Citat:
Ursprungligen postat av
motvall
…
Är man fotbollsälskare och inte står bakom er nu, är man en djävul. Sen att Cellino är den han är har faktiskt inte så stor betydelse.
Härligt inlägg. Jag håller med dig i resonemanget och slickar tacksamt i mig berömmet.
BLs styrka är att de ekonomiska framgångarna till stor del bygger på egna arenor och fansen. VM 2006 spelar naturligtvis en viss roll i sammanhanget. Men man har tagit många riktiga beslut på vägen.
Cagliaris moral är baserad på och utgår ifrån spelarna. Det de visar på och vid sidan av planen har gjort att fansen är med och inte emot. Conti spelar sin 15:e säsong efter sommaren. Pisano, Cossu, Sau och Murru är födda i Cagliari och ingår i startelvan. Nainggolan har bildat familj med en inföding, Dessenas föräldrar kommer från den vackra ön, Pinilla har aktivt sökt sig dit osv. På slutet var la Salvezza klar, men de krigade till sig en poäng mot Juventus, och avslutade med en seger mot Lazio. Grinta!
Spelarna är hela tiden med på diverse evenemang, med främst barn och skolor i centrum. Och spelarna ledde protesttåget genom staden. Fansen stod och sjöng utanför häktet då Cellino satt där.
Jag har släppt något på rapporteringen på sistone, eftersom jag inte vill tjata ihjäl tråden med information om ett provinslag. Men för några dagar sedan fick man ett ultimatum att presentera en lösning på de krav som man menar att arenan inte uppfyller inom 10 dagar. Det betyder att det ska vara klart i slutet av nästa vecka. Annars måste man välja en annan arena för nästa säsong. Och det finns idag ingen annan arena på Sardinien som klarar kraven.
Man skulle förmodligen kunna fixa till kommunens arena Sant’Élia för en relativt billig peng. Renovering av gamla arenor har inte alls de krav som ställs på nya arenor. Och politikerna hade inte heller försökt hindra det. Ett nederlag för klubben, men hade gjort det möjligt för fansen att uppleva matcherna.
Samtidigt är det regionala val nästa år och dags för politiker att börja positionera sig.