2014-02-15, 11:00
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoonerAFC
Kan någon förklara varför de susar i ena örat o tjuter i andra? Ibland kan susningar försvinna o det tjuter i båda? Kan man ta hörseltest på vårdcentral? Är det bara o boka tid?

Nej, det vet ingen i hela världen.
Ljudet är en kombination som uppstår i hela hörselsystemet.
Man kan absolut inte göra hörseltest på vc - mer än höra tonen av en stämgaffel möjligen.
De sänder remiss till audiolog.
Citera
2014-02-15, 16:44
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Har du provat att ljudtillvänjningsträna om du har fysisk smärta av ljud?

Nej det har jag inte. Hur går det till?
Citera
2014-02-16, 08:34
Medlem
Jag menar ej för att få remiss, utan bara kolla hörsel
Citera
2014-02-16, 14:28
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Jag menar ej för att få remiss, utan bara kolla hörsel

Nej.
Citera
2014-02-16, 14:38
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Nej det har jag inte. Hur går det till?

Genom mycket långsam tillvänjning.
Antingen i kontrollerad form efter kontakt med audiologisk mottagning.
Eller så provar man själv - principen är densamma.
Jag fick först genom deras försorg lyssna på brus på kassett eller
området mellan två radiostationer (brus helt enkelt). Efter ett par år
tyckte jag min ljudöverkänslighet blev minskad, MEN bara för olika
brus- och brumljud: dusch, vattenfall, bussar etc. Ingen förbättring
för porslinsljud, metall, hammare, dynamisk musik etc - öht transientrika
ljud upplevdes fortfarande som svåra. Därför började jag lyssna även på
den typen av ljud regelbundet och i kontrollerad form - antingen i form av
inspelningar från ljudeffektskivor från KMP och BBC ställda på repeat, eller
genom att jag helt enkelt ställde mig och handdiskade - rena tortyren.
Icke att förglömma - jag började spela akustisk gitarr. Det hjälpte också.
Detta fordrar naturligtvis att man kan ägna timmar åt detta varenda dag.
Har man det iofs i lurar/proppar, så kan man ju göra annat samtidigt.
Citera
2014-02-16, 15:49
Medlem
onnyts avatar
Citat:
Genom mycket långsam tillvänjning.
Antingen i kontrollerad form efter kontakt med audiologisk mottagning.
Eller så provar man själv - principen är densamma.
Jag fick först genom deras försorg lyssna på brus på kassett eller
området mellan två radiostationer (brus helt enkelt). Efter ett par år
tyckte jag min ljudöverkänslighet blev minskad, MEN bara för olika
brus- och brumljud: dusch, vattenfall, bussar etc. Ingen förbättring
för porslinsljud, metall, hammare, dynamisk musik etc - öht transientrika
ljud upplevdes fortfarande som svåra. Därför började jag lyssna även på
den typen av ljud regelbundet och i kontrollerad form - antingen i form av
inspelningar från ljudeffektskivor från KMP och BBC ställda på repeat, eller
genom att jag helt enkelt ställde mig och handdiskade - rena tortyren.
Icke att förglömma - jag började spela akustisk gitarr. Det hjälpte också.
Detta fordrar naturligtvis att man kan ägna timmar åt detta varenda dag.
Har man det iofs i lurar/proppar, så kan man ju göra annat samtidigt.

Tack för tippset. Jag lider inte så värst mycket utan bara i undantagsfall tex vid vissa frekvenser eller väldigt starkt ljud nära mig. Jag kan lyssna på väldigt hög musik från stereon utan att det bekommer mig medans grannens hund som skäller skär i öronen.

Håller på att bygga hus just nu så jag får ta tag i det där när huset är klart.
Citera
2014-02-16, 15:55
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Tack för tippset. Jag lider inte så värst mycket utan bara i undantagsfall tex vid vissa frekvenser eller väldigt starkt ljud nära mig. Jag kan lyssna på väldigt hög musik från stereon utan att det bekommer mig medans grannens hund som skäller skär i öronen.

Håller på att bygga hus just nu så jag får ta tag i det där när huset är klart.

Jahaa... ja, jag tålde ju inte ens volymen av min egen röst, så...
på den nivån var det.

En skällande hund kommer jag nog aldrig klara.
Citera
2014-02-17, 00:44
Medlem
Citat:
Ett par motfrågor:
Känner du till någon annan metod inom den allmänna sjukvården som bevisat lindrar eller botar tinnitus?

Nej, det finns ingen kur/behandling inom allmän sjukvård som lindrar eller botar tinnitus. På individnivå finns det säkert behandlingar som kan upplevas som lindrande i olika utsträckning.

Kanske ska tillägga att tinnitus eller öronsus som man gärna vill kalla det på fackspråk kan ha olika härkomst. Det finns en speciell typ av tinnitus som uppstår i örat och kan höras av andra än patienten själv, denna typ av tinnitus kan lindras. Sen finns det tinnitus som biverkning av andra sjukdomar, denna typ kan även ibland lindras/botas. Följt av tinnitus som uppstår från vissa mediciner och som slutar när man slutar medicinera.

Citat:
Om man (t.ex. genom akupunktur, avslappningsterapi, kognitiv beteendeterapi eller zonterapi) minskar den muskelanspänning, psykiska stress och/eller något förhöjda blodtryck som tinnitusljudet medför för en viss patient, vilket i sin tur medför att tinnitusen ligger på en högre nivå än vad den kunnat göra - kallar du det då placebo?

Man ska inte underskatta effekten av placebo, det är en väldigt stark "kraft". Om du har ont i foten och jag ger dig sockerpiller vilket resulterar i att du blir av med smärtan så är det självklart en väldigt positiv upplevelse för den drabbade. Men det har ändå inte lösta problemet även om det inte ska ignoreras.
Att många upplever tinnitus som mer påfrestande under stressiga situationer är väldigt vanligt. Att tinnitus upplevs som mindre påfrestande om allmäntillståndet är bättre är inte ovanligt men det har ju inte botat personens tinnitus. Det som händer är att du känner att du bättre kan hantera situationen men det har inte i grunden förändrat ditt tillstånd och har egentligen ingenting med placebo att göra, utan ditt mentala tillstånd är för tillfället bättre rustat att hantera situationen.
Om du lider av fotvärk och efter en lång dag på springande fot sätter dig i en fåtölj och avlastar ditt ben och därmed upplever mindre smärta är det då placebo? Nej, upplägget är felkonstruerat från början då det är den minskade påfrestningen på din fot som gör att du upplever en minskning i smärtnivån. Alltså kan man man inte formulera frågan på det viset.
Citera
2014-02-17, 01:03
Medlem
Citat:
En till med tinnitus här, men min har minskat i ljud och sätt på flera olika tillfällen ock jag har varit hos läkaren, enligt honom kan jag ha tur så att det försvinner! Kan detta vara sant? Har haft de i 3 månader o blir mindre för varje vecka! Började som ett högt tjut till nu så susar det i ena örat o ringer lågt lågt i andra, vill ej vara hoppfull men hur länge väntar man tills man vet att det är helt kört? Vissa säger 3 dagar o andra 1 år eller 6 månader? Tacksam för svar!

Tumregeln som brukar användas är 6 månader men med tanke på att tinnitus inte beter sig speciellt rationellt så är den tumregeln ganska flexibel. Det är mest ett riktmärke som används för att man ska ha någon gräns där man anser att chansen för tillfrisknad har passerat och den är självklart inte huggen i sten. Dock behöver läkare och andra tumregler för att kunna göra bedömningar gällande framtida förutsättningar gällande arbetsförmåga, försäkringskassa, försäkringsbolag, arbetsskada mm.
Med tanke på att du upplever ständig förbättring så har du mycket bättre förutsättningar än många andra att bli nästan eller fullt återställd.
Självklart ska du se detta som ett starkt varningstecken och se till att skydda din hörsel mot höga ljud i framtiden.
Citera
2014-02-17, 01:25
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Zazzio
Nej, det finns ingen kur/behandling inom allmän sjukvård som lindrar eller botar tinnitus.

Att många upplever tinnitus som mer påfrestande under stressiga situationer är väldigt vanligt. Att tinnitus upplevs som mindre påfrestande om allmäntillståndet är bättre är inte ovanligt men det har ju inte botat personens tinnitus. Det som händer är att du känner att du bättre kan hantera situationen men det har inte i grunden förändrat ditt tillstånd och har egentligen ingenting med placebo att göra, utan ditt mentala tillstånd är för tillfället bättre rustat att hantera situationen.

Ok, låt säga att vi då är ganska ense om att inget inom vare sig den allmänna sjukvården eller inom alternativmedicinens områden såsom akupunktur, zonterapi och liknande, kan bota tinnitus,

så blir den viktigaste frågan: vilket område som kan lindra tinnitus mest?

De metoder idag som kan göra att man lättare kan hantera situationen, där tinnitus får sjunka tillbaka i medvetandet och komma ut ur fokus och där fokus läggs på andra saker istället, måste ju vara det som är att föredra i så fall, eller hur?

För mig är svaret enkelt:
ljudtillvänjningsträning (särskilt i fall med hyperacusis inkluderat),
akupunktur,
tinnitus retraining therapy och liknande
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-02-17 kl. 01:27.
Citera
2014-02-17, 18:01
Medlem
Citat:
Ok, låt säga att vi då är ganska ense om att inget inom vare sig den allmänna sjukvården eller inom alternativmedicinens områden såsom akupunktur, zonterapi och liknande, kan bota tinnitus,

så blir den viktigaste frågan: vilket område som kan lindra tinnitus mest?

De metoder idag som kan göra att man lättare kan hantera situationen, där tinnitus får sjunka tillbaka i medvetandet och komma ut ur fokus och där fokus läggs på andra saker istället, måste ju vara det som är att föredra i så fall, eller hur?

För mig är svaret enkelt:
ljudtillvänjningsträning (särskilt i fall med hyperacusis inkluderat),
akupunktur,
tinnitus retraining therapy och liknande

Jag ser inte att förhållningssättet "lära sig att bättre hantera sin tinnitus" och "lindring av tinnitus" faller i samma kategori. Att du bättre lär dig hantera en situation innebär inte att det är behandlingen i sig som ger dig en fördel. Vi måste skilja på behandlingsmetoder som ger konkreta resultat och enkelt uttryckt "vilostunder/avslappning".

Om vi använder akupunktur som exempel kan man ställa frågan om det är akupunkturen i sig som ger en lindrande effekt eller det faktum att du fick avslappning genom att sitta/ligga ned och ta det lugnt kombinerat med att du tror att att denna behandling kan hjälp. Sanningen är att i dom flesta fall så handlar det inte om akupunktur som ger lindring utan om andra faktorer som tillexempel avslappning och förhoppning om resultat.
Sen kan man diskutera hur man ser på "lindring". Om man skriver ut opiater till en tinnitusdrabbad person som springer runt hög hela dagarna skulle patienten troligen påstå att opiaterna har en positiv inverkan på tinnitus. Men självklart är detta inte ett alternativ och som alla redan listat ut ett orealistiskt förfarande.

För att en behandling ska anses som effektiv även om den inte botar sjukdom/symptom ska behandlingen signifikant och varaktigt reducera sjukdomen/symtomen hos merparten av patienterna. Och redan här står det klart att inga av dig ovan nämnda behandlingsformer uppfyller dessa krav. Som tidigare nämnts kan individuella fall förekomma men de går sällan att utvärdera då de är så sällsynta.
Så om man räknar bort alla personer som tror/tycker att deras tinnitus kanske/möjligen/troligen blivit lite bättre av en behandling så finner man att inte många personer kvarstår. Alltså finns det ingen effektiv lindring gällande tinnitus.
Citera
2014-02-17, 20:30
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Zazzio

Så om man räknar bort alla personer som tror/tycker att deras tinnitus kanske/möjligen/troligen blivit lite bättre av en behandling så finner man att inte många personer kvarstår. Alltså finns det ingen effektiv lindring gällande tinnitus.

Nej det är klart, om man tror att det finns en universell metod som botar alla tinnitusfall så finns ju inte det. Det beror delvis, som du själv tidigare framhöll, att det finns många olika orsaker till att tinnitus uppstår.

Men det finns nog å andra sidan inte en enda universell metod som botar varenda människa med en viss sjukdom, eller? Jag vet inte, jag undrar. Det finns väl alltid undantagsfall. Och vilka sjukdomar går att bota? Finns det någon öht? De flesta sjukdomar som medicineras är ju ingen bot, de håller symptom i schack och bromsar sjukdomens följdverkningar, eller hur? Jag diskuterade med en neurolog och han erkände "att det faktiskt inte finns en enda neurologisk sjukdom som man kan bota, t.o.m. att lindra smärta är mycket svårt, men i vissa fall kan man bromsa sjukdomsutvecklingen något. Undantag är nervinklämningar som kan opereras", sa han, "men det är ju mer en felställning eller kompression än en sjukdom", som han uttryckte det. Alla sjukdomar som kräver medicinering är obotbara som jag ser det, för hade de kunnat botas så hade de ju inte behövt medicineras.

I det läget vi befinner nu inom tinnitusforskningen så blir det mest hårklyverier om man ska hålla på och älta att det inte finns någon universell bot mot tinnitus eller om de metoder som finns idag och som i en del fall kan minska tinnitus verkligen gör det eller inte eller om det är placebo och patienten bara tycker att tinnitus har minskat utan att den har gjort det... egentligen. Förmodligen kommer det aldrig att finnas en universell bot (iaf inte under vår levnad) och istället måste man då fråga sig vad man gör bäst för att hjälpa de med tinnitus IDAG!

Jag tror ju inte den som har tinnitus och lider av det svårt och har gjort så under flera år är betjänt av att bli ifrågasatt huruvida den behandling han eller hon råkat snubbla på till slut verkar vara en som lindrar personens tinnitus eller om tinnitus inte minskat... egentligen. Vederbörande skiter nog i vilket. All den stund vi - som du säger flera gånger - inte har någon bot mot tinnitus idag, så måste patienten gripa varje halmstrå.

Och Zazzio min vän, jag kan ju bara tala av egen erfarenhet. Jag gick på akupunktur och tro mig, jag försökte verkligen sätta mig efteråt, direkt efteråt och hela kvällen och dagar därefter i ett ensamt dödstyst rum och verkligen gå inåt och försöka höra tinnitus. Det gick inte (mer än en mycket svag mellanfrekvenston mitt i skallen, som hade ersatt 13 olika brus, sus och toner som en hel djävulens orkester). Inte ens när jag blev negativt stressad och märkte att jag bara hade elva minuter kvar innan banken stängde eller när jag hade förlagt min plånbok efter en akupunktursession, inte ens då - när jag höll för öronen - så framkom tinnitus igen. Alltid innan jag hade kommit i kontakt med akupunktur som behandlingsalternativ, så ökade min tinnitus av negativ stress. Så visst kan det ha effekt på en del. Tyvärr är det svårt att få en kvarstående effekt, men jag är helt övertygad om att om jag skulle gå på akupunkturbehandling för tinnitus en gång per vecka året om nu idag, så skulle jag inte höra tinnitus längre, hur mycket jag än försökte.
Därefter har jag dock funnit andra sätt att självbehandla tinnitus på, framförallt genom att behandla min hyperacusis med ljudtillvänjning och därigenom få tinnitus att minska också. Men även genom fysisk träning som hjälpt just mig. Att sedan få en massa andra kroniska sjukdomar gör ju också att tinnitus får minskad betydelse.
Sedan brukar normalt en tillvänjning ske av tinnitus över tid, oavsett vad man gör. Det normala är faktiskt att den tar mindre utrymme i personens medvetande. Jag skulle då kalla det att den minskar, men du skulle säkert säga att den är lika hög. Det troliga är dock att den faktiskt har minskat med tanke på hjärnans plasticitet där andra områden tar över och pockar på uppmärksamhet.

Kom på en sak. Det finns vissa sällsynta fall där man faktiskt kunnat bota tinnitus om det berott på nervinklämning mellan nerver och blodkärl i hjärnan, kanske efter en trafikolycka även om det sagts att sådana fenomen även kan spontanuppstå av okänd anledning. Vissa sådana patienter har opererats i Pittsburgh. Men det var länge sedan jag läste om det nu! Operationerna var dock mycket riskabla, men ändå var jag själv föremål i diskussionerna om att få genomgå en sådan operation. Nu blev det inte så och det är jag evigt tacksam för.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in