2015-07-09, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Kan vara en spänning i käkar, käkleder, nacke, rygg m.m. Eller om man har ångest eller haft depression, råkat ut för ett känslomässigt trauma etc.

Se där. Finns det några behandlingar eller dylikt att ta till mot detta? Typ massage av nacke etc?
Citera
2015-07-09, 15:56
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjaaarne9
Se där. Finns det några behandlingar eller dylikt att ta till mot detta? Typ massage av nacke etc?
Ja det ska gå att bota till och med om man hittar orsaken.
Citera
2015-07-09, 17:15
Medlem
Jag tror att min tinnitus delvis är psykosomatisk men att den i sin grund beror på att jag skadade örat när jag kliade med tops och fick en svullnad, därefter uppstod bruset. Sedan så har det blivit gradvis värre. Jag kan ändra min tinnitus (den blir mer intensiv, högre, ändrar frekvens) när jag biter ihop, flyttar underkäken framåt, nyper mig osv. Kanske har det att göra med stress och spänningar. Mina visdomständer i underkäken är inte normala utan har vuxit i sidled framåt, puttandes mot övriga tänder. En teori är att det är dessa två förbannade djävulständer som orsakar det mesta av min tinnitus.
Citera
2015-07-09, 22:48
Medlem
Chordatas avatar
Till Logique

Så kan det mycket väl vara. Men jag vill bara påpeka att jag fick min tinnitus efter en utekväll på en nattklubb, men likväl kan jag förändra ljuden på liknande sätt som du. Den behöver således inte vara psykosomatisk, även om vi får hoppas att den är det.

Att du upplever att det blir värre är heller inget roligt, men det kan kanske vara positivt ifall den inte blivit värre i samband med höga ljud, då torde ju orsaken vara psykosomatisk. Helt klart värt att kolla upp, men vet inte vart du borde börja (eller vad du redan gjort).
Citera
2015-07-10, 14:56
Medlem
timheideckers avatar
Ni använder er av fel termologi. Psykosomatiskt är när man inbillar sig ett symptom eller frambringar ett fysiskt symptom av psykiska orsaker. Somatiskt är ordet ni är ute efter. Och vissst kan man ha somatisk tinnitus som beror på muskler, leder etc. Dock är 90% av all tinnitus somatisk oavsett om den är pga en hörselskada eller inte. Nästan alla som har tinnitus kan påverka ljudet genom att bita ihop, skjuta fram underkäken etc.
Citera
2015-07-10, 15:48
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timheidecker
Ni använder er av fel termologi. Psykosomatiskt är när man inbillar sig ett symptom eller frambringar ett fysiskt symptom av psykiska orsaker. Somatiskt är ordet ni är ute efter. Och vissst kan man ha somatisk tinnitus som beror på muskler, leder etc. Dock är 90% av all tinnitus somatisk oavsett om den är pga en hörselskada eller inte. Nästan alla som har tinnitus kan påverka ljudet genom att bita ihop, skjuta fram underkäken etc.
Inte korrekt. Kolla här och här. Dessutom är det där en stark förenkling av de symptom, orsaker och problem som tinnitus inbegripa.
Senast redigerad av Mugsy 2015-07-10 kl. 15:53.
Citera
2015-07-10, 21:56
Medlem
Och så har vi ännu en till som fått oturen drabbas av tinnitus. Har haft den nu i ca 2 månader och det tär faktiskt väldigt mycket måste jag säga på psyket. Har nästan aldrig lyssnat på högmusik, inte gått på konserer, inte lyssnat på musik via hörlurar eller något som skulle drabba min hörsel som skulle skapa tinnitus. Jag vet inte hur jag kan ha fått det, oftast är det en jämn låg ton som tjuter men nu är det väldigt hög, som någon visslar i örat. Jag har läst vad man kan göra och om man ska söka vård, rådgivningen är att om det inte återgår till det normala ska man söka vård men det finns inga botemedel eller lösning på problemet, det enda man gör är att fastställa om hörseln är nedsatt. Min hörsel är absolut inte nedsatt, har lika bra nu som innan och och eftersom man inte kan ändå göra något åt det tänker jag att det bara är slöseri med att vänta en tid hos läkaren, vad kan kan göra eller säga mer än jag läst här och på nätet?

En del av er har haft det i så länge som 20 år och lärt er leva med det, att det blivit en del av ert liv. När jag tänker på det och koncentrerar samtidigt på tjutet i örat mår jag skit dåligt, vadå ha det i resten av livet? Iofs så kan jag inte göra något åt saken, jag kan inte lära mig leva med skiten, jag blir tvungen att acceptera det livet ut om det inte kommer någon utveckling inom det. Har många gånger tänkt stoppa in en bomullspinne en sån som man rensar örat med och bara slå ett slag så den spräcker/ gör en döv så man slipper det där jävla pipet, då har man iaf ett öra som är fungerande.
Citera
2015-07-10, 22:17
Medlem
Mankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zipziz
Och så har vi ännu en till som fått oturen drabbas av tinnitus. Har haft den nu i ca 2 månader och det tär faktiskt väldigt mycket måste jag säga på psyket. Har nästan aldrig lyssnat på högmusik, inte gått på konserer, inte lyssnat på musik via hörlurar eller något som skulle drabba min hörsel som skulle skapa tinnitus. Jag vet inte hur jag kan ha fått det, oftast är det en jämn låg ton som tjuter men nu är det väldigt hög, som någon visslar i örat. Jag har läst vad man kan göra och om man ska söka vård, rådgivningen är att om det inte återgår till det normala ska man söka vård men det finns inga botemedel eller lösning på problemet, det enda man gör är att fastställa om hörseln är nedsatt. Min hörsel är absolut inte nedsatt, har lika bra nu som innan och och eftersom man inte kan ändå göra något åt det tänker jag att det bara är slöseri med att vänta en tid hos läkaren, vad kan kan göra eller säga mer än jag läst här och på nätet?

En del av er har haft det i så länge som 20 år och lärt er leva med det, att det blivit en del av ert liv. När jag tänker på det och koncentrerar samtidigt på tjutet i örat mår jag skit dåligt, vadå ha det i resten av livet? Iofs så kan jag inte göra något åt saken, jag kan inte lära mig leva med skiten, jag blir tvungen att acceptera det livet ut om det inte kommer någon utveckling inom det. Har många gånger tänkt stoppa in en bomullspinne en sån som man rensar örat med och bara slå ett slag så den spräcker/ gör en döv så man slipper det där jävla pipet, då har man iaf ett öra som är fungerande.
Jag läste att det inte går att få bort tinnitus fast man blir, eller gör sig, döv. Det tar ett par år för att ångest att försvinna, för mig var det så. Själv trodde jag självmord var enda lösningen. Såg absolut inte Någon ljusning i mitt liv när jag fick tinnitus...

Tiden gick och ängsligheten och ångesten försvinner gradvis. Jag är lika glad idag med tinnitus, som innan tinnitus. Så länge det finns liv finns det hopp! Du sover på natten, då hör du inget, en paus i din tinnitus. Jag vet att livet kan bli bra igen fast du har tinnitus!
Citera
2015-07-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manka
Jag läste att det inte går att få bort tinnitus fast man blir, eller gör sig, döv. Det tar ett par år för att ångest att försvinna, för mig var det så. Själv trodde jag självmord var enda lösningen. Såg absolut inte Någon ljusning i mitt liv när jag fick tinnitus...

Tiden gick och ängsligheten och ångesten försvinner gradvis. Jag är lika glad idag med tinnitus, som innan tinnitus. Så länge det finns liv finns det hopp! Du sover på natten, då hör du inget, en paus i din tinnitus. Jag vet att livet kan bli bra igen fast du har tinnitus!

Du ser, inte ens när man blir döv försvinnet tjutet. Kanske om man dör då? Nä, då vibrerar säkert kroppen i graven och ljudet

Har man kommit fram til vad som ljuder i örat, är det liksom örat eller?
Citera
2015-07-11, 10:25
Medlem
Nakszynskis avatar
Min tinnitus ökar kraftigt när jag är berusad, då tjuter det ordentligt, är det så för er också? Tänker mig att det beror på att balanssinnet sitter i öronen.
Citera
2015-07-11, 15:01
Medlem
timheideckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mugsy
Inte korrekt. Kolla här och här. Dessutom är det där en stark förenkling av de symptom, orsaker och problem som tinnitus inbegripa.

Wikipediaartikeln du länkade till bekräftade ju exakt det jag sa. Det heter somatisk tinnitus om den påverkas av muskler, leder, käkar etc. Psykosomatisk om den påverkas av stress t ex. Därmed står jag fortfarande fast vid påståendet att nästan all tinnitus är somatisk även om inte orsaken är somatisk dvs även om man fått tinnitus av högt ljud kan man nästan alltid påverka ljudet genom att skjuta fram käken, spänna nacken etc. Varför det är så finns det ingen som kan ge ett exakt svar på.
Citera
2015-07-11, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakszynski
Min tinnitus ökar kraftigt när jag är berusad, då tjuter det ordentligt, är det så för er också? Tänker mig att det beror på att balanssinnet sitter i öronen.

D har jag aldrig tänkt på, tänker inte på det alls när jag börjar dricka, inte när jag e bakfull tänker jag då heller.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in