Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-07-22, 12:23
  #1
Administrator
admins avatar
Regeln gällande hets mot folkgrupp har idag uppdaterats. Vår målsättning är att ha högt till tak och ett så liberalt debattklimat som möjligt. Samtidigt så hamnade vi tidigare i en märklig situation där inlägg raderades utan åtgärd. De var olagliga, men tillåtna enligt reglerna.

Exempel:

"Negrer är som djur på safari. Är du i bilen är du säker, går du ur så anfaller dom. Precis som negrer."

Detta inlägg postades på forumet tidigare denna månad . Det raderades, men utan åtgärd. Detta inlägg skulle enligt de nuvarande reglerna vara förbjudet.

En uppdatering av regeln har diskuterats internt under flera år. Orsaken att det tagit så lång tid är att vi å ena sidan vill främja en öppen debatt, och å andra sidan vill hindra inlägg som bryter mot lagen.

Alla tidigare förslag har på ett eller annat sätt haft svagheter som gör att vi skulle ha tvingats radera mer än vi anser oss behöva.

Denna uppdatering är tills vidare. Vi kommer att använda oss de nya reglerna, men också se hur detta fungerar i praktiken.

Den nya tolkningen av 1.03. sammanfattas ganska bra i första meningen i förtydligandet:

"Nedsättande uttalanden mot en eller flera utpekade folkgrupper är tillåtet, förutsatt att kritiken är saklig och vederhäftig."

Det kommer förhoppningsvis att många gånger höja kvaliteten på diskussionerna. Samtidigt är det viktigt att regeln inte sätter munkavle på människor med åsikter som samhället inte anser korrekta.

Här har vi en stor utmaning. För oss är nazister lika mycket värda som antinazister. Judar lika mycket värda som antisemiter. Invandrare lika mycket värda som rasister. Muslimer lika mycket värda som kristna. Vi är en neutral plattform med syfte att främja den öppna debatten. Din åsikt är möjligen annorlunda, och vår uppgift är att din åsikt inte ska tystas.

Det finns orsak till att det tagit flera år med att uppdatera regeln. För att vi inte vill att vissa ämnen ska hindras att debatteras.

admin
Citera
2013-07-22, 12:30
  #2
Medlem
FBMinchias avatar
Hmmm. Nu kommer det bli knivigt. Lite så här:
Om jag skriver att muslimer är sinnessvaga, blir det regelbrott då, trots att jag anser att de bevisligen är det?
Måste jag justera min signatur?
Citera
2013-07-22, 12:48
  #3
Medlem
SituationStockholms avatar
Det här exemplet nedan som du skrev i din tråd start , gäller det i "Humor kategorin också " ? Eller blir det bort plockad där också om någon råkar klämma detta ?

Exempel:

"Negrer är som djur på safari. Är du i bilen är du säker, går du ur så anfaller dom. Precis som negrer.
Citera
2013-07-22, 12:58
  #4
Medlem
Gäller skyddet även Svenskar som grupp?
Citera
2013-07-22, 13:04
  #5
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SituationStockholm
Det här exemplet nedan som du skrev i din tråd start , gäller det i "Humor kategorin också " ? Eller blir det bort plockad där också om någon råkar klämma detta ?

Exempel:

"Negrer är som djur på safari. Är du i bilen är du säker, går du ur så anfaller dom. Precis som negrer.

Forumet 'Humor' har ett annorlunda syfte, och där är det betydligt högre till tak. Nu skulle väl inte just denna mening klassas som ett skämt, men ifall vi hade ett skämt som låg på ungefär samma nivå så skulle det frias.

Exempelvis finns det en tråd i humor-forumet kallad "Rasistiska skämt".
https://www.flashback.org/t92465

Dessa skämt är tillåtna.

admin
Citera
2013-07-22, 13:09
  #6
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Forumet 'Humor' har ett annorlunda syfte, och där är det betydligt högre till tak. Nu skulle väl inte just denna mening klassas som ett skämt, men ifall vi hade ett skämt som låg på ungefär samma nivå så skulle det frias.

Exempelvis finns det en tråd i humor-forumet kallad "Rasistiska skämt".
https://www.flashback.org/t92465

Dessa skämt är tillåtna.

admin

Varför tillåts humor ha en högre nivå, om reglerna skärps i övriga forumet främst för att harmonisera med lagstiftningen? Humorforumet har väl ingen särställning i förhållande till lagen jämfört med övriga forumen?

Eller har jag missförstått uppdateringen?

Edit: I synnerhet nu när det framgår att det görs samma uppdelning här som i lagen - dvs, svenskar åtnjuter inte skyddet. Då går det ju inte från er sida att hävda att det är i syfte att höja diskussionsnivån snarare än att harmonisera med lagen. Om det är så att diskussionsnivån höjs av att man inte får göra sådana uttalande om vissa grupper, ja då borde ju uppdateringen följaktligen också omfatta svenskar eftersom också det skulle höja nivån - oavsett vad lagen säger.
__________________
Senast redigerad av sm910dif 2013-07-22 kl. 13:14.
Citera
2013-07-22, 13:10
  #7
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h936860
Gäller skyddet även Svenskar som grupp?

Nej. Svenskar anses inte vara någon särskilt utsatt grupp. Det kan givetvis uppfattas som märkligt att enbart vissa grupper inkluderas. Men vår målsättning är samtidigt att ha så liberala regler som möjligt, och inte mer förbud än vad som behövs.

admin
Citera
2013-07-22, 13:12
  #8
Moderator
^Eazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av h936860
Gäller skyddet även Svenskar som grupp?

Eftersom regeln är till för att följa lagen och lagen inte gäller svenskar, så får vi anta att regeln inte omfattar svenskar.

Edit: Pucktvåa efter admin.
Citera
2013-07-22, 13:18
  #9
Medlem
SituationStockholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Forumet 'Humor' har ett annorlunda syfte, och där är det betydligt högre till tak. Nu skulle väl inte just denna mening klassas som ett skämt, men ifall vi hade ett skämt som låg på ungefär samma nivå så skulle det frias.

Exempelvis finns det en tråd i humor-forumet kallad "Rasistiska skämt".
https://www.flashback.org/t92465

Dessa skämt är tillåtna.

admin


Tack , precis detta svar var jag ute efter .
Citera
2013-07-22, 13:29
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Exempel:

"Negrer är som djur på safari. Är du i bilen är du säker, går du ur så anfaller dom. Precis som negrer."

Detta inlägg postades på forumet tidigare denna månad . Det raderades, men utan åtgärd. Detta inlägg skulle enligt de nuvarande reglerna vara förbjudet.
Hrm.
Om vi gör lite ändringar i citatet så har vi ju nästan en faktisk situation i och med de s.k. vägpiraterna.
Så, vad är tillåtet att säga om dessa?

Bulgarer och rumäner är som djur på safari. Är du i bilen är du säker, går du ur så anfaller dom.

Zigenare är som djur på safari. Är du i bilen är du säker, går du ur så anfaller dom.

Bulgariska och rumänska zigenare är som djur på safari. Är du i bilen är du säker, går du ur så anfaller dom.

Alla exempel anspelar på ett faktiskt problem, men är formulerade som generaliseringar.

Krävs det alltså nu att man formulerar sig så här:

Vissa bulgariska och rumänska zigenare är som djur på safari. Är du i bilen är du säker, går du ur så anfaller dom.
Citera
2013-07-22, 13:29
  #11
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Varför tillåts humor ha en högre nivå, om reglerna skärps i övriga forumet främst för att harmonisera med lagstiftningen? Humorforumet har väl ingen särställning i förhållande till lagen jämfört med övriga forumen?

Eller har jag missförstått uppdateringen?

Humor har ett helt annat syfte. Att man skämtar om grupp betyder inte att man tycker illa om gruppen. Jag är medveten om att vissa tror det, men de har fel.

Exempel:

"Hur får man en liten flicka att gråta två gånger?
Efter att man våldtagit henne torkar man av sin blodiga balle på hennes docka."


https://www.flashback.org/sp42719833

"En pappa knullar sin 7-åriga dotter och varvid hon säger:
-Inte nog med att det är olagligt, du är dålig på det också."


https://www.flashback.org/sp828676

"En kille ringer till jobbet.
-Jag kan inte komma idag, jag är sjuk.
-Hur sjuk är du?
-Jag är hemma och knullar min syrra, hur sjukt är det?"


https://www.flashback.org/sp828813

Betyder detta att de tre personer som postat dessa skämt förespråkar pedofili?
Givetvis inte. Vad de har för relation kring ämnet har jag ingen som helst aning om. Men poängen är att man kan skämta om ett ämne. Det är helt OK. Man måste skilja på ett skämt och ett debattinlägg.

admin
Citera
2013-07-22, 13:37
  #12
Moderator
sm910difs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Humor har ett helt annat syfte. Att man skämtar om grupp betyder inte att man tycker illa om gruppen. Jag är medveten om att vissa tror det, men de har fel.

Exempel:

"Hur får man en liten flicka att gråta två gånger?
Efter att man våldtagit henne torkar man av sin blodiga balle på hennes docka."


https://www.flashback.org/sp42719833

"En pappa knullar sin 7-åriga dotter och varvid hon säger:
-Inte nog med att det är olagligt, du är dålig på det också."


https://www.flashback.org/sp828676

"En kille ringer till jobbet.
-Jag kan inte komma idag, jag är sjuk.
-Hur sjuk är du?
-Jag är hemma och knullar min syrra, hur sjukt är det?"


https://www.flashback.org/sp828813

Betyder detta att de tre personer som postat dessa skämt förespråkar pedofili?
Givetvis inte. Vad de har för relation kring ämnet har jag ingen som helst aning om. Men poängen är att man kan skämta om ett ämne. Det är helt OK. Man måste skilja på ett skämt och ett debattinlägg.

admin
Att humor har ett annat syfte förstår jag också, att man kan skämta om saker utan att förespråka något är inte heller något jag ifrågasätter. Vad ni - eller jag - eller någon annan förstår och/eller anser är ju däremot rätt ointressant eftersom det är en harmonisering gentemot lagen ni sökte med uppdateringen (?). Och hmf-lagen tillåter ju inte sådant, oavsett om det är ett skämt eller inte, vilket 17-åringen som skämtade om somalier bittert fick erfara.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback