Både du och
Brille vet ju vad ni snackar om, jag kan förstå båda synvinklarna. Jag har dock svårt att fatta skämt och ironi på internet, bästa exemplet är väl när du i något tidigare inlägg skrev att du gjort en undersökning i Hässleholm om vilken italienare som var mest känd eller något, och solklara vinnare blev Mona Lisa och Peter Artner. Artner kunde jag ana att du lade till på skämt i och med att ni (du) snackat mycket om han i tråden innan samt det faktum att han inte är italienare, men resten köpte jag rakt av.
Apropå Magnus Hedman, det har skrivits en hel del roligt om honom i den här tråden längre bak. Bla. skrev
Vivoli detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Idioter är ju idioter men man blir nästan mer besviken när en "expert" plötsligt kläcker ur sig grodor. Jag kollade nyss på en gammal inspelad match mellan Lecce-Palermo där Lecce-backen Diamoutene först sätter in en brutal bensax mot Mutarelli som domaren inte blåser för trots att Mutarelli fick utgå direkt. Bara kort senare sätter han in en hård tackling mot Caracciolo där han helt klart tar spelaren först, en frän tackling som såg riktigt cool ut som man faktiskt kanske kunde låtit passera. Då väljer domaren dock att plocka fram kortet för att markera.
Bisittaren Pontus Kåmark säger klart & tydligt att Diamoutene tar spelaren först & att domaren valde att plocka fram kortet pga den tidigare incidenten & Diamoutene hade även hunnit med att skalla ner Caracciolo en gång tidigare också, så domaren resonerade att han hade samlat ihop till kortet & behövde lugnas ner redan i första halvlek då han uppträdde flängigt.
Otroligt nog väljer Magnus Hedman i studion sen i pausen att plocka ut tacklingen på Caracciolo för att visa hur bedömningsnivåerna är olika & att man i Italien borde "höja ribban" som han sade. "Jag som spelat i Storbrittanien i många år tycker ju absolut inte att det där är ett gult kort", skrockade han. Sen började han yra om att det är en sport för män & att man i England har inställningen att "det ska göra ont att spela fotboll".
Jaja visst Magnus, kom ner på jorden för fan . Det var någon härinne, tror det var PelleBelle, som sade att experterna i studion ibland bara strötittar på matchen de ska kommentera. Att Hedman lyckades missa Kåmarks utläggning om Diamoutenes gula kort & sen själv plockar ut situationen för att börja dravla fick mig att fundera över om han inte suttit & kladdat med en kebabrulle större delen av halvleken.
Det är tur att TV4 har gjort omstruktureringar i personalen som arbetar med Serie A, Club Calcio är faktiskt en fröjd att se med Åslund och Nordahl i spetsen!
En annan rolig grej om Hedman från egen erfarenhet. Minns när jag förra våren skulle flyga mellan Stockholm och Malmö med jobb, och kom till Arlanda med relativt god marginal. Ni har ju varit där, precis när man passerat säkerheten finns ju en svindyr affär som säljer tidningar och allt möjligt krafs direkt till vänster. Faktum var att precis när jag kom dit skulle Magnus Hedman vara på plats för att "promota" sin nya biografi "När ljuset släcks" vid just denna affär. En bok jag ej läst och inte har några planer att läsa heller. Hur som helst, det var några minuter tills han skulle komma, och trots att jag inte kunde bry mig mindre om Hedman, höll jag mig ändå kvar för att bevittna spektaklet, tror fan jag köpte en Loka citron för typ 40 kr..
När väl Hedman kom hälsade han först på någon säkerhetsvakt som stod där, och satte sig sedan nöjt på en stol vid ett bord med en generös trave av hans egna böcker, redo att signera. Vad tror ni händer? Jo, folk är överhuvudtaget inte intresserade av att köpa någon jävla bok, än mindre få den signerad av honom, utan ställer sig snarare likt mig och observerar alltihop.
Jag tror inte det kom fram en enda person under hela tiden jag var där, stod där en halvtimma kanske, minns att han började kallprata lite med säkerhetsvakten han tidigare hälsat på, men det var nog de enda ord någon växlade med Hedman under tiden han satt där. När jag sedan gick hade Hedmans initialt nöjda och självgoda framtoning helt bytts mot allmänt ointresse och mobilfippel, hjälper ju inte situationen direkt.
Denna bok kom ju ett tag efter att Zlatans bok släppts, antagligen försökte väl Hedman surfa på den framgångsvågen, men jag kan inte tänka mig annat än att det blev fiasko av allt.
I en tråd som handlar om italienska tidningars betygssystem föregick diskussioner om vilka som fått det mytomspunna betyget 10, och när. En användare skrev detta i tråden:
Citat:
Taget från nätet (gäller gazzetan)
"Michel Platini 3/9 1986 Juventus - Vicenza 3-1
Diego Maradona 2/5 1989 Napoli - Milan 3-0
Diego Maradona 7/10 1990 Napoli - Reggina 5-1
Marco Van Basten 23/4 1991 Milan - Bologna 4-0
Franco Baresi 19/10 1992 Milan - Roma 2-0
George Weah 30/1 1995 Milan - Bari 5-0
Magnus Hedman 10/2 2004 Ancona - Juventus 0-0
Magnus Hedman 12/4 2004 Roma - Ancona 0-1
Adriano Leite Ribeiro 10/9 2005 Inter - Milan 3-2"
Magnus Hedman och Maradona är de enda som fått 10 två gånger
Det roliga med detta var att folk gick på det, inklusive jag själv, var tvungen att kolla upp om det verkligen stämde, men det är ju så förbannat svårt att hitta officiell statistik från gazzettan rörande detta, så det tog en stund innan man (jag) insåg att det hela var hitte på. Roligt var det dock.