[quote]
Citat:
Ursprungligen postat av wooten
Jag säger att vi inte vet!
Olika universum. Punkt. Misslyckats är en subjektiv bedömning. Om du kastar en tärning tillräckligt många ggr kommer du att få föjden X1,X2,X3,X4...Xn. Där Xi är varje faktor som avgör hur universum ser ut. X1 skulle kunna vara gravitationskonstanten ex.vis. n< oändligheten.. Om vi får ett oändligt antal tärningskast har vi alltså en oändlig mängd universum med samma konstanter som vårat.
Ja, men då måste du förutsätta att det förekommit massor av "försök"
Citat:
Ok. Alternativ 2 är verkligen helt idiotiskt. Och alternativ 1... kan stämma. Vi vet alltså inte. Och därför är inte fine tuning argumentet giltigt. Vi vet inte de initiala villkoren. Alltså baserar det sig helt och hållet på vilda gissningar.
Vadå för villkor? Var kommer de villkoren ifrån? Man utgår från att det kunde ha gått hur som helst vid BB. Chansen att allt klaffade är minimal. Jag förstår precis hur du tänker, men det är inte bara frågan om livsvillkoren i vår bubbla, utan om att hela bubblan inte skulle utvecklas om det var "ostämnt"
Därför förefaller teori nr 1 att vara en som ligger närmast i tesen om att universum evolutioneras fram, dvs de odugliga dör.
Membran-teorin handlar mer om att det finns parallella världar på flera nivåer som samverkar. Gravitationen fortplantar sig genom tiden. Man menar att när de krockade bildades BB.
Jag är inte säker på om det är samma teori.
M-teorin säger att allt hör ihop på flera nivåer. Att dela in helheten i bitar gör inte att man kommer ifrån frågan. Allt är en stämd helhet
Citat:
Du vill att jag ska gissa? Det tänker jag inte göra. Jag gissar att din farfars far var en mycket duktig rörmockare. Den gissningen är minst lika legitim som en gissning på din fråga.
"Den som inget gör - den inget förstör"
Du undviker vissa frågor för att du är osäker på din egen uppfattning. Kanske du kan kolla vad vetenskapen anser om det kan finnas liv i dessa andra bubblor.
Citat:
Ingen aning. Ett kort utdrag från wikipedia om M-theory. Ha dock i åtanke att detta egentligen är helt ointressant för det vi diskuterar nu
.Se ovan
Citat:
Dessa meningar tyder enbart på att du missuppfattat allt jag försökt säga till dig. Jag vet inte hur jag ska rätta dig, för jag vet inte vad du pratar om.
Du rättar inte inte mog. Det är två hypoteser mot varandra. Ingen av dem är bevisad, men du hävdar med en dåres säkerhet att det bara är din tes som är riktig. Du som är så vetenskaplig borde väl förstå bättre.
Citat:
jag tog upp enbart denna konstant som ett exempel. Jag är fullt medveten om detta. Det förändrar dock ingenting som jag skrivit till dig
Jag tolkar det som en förminskning av argumentet genom att reducera det till en "detalj"
Citat:
Jo det har du faktiskt. Och då hävdar jag fortfarande att dina förklaringar ligger på en 4-åringsnivå. Det är inte ens argument. Det är precis lika mycket argument som bibelns skapelseberättelse. God did it-argument.
Ja. God did it