2013-02-06, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av STARO
Hur kommer det sig att man kan komma hem ifrån en natt på stan med ett redigt tjut i skallen och ändå somna som en bebis?
Badar din hjärna i lösningsmedel så klart man kan bli medvetslös.
SSRI fungerar inte på något sätt som alkohol eller bensodiazepiner.
Senast redigerad av op9618 2013-02-06 kl. 18:02.
Citera
2013-02-06, 22:54
Medlem
STAROs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av op9618
Badar din hjärna i lösningsmedel så klart man kan bli medvetslös.
SSRI fungerar inte på något sätt som alkohol eller bensodiazepiner.

Medvetslös? Nu tar du väl ändå i. Jag vet mycket väl hur SSRI fungerar men du missar poängen. Jag syftar på att ångestdämpande medel, såsom benzo, alkohol eller SSRI, har en positiv effekt på upplevelsen utav tinnitus.

Uppfattningen brukar vara tvärtom men det är alltså fel.
Citera
2013-02-13, 14:24
Medlem
Kaptenkirks avatar
Vad är dom senaste nyheterna om tinnitus?
Framsteg eller står det stilla?
Citera
2013-02-14, 09:08
Medlem
asdfarns avatar
Går det inte stänga av hela örat på något sätt med hjälp av operation? Alltså göra så att hörseln är borta för alltid så jag slipper höra pipet. Min tinnitus piper igenom musik, fläktar på jobbet, när jag åker bil... ja allt. Sova är fan inte lätt det heller.
Citera
2013-02-14, 10:05
Medlem
Strumpebandssnokens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfarn
Går det inte stänga av hela örat på något sätt med hjälp av operation? Alltså göra så att hörseln är borta för alltid så jag slipper höra pipet. Min tinnitus piper igenom musik, fläktar på jobbet, när jag åker bil... ja allt. Sova är fan inte lätt det heller.

Tyvärr, asdfarn, sådana operationer görs inte längre eftersom deras evidens är väldigt låg.
Man har alltså, förr i tiden, kapat hörselnerven på personer med tinnitus, där ett visst antal blivit fria från sin tinnitus. Mängden är dock för låg för att det ska anses som evidensbaserad medicin, och många får istället en värre upplevelse av sin tinnitus då det inte finns några yttre ljud som åtminstone kan maskera tinnitusen. Tinnitusen är densamma, men du är även döv. Istället kommer det enda du någonsin kommer höra igen vara det speciella tinnitusljud du nu blivit ålagd. Det suger hästpitt, jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenkirk
Vad är dom senaste nyheterna om tinnitus?
Framsteg eller står det stilla?

Det har väl inte varit några superba resultat på sistone, men nog får man hoppas att de som sysslar med tinnitusforskning gör det för att driva forskningen framåt. Vi fick tråkiga resultat från microtransponder som sysslar med VNS, det som varit mest hajpat under 2011-2012. Deras pilotstudie var inte så lovande som de själva fick det att låta som..... Utvecklingen av den tekniken går dock framåt, och det är en idé som jag inte vill förkasta, vare sig VNS eller TVNS. Vidare finns det ett antal andra företag som stretar på med dylika neuromodulativa behandlingar vars utgång jag själv tycker är väldigt spännande. I kombination med snabba framsteg på den regenerativa medicinens arena ser åtminstone jag en framtida effektiv behandlingsmetod. Botemedel eller ej, det återstår att spekulera i. Just nu är vi dock långt borta från en allmängiltig lösning, då själva definitionskontexten och de kliniska metoderna för att bedöma "lyckade" tinnitusresultat är alldeles för oeniga.

Konsensus kring olika undergrupper av tinnitus med olika resultat vid olika behandlingar på grunda av olika anledningar är dock på gång. Man får inte glömma att tinnitus kan ha flera olika orsaker - där vissa kan botas, redan idag. Hela hörseldiskussionen är i mina ögon ganska infekterad, då somatisk tinnitus i allmänhet inte är accepterat som en variant av tinnitus hos vanliga ÖNH-läkare. Vi är fortfarande i ett allmänt kunskapsmörker hos våra kära andra doktorer, så vi får glatt vänta på en global tinnitusrevolution! Hehe

Citat:
Ursprungligen postat av STARO
Medvetslös? Nu tar du väl ändå i. Jag vet mycket väl hur SSRI fungerar men du missar poängen. Jag syftar på att ångestdämpande medel, såsom benzo, alkohol eller SSRI, har en positiv effekt på upplevelsen utav tinnitus.

Uppfattningen brukar vara tvärtom men det är alltså fel.

Att tinnitusupplevelsen kan minskas hos en person som är i en depression och tar SSRI får väl ändå räknas som välkänt och ganska välbelagt. Jag tycker dock inte att man ska slå fast det som en absolut sanning, då SSRI-preparat faktiskt ibland ger upphov till ökad tinnitus, av okänd anledning. Detta är läkare ofta inte insatta i, och har man inte tinnitus själv vet man inte hur destruktivt det kan vara att få en ökning i av ljudet i det akuta skedet. Förskrivningen av SSRI-preparat tycker jag är lite väl generös, det ska vara en last resort, inget dagisbesök.. Likaså kan personer som inte har tinnitus ibland få tinnitus som SSRI-biverkning. Detta område är inte särskilt väl undersökt, och jag tycker inte man ska frånta allvarligheten hos de biverkningar som finns hos SSRI-preparat.
Generellt är jag positiv, men till tinnituspatienter ser jag hellre en rejäl dos KBT, eventuellt kombinerat med någon annan form av psykoterapi. Mindfulness är inte så dumt, det heller. Eftersom jag själv har tinnitus vet jag hur jävla torskigt det kan kännas om man får en ökning av sin tinnitus, och hur det kan påverka vardagen, så man behöver ur ett längre perspektiv verktyg för att hantera ljuden, snarare än ett (möjligtvis) symtomlindrande preparat. Mer KBT åt folket!

Benzo är jag mer positiv till, men förskrivningsmöjligheterna för benzo är minimala vid tinnitus. Man kan ju gå hem och "lära sig leva med det". Yeah, right...

I övrigt håller jag med dig om vad du säger STARO. Alltid roligt med diskussioner här i tinnitustråden!
Citera
2013-02-14, 10:28
Medlem
Oboros avatar
Fick tinnitus från den där jävla studentfesten tror jag. Vad fan är det för fel på folk? Det var så jävla hög musik att öronen nästan sprack men så var alla glada och hade party. Dagen efter fick jag och mitt gäng tinnitus. Jag stör mig inte på den bara jag tänker på saker när jag lägger mig tills jag sover.
Citera
2013-02-15, 03:52
Medlem
-Infected-s avatar
Hur stor är risken att få tinnitus? Jag har sedan ett år tillbaka varit stor fantast av housemusik och har därav skaffat världens hörlurar och en hörlursförstärkare då house upplevs som bäst när volymen är extremt hög.

Sitter också ofta vid datorn och maxar volym i hörlurarna.. Tänk er högsta volymen i mobilens hörlurar gånger 5 eller något om jag beskriver de så.

Kan man lyssna med så här hög volym under kortare stunder om dagarna eller är det direkt farligt även om de inte är nå länge man utsätts för de här "bullret" som det nu kallas... Kan inte låta bli att pumpa denna musik i hörlurarna helt enkelt och vill väl göra de i så fall på ett någorlunda hälsosamt sätt!
Citera
2013-02-15, 09:14
Medlem
0th3rlands avatar
Ett pip då och då har väl alla men jag har en byggfläkt i bakgrunden hela tiden, så hatligt!!
Stress=fläkten brummar på i högre volym
Citera
2013-02-15, 09:17
Medlem
0th3rlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Infected-
Hur stor är risken att få tinnitus? Jag har sedan ett år tillbaka varit stor fantast av housemusik och har därav skaffat världens hörlurar och en hörlursförstärkare då house upplevs som bäst när volymen är extremt hög.

Sitter också ofta vid datorn och maxar volym i hörlurarna.. Tänk er högsta volymen i mobilens hörlurar gånger 5 eller något om jag beskriver de så.

Kan man lyssna med så här hög volym under kortare stunder om dagarna eller är det direkt farligt även om de inte är nå länge man utsätts för de här "bullret" som det nu kallas... Kan inte låta bli att pumpa denna musik i hörlurarna helt enkelt och vill väl göra de i så fall på ett någorlunda hälsosamt sätt!
Det är dåligt.
Jag var på Metallica för typ hundra år sen (var väl 14 år eller något) och stod på högtalaren vid scenen,
Vi hade askul, men när musiken tystnade var jag totalt döv i flera timmar efteråt,
Sen kom hörselnedsättningen smygande, och tinnitus.
Citera
2013-02-15, 11:23
Medlem
Oboros avatar
Citat:

Känner du dig öm om öronen efter det är det kanske en varning. Råkade ha högsta volym när jag skulle spela en ravelåt från tidigt 90-tal och det gjorde ont som in i helvete efter det. Du måste ha superöron eller så kanske mina hörlorar äger.
Citera
2013-02-15, 23:48
Medlem
-Infected-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oboro
Känner du dig öm om öronen efter det är det kanske en varning. Råkade ha högsta volym när jag skulle spela en ravelåt från tidigt 90-tal och det gjorde ont som in i helvete efter det. Du måste ha superöron eller så kanske mina hörlorar äger.

Lyssnar jag musik på den här volymen i, vi säger en timme. Sista minuterna kan jag känna att de börjar ge lite värk i öronen. Det gör inte ont, utan mer att öronen är "trötta" och då brukar jag ta av mig hörlurarna och göra något annat.. Efter jag tar av mig hörlurarna så känns ju självklart allt väldigt tyst helt plötsligt efter att ha suttit och pumpat musik så högt.. Då brukar jag kanske under 20 minuters tid höra ett "sus" i den här tystnaden som öronen plötsligt får vila i. Det är alltså inget tjut eller så utan de susar bara..

Förstår att de är dåligt för öronen att ha så här hög volym, men housemusik är så stor intresse för mig att jag kan inte låta bli att bara vrida på volymen och luta mig tillbaka liksom..
Citera
2013-02-16, 00:15
Medlem
Citat:
Lyssnar jag musik på den här volymen i, vi säger en timme. Sista minuterna kan jag känna att de börjar ge lite värk i öronen. Det gör inte ont, utan mer att öronen är "trötta" och då brukar jag ta av mig hörlurarna och göra något annat.. Efter jag tar av mig hörlurarna så känns ju självklart allt väldigt tyst helt plötsligt efter att ha suttit och pumpat musik så högt.. Då brukar jag kanske under 20 minuters tid höra ett "sus" i den här tystnaden som öronen plötsligt får vila i. Det är alltså inget tjut eller så utan de susar bara..

Förstår att de är dåligt för öronen att ha så här hög volym, men housemusik är så stor intresse för mig att jag kan inte låta bli att bara vrida på volymen och luta mig tillbaka liksom..

Själv får jag ont i öronen när jag lyssnar på lägsta volyminställningen på mobilen, eller när jag pratar i telefon. Så sänk volymen. Det är inte värt risken, Har inte kunnat njuta av musik sen den dagen jag var på konsert och förstörde öronen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in