Resultat: .
0%
röster
2013-05-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall

Är man fotbollsälskare och inte står bakom er nu, är man en djävul. Sen att Cellino är den han är har faktiskt inte så stor betydelse.
Härligt inlägg. Jag håller med dig i resonemanget och slickar tacksamt i mig berömmet.

BLs styrka är att de ekonomiska framgångarna till stor del bygger på egna arenor och fansen. VM 2006 spelar naturligtvis en viss roll i sammanhanget. Men man har tagit många riktiga beslut på vägen.

Cagliaris moral är baserad på och utgår ifrån spelarna. Det de visar på och vid sidan av planen har gjort att fansen är med och inte emot. Conti spelar sin 15:e säsong efter sommaren. Pisano, Cossu, Sau och Murru är födda i Cagliari och ingår i startelvan. Nainggolan har bildat familj med en inföding, Dessenas föräldrar kommer från den vackra ön, Pinilla har aktivt sökt sig dit osv. På slutet var la Salvezza klar, men de krigade till sig en poäng mot Juventus, och avslutade med en seger mot Lazio. Grinta!

Spelarna är hela tiden med på diverse evenemang, med främst barn och skolor i centrum. Och spelarna ledde protesttåget genom staden. Fansen stod och sjöng utanför häktet då Cellino satt där.

Jag har släppt något på rapporteringen på sistone, eftersom jag inte vill tjata ihjäl tråden med information om ett provinslag. Men för några dagar sedan fick man ett ultimatum att presentera en lösning på de krav som man menar att arenan inte uppfyller inom 10 dagar. Det betyder att det ska vara klart i slutet av nästa vecka. Annars måste man välja en annan arena för nästa säsong. Och det finns idag ingen annan arena på Sardinien som klarar kraven.

Man skulle förmodligen kunna fixa till kommunens arena Sant’Élia för en relativt billig peng. Renovering av gamla arenor har inte alls de krav som ställs på nya arenor. Och politikerna hade inte heller försökt hindra det. Ett nederlag för klubben, men hade gjort det möjligt för fansen att uppleva matcherna.

Samtidigt är det regionala val nästa år och dags för politiker att börja positionera sig.
Senast redigerad av Brille68 2013-05-30 kl. 21:32.
2013-05-30, 21:36
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Även Nainggolan ryktas det om. Matri hade varit underbart.

Stekelenburg har inte ens lärt sig italienska vad jag förstått. Fyfan vilket korkad holländare han är. Symboliserar verkligen dumdrygheten det där landet har fostrat genom åren.

Är du ironisk när det gäller Matri?
2013-05-30, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli

Alltså, jag har nämnt det här ofta. Att italiensk fotboll befinner sig i kris. Det här med resultat i CL kan kvitta. Vad som är mest alarmerande är ju att stora proffsklubbar går åt helvete.

Jag vill inte framstå som en pajas som sitter & håller på dom bra lagen mot dom okända lagen. Bara konstaterar att det är åt helvete med klubbarna som torskar mot korplag. Allt handlar naturligtvis om hur man vansköter klubben & går i backen.
...
Du har såklart rätt. Vilket är anledningen till att jag vill se de stora lagen klättra. De har publik och traditioner. Och det är också anledningen till att jag och förmodligen många andra också vill ha upp Hellas. Publik, traditioner och även politiska motsättningar. Jag ser gärna att Livorno också tar sig upp. Skapar intresse och höjer pulsen…
2013-05-30, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer

Om Allegri tar över Roma så är Matri och Astori lågoddsare vad gällande nya rekryter.
I väntan på uttalanden efter Allegris (sista) måltid i Milano så kan vi konstatera att både Matri och Astori spelade i Milan som juniorer, samt slog igenom i Allegris Cagliari…

Cagliari har dessutom goda relationer med Milan, något som man också hade med Roma innan de (Baldini) betedde sig som as. Påverkar ju dock endast Astoris framtid.
2013-05-30, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
I väntan på uttalanden efter Allegris (sista) måltid i Milano så kan vi konstatera att både Matri och Astori spelade i Milan som juniorer, samt slog igenom i Allegris Cagliari…

Cagliari har dessutom goda relationer med Milan, något som man också hade med Roma innan de (Baldini) betedde sig som as. Påverkar ju dock endast Astoris framtid.
Allegris middag med Galliani fick i la Gazzetta den träffande rubriken ”La cena è un antipasto”, dvs kvällsmaten är en antipasto (förrätt). I början av nästa vecka behagar il Cavalieri delta. Och först då kan några slutgiltiga beslut tas.

Inbillar mig att Allegri ställer vissa minimikrav, eftersom han har Roma i bakfickan. Men Roma är otåliga och det borde Milan också vara. Kvalet till CL kommer relativt tidigt, och tränarfrågan kan ställa till onödig oreda.
2013-05-30, 23:58
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Försöksdjur
Är du ironisk när det gäller Matri?

Inte det minsta. Han hade smällt in massor av bollar i nät med Totti bakom sig.
2013-05-31, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Inte det minsta. Han hade smällt in massor av bollar i nät med Totti bakom sig.
Jag håller med. Matri gör många och smarta löpningar. Passar Totti utmärkt eftersom han ser luckorna och har förmågan att placera bollen där. Han njuter av rörliga spelare som rör sig på djupet.

Dessutom tror jag att Roma är en "lagom" stor klubb för Matri.
2013-05-31, 01:42
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag håller med. Matri gör många och smarta löpningar. Passar Totti utmärkt eftersom han ser luckorna och har förmågan att placera bollen där. Han njuter av rörliga spelare som rör sig på djupet.

Dessutom tror jag att Roma är en "lagom" stor klubb för Matri.

Yeah, håller med helt. Han slår mig som en välskolad och arbetsam spelare. Osvaldo har egentligen aldrig passat speciellt bra ihop med Totti på planen, jag tycker inte han rör sig på rätt vis. Märklig spelare och människa över huvud taget den där Osvaldo...

Gamle mittfältsgnuggaren Alessio Tacchinardi har blivit tränare för U.S Pergolettese. De spelar för närvarande i Serie D. Han är fortfarande hårfager. Haha, vilket jävla hår han har när man googlar på ét. Här var det snyggt i alla fall.

https://twitter.com/FEDERICADAVERIO/status/340154782528454657/photo/1
2013-05-31, 03:06
Medlem
Jag vet att det kan vara svårt att höra eller erkänna som Romanista, men Totti är ett hinder för klubben. Man har bra material för ett tekniskt och fysiskt 4-2-3-1 och 4-3-3, men då krävs det att alla offensiva spelare sliter med och utan boll. Totti har varken fysiken eller mentaliteten för det.

En bra tränare kan få spelare som Lamela och Pjanic att börja jobba lika hårt som Ribery eller Di Maria, men kommer Roma och Totti acceptera att Totti förlorar sin startplats? Allegri vill nog helst bänka och t.o.m. bli av med Totti om han får jobbet, precis som han gjorde med Milans legender. Jag misstänker starkt att det var en av anledningarna till att han anställdes av Milan. De äldre spelarna kunde skickas ut utan att den sentimentale mysfarborn Galliani behövde ta de där tuffa besluten som skulle såra spelarna och förstöra hans relation med dem. Roma vill kanske göra likadant?
2013-05-31, 06:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariwani
Jag vet att det kan vara svårt att höra eller erkänna som Romanista, men Totti är ett hinder för klubben. Man har bra material för ett tekniskt och fysiskt 4-2-3-1 och 4-3-3, men då krävs det att alla offensiva spelare sliter med och utan boll. Totti har varken fysiken eller mentaliteten för det.

En bra tränare kan få spelare som Lamela och Pjanic att börja jobba lika hårt som Ribery eller Di Maria, men kommer Roma och Totti acceptera att Totti förlorar sin startplats? Allegri vill nog helst bänka och t.o.m. bli av med Totti om han får jobbet, precis som han gjorde med Milans legender. Jag misstänker starkt att det var en av anledningarna till att han anställdes av Milan. De äldre spelarna kunde skickas ut utan att den sentimentale mysfarborn Galliani behövde ta de där tuffa besluten som skulle såra spelarna och förstöra hans relation med dem. Roma vill kanske göra likadant?
Nja Jag har läst liknande resonemang tidigare. Och det beror naturligtvis på hur tränaren vill spela.

Men jag håller inte med. Totti skulle kunna piska upp tempot till oanade höjder. Precis som Roberto Baggio gjorde under sina sista år i Brescia. Genom att konsekvent spela med skarvar och ett tillslag. Båda är/var spelmässiga och tekniska genier.

Allt hänger dock på att medspelarna är rörliga och tar löpningar. Annars kommer det att se ut som att han är ”slut”. På samma sätt som många trodde att Pirlo var slut för några år sedan då han spelade med Seedorf, Ronaldinho, Ibra & co. Alla stod och väntade på att de skulle få bollen och ingen tog löpningarna. Pirlo såg långsam ut då han stod och drällde med bollen. Han hade inget alternativ. Vilket sedan blev ännu tydligare då han kom till Juventus där tempot var betydligt högre.
2013-05-31, 10:25
Medlem
David.s avatar
Problemet är ju att Totti varit Romas i särklass bästa spelare under säsongen. Med viss konkurrens från både Marquinhos och Lamela givetvis, men den förstnämnda spelade 2/3 så många matcher som Totti & den sistnämnda assisterade medspelarna sju gånger mindre än honom.

Men även om Totti är lagets bästa spelare så är det inte ett faktum att laget som helhet också är bättre med Totti. Det är väl däri problemet ligger. Utfasningen av spelare med en sådan oerhört stark anknytning till ett lag är ofta smärtsam. Nu handlar det om att fasa ut en spelare med en anknytning till själva klubben & som istället sett flera olika lag bli utfasade under sin period där. Det händer mer eller mindre aldrig, vilket gör att alla tycks stå mer eller mindre handfallna när det väl ska ske.

Juventus hanterade det extremt väl med Del Piero, även om bl.a. Brolle var uppenbart kritisk. Palotta tycks ha hintat om att Totti är essentiel för klubben i framtiden och har väl redan lagt fram kontraktförslag om jag inte missminner mig. Men för att man ska få något perspektiv på hur starkt förknippad han egentligen är med klubben är följande fakta intressant.

Följande tränare har passerat under tiden Totti varit i klubben: Vujadin Boškov, Carlo Mazzone, Carlos Bianchi, Nils Liedholm, Ezio Sella, Zdeněk Zeman, Fabio Capello, Cesare Prandelli, Rudi Völler, Luigi Delneri, Bruno Conti, Luciano Spalletti, Claudio Ranieri, Vincenzo Montella, Luis Enrique, Zdeněk Zeman samt Aurelio Andreazzoli.

Han har ju till och med överlevt ägarfamiljer, banker & snart även konsortium. Mezzaroma, Sensi & DiBenedetto trillade väl mer eller mindre pin allihopa efter de försökte hänga på i Tottis klacksparkar-takt. Finns det någon spelare i historien som har haft ett liknande inflytande i en klubb av Romas dignitet? Jag kan åtminstone inte minnas något liknande fenomen.
2013-05-31, 10:26
Medlem
Bra tugg i tråden nu. Mycket intressant läsning om både Cagliaris och Romas tillstånd, stora problem, men av helt olika anledningar. När det pratas om problem hade det varit intressant med en Inter-aspekt också, som ju fortfarande verkar erfara någon form av post-Mourinho-blues.

Vivoli, du som gillar klubbmärden, kan du dessa? http://i.imgur.com/bfpwCGE.jpg
Notera att det inte enbart är italienska märken.
Senast redigerad av Pellebelle 2013-05-31 kl. 10:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in