Citat:
Ursprungligen postat av
M.Zazzio
Så om man räknar bort alla personer som tror/tycker att deras tinnitus kanske/möjligen/troligen blivit lite bättre av en behandling så finner man att inte många personer kvarstår. Alltså finns det ingen effektiv lindring gällande tinnitus.
Nej det är klart, om man tror att det finns en universell metod som botar alla tinnitusfall så finns ju inte det. Det beror delvis, som du själv tidigare framhöll, att det finns många olika orsaker till att tinnitus uppstår.
Men det finns nog å andra sidan inte en enda universell metod som botar varenda människa med en viss sjukdom, eller? Jag vet inte, jag undrar. Det finns väl alltid undantagsfall. Och vilka sjukdomar går att bota? Finns det någon öht? De flesta sjukdomar som medicineras är ju ingen bot, de håller symptom i schack och bromsar sjukdomens följdverkningar, eller hur? Jag diskuterade med en neurolog och han erkände "att det faktiskt inte finns en enda neurologisk sjukdom som man kan bota, t.o.m. att lindra smärta är mycket svårt, men i vissa fall kan man bromsa sjukdomsutvecklingen något. Undantag är nervinklämningar som kan opereras", sa han, "men det är ju mer en felställning eller kompression än en sjukdom", som han uttryckte det. Alla sjukdomar som kräver medicinering är obotbara som jag ser det, för hade de kunnat botas så hade de ju inte behövt medicineras.
I det läget vi befinner nu inom tinnitusforskningen så blir det mest hårklyverier om man ska hålla på och älta att det inte finns någon universell bot mot tinnitus eller om de metoder som finns idag och som i en del fall kan minska tinnitus verkligen gör det eller inte eller om det är placebo och patienten bara tycker att tinnitus har minskat utan att den har gjort det... egentligen. Förmodligen kommer det aldrig att finnas en universell bot (iaf inte under vår levnad) och istället måste man då fråga sig vad man gör bäst för att hjälpa de med tinnitus IDAG!
Jag tror ju inte den som har tinnitus och lider av det svårt och har gjort så under flera år är betjänt av att bli ifrågasatt huruvida den behandling han eller hon råkat snubbla på till slut verkar vara en som lindrar personens tinnitus eller om tinnitus inte minskat... egentligen. Vederbörande skiter nog i vilket. All den stund vi - som du säger flera gånger - inte har någon bot mot tinnitus idag, så måste patienten gripa varje halmstrå.
Och Zazzio min vän, jag kan ju bara tala av egen erfarenhet. Jag gick på akupunktur och tro mig, jag försökte verkligen sätta mig efteråt, direkt efteråt och hela kvällen och dagar därefter i ett ensamt dödstyst rum och verkligen gå inåt och försöka höra tinnitus. Det gick inte (mer än en mycket svag mellanfrekvenston mitt i skallen, som hade ersatt 13 olika brus, sus och toner som en hel djävulens orkester). Inte ens när jag blev negativt stressad och märkte att jag bara hade elva minuter kvar innan banken stängde eller när jag hade förlagt min plånbok efter en akupunktursession, inte ens då - när jag höll för öronen - så framkom tinnitus igen. Alltid innan jag hade kommit i kontakt med akupunktur som behandlingsalternativ, så ökade min tinnitus av negativ stress. Så visst kan det ha effekt på en del. Tyvärr är det svårt att få en kvarstående effekt, men jag är helt övertygad om att om jag skulle gå på akupunkturbehandling för tinnitus en gång per vecka året om nu idag, så skulle jag inte höra tinnitus längre, hur mycket jag än försökte.
Därefter har jag dock funnit andra sätt att självbehandla tinnitus på, framförallt genom att behandla min hyperacusis med ljudtillvänjning och därigenom få tinnitus att minska också. Men även genom fysisk träning som hjälpt just mig. Att sedan få en massa andra kroniska sjukdomar gör ju också att tinnitus får minskad betydelse.
Sedan brukar normalt en tillvänjning ske av tinnitus över tid, oavsett vad man gör. Det normala är faktiskt att den tar mindre utrymme i personens medvetande. Jag skulle då kalla det att den minskar, men du skulle säkert säga att den är lika hög. Det troliga är dock att den faktiskt har minskat med tanke på hjärnans plasticitet där andra områden tar över och pockar på uppmärksamhet.
Kom på en sak. Det finns vissa sällsynta fall där man faktiskt kunnat bota tinnitus om det berott på nervinklämning mellan nerver och blodkärl i hjärnan, kanske efter en trafikolycka även om det sagts att sådana fenomen även kan spontanuppstå av okänd anledning. Vissa sådana patienter har opererats i Pittsburgh. Men det var länge sedan jag läste om det nu! Operationerna var dock mycket riskabla, men ändå var jag själv föremål i diskussionerna om att få genomgå en sådan operation. Nu blev det inte så och det är jag evigt tacksam för.