2013-12-07, 14:05
Medlem
Mickeavensis, det är fantastiskt om det hjälper dig om någon lyser dig i örat med en lampa. Verkligen bra om du upplever att det minskar dina problem med tinnitus. Det är bara fint.

Dock har laser - som inte är någon magi, utan bara koherent ljus - ingen bevisad medicinsk effekt utan är snarast en effekt av att du tycker att charlatanen, kvacksalvaren som vet hur man tjänar pengar, är trevlig och kan "ta folk". Det är antagligen en form av betingning, en positiv förstärkning.

Men fortsätt du att spendera pengar. Det är dina pengar, du kan använda dem på snus, alkohol, kläder, ny bil, laserbehandling, mat eller vad du vill. Däremot kan du inte hävda att laser bevisligen hjälper mot tinnitus, för det är en annan sak.
Citera
2013-12-07, 15:04
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Vad ska man kommentera, det är flera som tidigare i tråden har beskrivit det som du gör här?; GRATTIS DU HAR TINNITUS!
Kanske är den övergående men det är ändå en klar varningssignal från kroppen att saker och ting inte är som det ska med dig. Jag jobbar själv just nu i en ganska bullrig miljö och skulle definitivt inte ha klarat av jobbet för bara några månader sen. Ändå så sa jag från början till chefen att jag har en mindre hörselskada och behöver helst få ha lugn och ro. Utan mina omfattande behandlingar så hade jag inte kunnat klara av att jobba, möjligtvis med öronpluggar i öronen då fast då hade folk undrat vilken mupp jag är.

Låt folk undra, säger jag då! Det finns fullt av okunniga mentalt eftersatta överallt.
Deras åsikter är inte mer värda än ditt rövsvett.
Citera
2013-12-07, 15:10
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tikaboo
Hejsan! Jag hoppas att ni mer er visdom kan jag mig lite råd.

För exakt en vecka sedan vad jag ute på nattklubb i ett berusat tillstånd. Dagen efter, när jag vaknat till liv, insåg jag att jag tycks ha ett litet pipande/tjutande ljud i vänster öra. Ljudet hörs endast när det är tyst, d.v.s om jag gör något annat såsom att knappa på datorn, lyssna på låg musik eller dylikt hörs det inte. Det tycks också vara så att när jag inte tänker på ljudet försvinner det, medan så fort jag tänker att jag ska "finna ljudet" så är det där igen. Stundtals känns det som att ljudet är lägre medan ibland känns det som högre.

Jag har inte tidigare haft några problem med tjutande öron. Har varit på konserter men har alltid försökt skydda mina öron. Kan det verkligen vara så att jag ådragit mig tinnitus p.g.a. detta nattklubbsbesök eller tror ni att det kommer försvinna? Har läst om ett flertal personer som haft tjutande öron i flera veckor som sedan gått över.

Tre akuta åtgärder:
1) UNDVIK höga ljud
2) fokusera INTE på suset, man kan komma i en ond cirkel (du har ju redan märkt av den)
3) ät ett KRAFTIGT b-vitamintillskott, jag tänker då särskilt på B12. Mega B-Stress från Solaray är bra, men även B12 renodlat som Behepan tabletter. Ev skulle du höra med akutmottagning efter en kortisoninjektion. I vissa fall ger man det, om det härrör från akustisk chock - vilket man kan säga i ditt fall. Det smög sig ju inte på.
Citera
2013-12-07, 15:45
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Mickeavensis, det är fantastiskt om det hjälper dig om någon lyser dig i örat med en lampa. Verkligen bra om du upplever att det minskar dina problem med tinnitus. Det är bara fint.

Dock har laser - som inte är någon magi, utan bara koherent ljus - ingen bevisad medicinsk effekt utan är snarast en effekt av att du tycker att charlatanen, kvacksalvaren som vet hur man tjänar pengar, är trevlig och kan "ta folk". Det är antagligen en form av betingning, en positiv förstärkning.

Men fortsätt du att spendera pengar. Det är dina pengar, du kan använda dem på snus, alkohol, kläder, ny bil, laserbehandling, mat eller vad du vill. Däremot kan du inte hävda att laser bevisligen hjälper mot tinnitus, för det är en annan sak.

Att man inte lyckats bevisa att något har medicinsk effekt är ju inte samma sak som att säga att något inte har medicinsk effekt. Man har bara inte lyckats bevisa det ännu. Och hur stor prioritet har det och hur viktigt är det? För de som erbjuder och ger en behandling som hjälper en del personer så är säkerligen deras positiva subjektiva lovord fullt tillräckliga och inte av prioritet att söka efter en teknisk mätning.

Som parallell kan jag nämna att jag idag stöter på läkare som menar att b-12-behandling helt saknar medicinsk relevans, trots att miljontals människor blir hjälpta av denna genom lindring eller fullständig bot, mot diverse åkommor. Och det även i fall då de från början inte har brist. Det finns dock inget "medicinskt bevis", annat än dessa miljontals patientuttalanden.

Man kan också fråga sig hur många procent av en population som måste uppleva ett positivt resultat för att man ska kunna säga att en viss behandling hjälper. Kanske det är 10 på 1000 som blir hjälpta av laser? 50 på 1000 av akupunktur? 50 av 1000 av medicinering? o.s.v. Vad är då medicinskt bevisat?

Och om resultatrapporteringen består i att patienter fyller i sin tinnitusupplevelse före och efter och långt efter genomgången behandling på en rak linje med ett kryss, så blir det ytterst subjektivt och inte bara ett resultat av behandlingen i sig utan inbakat även patienternas inställning till behandlingen m.fl faktorer. Är detta mätsystem ett tillräckligt underlag för att kunna fastställa om en given behandling haft ett gott resultat eller ej? Krävs en teknisk mätutrustning?

Sedan det viktigaste, detta med den positiva upplevelsen, positiv förstärkning som du benämner det. Det kan inte nog understrykas. Ett halvt liv med tinnitus har till slut lärt mig att psyke och kropp hör mer ihop än vad man kan ana. Som jag ser det är tinnitus ett feltillstånd och en uppfattning av nervsystemets och hjärnans egenljud. Eftersom det sällan är kirurgiskt möjligt att åtgärda går kampen ut på att ens medvetande ska sortera undan detta missljud över tiden och låta annat komma i fokus. Hur det sker är inte så viktigt, inte viktigt alls faktiskt. Men ibland behöver man en liten push i rätt riktning och stöd för att nå dithän. Laser kan då säkert vara det som hjälper i vissa fall. Ännu finns inte NÅGOT universalmedel och troligen kommer det heller aldrig att finnas. Däremot olika förfinade metoder som angriper tinnitus från olika håll. Just för att det kan uppstå på olika sätt och ha sitt ursprung på olika platser hos individen.
Citera
2013-12-08, 14:26
Medlem
Nochillss avatar
RoaldDahl, har dina Belgiska forskarvänner något nytt att berätta angående forskningen om hörselnedsättning? Är elektrisk stimulering av vagusnerven som löper längs med halsen upp till hörselcentrum det som de fokuserar sig på?
Citera
2013-12-08, 23:06
Medlem
Jag är 18,5 år gammal och har haft tinnitus i ca 3,5-4 år. Det blir ju värre iochmed att jag alltid spelar gitarr (med förstärkare) på extremt hög volym och älskar att gå på konserter, och skyddar aldrig min hörsel. Det är ju en del av konserterna att inte höra ett skit dagen efter!
Fast skulle man kunna gör nåt åt det?
Citera
2013-12-08, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bananfukingskal
Jag är 18,5 år gammal och har haft tinnitus i ca 3,5-4 år. Det blir ju värre iochmed att jag alltid spelar gitarr (med förstärkare) på extremt hög volym och älskar att gå på konserter, och skyddar aldrig min hörsel. Det är ju en del av konserterna att inte höra ett skit dagen efter!
Fast skulle man kunna gör nåt åt det?

Hehe, "Det är ju en del av konserterna att inte höra ett skit dagen efter" Jo, med den inställningen kommer du nog vara halvdöv och ha extrem tinnitus när du blir äldre. Börja använda öronproppar, annars lär du nog ångra dig rejält när du blir äldre och klokare
Citera
2013-12-09, 11:06
Medlem
Hur kan man inte skydda sin hörsel när man har tinnitus? Jag skulle aldrig kunna göra så. Jag har haft tinnitus i snart ett år. Och än så länge har jag inte hittat något som hjälper förutom att inte stressa och ta det lugnt.
Citera
2013-12-10, 21:35
Medlem
Okej jag lider av pip i öronen sedan 3 år tillbaka, inte säker på hur jag fick det. Har känslig hörsel, jag tror att jag hör väldigt bra då jag lägger märke till många ljud andra inte gör. Igår ringde en kärringjävel från soc mig, och precis när jag sätter luren mot örat så ringer kärringens andra telefon på hög volym och distar sönder örat på mig sliter bort luren dirr. (Jag hade högsta volym på min iphone eftersom att telefonsvararen jag snackade med innan viskade i luren.)
Nu ställer jag mig själv frågan, har min tinnitus förvärrats eller är det mentalt, alltså att jag hör det mer för att jag lyssnar efter? Det piper som faaan. Jag brukar få förvärrad öronsus när jag sovit dåligt, och jag är stel i nacken, vilket jag har nu och det är väl det jag brukar skylla på men nu vet i fan alltså. Vet inte vad jag ska tro.

Undrar om höga ringsignaler kan orsaka tinnitus under en sådan kort period som nån sekund, vad jag kan göra åt det - har lust att döda den där jävla kärringen den saken är klar...

Edit: Det verkar som att pipet kommer ifrån det örat jag höll luren emot, men håller jag för öronen så känns det som att det piper i hela huvudet så att säga och även från andra örat.
Citera
2013-12-10, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amunt
Okej jag lider av pip i öronen sedan 3 år tillbaka, inte säker på hur jag fick det. Har känslig hörsel, jag tror att jag hör väldigt bra då jag lägger märke till många ljud andra inte gör. Igår ringde en kärringjävel från soc mig, och precis när jag sätter luren mot örat så ringer kärringens andra telefon på hög volym och distar sönder örat på mig sliter bort luren dirr. (Jag hade högsta volym på min iphone eftersom att telefonsvararen jag snackade med innan viskade i luren.)
Nu ställer jag mig själv frågan, har min tinnitus förvärrats eller är det mentalt, alltså att jag hör det mer för att jag lyssnar efter? Det piper som faaan. Jag brukar få förvärrad öronsus när jag sovit dåligt, och jag är stel i nacken, vilket jag har nu och det är väl det jag brukar skylla på men nu vet i fan alltså. Vet inte vad jag ska tro.

Undrar om höga ringsignaler kan orsaka tinnitus under en sådan kort period som nån sekund, vad jag kan göra åt det - har lust att döda den där jävla kärringen den saken är klar...

Edit: Det verkar som att pipet kommer ifrån det örat jag höll luren emot, men håller jag för öronen så känns det som att det piper i hela huvudet så att säga och även från andra örat.

Jag känner igen alla de där symptomen och jag har rätt svår tinnitus.

Ta kontakt med din husläkare eller företagsläkare och få en remiss för undersökning hos en audionom.
Citera
2013-12-11, 12:43
Medlem
Jag har mestadels i ett öra, låter lite som en vinande rem, eller ett gammalt modem, svårt att förklara. Enbart på vänster öra.

Uppkom nyligen, är det en form av tinnitus?
Citera
2013-12-11, 14:21
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tinnitus kan va flertonig ja.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in