Citat:
Ursprungligen postat av Zilo
Matematik har ju egentligen inget innehåll. Det beskriver "bara" universiella principer. Och är egentligen värdelös på att förklara det konkreta, det faktiska, detta upplevda universumet just exakt nu. Matematiken kan heller till synes inte beskriva hur universumet föddes den första avgörande tiden, dvs de första ögonblicken. Matematiken fungerar inte, den är i ett kollapsat tillstånd, först senare efter de viktiga ögonblicken börja den kunna användas.
Men vad är då innehåll? Vad är energi eller massa? Det är något, men försöker du beskriva vad så blir det som formler på ett papper. Du kan inte definiera vad innehåll är utan att använda matematik.
Och vad är upplevelse? Upplevelse är när medvetandet tar in data. Ett medvetande skulle sen kunna beskrivas på följande sätt:
- Upplevelse (indata)
- Minne
- Bearbetning av information
- Självmodifierande loop som sänker graden av oordning (man lär sig)
Det är alltså ett system som bearbetar data. Funktionen hos ett system går att beskriva med logik och matematik.
Du kanske har hört talas om multiverse-teorierna. Där så pratar man om att det finns en massa olika universum i olika konfiguration där fysikaliska konstanter fått olika värden. Att de fysikaliska konstanterna i vårt universum har de värden de har, beror på att ifall de hade haft andra värden, så hade intelligenta livsformer inte utvecklats som sen kunnat ställa frågan varför värdena var som de var.
Så vårt universum kanske ska ses som ett tärningskast. Det är bara ett matematiskt koncept som testas. Just det här konceptet skapade ett väldigt komplext resultat. Det är som när du genererar en fraktal. Ifall du finjusterar dina parametrar så kan du få ett väldigt fint resultat, men gör du det inte kan det bli ganska ointressant.
Men sen är jag faktiskt inte en av dem som tror att allt bara började som ett Big Bang ur tomma intet. Jag tror att det vi ser som vårt universum bara är en liten delmängd av något mycket större. Jag tror att det finns något på ”andra sidan” vakuumet. Jag tror att det finns något där bakom som ”trycker ut” den energi vi kan se. Det mesta är helt självgående (våra fysiska lagar), men ibland finns intention där och det är källan till det paranormala.
Så vårt universum skulle faktiskt kunna vara en konfiguration som testas medvetet. Det här medvetandet kanske slog massor av olika ”tärningskast” lite i blindo, men tillslut gav det resultat och information började strömma tillbaka. Och det är vårt universums livsformer som genererar denna information.