2015-08-03, 15:52
Medlem
Jo, det går i perioder, jag hade en lugnare period under förra året då jag inte stördes så mycket. Men! Likt en blixt slog det till igen, och plötsligt så hamnar man i en mental tortyrkammare. Det värsta är läsningen, då koncentrationsförmågan försämras. Vilket jävla aber!

Det enda som hjälper är brusande ljud, men det är inte alltid man kan ha med sig detta. Kanske är brusapparater en möjlighet.
Citera
2015-08-18, 19:26
Medlem
Chordatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Navarrox
Hej alla! Brukar då oxh då kolla på denna tråd. Varje gång finns det tyvärr nya personer som nyligen drabbats och som mår förjävligt . Jag var i den sitsen under våren 2010. Då skedde mitt eget 9-11 brukar jag tänka. Efter en joggingrunda med uppenbarligen alldeles för hög musik i lurarna så skedde det ngt i örat. Den började skaka och "bubbla" inuti och dagen efter hade jag en massa jävla oljud i vänsterörat. Värsta tiden under mitt liv följde. I ren desperation försöke jag mig på en laserbehandling. Tror jag la ner runt 15 000 kr på detta- helt i onödan. Det hjälpte såklart inte. Jag skulle avråda ngn att testa detta. Men alla gör ju som de vill.... De första veckorna hade jag dessutom en ordentlig ljudkänslighet. Örat gjorde direkt ont så fort det blev lite ljud. Detta gick dock över relativt fort. Oljuden bestod. Första året var det jobbigaste. Sen skedde det som iallafall hjälpte mig en väldigt massa- jag fick en brusapparat. Det är en apparat som man liksom en hörapparat har inne i örat hela tiden. Den ger ifrån sig ett brus som maskerar tinnitusljudet. Och trots att det var jobbigt att bli van att ha konstant med brusande inne i örat så tycker iallafall jag att det är mkt mkt bättre än att ha pipande och surrande i örat hela tiden. Nuförtiden har jag alltid brusapparaten på mig. Den har blivit en del av mig och jag funderar ibland på att om jag skulle bli frisk från tinnitus så kanske jag tom skulle sakna brusapparaten. Ville iallafall bara ge er som är inne i den första kritiska stadiet lite hopp. Det Blir Böttre!! Kan inte säga att jag inte störs alls av tinnitusen nuförtiden men jag är en lycklig och fungerande människa. Det var ett tag där i början då jag trodde att livet var över nästan... Man lär sig att leva med det.

Väldigt bra beskrivning av hur man kan anpassa sig till något som i början kan verka så hemskt. Vi behöver nog mer sådana här berättelser här. Det är som du säger, nya personer drabbas hela tiden, och de kommer hit när de mår som sämst och allt de då möts av är beskrivningar av andra personer som mår, eller i alla fall mådde, lika dåligt. Inte berättelser av personer som kan vittna om att det blir bättre med tiden, även om ljuden inte försvinner, för dessa personer känner inte längre samma behov av att skriva av sig.

Du får +1 av mig Muy bien!

Citat:
Ursprungligen postat av Marcop0lo
Jag har haft tinnitus i över 1 år.
Dem första veckorna med tinnitus drog mig till vansinne. Då det räckte att ett halvhögt ljud lät hela tiden, och min hörselöverkänslighet var extrem.
Idag: Har jag så mild tinnitus att den knappt märks på natten, och min hörselöverkänslighet är helt borta.

Hur som helst det jag vill få ut med denna text är att det finns alltid hopp om att ens tinnitus försvinner helt/blir lindrigare. Man ska inte låta ett satans ljud överväga en till suicid. Det kan vara svårt ibland, men kriga på!

Skulle nog vilja påstå att en person som nyligen drabbats nästan kan förvänta sig att T blir bättre, även om den inte försvinner helt för alla. Jag själv upplevde också att efter 1-2 år så rullade allt på nästan som vanligt igen.

Citat:
Ursprungligen postat av Logique
Jo, det går i perioder, jag hade en lugnare period under förra året då jag inte stördes så mycket. Men! Likt en blixt slog det till igen, och plötsligt så hamnar man i en mental tortyrkammare. Det värsta är läsningen, då koncentrationsförmågan försämras. Vilket jävla aber!

Det enda som hjälper är brusande ljud, men det är inte alltid man kan ha med sig detta. Kanske är brusapparater en möjlighet.

Tyvärr tror jag det är precis så... Har själv haft några riktigt bra perioder, men nu besöker jag denna tråd frekvent för att jag känner att jag hamnat i något utav en svacka igen. Jag tror att man kanske får räkna med det(?) Försöka finna strategier för att ta sig igenom dem så smärtfritt som möjligt. Men själv har jag inga tips. När jag kommer in i dåliga perioder vet jag knappt hur jag ska klara av detta elände resten av livet. Men sen blir det bra igen! Och det är väl dem stunderna man får ta vara på antar jag. Vi har helt enkelt dragit en nitlott i livets lotteri och det är inget vi kan göra något åt. Men vi får se till att göra livet så bra som möjligt ändå.
Citera
2015-09-09, 12:16
Medlem
Fick en hård handflata mot örat innan sommaren och drabbades av 90% dövhet i ena örat. Efter två veckor hade jag fått tillbaka större delen av hörseln och jag uppsökte läkare, han sa att örat är i trauma och att jag ska vila det från ljud, kan ta upp till ett halvår tills det blir normalt. Enda sen dess har jag inte kunnat lyssna på musik då det känns obehagligt samt svårt att höra bas i högra örat.
Nu fyra månader senare åkte jag på en förkylning och fick rejäl tinnitus som jag upplever det. Ljudet är klart högre en bullret från att åka buss och lyssna på musik i högtalare på jobbet. Hör det HELA tiden och har svårt att sova. Va på vårdcentralen idag och han sa att trumhinnan har en rodnad och buktar lite. Han skrev ut Kåvepenin i hopp om att det ska hjälpa även fast jag inte hade typiska öroninflammations symptom.
Det enda jag tänker på hela dagarna är att jag kommer att sitta med det här ljudet för resten av livet. Aldrig mer en tyst minut. Finner ingen tröst i brusapparater och dyl...vad är ett liv utan musik? Kan inte sluta tänka på om jag hade skitit i att gå ut den där kvällen.
Citera
2015-09-11, 22:24
Medlem
soundwavess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackbror
...Kan inte sluta tänka på om jag hade skitit i att gå ut den där kvällen.

Beklagar.

Förmodligen kommer det bli bättre i takt med att trumhinnan läker, och även efter det kan hända. Angående ångesten så gick jag omkring och ältade det fetmarkerade i flera år, tills jag äntligen kom fram till att jag inte kunde beskylla mig själv för vad som hände med tanke på dom bristande kunskaperna jag hade då. Jag visste helt enkelt inte hur farligt ljud kunde vara. När jag konstaterade det så var det enkelt att förlåta mig själv och jag kunde gå vidare med livet.

Utan ångest är tinnitus inte mer än ljud, det kan låta som ett förminskande av symtomets egenskaper, men det ligger mycket sanning i det. Mitt råd är att försöka tänka på annat trots att det är svårt, försök hitta på roliga aktiviteter som inte är högljudda. Vad som än händer så blir det inte bättre för att man har ångest och känner sig deprimerad. Hjälp finns att få på vårdcentral.

Önskar dig lycka till och hoppas det blir bättre.
Citera
2015-09-12, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soundwaves
Beklagar.

Förmodligen kommer det bli bättre i takt med att trumhinnan läker, och även efter det kan hända. Angående ångesten så gick jag omkring och ältade det fetmarkerade i flera år, tills jag äntligen kom fram till att jag inte kunde beskylla mig själv för vad som hände med tanke på dom bristande kunskaperna jag hade då. Jag visste helt enkelt inte hur farligt ljud kunde vara. När jag konstaterade det så var det enkelt att förlåta mig själv och jag kunde gå vidare med livet.

Utan ångest är tinnitus inte mer än ljud, det kan låta som ett förminskande av symtomets egenskaper, men det ligger mycket sanning i det. Mitt råd är att försöka tänka på annat trots att det är svårt, försök hitta på roliga aktiviteter som inte är högljudda. Vad som än händer så blir det inte bättre för att man har ångest och känner sig deprimerad. Hjälp finns att få på vårdcentral.

Önskar dig lycka till och hoppas det blir bättre.

Tack! Däremot är det inte tinitusen som känns värst just nu. Antar att man kan lära sig att leva med det. Men att inte kunna lyssna på musik till och påväg hem från jobbet förstör hela min dag. För tillfället har jag 3 timmars bussresa tur och retur varje dag. Blir ganska deprimerande, desto värre är ju att ljudet som sagt hörs över ljudet från bussen. Om man får konstaterat att man kommer ha tinnitus resten av livet, kan man aldrig mer lyssna på hög musik utan att riskera att förvärra det då?
Citera
2015-09-13, 08:44
Medlem
Ny här. Behöver lite stöd och pepp..
Ursäkta långt inlägg.

Upptäckte för 2 veckor sedan när jag stod i duschen att jag var ljudkänslig på ena örat, antar jag började koncentrera mig på örat efter det, för sedan dess hör jag ett pip på vänster öra. Så fort det blir tyst hör jag det och jag går och försöker lyssna efter det helatiden. Dock kunde jag sova första nätterna då jag tänkte att det skulle försvinna. Men efter några dagar gick jag till doktorn som sa att jag hade någon slags infektion med inåt och utåt buktande trumhinna men lite vätska bakom. Fick avsvällande och orden om att det tar 1 till flera månader innan det läker. Fick inget riktigt svar om pipet var pgr av det.
Kunde sova någorlunda några nätter till men hade svårt med ljudkänsligheten på jobbet.
Sen vräker en jobbkollega ur sig att han känner en som försökte ta livet av sig pgr av tinnitus. Tror det var då allt startade ordentligt för mig, för den natten vakna jag av sådan panikångest så jag spydde och hörde pipet värre en någonsin. Har varit hos olika läkare, ringt runt till olika tinnitus experter, varit nära på att bli tvångsinlagd på psyk, och fått alla möjliga tabletter. Inte kunnat sova alls och går runt med en ständig panik över att höra ljudet.

Men i fredags ville svärmor testa att heala mig. (jag är villig att testa allt) jag rös i hela huvudet förutom just vid vänster öra. Dock på kvällen när jag satt på ett speciellt sätt så försvann pipet, en lång stund. Jag blev överlycklig! Jag sov med tvn på natten men lyckades sova iaf. Hörde inget i örat på morgonen men sedan under dagen kom det som vanligt.

Jag har märkt att pipet blir värre och värre på eftermiddagen och som värst på kvällen, sedan när jag väl somnat och vaknar till på morgonen hör jag bara ljudet några sek när jag rör på mig för att sedan bli tyst. Det är även tyst när jag gått upp för att sedan komma mer och mer igen.
Börjar tro att detta är väldigt psykiskt? Eller vad fan är det för fel på mig?
Citera
2015-09-14, 02:57
Medlem
Mugsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AAMK
Ursäkta långt inlägg.

Upptäckte för 2 veckor sedan när jag stod i duschen att jag var ljudkänslig på ena örat, antar jag började koncentrera mig på örat efter det, för sedan dess hör jag ett pip på vänster öra. Så fort det blir tyst hör jag det och jag går och försöker lyssna efter det helatiden. Dock kunde jag sova första nätterna då jag tänkte att det skulle försvinna. Men efter några dagar gick jag till doktorn som sa att jag hade någon slags infektion med inåt och utåt buktande trumhinna men lite vätska bakom. Fick avsvällande och orden om att det tar 1 till flera månader innan det läker. Fick inget riktigt svar om pipet var pgr av det.
Kunde sova någorlunda några nätter till men hade svårt med ljudkänsligheten på jobbet.
Sen vräker en jobbkollega ur sig att han känner en som försökte ta livet av sig pgr av tinnitus. Tror det var då allt startade ordentligt för mig, för den natten vakna jag av sådan panikångest så jag spydde och hörde pipet värre en någonsin. Har varit hos olika läkare, ringt runt till olika tinnitus experter, varit nära på att bli tvångsinlagd på psyk, och fått alla möjliga tabletter. Inte kunnat sova alls och går runt med en ständig panik över att höra ljudet.

Men i fredags ville svärmor testa att heala mig. (jag är villig att testa allt) jag rös i hela huvudet förutom just vid vänster öra. Dock på kvällen när jag satt på ett speciellt sätt så försvann pipet, en lång stund. Jag blev överlycklig! Jag sov med tvn på natten men lyckades sova iaf. Hörde inget i örat på morgonen men sedan under dagen kom det som vanligt.

Jag har märkt att pipet blir värre och värre på eftermiddagen och som värst på kvällen, sedan när jag väl somnat och vaknar till på morgonen hör jag bara ljudet några sek när jag rör på mig för att sedan bli tyst. Det är även tyst när jag gått upp för att sedan komma mer och mer igen.
Ta dig samman nu och var en vuxen människa. Du vänjer dig vid pipandet. Jag har haft tinnitus i fem år.
Citera
2015-09-16, 17:58
Medlem
fofofords avatar
Citat:
Fick en hård handflata mot örat innan sommaren och drabbades av 90% dövhet i ena örat. Efter två veckor hade jag fått tillbaka större delen av hörseln och jag uppsökte läkare, han sa att örat är i trauma och att jag ska vila det från ljud, kan ta upp till ett halvår tills det blir normalt. Enda sen dess har jag inte kunnat lyssna på musik då det känns obehagligt samt svårt att höra bas i högra örat.
Nu fyra månader senare åkte jag på en förkylning och fick rejäl tinnitus som jag upplever det. Ljudet är klart högre en bullret från att åka buss och lyssna på musik i högtalare på jobbet. Hör det HELA tiden och har svårt att sova. Va på vårdcentralen idag och han sa att trumhinnan har en rodnad och buktar lite. Han skrev ut Kåvepenin i hopp om att det ska hjälpa även fast jag inte hade typiska öroninflammations symptom.
Det enda jag tänker på hela dagarna är att jag kommer att sitta med det här ljudet för resten av livet. Aldrig mer en tyst minut. Finner ingen tröst i brusapparater och dyl...vad är ett liv utan musik? Kan inte sluta tänka på om jag hade skitit i att gå ut den där kvällen.
Detta påminner om mitt fall då 3 idioter hoppa på mig och misshandla mig, men i mitt fall blev det hål på halva min trumhinna.
hur har det gått för dig känner du någon förbättring?
Citera
2015-09-18, 23:25
Medlem
soundwavess avatar
Citat:
Tack! Däremot är det inte tinitusen som känns värst just nu. Antar att man kan lära sig att leva med det. Men att inte kunna lyssna på musik till och påväg hem från jobbet förstör hela min dag. För tillfället har jag 3 timmars bussresa tur och retur varje dag. Blir ganska deprimerande, desto värre är ju att ljudet som sagt hörs över ljudet från bussen. Om man får konstaterat att man kommer ha tinnitus resten av livet, kan man aldrig mer lyssna på hög musik utan att riskera att förvärra det då?

Svårt att säga. Vissa upplever inte att deras tinnitus blir värre ens av nattklubbar eller dylikt, medan andra upplever att den blir värre för relativt låga ljud. Man får helt enkelt testa sig fram och hoppas på det bästa.

Jag brukar aldrig lyssna på sprängande hög musik, men ibland vill man ha lite högre volym och då tycker jag man ska få unna sig det om man känner sig bekväm med det. Jag har investerat i bra högtalare och streamar musik på högsta kvalitet (vet inte om det spelar så stor roll) och brukar sällan lyssna allt för långa perioder på högre ljudvolym. Jag lyssnar heller inte på t.ex. "dubstep" eller liknande, så för min del går det bra.

Men ett tips är att inte lyssna på allt för hög musik, av uppenbara anledningar. Antar att du lyssnar på musik med hörlurar av något slag, just det försöker jag undvika då jag anser att få ljudet direkt in i örat från nära håll är farligare än att lyssna på musik ur högtalare placerade på distans. Men det borde inte förvärra din tinnitus. Köp bra hörlurar, lyssna gärna på lägsta möjliga ljudnivå och streama på hög kvalitet.

Citat:
Ursprungligen postat av AAMK
Ursäkta långt inlägg.

Jag tror allt kommer lösa sig för dig. Om det inte finns någon uppenbar anledning till varför du skulle drabbats av kronisk tinnitus så har du förmodligen inte gjort det. Låter som om det skulle kunna ha med andra orsaker att göra, t.ex. stress, spänningar, etc. och dessa brukar allt som oftast vara övergående.

Men hur som helst, försök tänka på annat och aktivera dig så mycket du orkar. Tids nog kommer du inte uppfatta din tinnitus, i alla fall inte som det problem du gör i dagsläget. Och vem vet, den kanske försvinner?
Citera
2015-09-19, 18:48
Medlem
Jag har haft tinnitus så länge jag kan minnas, vet med säkerhet att jag haft det sen tio års ålder, är 23 idag.

Har aldrig lagt någon större vikt vid det, eftersom jag alltid haft det, värsta smällen kom väl när jag blev nekad till värnplikt pga det. Var ett hårt slag.

Den senaste månaden har det dock blivit mycket värre, och jag har blivit väldigt mycket ljudkänsligare, skarpa plötsliga ljud kan kännas extremt påfrestande, hundskall utan förvarning är verkligen hemskt. Även enkla saker som att plocka in disk och ljudet av tallrikar som slår ihop kan kännas jobbigt.

Är det någon som upplevt samma sak, att det plötsligt blivit värre efter att ha haft det en längre tid? Har haft upp och nedgångar, men aldrig lika kraftigt som nu.
Citera
2015-09-19, 23:50
Medlem
framtands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lettmjolk
Jag har haft tinnitus så länge jag kan minnas, vet med säkerhet att jag haft det sen tio års ålder, är 23 idag.

Har aldrig lagt någon större vikt vid det, eftersom jag alltid haft det, värsta smällen kom väl när jag blev nekad till värnplikt pga det. Var ett hårt slag.

Den senaste månaden har det dock blivit mycket värre, och jag har blivit väldigt mycket ljudkänsligare, skarpa plötsliga ljud kan kännas extremt påfrestande, hundskall utan förvarning är verkligen hemskt. Även enkla saker som att plocka in disk och ljudet av tallrikar som slår ihop kan kännas jobbigt.

Är det någon som upplevt samma sak, att det plötsligt blivit värre efter att ha haft det en längre tid? Har haft upp och nedgångar, men aldrig lika kraftigt som nu.

Mina besvär kan gå i månadslånga "vågor", det är inga jättestora vågor men det är ändå väldigt tydlig skillnad då det för mig känns rent fysiskt när det är som värst. Jättesvårt att förklara men själva hörselgången känns "tung" och det är extremt svårt att koppla bort. Då, när det peakar brukar jag sitta och koncentrera mig på enbart pipet. Det blir en typ av meditation och när ljudet ovh "vibrationerna" verkligen slukar upp hela min sinnesvärld så vänder det neråt och "vågen" börjar om på testbildsnivå.

Låter helflummigt och eftersom jag är extremt oflummig, strikt och teoretiskt lagd som person har jag aldrig försökt beskriva det förr. Men där har du min process vad den nu är värd. Inte så mycket gissar jag eftersom det inte riktigt svarade på din fråga. Är någon dag över 30 och har haft det i runt 25 år, minns alltså inget annat än ett ständigt tjutande och några sekunder total tystnad är egentligen det enda jag önskar få uppleva innan jag dör.
Citera
2015-09-21, 18:55
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lettmjolk

Ja Tyvärr.

Precis som du har jag haft Tinnitus i många år, dock har det varit på en sådan nivå att det gick att leva med det utan att påverkas.
För ca två år sedan råkade jag ut för en händelse med vänster öra, utsattes för väldigt hög ljudnivå.
Fick väldigt ont i örat och det kändes som det bubblade och brusar .... ja flera symptom som är svåra beskriva.
fick nersatt hörsel, samt än idag har dessa bubblande, brusande och smärta vid högre ljud.
klart ljudöverkänslig.
Oftast bra på morgonen men värre framåt dagen.
Varit hos öronläkare och audionom som säger att det ser bra ut i örat...
Trummhinnan är alltså som den skall.
Känner att jag kommer inte vidare alls genom sjukvården.
Inte kul...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in