Resultat: .
0%
röster
2012-12-11, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Jag tycker det svänger mer i England och farten som uppnås är högre än vad man får se i Italien och återigen är det inte specifikt England jag jämför med.

Det handlar minst lika mycket om åldersstigna spelare.
Vialli resonerade kring det välkända fenomenet i sin bok "the Italian Job".

Enligt honom kan man kanske finna grunden till den kulturella skillnaden (dvs sämre teknik i England, men bättre kondition) i klimatet.

Inte temperaturen eller nederbörden. Det är fan kall och blött även i norra Italien. Utan i vinden...

Därför är det svårt att stanna upp träningen och snickesnacka taktik under långa stunder. Också svårt att rada upp spelarna för att köra teknikövningar typ att avluta på volley. Mycket enklare att köra igång matchspel, konditionsträna eller andra övningar där man hela tiden är i rörelse.

Det är detta som lett till att spelet i England karaktäriserats av högt och jämnt tempo, där de dock inte lyckats komma upp i den maxfart som finns i Calcio.

Som sagt så försvinner dessa skillnader alltmer, i takt med att spelare och tränare från andra länder kommer till PL. Men många av mitten- och bottenlagen präglas fortfarande av detta, vilket gör att matchtempot fortfarande håller samma jämna fart utan de höga topparna.

Samtidigt så spelar t ex Juventus i ett högt och jämnt tempo numera.

Men som sagt, om man vill generalisera så gäller fortfarande den gamla sanningen att maxfarten är högre i Calcio.
2012-12-11, 12:19
Medlem
Sista Dagens klipp

Jag kör ett sista "Dagens klipp" sen tar jag en paus från FB för att pyssla med annat under en tid. Vill därför avsluta med att ta med min absoluta favoritspelare, holländaren Ruud Gullit som spelade med Milan. I den här matchen mot Roma från 91/92 ligger han bakom det mesta från sin högerkant. Det är han med rastafrisyr & nr 10.

Giovanni Cervone var bra i Roma-målet men den här dagen var det kört. Holländaren Marco Van Basten gjorde inte bara snygga mål som Quagliarella utan var ofta framme & petade in bollar också. 1-0 kommer efter inspel från Gullit.

2-0 gör Daniele Massaro. 3-0 gör Frank Rijkaard. Även dessa mål kommer till efter inspel från Gullit.

Milans försvar var vid den här tiden ruskigt säkert & känt som världens bästa. Det är därför inte typiskt för dem att missa vid en offside som här. Andrea Carnevale gör Romas mål.

Sen kommer klippets höjdpunkt. Enligt Wiki så gjorde mittbacken Alessandro Costacurta bara tre mål på sina 458 matcher för Milan. Här gör han ett av dem. Som han gör det! En volleykanon från långt håll.

(2 min långt)
http://www.youtube.com/watch?v=iNh-idjADtY

Då tackar jag för mig för ett tag. Vill avsluta med att säga att jag vet att många uppskattar Fula Gubbens inlägg, det var därför beklagligt att han lämnade tråden. Det tjänar dock ingenting till att snacka vidare om det.
2012-12-11, 12:39
Bannlyst
Fotbollskanalen
Citat:
Udinese hade inte direkt något*större följe till sin bortamatch*mot Sampdoria igår, rättare sagt bara en enda person.

Rino Alzetta var Udineses enda supporter*mot Sampdoria igår. Trots ensamheten kunde han glädjas åt en*Udinese-seger och även en matchtröja.
Sampdoria ville premiera Alzettas passion och gav honom därför en Sampdoria-tröja som gåva.

Haha va? Varför inge mer? Eller brukar de va såhär?
Är de nån sorts bojkott och den här sköningen bojkottabojkottningen, typ..?
2012-12-11, 13:20
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av laas
Fotbollskanalen

Haha va? Varför inge mer? Eller brukar de va såhär?
Är de nån sorts bojkott och den här sköningen bojkottabojkottningen, typ..?

Jag fattar inte att det där fått så stor snurr i media. Hade läktaren varit tom skulle det inte skrivas ett dyft. Varför så få var på plats? Det är en jävla resa att göra när matchen spelas en måndag klockan 19.00, tro det eller ej men många i Italien jobbar faktiskt. Sen var det garanterat Udinese-anhängare på sittplats.

Riktigt skön snubbe dock. Jag och Vivoli satt och drömde ihop att hans släkt tidigare arbetat på Monfalcone-varvet, han var ett typsnitt av en sjöbuse anno 2012.

Här är en bild på honom, i The Mirror (!)

http://i4.mirror.co.uk/incoming/article1484239.ece/ALTERNATES/s615/A+lone+fan+of+Udinese+Calcio
Senast redigerad av 4522 2012-12-11 kl. 13:24.
2012-12-11, 13:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Jag fattar inte att det där fått så stor snurr i media. Hade läktaren varit tom skulle det inte skrivas ett dyft. Varför så få var på plats? Det är en jävla resa att göra när matchen spelas en måndag klockan 19.00, tro det eller ej men många i Italien jobbar faktiskt. Sen var det garanterat Udinese-anhängare på sittplats.

Riktigt skön snubbe dock. Jag och Vivoli satt och drömde ihop att hans släkt tidigare arbetat på Monfalcone-varvet, han var ett typsnitt av en sjöbuse anno 2012.

Här är en bild på honom, i The Mirror (!)

http://i4.mirror.co.uk/incoming/article1484239.ece/ALTERNATES/s615/A+lone+fan+of+Udinese+Calcio

Fattades bara att de spelade Coldplays Viva la vida i högtalarna för att snubben ska känna sig som härskare över världen Fast det kanske de gjorde?
2012-12-11, 13:33
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stukatj
Fattades bara att de spelade Coldplays Viva la vida i högtalarna för att snubben ska känna sig som härskare över världen Fast det kanske de gjorde?

Nästan. Han möttes av ett enormt jubel från hemmapubliken och efter ett av målen vinkade Di Natale till honom.
2012-12-11, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Nästan. Han möttes av ett enormt jubel från hemmapubliken och efter ett av målen vinkade Di Natale till honom.

Då kan man dö lycklig Fan vad jag vill se mer Calcio. Tiden räcker fan inte till. Man skulle ha en sån där klocka som Hermione Granger har i Harry Potter - Fången från Azkaban. Då skulle man kunna se flera matcher samtidigt! Ja, nu vet ni att jag är en nörd så nu blir jag väl mobbad för det resten av min tid på Flashback... Ikväll måste jag prioritera Arsenal. När spelar Inter i cupen? Minns julen 98 när jag fick en Intertröja med Ronaldo på ryggen i julklapp. Då var man 7 år och nästan i himmelriket. Det var tider det...
2012-12-11, 15:46
Medlem
Fjodorovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stukatj
Då kan man dö lycklig Fan vad jag vill se mer Calcio. Tiden räcker fan inte till. Man skulle ha en sån där klocka som Hermione Granger har i Harry Potter - Fången från Azkaban. Då skulle man kunna se flera matcher samtidigt! Ja, nu vet ni att jag är en nörd så nu blir jag väl mobbad för det resten av min tid på Flashback... Ikväll måste jag prioritera Arsenal. När spelar Inter i cupen? Minns julen 98 när jag fick en Intertröja med Ronaldo på ryggen i julklapp. Då var man 7 år och nästan i himmelriket. Det var tider det...

Apropå 98 så var det tiden mitt fotbollsintresse väcktes och därav min fascination för en Herr Zidane som gjorde två mål i finalen. Men faktum var att jag den sommaren fick min första fotbollströja utav morsan som hade varit i Milano, en Inter-tröja med en viss spelare som har nämnts här i tråden några gånger. Det var Djorkaeff som stod där bak på Inter-tröjan men jag har för mig att han hade ett rätt dåligt VM-slutspel för Frankrike.

Christophe Dugarry blev däremot en favorit, pga hans fantastiska namn.
2012-12-11, 18:21
Medlem
Klopeks avatar
Får ta tillbaka lite vad jag skrivit om Roma tidigare. Nu verkar dom ha förstått vad fotboll går ut på, att göra fler mål än man släpper in. Förlusterna med 3-2 verkar ha släppt tillfälligt iallafall.

Milan och Roma verkar vara pågång, Milan släpper en hel del mål men målfabrikationen verkar ha kommit igång ordenligt. Är väl 2-3 matcher Milan legat under med 1-0 senaste matcherna men hämtat in matcherna och vunnit. Känns rätt så lika på så sätt, släppa mkt mål men även göra mkt mål.

Dock stort avbräck för Milan som får klara sig utan De Jong i 6 månader framöver, så säsongen är ju körd för honom.

Början nästan tro att Milan kan konkurrera om en CL plats, och då menar jag komma 3a och få kvala. 2a tror jag fortfarande Napoli plockar. Napoli är ett strå vassare än Inter. Inter har haft tur dom två senaste matcherna och tur vinner man inte i längden på.

Om Milan kommer in i ett vinststim så kan dom efter vinterhållet slåss om 3e platsen med Inter.

Jag vill helst inte tro att det ska vara så enkelt att Juventus/Inter/Napoli tar dom tre första platserna. Skulle vara kul om fler lag blandade sig in i leken.

Fiorentina känns bleka utan Jovetic och måste verkligen bara helt skadefria mestadels under säsongen om dom ska komma högre upp. Lazio likaså, har inga bra ersättare för sin ordinarie startelva.

Bredast trupp har Juventus, efter Juventus kommer Milan och Inter.
2012-12-11, 19:53
Medlem
snillet_1s avatar
Ruben Olivera har blivit avstängd i fyra matcher. En match var för att han dragit på sig ett visst antal gula kort, de tre andra för den fula stämplingen över Pjanic vad. Samtidigt har Bonucci dragit på sig en enda match lång avstängning efter en filmning i matchen mot Palermo. Det går framåt!
2012-12-11, 20:41
Medlem
snillet_1s avatar
Min världsbild skakades just om lite lätt. Varför detta undrar ni kanske. Ta då en titt på nedanstående länk och sortera efter passningsprocent.

http://www.whoscored.com/Regions/108/Tournaments/5/Seasons/3512/Stages/6739/PlayerStatistics/Italy-Serie-A-2012-2013

2012-12-11, 20:54
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Min världsbild skakades just om lite lätt. Varför detta undrar ni kanske. Ta då en titt på nedanstående länk och sortera efter passningsprocent.

http://www.whoscored.com/Regions/108/Tournaments/5/Seasons/3512/Stages/6739/PlayerStatistics/Italy-Serie-A-2012-2013

Jag förstår inte? Även den sopigaste spelaren kan väl slå en passning i sidled till försvararen bredvid sig? Eller hem till målvakten för den delen? Eller vadå...

Då mer chockerande att Pizarro har flest gula kort av alla.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in