Resultat: .
0%
röster
2012-11-23, 10:17
Medlem
Lysande Vivoli! Men har du helt slutat sova?

Inväntar finalen med stor spänning. Mitt tips är att Vialli avgör efter att ha blivit frispelad av Mancini!
2012-11-23, 11:08
Medlem
Då har den stora dagen kommit. Detta Barcelona som tränades av Johan Cruyff är mytomspunnet & klassiskt. När man säger Barca är det främst det laget jag tänker på då det var det jag växte upp med. Alltså med Guardiola som spelare inte tränare.

Utlänningarna var Ronald Koeman, Michael Laudrup & Hristo Stoichkov. Tre klassiska världsstjärnor som alla hade spetskvaliteter & spelsinne. Koeman, han med bössan. Laudrup eleganten. Stoichkov, superdivan som var kung.

Boskovs Sampdoria var en samspelt enhet även om Lombardo, Mancini & Vialli stack ut. Ett lagbygge där namn som Marco Lanna inte var världsstjärnor men ack så viktiga.

Klippet jag hittade är fruktansvärt bra. Skyhög kvalitet från klassiska Wembley med katalanska kommentatorer. Det är nästan 10 min långt men jag vill verkligen att alla ser det. De som inte pallar utan vill gå direkt på Koemans frisparksmål får leta upp ett kortare klipp själva. Det här klippet var så bra att jag vill att bilderna ska tala för sig själva istället för att jag sitter & babblar.

Notera kantspringaren Lombardo som slår bollen på ena sidan backen & springer förbi på andra för att sedan frispela Vialli. Typiskt Lombardo. Han var en riktigt äkta kantspringare. En utdöd sort.

Vialli är nära ett antal gånger men det ville sig inte idag. Frisparken känns billig. Jag tror att domaren anser att Pari, som ligger ner, låser fast en Barca-spelare med benen.

Ok, njut av bilderna från Wembley

(10 min långt)
http://www.youtube.com/watch?v=IR8KHxIP5G4
2012-11-23, 12:30
Medlem
För er som ännu inte fått nog av nostalgi från 1992. Barcelona & Sampdoria var ju inte de enda storheterna som lirade på Wembley det året.

Det här får avsluta min serie om Europacupen 1991/92:

Guns N´Roses med "Knocking on heavens door", Live från Wembley 1992.

http://www.youtube.com/watch?v=gfa2fsrruS8
2012-11-23, 16:03
Medlem
Mycket goda nyheter inför det sicilianska derbyt. Allas vår lille favorittjockis, Fabrizio Miccoli, väntas starta imorgon. Jag var fundersam om jag överhuvudtaget skulle se matchen, men nu så! Ett Palermo med Miccoli är ett helt annat Palermo än utan denne. Enligt mig kanske det rentav är ligans mest sevärda spelare. Lite synd bara att Dybala bänkas på bekostnad av detta. Hade varit kul att se denne, framförallt i ett sicilianskt derby. Även Catania kommer med ett bra lag, Lodi, Almiron, Legrottaglie och sist men inte minst, Alejandro Gomez, startar .

Min fråga till er är: Är det nån som har förslag på ett bra vin man kan ha till matchen? Helst sicilianskt såklart. Kan tänka mig att Brille sitter på något bra sardiskt annars. Helst inte över 100-lappen då jag är en fattig student. Tack på förhand!
2012-11-23, 17:41
Medlem
Fan va kul Vivoli. Jag vet att jag tjatar, men vafan jag tycker ju det…
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
…
Min fråga till er är: Är det nån som har förslag på ett bra vin man kan ha till matchen? Helst sicilianskt såklart. Kan tänka mig att Brille sitter på något bra sardiskt annars. Helst inte över 100-lappen då jag är en fattig student. Tack på förhand!

Nej för fan, du kan inte komma med ett sardiskt vin till en siciliansk fest! Jag gillar Nero d’Avola, och ett billigt alternativ är Raccolta som jag ofta njutit av (60% Nero d’Avola, 40% cabernet sauvignon och förvånansvärt lättdrucket).

Har du en välsorterad delikatessbutik i närheten så går du dit och får smaka på några goda salami och ostar från Sicilien. I Malmö är det Möllans ost…

Har läst boken ”the Italian Job” av Gianluca Vialli & Gabriele Marcotti.

En insiktsfull bok med undertiteln ”A journey to the heart of two great footballing cultures”. Och Vialli har onekligen något att bidra med i det sammanhanget. Samt har tillgång till Mourinho, Ferguson, Lippi, Capello osv…

Finns många visdomsord, men jag koncentrerar mig här på de kulturella skillnaderna. Eftersom England ligger jävligt nära Sverige i det sammanhanget, inte minst när det gäller fotboll, så kan man nästan likställa Sverige med England…

Bokens uppdelning är spelaren, tränaren och allt annat. Och visst är där självklarheter som att engelska träningar och matcher håller ett jämnt och relativt högt tempo, samt att Calcio är mer taktiskt och strategiskt. Men där finns också små guldkorn.

Att italienarna är mer rationella, medan engelsmän mer går på hjärta. Att italienare är resultatorienterade medan engelsmän går på inställning. Att engelska spelare inte ifrågasätter på träningar, medan italienarna vill veta varför de gör en viss övning. Samt naturligtvis att italienarna inte är så benägna att följa auktoriteter.

Och Vialli har också bra förklaringar till det klassiska påståendet att italienska lag aldrig utklassar ett annat. Samt varför de mot slutet av en säsong kan förlora mot ett sämre lag som verkligen behöver poäng.

Dels finns det rationella, dvs att spara krafter till viktigare matcher. Men mer intressant tycker jag att det är när Vialli nämner att efterkrigstidens Italien dominerats av å ena sidan katolska kyrkan och å andra kommunister. Och det de har gemensamt är att man ska hjälpa de behövande. Och man vet aldrig när man själv kan behöva hjälp…

Medan en italienare tycker att det är oförskämt att sparka på den som ligger, tycker en engelsman att det är osportsligt att inte ge sitt bästa i alla lägen…
2012-11-23, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viwil002
Mycket goda nyheter inför det sicilianska derbyt. Allas vår lille favorittjockis, Fabrizio Miccoli, väntas starta imorgon. Jag var fundersam om jag överhuvudtaget skulle se matchen, men nu så! Ett Palermo med Miccoli är ett helt annat Palermo än utan denne. Enligt mig kanske det rentav är ligans mest sevärda spelare.
…

Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
…
Nej för fan, du kan inte komma med ett sardiskt vin till en siciliansk fest! Jag gillar Nero d’Avola, och ett billigt alternativ är Raccolta som jag ofta njutit av (60% Nero d’Avola, 40% cabernet sauvignon och förvånansvärt lättdrucket).

Har du en välsorterad delikatessbutik i närheten så går du dit och får smaka på några goda salami och ostar från Sicilien. I Malmö är det Möllans ost…
…

Självklart så måste man äta. Och det självklara valet…

Sicilianska köttbullar med parmesanost…

” Krydda köttbullarna med parmesanost och citron och låt dem bli färdiga genom att koka dem i vitt vin. Servera dem slutligen tillsammans med ruccola.”

Själv brukar jag i sådana här fall använda Pecorino Sardo istället för Parmesan. Men vafan!

Och jag håller med. Den lille köttbullen är en artist som garanterar underhållning. Trist att Palermo har missbrukat den möjlighet som de hade. Laget är en spillra av vad det skulle kunnat ha varit…
2012-11-23, 19:36
Medlem
Citat:

Citat:
Självklart så måste man äta. Och det självklara valet…

Sicilianska köttbullar med parmesanost…

” Krydda köttbullarna med parmesanost och citron och låt dem bli färdiga genom att koka dem i vitt vin. Servera dem slutligen tillsammans med ruccola.”

Själv brukar jag i sådana här fall använda Pecorino Sardo istället för Parmesan. Men vafan!

Och jag håller med. Den lille köttbullen är en artist som garanterar underhållning. Trist att Palermo har missbrukat den möjlighet som de hade. Laget är en spillra av vad det skulle kunnat ha varit…
Tyvärr så har jag ätit hemmagjorda köttbullar både igår och i förgår, så troligen blir det någonting annat i samband med matchen. Ska försöka leta fram något annat sicilianskt till imorgon kväll. Inte alls omöjligt att jag springer förbi någon närliggande delikatessdisk då jag bor nära ett stort köpcentrum där det borde finnas något sådant. Raccolton var tyvärr slut på mitt systembolag, köpte istället Canaletto. Letade efter andra sicilianska alternativ men det var det enda jag kunde hitta 10 minuter innan de stängde.

Tack för både vin- och mattipset! Lovar att aldrig ta med sardiskt vin till en siciliansk fest i framtiden.

Edit: En annan spelare jag hoppas få se in action är Arevalo Rios. Han ser ut att börja på bänken imorgon. Han var med i alla Uruguays sju VM-matcher 2010 och jag kommer ihåg att han var riktig jävla bra som pittbull på deras defensiva mittfält. Påminner mycket om Gargano. Känns som en perfekt derbyspelare. Dock verkar det som att han är på väg att lämna Palermo redan vid nästa transferfönster då frugan har svårt att få tillstånd att bo i Italien:

http://www.football-italia.net/27400/arevalo-rios-could-quit-palermo
Senast redigerad av viwil002 2012-11-23 kl. 19:54.
2012-11-23, 20:50
Medlem
TheDarkKniggits avatar
Ogillar man Miccoli är man fan en ond människa.
2012-11-23, 20:54
Medlem
Seppo1337s avatar
Har lust att slänga ett getöga på Novara-Livorno, men mitt italienska fotbollshjärta är av det mindre laget, vem borde ta hem den matchen?
2012-11-23, 21:56
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Har lust att slänga ett getöga på Novara-Livorno, men mitt italienska fotbollshjärta är av det mindre laget, vem borde ta hem den matchen?

Än så länge bra match! Vem som tar hem det vette tusan dock...Novara?
2012-11-23, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seppo1337
Valde att se på Novara mot Livorno medan resten av familjen slösade bort sin tid framför TVn… Lekte dock med Little Pet Shop tillsammans med dottern samtidigt…

Novara som gör en katastrofsäsong var inför matchen sämst av alla lag i Serie B (endast Grosseto efter sig i tabellen, men de började med -6 poäng).

Det var fan ingen sprudlande tillställning. Sådär inramning där stämningen dock tilltog allt efter Novara åtminstone imponerade. Dock tämligen tafatt och hafsigt spel. Novara var bästa laget i första halvlek. Argentinaren Gonzales gjorde en riktigt snygg framspelning i andra halvlek, världsklass, men…

Tror att Livorno var det bästa laget i andra halvlek, och på övertid gjorde de det enda målet.

Tight och spännande, men tror att jag njöt mest av Little Pet Shop… men som sagt så följde jag matchen ytterst sporadiskt.

Kan inte riktigt bakgrundshistorien, men Attilio Tesser tränade de första fyra matcherna, med resultatet en seger och tre oavgjorda, dvs sex poäng. Nu har de efter 16 omgångar 10 poäng. Och Tesser tränar numera Novaras Primavera… Vafan!

Tesser tog Novara från Lega Pro till Serie A, och sedan visserligen ner till Serie B under åren 2009-2012. Kommer ihåg att jag läste en intervju inför säsongen där presidenten bedyrade sitt förtroende för Tesser… Vafan!

Dessutom råkar jag gilla Mondonico.

Äh, låt skiten sjunka…
2012-11-23, 22:52
Medlem
Seppo1337s avatar
Citat:
Valde att se på Novara mot Livorno medan resten av familjen slösade bort sin tid framför TVn… Lekte dock med Little Pet Shop tillsammans med dottern samtidigt…

Novara som gör en katastrofsäsong var inför matchen sämst av alla lag i Serie B (endast Grosseto efter sig i tabellen, men de började med -6 poäng).

Det var fan ingen sprudlande tillställning. Sådär inramning där stämningen dock tilltog allt efter Novara åtminstone imponerade. Dock tämligen tafatt och hafsigt spel. Novara var bästa laget i första halvlek. Argentinaren Gonzales gjorde en riktigt snygg framspelning i andra halvlek, världsklass, men…

Tror att Livorno var det bästa laget i andra halvlek, och på övertid gjorde de det enda målet.

Tight och spännande, men tror att jag njöt mest av Little Pet Shop… men som sagt så följde jag matchen ytterst sporadiskt.

Kan inte riktigt bakgrundshistorien, men Attilio Tesser tränade de första fyra matcherna, med resultatet en seger och tre oavgjorda, dvs sex poäng. Nu har de efter 16 omgångar 10 poäng. Och Tesser tränar numera Novaras Primavera… Vafan!

Tesser tog Novara från Lega Pro till Serie A, och sedan visserligen ner till Serie B under åren 2009-2012. Kommer ihåg att jag läste en intervju inför säsongen där presidenten bedyrade sitt förtroende för Tesser… Vafan!

Dessutom råkar jag gilla Mondonico.

Äh, låt skiten sjunka…
Haha, ni gamla rävar här inne i calcio tråden sitter alltid inne med fin och intressant fakta och analyser, imponerande! Jag störtdök från datorstolen när Livorno och Paulinho gjorde målet, satt fint med 300kr x 2,30, haha.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in