Resultat: .
0%
röster
2013-07-14, 15:20
Medlem
Hellas var rejält på dekis och harvade flera år i rad i botten av Lega Pro. Man kan tycka vafan man vill om klubben och fansen, men att inte ge ett erkännande till den relativt stora publiken, tyder tyvärr på en viss förnekelse.

*

På tal om Mercato, så avlyssnades ju Sabatini då han redogjorde för Romas transferstrategi.

Galliani är mer slipad. Snickesnackar i poolen och på båt. Som tagit ur en halvkass maffiafilm, förutom att onkel Fester faktiskt ser lite gullig ut då han flyter fram som badpojke…

http://www.gazzetta.it/Foto-Gallery/Calcio/14-07-2013/galliani-si-rilassa-taormina-20776323686.shtml#3
2013-07-14, 16:30
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Hellas var rejält på dekis och harvade flera år i rad i botten av Lega Pro. Man kan tycka vafan man vill om klubben och fansen, men att inte ge ett erkännande till den relativt stora publiken, tyder tyvärr på en viss förnekelse.

*

Förnekelse? Titta på andra storklubbar som varit på dekis i Italien & andra länder. Inte fan sticker Hellas ut som mer publiklag än andra sådana lag. Orkar inte sitta & rabbla välkända klubbar i Europa som upplevt sämre perioder, du vet säkert själv ungefär vilka jag menar.

Grejen är att du jämför Hellas publiksiffror med småklubbar & tycker att de har högt publiksnitt. I Italien har många ganska stora klubbar gått åt helvete vilket gett plats i Serie B åt småklubbar. Därför ter sig Hellas publik som stor i förhållande till många motståndare. Tittar du på det stabilare England där andradivisionen istället består enbart av välkända storklubbar med tradition, såsom Hellas Verona, så ter sig inte Hellas publik som särskillt månghövdad.

EDIT: Publiksnittet i Championship (andraligan i England) låg förra säsongen på 17 660. Då hamnar Hellas alltså på nedre halvan. Publiklag & publiklag. Nja, det beror på hur man ser det. De drar ju mer än småklubbarna men utmärker sig ändå inte som något direkt publiklag.
Senast redigerad av Stivali 2013-07-14 kl. 16:42.
2013-07-14, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Förnekelse? Titta på andra storklubbar som varit på dekis i Italien & andra länder. Inte fan sticker Hellas ut som mer publiklag än andra sådana lag. Orkar inte sitta & rabbla välkända klubbar i Europa som upplevt sämre perioder, du vet säkert själv ungefär vilka jag menar.

Grejen är att du jämför Hellas publiksiffror med småklubbar & tycker att de har högt publiksnitt. I Italien har många ganska stora klubbar gått åt helvete vilket gett plats i Serie B åt småklubbar. Därför ter sig Hellas publik som stor i förhållande till många motståndare. Tittar du på det stabilare England där andradivisionen istället består enbart av välkända storklubbar med tradition, såsom Hellas Verona, så ter sig inte Hellas publik som särskillt månghövdad.

EDIT: Publiksnittet i Championship (andraligan i England) låg förra säsongen på 17 660. Då hamnar Hellas alltså på nedre halvan. Publiklag & publiklag. Nja, det beror på hur man ser det. De drar ju mer än småklubbarna men utmärker sig ändå inte som något direkt publiklag.
Nonsens naturligtvis.

Hellas var ett lag som var på dekis. Inte ett lag som tvingats ned, utan för att man gradvis blev allt sämre. Fanns en mängd förklaringar till detta, men det har mindre betydelse i sammanhanget.

Ännu mindre betydelse har vafan som händer i andra ligor runt om i världen.

Man spelade fyra år i rad i Lega Pro och hade som sämst ett snitt på 10.600. Om du kan din Lega Pro så vet du mycket väl att det är en fin publiksiffra. Precis som Napolis var bra då de var på dekis.

Napoli blev dock nedflyttade till Lega Pro pga konkurs, och stannade bara i två säsonger.

Och du överdriver naturligtvis Hellas storhet. De har aldrig varit en storklubb. Deras Scudetto var en stor jävla överraskning. Som en blixt från en klar himmel, under ett år då domarna inte blev lika styrda av just storklubbarna.

25 säsonger i Serie A. I Maratontabellen för Serie A ligger man på plats nr 20. Man har 1 Scudetto, och det var enda gången de varit bland de tre bästa. Cagliari slår dem inom alla dessa kategorier…

Du kan tycka vafan du vill om det mesta, typ att det är en skitklubb med trist taktik och fula fans som inte kan sjunga osv, men det blir patetiskt då du i raljant ton försöker snacka bort statistik. Helt jävla onödigt.

Jag la inte in några värderingar då jag påpekade att Hellas och Napoli hade relativt stor publik då de var nere i skiten.
2013-07-14, 17:07
Medlem
Citat:

Och du överdriver naturligtvis Hellas storhet. De har aldrig varit en storklubb. Deras Scudetto var en stor jävla överraskning. Som en blixt från en klar himmel, under ett år då domarna inte blev lika styrda av just storklubbarna.

25 säsonger i Serie A. I Maratontabellen för Serie A ligger man på plats nr 20. Man har 1 Scudetto, och det var enda gången de varit bland de tre bästa. Cagliari slår dem inom alla dessa kategorier…
Ha! Jag backar ditt inlägg med data från mitt fantastiska program. Hellas Veronas tabbelplaceringar i Serie A genom åren:
Det står sig ganska klart att Hellas inte är någon "storklubb" sett till titlar. Då är det ju än mer imponerande att laget drar sådana publiksiffror. Och maratontabellen Brille snackade om, här kommer min variant, till och med säsongen 48/49.
Cagliari som Brille exemplifierar med har nästan plockat dubbelt så mycket poäng i Serie A som Hellas...
2013-07-14, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellebelle
Ha! Jag backar ditt inlägg med data från mitt fantastiska program. Hellas Veronas tabbelplaceringar i Serie A genom åren:
Det står sig ganska klart att Hellas inte är någon "storklubb" sett till titlar. Då är det ju än mer imponerande att laget drar sådana publiksiffror. Och maratontabellen Brille snackade om, här kommer min variant, till och med säsongen 48/49.
Cagliari som Brille exemplifierar med har nästan plockat dubbelt så mycket poäng i Serie A som Hellas...

Fan va dum jag är. Självklart skulle jag använt din statistik.

Allt om Calcio, finns naturligtvis i tråden. Första stället att söka information.
2013-07-14, 17:15
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ännu mindre betydelse har vafan som händer i andra ligor runt om i världen.

Jag fattar bara inte poängen med att framställa siffran 15 000 som något som utmärker sig som publiklag. Alla som varit på andradivisionsmatcher för olika större lag i olika länder inser ju att det inte är någon exceptionellt hög siffra. Om deras problem beror på ekonomi så räcker det ju med att titta på en Hellas-match så ser man att arenan inte är ens nära att vara halvfull. Redan här har man en post som skulle kunna förbättras ofantligt. Varför är deras arena nästan tom om de lockar så mycket publik?

Jag raljerar inte, jag bara konstaterar det alla ser:

1. Deras stadio ser tom ut.

2. De har inte mer publik än andra större klubbar i större länder som varit utanför högsta divisionen.

Jag har inte heller lagt in några värderingar i det. När lade jag in värderingar?
2013-07-14, 17:27
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Det står sig ganska klart att Hellas inte är någon "storklubb" sett till titlar.

Du kan inte plocka fram Hull Citys tabellplaceringar då? Eller random annan klubb med runt 15 000 i publiksnitt. Klart som fan att Hellas Verona är en stor klubb. Har man bedrivit proffsverksamhet i så många år med så många högavlönade proffs på lönelistan genom åren & tillhört högsta divisionen i ett land som Italien (där fotboll ofta likställs med religion) under mängder med år, så är man en stor klubb.
2013-07-14, 17:41
Medlem
Citat:
Du kan inte plocka fram Hull Citys tabellplaceringar då? Eller random annan klubb med runt 15 000 i publiksnitt. Klart som fan att Hellas Verona är en stor klubb. Har man bedrivit proffsverksamhet i så många år med så många högavlönade proffs på lönelistan genom åren & tillhört högsta divisionen i ett land som Italien (där fotboll ofta likställs med religion) under mängder med år, så är man en stor klubb.
Nu tycker du väl att jag är knäpp som belyser detta, men det är viktigt. Visst är Verona en stor klubb med avseende på det du nämner, men det är skillnad på klubb och storklubb. Juventus är en storklubb exempelvis. Den allmänna definitionen av att vara en storklubb är att man är ett lag som skördar, eller har skördat stora framgångar sportsligt, tveksamt om en enda scudetto berättigar benänmandet av ett lag som storklubb. Att vara en stor klubb innefattar ju så många fler variabler, jag belyste det faktum att Verona inte var en storklubb, jag förnekade aldrig att de var en stor klubb... Kanske inte bidrog så mycket till diskussionen, ville bara reda ut uttrycken.
2013-07-14, 20:28
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Nu tycker du väl att jag är knäpp som belyser detta, men det är viktigt. Visst är Verona en stor klubb med avseende på det du nämner, men det är skillnad på klubb och storklubb. Juventus är en storklubb exempelvis. Den allmänna definitionen av att vara en storklubb är att man är ett lag som skördar, eller har skördat stora framgångar sportsligt, tveksamt om en enda scudetto berättigar benänmandet av ett lag som storklubb. Att vara en stor klubb innefattar ju så många fler variabler, jag belyste det faktum att Verona inte var en storklubb, jag förnekade aldrig att de var en stor klubb... Kanske inte bidrog så mycket till diskussionen, ville bara reda ut uttrycken.

Det här är ju en icke-diskussion egentligen. Blir ju som att diskutera om en katt är ett stort eller litet djur. Kärnan ligger ju i att Brille finner det relevant att jämföra med Gubbio medan jag tycker det är mer relevant att jämföra med Ipswich Town. Därav skilda åsikter kring om dessa siffror är höga eller inte.

Jag har varit på matcher i andradivisionen i Sverige (många), Italien (många), England (1st) & Tyskland (1st). Vissa hade mycket publik, andra mindre. Skulle jag räkna ut något snitt (vilket jag inte orkar då jag inte pallar försöka ta reda på publiksiffrorna) så gissar jag att snittet hamnat någonstans där kring vad Hellas Verona drar. Något lag, som Jönköping Södra, skulle dra ner snittet medan något annat skulle dra upp snittet.

Skillnaden är att Jönköping Södra inte är i närheten av Hellas Verona. I VM-finalen 1990 var Claudio Caniggia avstängd. Annars hade tre spelare som nyligen lämnat Verona funnits representerade, Caniggia, Troglio & Berthold. I den föregående finalen 1986 fanns Briegel med från Verona. Detta borde göra Verona till det mest representerade utländska laget (ej argentinskt eller tyskt), tillsammans med Inter (Rummenigge, Brehme, Matthäus, Klinsmann), i VM-finaler under den fyraårsperioden (1986-1990).

Det är ju inga små klubbar som köper sådana spelare. Spelare som lirar i VM-final. Ett publiksnitt på mellan 5 000-25 000 är väl ungefär vad man kan förvänta sig om en sådan klubb hamnar på dekis en längre tid. Veronas siffror hamnar någonstans där emellan, alltså vad man kunnat vänta sig. Varken mer eller mindre.

Skulle andra motsvarande lags supportrar överge laget helt pga fyra säsonger i tredjeligan? Nej, troligen inte.
Senast redigerad av Stivali 2013-07-14 kl. 20:35.
2013-07-14, 23:48
Medlem
Citat:
Det här är ju en icke-diskussion egentligen. Blir ju som att diskutera om en katt är ett stort eller litet djur. Kärnan ligger ju i att Brille finner det relevant att jämföra med Gubbio medan jag tycker det är mer relevant att jämföra med Ipswich Town. Därav skilda åsikter kring om dessa siffror är höga eller inte.
Som sagt, bidrog nog inte så mycket till diskussionen, ville bara belysa uttrycken. Ska inte kontaminera tråden med sådant mer.
2013-07-15, 00:18
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Som sagt, bidrog nog inte så mycket till diskussionen, ville bara belysa uttrycken. Ska inte kontaminera tråden med sådant mer.

Jag kan dock ångra att jag gick in i tråden med negativ energi. Brille har egentligen rätt. Det är bättre att betrakta glaset som halvfullt än halvtomt. Jag avskyr själv när folk ska sprida negativ energi & leta upp saker att gnälla på. Som i någon Lecce-match på TV4 när kommentatorn var så fascinerad av att supportrarna hade köat i regnet för att komma in på arenan. Han pratade på om hur passionerade folk var. Så började expertkommentatorn Magnus Hedman antyda att han överdrev, att det i själva verket var ganska glest med folk & att man även i andra länder går på fotboll när det regnar.

Onödigt & tråkigt som fan av Hedman när kommentatorn satt & försökte bygga upp stämningen i sändningen. När Brasilien lirade i Confederations Cup så var det nån tråkig mupp som i matchtråden tvunget skulle in & påstå att kommentatorerna överdrev stämningen på läktarna. Han påstod att stämningen på ligamatcher i bla Tyskland skulle vara bättre. Jaha. Det luktar någon sorts bitterhet kring sådana uttalanden. För stämningen var ju fantastisk i Brasilien.

Det är liksom Hasse & Tage-sketchen om spik i foten. Där Hasse säger att spik i foten är väl ingenting mot giljotinen vid franska revolutionen. Gnäll, gnäll, gnäll. Briljant sketch om attityden att leta fel.

Därför ångrar jag att jag påpekade att Hellas Verona inte utmärker sig med välfyllda läktare. 15 000 är ändå 15 000. Det får anses som mycket. Egentligen kan väl alla fotbollslag som drar över 3 000 anses vara publiklag. Det är ju ändå 3 000 personer som regelbundet går på ett evenemang så då kan det ju kallas folkfest faktiskt.

Min poäng var att Brille ville lyfta fram just Hellas Verona som en publikmagnet när ju verkligheten är att de haft ganska svårt att locka folk jämfört med andra större proffslag. Om man kollar ligafotboll på TV & sen byter till en stream med Verona så ger de inte riktigt intrycket av att vara publikmagnet.

Men som sagt, jag ångrar min negativa attityd. Just för att jag själv hatar den typen av människor som sprider negativ energi. Dock tycker jag inte att jag använde så jävla raljerande ton. Att dra upp Örgryte IS & Eurovision var väl snarare roligt?
2013-07-15, 01:12
Medlem
Både du och Brille vet ju vad ni snackar om, jag kan förstå båda synvinklarna. Jag har dock svårt att fatta skämt och ironi på internet, bästa exemplet är väl när du i något tidigare inlägg skrev att du gjort en undersökning i Hässleholm om vilken italienare som var mest känd eller något, och solklara vinnare blev Mona Lisa och Peter Artner. Artner kunde jag ana att du lade till på skämt i och med att ni (du) snackat mycket om han i tråden innan samt det faktum att han inte är italienare, men resten köpte jag rakt av.

Apropå Magnus Hedman, det har skrivits en hel del roligt om honom i den här tråden längre bak. Bla. skrev Vivoli detta:
Citat:
Ursprungligen postat av Vivoli
Idioter är ju idioter men man blir nästan mer besviken när en "expert" plötsligt kläcker ur sig grodor. Jag kollade nyss på en gammal inspelad match mellan Lecce-Palermo där Lecce-backen Diamoutene först sätter in en brutal bensax mot Mutarelli som domaren inte blåser för trots att Mutarelli fick utgå direkt. Bara kort senare sätter han in en hård tackling mot Caracciolo där han helt klart tar spelaren först, en frän tackling som såg riktigt cool ut som man faktiskt kanske kunde låtit passera. Då väljer domaren dock att plocka fram kortet för att markera.

Bisittaren Pontus Kåmark säger klart & tydligt att Diamoutene tar spelaren först & att domaren valde att plocka fram kortet pga den tidigare incidenten & Diamoutene hade även hunnit med att skalla ner Caracciolo en gång tidigare också, så domaren resonerade att han hade samlat ihop till kortet & behövde lugnas ner redan i första halvlek då han uppträdde flängigt.

Otroligt nog väljer Magnus Hedman i studion sen i pausen att plocka ut tacklingen på Caracciolo för att visa hur bedömningsnivåerna är olika & att man i Italien borde "höja ribban" som han sade. "Jag som spelat i Storbrittanien i många år tycker ju absolut inte att det där är ett gult kort", skrockade han. Sen började han yra om att det är en sport för män & att man i England har inställningen att "det ska göra ont att spela fotboll".

Jaja visst Magnus, kom ner på jorden för fan . Det var någon härinne, tror det var PelleBelle, som sade att experterna i studion ibland bara strötittar på matchen de ska kommentera. Att Hedman lyckades missa Kåmarks utläggning om Diamoutenes gula kort & sen själv plockar ut situationen för att börja dravla fick mig att fundera över om han inte suttit & kladdat med en kebabrulle större delen av halvleken.
Det är tur att TV4 har gjort omstruktureringar i personalen som arbetar med Serie A, Club Calcio är faktiskt en fröjd att se med Åslund och Nordahl i spetsen!

En annan rolig grej om Hedman från egen erfarenhet. Minns när jag förra våren skulle flyga mellan Stockholm och Malmö med jobb, och kom till Arlanda med relativt god marginal. Ni har ju varit där, precis när man passerat säkerheten finns ju en svindyr affär som säljer tidningar och allt möjligt krafs direkt till vänster. Faktum var att precis när jag kom dit skulle Magnus Hedman vara på plats för att "promota" sin nya biografi "När ljuset släcks" vid just denna affär. En bok jag ej läst och inte har några planer att läsa heller. Hur som helst, det var några minuter tills han skulle komma, och trots att jag inte kunde bry mig mindre om Hedman, höll jag mig ändå kvar för att bevittna spektaklet, tror fan jag köpte en Loka citron för typ 40 kr..

När väl Hedman kom hälsade han först på någon säkerhetsvakt som stod där, och satte sig sedan nöjt på en stol vid ett bord med en generös trave av hans egna böcker, redo att signera. Vad tror ni händer? Jo, folk är överhuvudtaget inte intresserade av att köpa någon jävla bok, än mindre få den signerad av honom, utan ställer sig snarare likt mig och observerar alltihop.

Jag tror inte det kom fram en enda person under hela tiden jag var där, stod där en halvtimma kanske, minns att han började kallprata lite med säkerhetsvakten han tidigare hälsat på, men det var nog de enda ord någon växlade med Hedman under tiden han satt där. När jag sedan gick hade Hedmans initialt nöjda och självgoda framtoning helt bytts mot allmänt ointresse och mobilfippel, hjälper ju inte situationen direkt.

Denna bok kom ju ett tag efter att Zlatans bok släppts, antagligen försökte väl Hedman surfa på den framgångsvågen, men jag kan inte tänka mig annat än att det blev fiasko av allt.

I en tråd som handlar om italienska tidningars betygssystem föregick diskussioner om vilka som fått det mytomspunna betyget 10, och när. En användare skrev detta i tråden:
Citat:
Taget från nätet (gäller gazzetan)

"Michel Platini 3/9 1986 Juventus - Vicenza 3-1
Diego Maradona 2/5 1989 Napoli - Milan 3-0
Diego Maradona 7/10 1990 Napoli - Reggina 5-1
Marco Van Basten 23/4 1991 Milan - Bologna 4-0
Franco Baresi 19/10 1992 Milan - Roma 2-0
George Weah 30/1 1995 Milan - Bari 5-0
Magnus Hedman 10/2 2004 Ancona - Juventus 0-0
Magnus Hedman 12/4 2004 Roma - Ancona 0-1
Adriano Leite Ribeiro 10/9 2005 Inter - Milan 3-2"

Magnus Hedman och Maradona är de enda som fått 10 två gånger
Det roliga med detta var att folk gick på det, inklusive jag själv, var tvungen att kolla upp om det verkligen stämde, men det är ju så förbannat svårt att hitta officiell statistik från gazzettan rörande detta, så det tog en stund innan man (jag) insåg att det hela var hitte på. Roligt var det dock.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in