Citat:
Ursprungligen postat av
Zipziz
Du ser, inte ens när man blir döv försvinnet tjutet. Kanske om man dör då? Nä, då vibrerar säkert kroppen i graven och ljudet
Har man kommit fram til vad som ljuder i örat, är det liksom örat eller?
Tjena! Jag har haft tinnitus i 5 månader nu och upplevde liksom du oro och ångest förut. Efter några veckor lärde jag mig dock acceptera det, mycket tack vare vänner och familj men främst för att jag insåg att jag var tvungen att förändra mina tankegångar och sluta fokusera på ljudet. Ju mer du tänker på det, desto värre, och för att inte bli deprimerad måste du hitta ett sätt att leva med det psykiskt samt skydda öronen så att det inte blir värre. Om det mot förmodan inte går att ta itu med på egen hand finns hjälp att få i form av terapi. Tilläggas ska också att det finns exempel på folk som haft tinnitus under längre perioder men där bruset försvunnit. Jag vet en snubbe som hade det flera månader men som av någon anledning blev av med det.
Både min far och farfar har samma problem och mycket värre än mig, kanske kommer mitt också förvärras med åren men vad tjänar det till att gå och oroa sig över det idag? Både min far och farfar har hälsan i övrigt och kan leva normala och bra liv, och det är på något vis en tröst för mig. Sedan jag fick det har jag haft några av de bästa månaderna i mitt liv av olika orsaker, och när jag ser tillbaka på denna tiden kommer jag knappast tänka på det som året jag fick tinnitus. I början ville jag lägga mig ner och gråta i ren ångest, men tro mig, idag kan det gå dagar utan att jag tänker på det (och på så vis också hör ljudet)
Det finns fler än man tror ute i samhället som lever med detta och som klarar av det, bara sedan jag fick det har jag fått veta att 5-6 bekanta också dras med det men samtliga av dem lever gott och har det bra. Det sitter mycket i huvudet, det är vad jag tror. Kämpa på och gör allt du kan för att skydda öronen och lära dig njuta av allt livet har att erbjuda oberoende av din tinnitus.