2004-04-04, 04:59
Medlem
ryllemans avatar
Jag känner av min tinnitus mer och mer för varje gång jag är ute på kalas. Det tjuter gällare och gällare i öronen för varje vecka som går. Jag har börjat använda öronproppar när jag är ute bland folk.
Vad jag förstått så är orsaken till tinnitus brutna flimmerhår i öronen och det ska visst inte finnas något botemedel mot bruset. Men borde man inte kunna skära av håren strax under brytpunkten och därigenom bli av med skiten? Jag hör gärna lägre om det innebär att jag slipper bruset.
Citera
2004-04-04, 09:51
Medlem
phreakdentas avatar
Flyttas från Övrigt till Medicin och Hälsa...
Citera
2004-04-04, 10:34
Medlem
Fat bastards avatar
Sitter inte själva skadan i hörselcentrum på hjärnan?
Min far har mycket svår tinnitus och föreslog till sin öronläkare att kapa hörselnerven för att få slut på eländet.
Men enligt läkaren så skulle problemet kvarstå trots detta.

Hoopas du inte får Mennieres sjukdom också, den brukar uppträda i samband med svår tinnitus.
Citera
2004-04-04, 23:12
Bannlyst
Tecken på att du kanske är i riskzonen för att få hörselskada,du bör vara jäkligt rädd om din hörsel från och med nu och undervika rock konserter och extrema ljudnivåer från musikanläggningar.
Tinnitus kan inte läkarna bota idag,läkarevetenskapen vet igentligen ytterst lite om innerörat och flimmerhårens funktion,trots all modern teknologi ,en anledning till detta är svårigheten att forska på levande nervceller.
Citera
2004-04-05, 00:08
Medlem
Hercule Poirots avatar
Jag har skiten... Har haft det i cirka 4 år. Upplevde som du att det började tjuta efter man varit ute och festat. Jag kan personligen inte sätta fingret på när det började tjuta på allvar, men efter ett tag var det bara där.

Du gör rätt som användet öronproppar. Jag körde i ett par år. Nu slarvar jag med det... Iaf så har min hörsel blivit sämre av tinnitusen. Men man börjar efter en tid "glömma bort" själva tjutet. Jag kan höra det om jag vill, men ofta tänker man inte på det. Man kan nog säga att det blir bättre efter ett par år...
Citera
2004-04-05, 00:30
Medlem
-Dr-s avatar
Lite läsning om tinnitus

Hittad en sida om tinnitus som verkar bra.
http://www.dbdbdb.nu

Drabbas man av Menières sjukdom ( som beror på att man har en störning i hur mycket vätska man har i båggångarna i innerörat ) kan man få tinnitus som ett av symptomerna, käkning, yrsel är andra. Jag tycker att du ska prata med din vårdcentral och få en remiss till en ÖNH klinik.
Citera
2004-04-05, 00:53
Medlem
Hemlige Mårtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rylleman
Jag känner av min tinnitus mer och mer för varje gång jag är ute på kalas. Det tjuter gällare och gällare i öronen för varje vecka som går. Jag har börjat använda öronproppar när jag är ute bland folk.
Vad jag förstått så är orsaken till tinnitus brutna flimmerhår i öronen och det ska visst inte finnas något botemedel mot bruset. Men borde man inte kunna skära av håren strax under brytpunkten och därigenom bli av med skiten? Jag hör gärna lägre om det innebär att jag slipper bruset.

Tror nog inte de där håren är vidare stora serru. Är de inte dom man tappar när man blir äldre med resultatet att hörseln försämras? Vore ju då rätt grymt om de var så stora att man kunde odla nya.

Citat:
Ursprungligen postat av Hercule Poirot
. Man kan nog säga att det blir bättre efter ett par år...
Jo det är sant men är det riktigt jävligt är det inte så lätt..

Pappa har de, syrran har de, och jag har de, pappa har de riktigt jävlig medan jag o syrran än så länge har ett relativt överkomligt ljud..

Såg på medicin programmet på SVT att en läkare trodde att det skulle gå och bota de som fått de på grund av spänningar vet dock inte om det innefattade de som fått de av stress. Tinnitus pga. spänning skulle tydligen inte ha nått med brutna strån att göra.
Citera
2004-04-05, 00:56
Medlem
M2ks avatar
tinnitus

Senare rön antyder att tinnitus kan vara en varningssignal på att något annat i livet är fel. Ett magasinsprogram i SVT häromveckan exemplifierade via en person som stressat till sig symptomen. Radikal omläggning av livsföring rekommenderades.

Det kan vara en hörselpåverkan, men också handla om käk- och bettproblem, och som sagt, stress.

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=2898&a=185889

Undertecknad umgås i vaket tillstånd med Hin håle, som högljutt gnider falskt på en ostämd bågfil. Stressen är min ständige följeslagare...

===============================
Egen framgång är guld värd, andras motgång heller icke att förakta
===============================
*Håll dig till ämnet*Tinnitus, mer än en susning*
Citera
2004-04-05, 14:01
Medlem
Nemesis1s avatar
Jag har ett svagt ringande i öronen, men jag hör det bara om jag lyssnar efter det och då jag skall sova... Jaja, heavy metal tycks vara farligt trots allt...
Citera
2004-04-05, 14:21
Medlem
Batoss avatar
Jag har också tinnitus som jag fått eftersom jag inte använt öronproppar när jag övar med mitt band. Jag störs inte av det dagtid men när jag lägger örat mot kudden hör jag det så jag har alltid tv:n påslagen tills jag somnar.
Citera
2004-04-05, 23:28
Moderator
rancors avatar
Känner igen det där med TVn, själv sov jag ett år framför tvn innan jag klarade av att acceptera min tinnitus men nu försöker jag inte bry mig så mycket. Det kan gå flera dagar utan jag tänker på det nu.

Vet inte vad min kommer från men jag misstänker det har något med bett/nacke att göra för när jag gäspar så ökar "volymen" på mitt tjut i örat.

Jag byter nog en arm mot att få tyst omkring mig igen, ev. ett öga.

Jag är livrädd att en dag vakna till ett ljud av ett flygplan som startar och att det aldrig försvinner. Då är självmord sista utvägen.

Citat:
Ursprungligen postat av Batos
Jag har också tinnitus som jag fått eftersom jag inte använt öronproppar när jag övar med mitt band. Jag störs inte av det dagtid men när jag lägger örat mot kudden hör jag det så jag har alltid tv:n påslagen tills jag somnar.
Citera
2005-05-26, 21:02
Medlem
cavalls avatar
Tinnitus.

Har Tinnitus sedan drygt 20 år tillbaka.

Men något jag har märkt på senare tid är att mitt balanssinne är urkass.

Jag har haft ett suveränt balanssinne förr, men nu är det så pass dåligt att jag nästan ramlade ut sätet i början av Star wars lll.

Så jag undrar om någon vet eller har uppllevet samma sak, och om det är pga Tinnitus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in