2014-02-18, 03:44
Medlem
En sista fråga som jag brukar grubbla på, utan öronproppar aå blir ljudet mindre nästan hela tiden men med så är det samma, betyder det att jag bara vänjer mig eller blir de bättre?
Citera
2014-02-18, 04:03
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoonerAFC
En sista fråga som jag brukar grubbla på, utan öronproppar aå blir ljudet mindre nästan hela tiden men med så är det samma, betyder det att jag bara vänjer mig eller blir de bättre?

Exakt den frågan brukade jag ställa till läkarna också i början.
De brukade då svara:
Ställ dig frågan, vilket är bättre, att du vänjer dig vid tinnitus eller att du inte vänjer dig vid tinnitus?

Jag skulle svara i ditt fall: om tinnitus ökar genom att du stoppar in öronproppar men minskar utan dem så är det precis vad som sker för alla människor i stort sett. Jag skulle vilja träffa den som hävdar att den inte hör något brus, sus eller toner med öronproppar insatta.

För egen del så hör jag alldeles utmärkt, men om jag stoppar in öronproppar så ökar tinnitus groteskt och helt ärligt är det omöjligt att konversera med någon bredvid. Tänk dig att du har en stereoförstärkare på volym 2 (av 10), men spelar inte upp någon cd-skiva eller något, men att du har en tuner inkopplad men ställt in den out of station längst bort på frekvensbandet. På volym 1-2 har jag min tinnitus, i form av ett visst egenbrus alltså. Sätter jag i öronpropparna så stiger det lätt till 8 på samma skala.
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-02-18 kl. 04:06.
Citera
2014-02-18, 17:43
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.Zazzio
Jag ser inte att förhållningssättet "lära sig att bättre hantera sin tinnitus" och "lindring av tinnitus" faller i samma kategori. Att du bättre lär dig hantera en situation innebär inte att det är behandlingen i sig som ger dig en fördel. Vi måste skilja på behandlingsmetoder som ger konkreta resultat och enkelt uttryckt "vilostunder/avslappning".

Om vi använder akupunktur som exempel kan man ställa frågan om det är akupunkturen i sig som ger en lindrande effekt eller det faktum att du fick avslappning genom att sitta/ligga ned och ta det lugnt kombinerat med att du tror att att denna behandling kan hjälp. Sanningen är att i dom flesta fall så handlar det inte om akupunktur som ger lindring utan om andra faktorer som tillexempel avslappning och förhoppning om resultat.
Sen kan man diskutera hur man ser på "lindring". Om man skriver ut opiater till en tinnitusdrabbad person som springer runt hög hela dagarna skulle patienten troligen påstå att opiaterna har en positiv inverkan på tinnitus. Men självklart är detta inte ett alternativ och som alla redan listat ut ett orealistiskt förfarande.

För att en behandling ska anses som effektiv även om den inte botar sjukdom/symptom ska behandlingen signifikant och varaktigt reducera sjukdomen/symtomen hos merparten av patienterna. Och redan här står det klart att inga av dig ovan nämnda behandlingsformer uppfyller dessa krav. Som tidigare nämnts kan individuella fall förekomma men de går sällan att utvärdera då de är så sällsynta.
Så om man räknar bort alla personer som tror/tycker att deras tinnitus kanske/möjligen/troligen blivit lite bättre av en behandling så finner man att inte många personer kvarstår. Alltså finns det ingen effektiv lindring gällande tinnitus.

Tänkte fråga gurun själv vad han tror om laserbehandlingar mot tinnitus? placebo? Själv har jag gått hos nämnde guru i åratal och varit och är nöjd med laserbehandlingarna som BOTAT min tinnitus, och då även skaffat en egen laser och med den BOTAT mig själv hemma i mitt eget sovrum.

Ja för mig finns bara laserbehandlingar för bot mot min tinnitus som just nu är under kontroll men vet ju att går jag på nån teaterföreställning med hiskliga ljudnivåer så kan jag ju trilla dit igen (ganska stor risk) och då får självmedicinera mig själv med laser under några jobbiga veckor.

Laser behandlingar till folket är mitt krav..
Citera
2014-02-19, 01:14
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mickeavensis
Själv har jag gått hos nämnde guru i åratal och varit och är nöjd med laserbehandlingarna som BOTAT min tinnitus, och då även skaffat en egen laser och med den BOTAT mig själv hemma i mitt eget sovrum.

Ja för mig finns bara laserbehandlingar för bot mot min tinnitus som just nu är under kontroll men vet ju att går jag på nån teaterföreställning med hiskliga ljudnivåer så kan jag ju trilla dit igen (ganska stor risk) och då får självmedicinera mig själv med laser under några jobbiga veckor.

Enligt gängse åsikten inom medicinens område så botar inte akupunktur, laserbehandling, yoga eller zonterapi någon tinnitus eftersom det inte alltid anses ge ett varaktigt resultat. Så har jag fattat det som, om man går efter vad Zazzio skriver. Hade det varit varaktigt hade man aldrig behövt upprepa behandlingen. Å andra sidan ges ju inget varaktigt resultat inom medicinens område heller...

Men som jag ser det är de metoder mot tinnitus som man kan prova på alternativmedicinens område helt utan biverkningar och om jag talar ur egen erfarenhet bättre ur effektsynpunkt än de som medicinen brukar erbjuda. Var man ska placera ljudtillvänjningsträning och tinnitus retraining therapy är det delade meningar om. Det är iaf inga läkemedel.

Undantag är två specialfall: Nervinklämning i skallen mellan nerv och blodkärl - oftast uppkommen genom trafikolycka eller liknande men kan även uppstå spontant av orsaker som inte är helt kartlagda, varvid farlig operation kan vidtas för att separera dessa båda åt (avser särskilt hyperacusis). Det andra är externt hörbar tinnitus om patienten har blodkärl som ligger för nära örat eller har en förträngning, genom ålder, olycka eller att det uppkommit spontant - i många fall kan ljudet anses vara pumpliknande och fångas då upp av ett stetoskop. Opereras eller vanligare försöker man medicinera bor det.

Ska man se lite framåt så är Vagusnervstimulering det område jag tror på mest vad gäller att lindra eller bota så många som möjligt med tinnitus. Var stamcellsforskningen hamnar vet man inte liksom de målriktade medicinerna. Att ge demensmedicin tror jag inte på och hoppas inte det får genomslag.

Fram till genombrottet - som lär komma, så kan var och en prova det som den tror på eller har råd med, låt vara akupunktur, yoga, zonterapi, tinnitus retraining therapy, hypnos, ljudtillvänjning, massage, läkemedel mot olika åkommor (finns ingen specifik tinnitustablett), fysisk motion, elakupunktur, laserbehandling, kognitiv beteendeterapi, skrattbehandling, spikmatta, avslappning, kirurgi. Val av metod beror också på hur det uppkommit och var det tros sitta.

Finns det något bättre alternativ... skriv det i tråden.
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-02-19 kl. 01:44.
Citera
2014-02-21, 17:48
Medlem
Mickeavensiss avatar
Jag har bara ett enda krav med behandling mot tinnitus, den ska minska markant, och det har det gjort med laserbehandlingar via den förträffliga kliniken i Hovmantorp.

Finns det nån levande varelse som på allvar tror jag skulle åkt dit år efter år om jag inte märkt en påtaglig förbättring varje gång?

Visst det är inte permanent men oftast är det jag själv som strular till det med att ignorera hörselskydd i extremt bullriga miljöer ibland så kan jag inte rå för det med en kraftig smäll i min närhet men bara tanken på att det går att komma tillbaka till ett "normalt" liv utan tinnitus genom laserbehandling känns ju oerhört trösterikt.

Jag uppmanar alla som har tinnitus att prova laserbehandling det gör verkligen skillnad och det unnar jag Er..
Senast redigerad av Mickeavensis 2014-02-21 kl. 17:50.
Citera
2014-02-21, 19:55
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Jag har bara ett enda krav med behandling mot tinnitus, den ska minska markant, och det har det gjort med laserbehandlingar via den förträffliga kliniken i Hovmantorp.

Finns det nån levande varelse som på allvar tror jag skulle åkt dit år efter år om jag inte märkt en påtaglig förbättring varje gång?

Visst det är inte permanent men oftast är det jag själv som strular till det med att ignorera hörselskydd i extremt bullriga miljöer ibland så kan jag inte rå för det med en kraftig smäll i min närhet men bara tanken på att det går att komma tillbaka till ett "normalt" liv utan tinnitus genom laserbehandling känns ju oerhört trösterikt.

Jag uppmanar alla som har tinnitus att prova laserbehandling det gör verkligen skillnad och det unnar jag Er..

Håller med såklart! Jättebra att det hjälper dig.
Citera
2014-02-21, 20:06
Medlem
Mickeavensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Håller med såklart! Jättebra att det hjälper dig.

Tack du känns verkligen att du är en som vill hjälpa och tror på oss tinnitusmänniskor, bara för det ska du ha en eloge..
Citera
2014-02-24, 20:25
Medlem
Citat:
Tänkte fråga gurun själv vad han tror om laserbehandlingar mot tinnitus? placebo? Själv har jag gått hos nämnde guru i åratal och varit och är nöjd med laserbehandlingarna som BOTAT min tinnitus, och då även skaffat en egen laser och med den BOTAT mig själv hemma i mitt eget sovrum.

Laser behandlingar till folket är mitt krav..

Laserbehandling hjälper inte mot tinnitus.

Microtransponder har nu annonserat att dom börjat ta emot ansökningar till sin senaste kliniska studie som är en fortsättning på tidigare mindre studier. Det finns visst underlag som talar för att vagus nerve stimulation har positiv effekt på tinnitus. Förhoppningsvis kan denna större studie påvisa en positiv effekt.
Citera
2014-02-24, 22:49
Medlem
KeanoManus avatar
Jag skrev nog i fel tråd igår så jag klistrar in det här också.

Jag har själv haft tinnitus i båda öronen i 12 år och har levt med det utan större problem. Men har nu för cirka en vecka sedan haft ett förjävla tjut i öronen. Jag har en lätt förkylning också så min förhoppning är att det hänger ihop. Brukar det återgå till normal nivå efter att förkylningen lagt sig i dessa situationer? Jag kan inte påminna mig om att min tinnitus har påverkats av tidigare förkylningar som jag har haft.

Det är ändå inget litet tjut som är mitt vanliga utan ett brusande som hörs tydligt om det är något sånär tyst. Det har dock varit ett brus som varit lätt att koppla bort och förpassa till bakgrunden. Det är inte det här nya jag har fått senaste veckan dock. Det överröstar vissa tider även normal samtalston.

I och med att jag trots allt har kunnat leva ganska bra med tinnitusen tidigare så har jag inte lagt ner så mycket möda på att läsa in mig på den. Jag lever fortfarande i förnekelse. Jag gjorde ett test på sjukhuset när jag precis hade fått det och har det därmed konstaterat på papper att jag har tinnitus. Mer än så har jag aldrig gjort. Jag har en fråga angående tipsen om att ha bakgrundsljud. Jag har alltid varit försiktig med ljud eftersom jag fått för mig att öronen måste "vila". Annars kan man få förvärrad tinnitus. Hur är det med det? Riskerar man att förvärra ifall man konstant har ljud i öronen, även om det inte är höga ljud utan bara precis så att man maskerar tinnitusen?

Jag arbetar även i en miljö med relativt höga ljudnivåer. Det är utomhusarbete med konstanta trafikljud. Det vill säga lite högre än ett kontorslandskap. Det stör mig inte i sig, men jag är lite smått rädd för att förvärra oljudet i öronen. Krävs det högre ljud än normala trafikljud och bilmotorer för att förvärra eller bör jag fundera på att byta till ett jobb med lägre ljudnivåer?

En bonusfråga: Jag sover med datorn på vilket genererar ett konstant men svagt bakgrundsljud. Kan det ha negativ inverkan i det långa loppet?
Citera
2014-02-24, 23:10
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeanoManu
Jag har själv haft tinnitus i båda öronen i 12 år och har levt med det utan större problem. Men har nu för cirka en vecka sedan haft ett förjävla tjut i öronen. Jag har en lätt förkylning också så min förhoppning är att det hänger ihop. Brukar det återgå till normal nivå efter att förkylningen lagt sig i dessa situationer? Jag kan inte påminna mig om att min tinnitus har påverkats av tidigare förkylningar som jag har haft.

Det är ändå inget litet tjut som är mitt vanliga utan ett brusande som hörs tydligt om det är något sånär tyst. Det har dock varit ett brus som varit lätt att koppla bort och förpassa till bakgrunden. Det är inte det här nya jag har fått senaste veckan dock. Det överröstar vissa tider även normal samtalston.

I och med att jag trots allt har kunnat leva ganska bra med tinnitusen tidigare så har jag inte lagt ner så mycket möda på att läsa in mig på den. Jag lever fortfarande i förnekelse. Jag gjorde ett test på sjukhuset när jag precis hade fått det och har det därmed konstaterat på papper att jag har tinnitus. Mer än så har jag aldrig gjort. Jag har en fråga angående tipsen om att ha bakgrundsljud. Jag har alltid varit försiktig med ljud eftersom jag fått för mig att öronen måste "vila". Annars kan man få förvärrad tinnitus. Hur är det med det? Riskerar man att förvärra ifall man konstant har ljud i öronen, även om det inte är höga ljud utan bara precis så att man maskerar tinnitusen?

Jag arbetar även i en miljö med relativt höga ljudnivåer. Det är utomhusarbete med konstanta trafikljud. Det vill säga lite högre än ett kontorslandskap. Det stör mig inte i sig, men jag är lite smått rädd för att förvärra oljudet i öronen. Krävs det högre ljud än normala trafikljud och bilmotorer för att förvärra eller bör jag fundera på att byta till ett jobb med lägre ljudnivåer?

En bonusfråga: Jag sover med datorn på vilket genererar ett konstant men svagt bakgrundsljud. Kan det ha negativ inverkan i det långa loppet?

Att det där låga bakgrundsljudet från datorn skulle förvärra tinnitusen är inte särskilt troligt.
För jag antar att vi nu verkligen talar om ett volymsvagt ljud!?

Att din arbetssituation gör att tinnitus förvärras är relativt sett något mer troligt. Kanske läge att se över vad som kan göras på det området. "Relativt höga ljudnivåer", skriver du. Hur höga? 90-95 dB? Längre tiders exponering över 85 dB är inte ens att rekommendera för normalhörande, utan tinnitus. Har du kanske hörselskydd på dig i arbetet?

Att förkylningar kan förändra tinnitusen är allmänt känt. Oftast stiger den, även om den i sällsynta fall kan sjunka något (vilket jag själv varit med om). Ibland är den oförändrad. Normalt går det tillbaka när infektionen lagt sig. Det finns också en del medicin som kan höja tinnitus, och en del sådan medicin kanske man tar under förkylningen/influensan, exempelvis sådant med acetylsalicylsyra och viss hostmedicin.

Hur menar du att du har papper på att du har tinnitus? Är det ett audiogram med en dipp, typisk bullertinnitus? Är det att du gjort en Evoked Response Audiometri och att de antagit tinnitus efter de resultaten? Har du gjort en diskrimineringstest (uppfattningsförmåga av tal med bakgrundsbrus)? Eller på vilket sätt har de dokumenterat din tinnitus?
Citera
2014-02-24, 23:13
Medlem
RoaldDahls avatar
Här lite info om Vagusnervsstimulering, vilket jag och M Zazzio berört.

http://www.microtransponder.com/?page_id=118

Här ett litet abstrakt från en pilotstudie årsskiftet 12/13.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23237096
Citera
2014-02-25, 00:19
Medlem
KeanoManus avatar
Tackar för svaret.

Citat:
Att det där låga bakgrundsljudet från datorn skulle förvärra tinnitusen är inte särskilt troligt.
För jag antar att vi nu verkligen talar om ett volymsvagt ljud!?

Det låter bra. Min dator är ganska tyst. Men det är ändå ett hörbart ljud. Små ljud under längre perioder är alltså inte farlig? Att lyssna på musik (på normal ljudnivå) eller ha en TV på i bakgrunden hela tiden när man är hemma är kanske till och med att rekommendera? Eller bör man ha någon timme per dag (eller mer?) då man försöker ha det helt tyst för att låta öronen vila?

Citat:
Att din arbetssituation gör att tinnitus förvärras är relativt sett något mer troligt. Kanske läge att se över vad som kan göras på det området. "Relativt höga ljudnivåer", skriver du. Hur höga? 90-95 dB? Längre tiders exponering över 85 dB är inte ens att rekommendera för normalhörande, utan tinnitus. Har du kanske hörselskydd på dig i arbetet?

Jag har tidigare inte tänkt på att arbetet skulle kunna göra det värre utan det är något jag börjat tänka på nu senaste veckan. Det handlar om bilmotorer som står på tomgång eller kör kör förbi. Ingen motorväg. Jag vet inte mycket om decibel. Det går att samtala i normal samtalston i alla fall.

Jag har inget hörselskydd, och det har ingen av mina kollegor heller. Tror inte att någon tänkt på det. Är det en idé att testa öronproppar? Går det även om jobbet går ut på att prata med folk? Jag har alltid varit obekväm med öronproppar (och öronsnäckor). Inte för tinnitusen utan för att jag tycker att det är obekvämt.

Jag står dock inte flera timmar i sträck ute i den miljön utan kan ta pauser och ta mig till tystare miljöer ganska ofta. Det handlar alltså inte om 8 timmar i sträck utan kanske en timme och sedan 10-15 i tystare miljö och sen 1-2 timmar till ute och så vidare.

Kanske borde ta kontakt med läkare för att få en rekommendation om hur man ska göra angående det. Det jag är allra mest rädd för är att förvärra min tinnitus permanent. Om den bara återgår till hur den var tidigare så är det en nivå som går att leva med. Så mycket högre än så, t.ex. som det varit senaste veckan, är något som kraftigt skulle påverka mitt liv.

Citat:
Att förkylningar kan förändra tinnitusen är allmänt känt. Oftast stiger den, även om den i sällsynta fall kan sjunka något (vilket jag själv varit med om). Ibland är den oförändrad. Normalt går det tillbaka när infektionen lagt sig. Det finns också en del medicin som kan höja tinnitus, och en del sådan medicin kanske man tar under förkylningen/influensan, exempelvis sådant med acetylsalicylsyra och viss hostmedicin.

Det låter bra att det vanligtvis går ner igen. Jag tycker att det är konstigt att jag inte har råkat ut för en förhöjning i och med en förkylning tidigare dock. Eller så har jag det utan att ha tänkt på det. Den här gången började allt egentligen med att jag en natt vaknade(!) av att det dånade i öronen. Det har aldrig hänt förut. Efter det har jag tänkt på min tinnitus nästan hela tiden. Dagen efter kände jag mig snuvig och lätt febrig. Bara en lätt förkylning dock.

Citat:
Hur menar du att du har papper på att du har tinnitus? Är det ett audiogram med en dipp, typisk bullertinnitus? Är det att du gjort en Evoked Response Audiometri och att de antagit tinnitus efter de resultaten? Har du gjort en diskrimineringstest (uppfattningsförmåga av tal med bakgrundsbrus)? Eller på vilket sätt har de dokumenterat din tinnitus?

Nu är det här 12 år sedan men jag var hos någon läkare där jag fick sitta i ett rum och lyssna på olika ljud och trycka på en knapp.

Citat:
Här lite info om Vagusnervsstimulering, vilket jag och M Zazzio berört.

http://www.microtransponder.com/?page_id=118

Här ett litet abstrakt från en pilotstudie årsskiftet 12/13.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23237096

Hm... Så det finns hopp för framtiden? Det här har känts som något som aldrig kommer att kunna botas eller egentligen kunna förminskas överhuvudtaget.
Att lära sig att leva med ljudet har varit det enda alternativet. Och den där metoden är nog några år(tionden) bort för en vanlig person också. Som jag har förstått det så är forskarna idag inte ens överens om vad som orsakar tinnitus eller ens var i huvudet felet sitter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in