2010-05-29, 01:47
Medlem
526s avatar
Ja ordet är fritt.
Citera
2010-05-29, 01:49
Medlem
boostankans avatar
Då tar jag mig friheten att fråga: Vad snackar du om? Förklara gärna för en dumstrut.
Citera
2010-05-29, 01:54
Medlem
brajzillas avatar
är glaset halvfullt eller halvtomt?
hörs ett träd som faller i skogen fast ingen är där?
har du rökt din första joppe?
Citera
2010-05-29, 01:57
Medlem
sladds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
är glaset halvfullt eller halvtomt?
hörs ett träd som faller i skogen fast ingen är där?
har du rökt din första joppe?

1. Båda.
2. Nej, det låter men det hörs inte.
3 kan jag inte svara på då den är till TS.
Citera
2010-05-29, 01:57
Medlem
Ordet utvecklas och med det tanken eller vice versa dvs detta kan tolkas som ett litterärt problem antar jag. Ingenting är ju ett ord för någonting och detta någonting är ju inte ännu helt utforskat!?

Ditt egna svar på din fråga?
Citera
2010-05-29, 02:02
Medlem
526s avatar
Finns det en nödvändig existens som är en evig, icke-orsakad, ofördärvlig och oförgänglig existens?
Finns det en orsak till allt?
Citera
2010-05-29, 02:05
Medlem
Detta är ingen dålig fråga. Och det finns litteratur om det. Dessvärre är svaren inte tillfredsställande, åtminstone har jag inte stött på något som kan accepteras.

Ni som undrar vad han menar, har ni aldrig bara lyft huvudet från det som är vid handen och fått den där känslan "What the..vad är detta?"?

Vill säga, varför finns något överhuvudtaget? Varför existerar det något från första början?

Föreställ er ett tomt rum, töm världen. Nu är där ingenting. Öppna det sedan, och sätt in saker i det. Varför finns dessa föremål i den riktiga världen som du nu satt in i rummet? Hur sattes dessa föremål in i det riktiga rummet? Gud? Vem satte in Gud i rummet? Varför är dessa föremål insatta i rummet? Varför rummet alls?

Vad kan ge upphov till något sådant, eller, finns där inget upphov? Är det nödvändigt att det är på detta sättet?
Citera
2010-05-29, 02:09
Medlem
brajzillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seburo C-X
Detta är ingen dålig fråga. Och det finns litteratur om det. Dessvärre är svaren inte tillfredsställande, åtminstone har jag inte stött på något som kan accepteras.

Ni som undrar vad han menar, har ni aldrig bara lyft huvudet från det som är vid handen och fått den där känslan "What the..vad är detta?"?

Vill säga, varför finns något överhuvudtaget? Varför existerar det något från första början?

Föreställ er ett tomt rum, töm världen. Nu är där ingenting. Öppna det sedan, och sätt in saker i det. Varför finns dessa föremål i den riktiga världen som du nu satt in i rummet? Hur sattes dessa föremål in i det riktiga rummet? Gud? Vem satte in Gud i rummet? Varför är dessa föremål insatta i rummet? Varför rummet alls?

Vad kan ge upphov till något sådant, eller, finns där inget upphov? Är det nödvändigt att det är på detta sättet?

det är klart att alla tänkt så men eftersom det bara är så får man ju liksom acceptera det, det är som att undra varför det gör ont att få ett basebollträ i huvet i slutändan...
Citera
2010-05-29, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brajzilla
det är klart att alla tänkt så men eftersom det bara är så får man ju liksom acceptera det, det är som att undra varför det gör ont att få ett basebollträ i huvet i slutändan...

Javisst. Men det är en undran. Skulle inte en sådan fråga, som skulle vara att betraka som den yttersta, kunna spela en roll i vad det innebär att vara människa, att vara till? Jag önskar mig ditåt svaret är, det är dit jag drar mig, eller där, detta, som drar dit mig. Detta, det yttersta mysterium.

Och, som sagt, det finns filosofi kring ämnet. Även om det ligger undanstoppat i filosofernas byrålåda för det mesta. Men filosofin ska, och bör, klarlägga mysterium av sådan art, och, lägga fram det åtkomligt och förståeligt för oss.
Citera
2010-05-29, 02:55
Medlem
526s avatar
En grundläggande delfråga är om universum har börjat existera eller om det är evigt
Citera
2010-05-29, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 526
En grundläggande delfråga är om universum har börjat existera eller om det är evigt
Det är väll en störning isåfall, universium, egentligen finns ingenting, summan materia och energin är 0, som är skapat ur ingenting
Citera
2010-05-29, 03:06
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Im.Bored
Det är väll en störning isåfall, universium, egentligen finns ingenting, summan materia och energin är 0, som är skapat ur ingenting
Så den har börjat existera
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in