Citat:
Ursprungligen postat av
Zipziz
Och så har vi ännu en till som fått oturen drabbas av tinnitus. Har haft den nu i ca 2 månader och det tär faktiskt väldigt mycket måste jag säga på psyket. Har nästan aldrig lyssnat på högmusik, inte gått på konserer, inte lyssnat på musik via hörlurar eller något som skulle drabba min hörsel som skulle skapa tinnitus. Jag vet inte hur jag kan ha fått det, oftast är det en jämn låg ton som tjuter men nu är det väldigt hög, som någon visslar i örat. Jag har läst vad man kan göra och om man ska söka vård, rådgivningen är att om det inte återgår till det normala ska man söka vård men det finns inga botemedel eller lösning på problemet, det enda man gör är att fastställa om hörseln är nedsatt. Min hörsel är absolut inte nedsatt, har lika bra nu som innan och och eftersom man inte kan ändå göra något åt det tänker jag att det bara är slöseri med att vänta en tid hos läkaren, vad kan kan göra eller säga mer än jag läst här och på nätet?
En del av er har haft det i så länge som 20 år och lärt er leva med det, att det blivit en del av ert liv. När jag tänker på det och koncentrerar samtidigt på tjutet i örat mår jag skit dåligt, vadå ha det i resten av livet? Iofs så kan jag inte göra något åt saken, jag kan inte lära mig leva med skiten, jag blir tvungen att acceptera det livet ut om det inte kommer någon utveckling inom det. Har många gånger tänkt stoppa in en bomullspinne en sån som man rensar örat med och bara slå ett slag så den spräcker/ gör en döv så man slipper det där jävla pipet, då har man iaf ett öra som är fungerande.
Jag läste att det inte går att få bort tinnitus fast man blir, eller gör sig, döv. Det tar ett par år för att ångest att försvinna, för mig var det så. Själv trodde jag självmord var enda lösningen. Såg absolut inte Någon ljusning i mitt liv när jag fick tinnitus...
Tiden gick och ängsligheten och ångesten försvinner gradvis. Jag är lika glad idag med tinnitus, som innan tinnitus. Så länge det finns liv finns det hopp! Du sover på natten, då hör du inget, en paus i din tinnitus. Jag vet att livet kan bli bra igen fast du har tinnitus!