Citat:
Ursprungligen postat av
Mickeavensis
Själv har jag gått hos nämnde guru i åratal och varit och är nöjd med laserbehandlingarna som BOTAT min tinnitus, och då även skaffat en egen laser och med den BOTAT mig själv hemma i mitt eget sovrum.
Ja för mig finns bara laserbehandlingar för bot mot min tinnitus som just nu är under kontroll men vet ju att går jag på nån teaterföreställning med hiskliga ljudnivåer så kan jag ju trilla dit igen (ganska stor risk) och då får självmedicinera mig själv med laser under några jobbiga veckor.
Enligt gängse åsikten inom medicinens område så botar inte akupunktur, laserbehandling, yoga eller zonterapi någon tinnitus eftersom det inte alltid anses ge ett varaktigt resultat. Så har jag fattat det som, om man går efter vad Zazzio skriver. Hade det varit varaktigt hade man aldrig behövt upprepa behandlingen. Å andra sidan ges ju inget varaktigt resultat inom medicinens område heller...
Men som jag ser det är de metoder mot tinnitus som man kan prova på alternativmedicinens område helt utan biverkningar och om jag talar ur egen erfarenhet bättre ur effektsynpunkt än de som medicinen brukar erbjuda. Var man ska placera ljudtillvänjningsträning och tinnitus retraining therapy är det delade meningar om. Det är iaf inga läkemedel.
Undantag är två specialfall: Nervinklämning i skallen mellan nerv och blodkärl - oftast uppkommen genom trafikolycka eller liknande men kan även uppstå spontant av orsaker som inte är helt kartlagda, varvid farlig operation kan vidtas för att separera dessa båda åt (avser särskilt hyperacusis). Det andra är externt hörbar tinnitus om patienten har blodkärl som ligger för nära örat eller har en förträngning, genom ålder, olycka eller att det uppkommit spontant - i många fall kan ljudet anses vara pumpliknande och fångas då upp av ett stetoskop. Opereras eller vanligare försöker man medicinera bor det.
Ska man se lite framåt så är Vagusnervstimulering det område jag tror på mest vad gäller att lindra eller bota så många som möjligt med tinnitus. Var stamcellsforskningen hamnar vet man inte liksom de målriktade medicinerna. Att ge demensmedicin tror jag inte på och hoppas inte det får genomslag.
Fram till genombrottet - som lär komma, så kan var och en prova det som den tror på eller har råd med, låt vara akupunktur, yoga, zonterapi, tinnitus retraining therapy, hypnos, ljudtillvänjning, massage, läkemedel mot olika åkommor (finns ingen specifik tinnitustablett), fysisk motion, elakupunktur, laserbehandling, kognitiv beteendeterapi, skrattbehandling, spikmatta, avslappning, kirurgi. Val av metod beror också på hur det uppkommit och var det tros sitta.
Finns det något bättre alternativ... skriv det i tråden.