bortser från åren i Roma eftersom de inte är särskilt viktiga och att de sabbar statistiken med t ex två röda på fyra matcher det sista året innan han fick möjligheten på den vackra ön.
2013-08-01, 23:04
Medlem
Maaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Eller finns Bostjan Cesar med på partyt egentligen? Han kanske blir såld & missar hela byslagsmålet?

Man kan i alla fall lita på att ett gäng östeuropéer finns på plats. Är det inte Bostjan är det Farkas, Jokic, Hetemaj (typ lite), Papp, Pamic, Radovanovic, Lazarevic, Stoian eller någon annan stolle som är beredd att blöda lite. Gialloblú (det riktiga) verkar ha nischat in sig lite mot öst, minst sagt.

Har säkert diskuterats tidigare, men vem har egentligen Serie A:s längsta eller mest italienska polisongprydnad? Från Chievo nomineras iaf. Puggioni: http://www3.pictures.zimbio.com/gi/Cristian+Puggioni+bCAG6VF-26wm.jpg

Apropå fördomar, kanske de oproportionellt långa polisongerna inte är typiskt italienskt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in