2014-02-13, 03:59
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoonerAFC
En till med tinnitus här, men min har minskat i ljud och sätt på flera olika tillfällen ock jag har varit hos läkaren, enligt honom kan jag ha tur så att det försvinner! Kan detta vara sant? Har haft de i 3 månader o blir mindre för varje vecka! Började som ett högt tjut till nu så susar det i ena örat o ringer lågt lågt i andra, vill ej vara hoppfull men hur länge väntar man tills man vet att det är helt kört? Vissa säger 3 dagar o andra 1 år eller 6 månader? Tacksam för svar!

Kommer det på något sätt effekters av att jag är 1000% på att gå gmu l bli heltidanställd hos armen? Då menar jag kommer min träning förstöras?

Jag är 16 år och går på gym, springer och är inte världens mest vältränade men inte heller tjock eller otränad på något sätt, hört att träning hjälper, är det sant

Hej GoonerAFC! Ja, du kan bli av med tinnitus. Det normala är ju att den är högst precis när man får det och att det sedan planar ut.Eftersom progressen verkar så positiv så råder jag dig att inte lyssna efter det alls, för att bli av med det helt. Ett par år fick jag höra att det var som gällde, när mitt debuterade. Sedan visade det sig att de hade fel, för mitt minskade åtminstone, först efter 7 år.

Träning hjälper dig att hantera tinnitus bättre. På mig minskade den med fysisk träning. Träningen ger mer endorfiner (samma som kan utsöndras vid akupunktur) och när endorfinerna strömmar så sänks normalt tinnitus, åtminstone ett tag. Man kan få en pålagrad effekt om man sänker tinnitusen ofta, enligt min erfarenhet.
Senast redigerad av RoaldDahl 2014-02-13 kl. 04:01.
Citera
2014-02-13, 04:04
Bannlyst
Själv har jag tinnitus. Ser mig som ett offer.
Citera
2014-02-13, 05:25
Medlem
onnyts avatar
Jag fick min tinnitus när jag var 14 år. Hoppade höjdhopp med några kompisar och landade med nacken före utanför mattan. Låg på Östra Sjukhusets intensiv i över två veckor. Slog i högra sidan av bakhuvudet och har således bara tinnitus på vänstra örat. Hade oerhört jobbigt i början med tinnitus men har med åren vant mig och söt rs inte så värst mycket. Jag har däremot blivit allt känsligare för hög volym med åldern (53) och kan märka av tjutet i örat mer när jag är trött eller har druckit för mycket sprit.
Citera
2014-02-13, 14:30
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onnyt
Jag fick min tinnitus när jag var 14 år. Hoppade höjdhopp med några kompisar och landade med nacken före utanför mattan. Låg på Östra Sjukhusets intensiv i över två veckor. Slog i högra sidan av bakhuvudet och har således bara tinnitus på vänstra örat. Hade oerhört jobbigt i början med tinnitus men har med åren vant mig och söt rs inte så värst mycket. Jag har däremot blivit allt känsligare för hög volym med åldern (53) och kan märka av tjutet i örat mer när jag är trött eller har druckit för mycket sprit.

Har du provat att ljudtillvänjningsträna om du har fysisk smärta av ljud?
Citera
2014-02-13, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoaldDahl
Hej GoonerAFC! Ja, du kan bli av med tinnitus. Det normala är ju att den är högst precis när man får det och att det sedan planar ut.Eftersom progressen verkar så positiv så råder jag dig att inte lyssna efter det alls, för att bli av med det helt. Ett par år fick jag höra att det var som gällde, när mitt debuterade. Sedan visade det sig att de hade fel, för mitt minskade åtminstone, först efter 7 år.

Träning hjälper dig att hantera tinnitus bättre. På mig minskade den med fysisk träning. Träningen ger mer endorfiner (samma som kan utsöndras vid akupunktur) och när endorfinerna strömmar så sänks normalt tinnitus, åtminstone ett tag. Man kan få en pålagrad effekt om man sänker tinnitusen ofta, enligt min erfarenhet.

När jag har vaknar så är det nästan så att det är borta, kan det vara ett tecken?
Citera
2014-02-13, 17:56
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
När jag har vaknar så är det nästan så att det är borta, kan det vara ett tecken?

Då tror jag du har förmågan till djup avslappning, vilket är välgörande.
Generellt kan jag säga att den svåraste tiden var för mig i början (sju år),
då det alltid var som värst all vaken tid och startskottet för det var ju...
just det, naturligtvis varje gång jag vaknade. Inte konstigt man önskade
att man inte gjorde det då.
Citera
2014-02-13, 20:56
Medlem
Citat:
Då tror jag du har förmågan till djup avslappning, vilket är välgörande.
Generellt kan jag säga att den svåraste tiden var för mig i början (sju år),
då det alltid var som värst all vaken tid och startskottet för det var ju...
just det, naturligtvis varje gång jag vaknade. Inte konstigt man önskade
att man inte gjorde det då.

Vad tror du om frågan ? Ska man vara hoppfull eller ska man acceptera att man har det livet ut ? ( om min tinnitus). I en helt annan fråga, vet du nåt om hur set är med armen och tinnitus? Kan man bara icke säga att man har tinnitus? Bara låta det vara?
Citera
2014-02-13, 22:13
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Vad tror du om frågan ? Ska man vara hoppfull eller ska man acceptera att man har det livet ut ? ( om min tinnitus). I en helt annan fråga, vet du nåt om hur set är med armen och tinnitus? Kan man bara icke säga att man har tinnitus? Bara låta det vara?

Tycker du kan vara hoppfull!

När är den här GMU1? Du är 16 nu.
Du kanske hinner bli helt bra.
Bästa är väl att säga som det är.
Håller du dig till de föreskrifter som
finns där och använder öronproppar etc
så finns det väl inget som säger att dina
öron skulle bli sämre av militäryrket.
När jag gjorde värnplikt ett år "bara", så fanns
t.o.m. hörselkåpor för den som ville ha.
Kaptenen vår hade tinnitus.

Skulle militären vara ett högriskyrke?
Det beror på om man använder öronproppar
hela tiden i de sammanhangen, som jag ser det.
Om man INTE använder det så FÅR man tinnitus,
oavsett om man även hade tinnitus innan eller ej.
Vi behöver vår militär.
Lycka till!
Citera
2014-02-14, 10:19
Medlem
Nochillss avatar
Citat:
Tycker du kan vara hoppfull!

Skulle militären vara ett högriskyrke?
Det beror på om man använder öronproppar
hela tiden i de sammanhangen, som jag ser det.
Om man INTE använder det så FÅR man tinnitus,
oavsett om man även hade tinnitus innan eller ej.
Vi behöver vår militär.
Lycka till!

Nja... jag gjorde själv lumpen för 20 år sen och stod alldeles intill artilleripjäsen som sköt så att det grantopparna intill ruskades om. Dessutom så sköt jag ibland skarpt utan hörselproppar då det var jobbigt att fumla med dessa, men min då knappt hörbara tinnitus blev inte värre av det.

Nej, jag är övertygad om att om man får kraftig tinnitus så har det med hälsotillståndet att göra, hur psykiskt stark man är som person och allmänhälsan i övrigt.
Citera
2014-02-14, 14:13
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nochills
Nja... jag gjorde själv lumpen för 20 år sen och stod alldeles intill artilleripjäsen som sköt så att det grantopparna intill ruskades om. Dessutom så sköt jag ibland skarpt utan hörselproppar då det var jobbigt att fumla med dessa, men min då knappt hörbara tinnitus blev inte värre av det.

Nej, jag är övertygad om att om man får kraftig tinnitus så har det med hälsotillståndet att göra, hur psykiskt stark man är som person och allmänhälsan i övrigt.

Ok, då hade du tur.
Den ärftliga komponenten är väldigt viktig också för vem som får och hur mycket.
Det gäller allt.
Citera
2014-02-14, 14:23
Medlem
Nochillss avatar
Jag fick ut en vaxpropp häromveckan då jag hade lock för örat och märkte att susningarna lade ner så jag får lägga sorti på mitt parti i den här tråden.
Citera
2014-02-15, 06:57
Medlem
Kan någon förklara varför de susar i ena örat o tjuter i andra? Ibland kan susningar försvinna o det tjuter i båda? Kan man ta hörseltest på vårdcentral? Är det bara o boka tid?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in