Citat:
Ursprungligen postat av TheDarkKniggit
Samma säsong, Torino spöar Juve med 2-0. Henry Kissinger intervjuvas i halvtid och framspelningen till 1-0 är lika enkel som genial.
http://www.youtube.com/watch?v=S7pCfbtV0dI&feature=related
Det är ett genialt lobbinlägg som Martin Vazquez slår till Casagrande. Även det andra målet kommer på pass från Vazquez till Casagrande.
Jag har tidigare skrivit ett långt inlägg om Vazquez flytt till Torino där jag liknade honom vid ett regalskepp iom att en sådan spelare var så värdefull på den tiden. Ett regalskepp kunde förr i tiden ändra maktbalansen militärt. På Vazquez tid fick man bara ha tre utlänningar & de stora lagen köpte ju de bästa italienska spelarna. Det var därför av oerhört stor betydelse för en klubb som Torino att ha så bra utlänningar som möjligt. Det kunde ändra hela maktbalansen.
Torino var nykomling 90/91. Idag kan det tyckas sanslöst att en nykomling i Serie A skulle kunna värva en stjärna från Real Madrid. Men så var det, Torino köpte Spaniens & Real Madrids speluppläggare. Ungefär som att Torino idag skulle köpt Cristiano Ronaldo.
Under Vazquez två säsonger där blev man 5:a & 3:a, detta som nykomling. Andra säsongen (91/92) gick man dessutom till final i UEFA-cupen där man mötte Ajax. Egentligen förlorade inte Torino utan på den tiden avgjordes finalen med hemma & bortamöte. Det blev 0-0 & 2-2 så Ajax vann på fler bortamål. Man var alltså en hårsmån från att vinna UEFA-cupen.
För att krydda historien ytterligare. Kan ni gissa vilka man slog ut i semin? Man mötte Vazquez gamla lag Real Madrid & vann. Det är det här jag vill påvisa att på den tiden gick det inte att köpa ihop All Star-lag fulla med utlänningar utan ofta spelade världsstjärnorna i ett mindre lag som Torino eftersom det bara fanns plats för tre utlänningar.
I UEFA-cupfinalen mot Ajax 1992 hade Torino alltså spanjoren Vazquez, brassen Casagrande & belgaren Enzo Scifo som utländska stjärnor.