2008-07-09, 15:47
Medlem
Griffoxs avatar
Ska skaffa öronproppar till veckan, ska ju till metall night snart.. Men hur är det med vanligt ljud då? kan man lyssna normalt högt eller ska man lyssna lägre än vanligt så öronen får "vila"?
Kan även säga att ajg nästan inte hör pip ljudet på dagen bara när det är tyst kan jag höra den kanske i 1-2minuter sen är det borta. hör den mest på kvällen när jag ska sova..
Citera
2008-07-09, 15:53
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Griffox
Ska skaffa öronproppar till veckan, ska ju till metall night snart.. Men hur är det med vanligt ljud då? kan man lyssna normalt högt eller ska man lyssna lägre än vanligt så öronen får "vila"?
Kan även säga att ajg nästan inte hör pip ljudet på dagen bara när det är tyst kan jag höra den kanske i 1-2minuter sen är det borta. Hör den mest på kvällen när jag ska sova..

Låter som att det är på väg att försvinna. Men tänk på att inte utsätta dej för alltför höga ljud. Musiker använder oftast öronproppar men får ändå ofta dessa problem. Och de är väldigt irriterande i synnerhet då man ska sova.
Sen är saken den att man med tiden kan få betydande hörselnedsättning.
Mvh
Citera
2008-07-09, 21:40
Medlem
Citat:
Kan även säga att ajg nästan inte hör pip ljudet på dagen bara när det är tyst kan jag höra den kanske i 1-2minuter sen är det borta. hör den mest på kvällen när jag ska sova..

låter EXAKT som mitt problem. har haft det i snart en månad nu.. funderar på om jag har tinnitus som jag inte hör på dagen, typ som en mycket mild version av tinnitus. eller så har jag inte det utan det är något annat..? Börjar fundera på om det är psykiskt. För varje gång när jag ska lägga mig och det är HELT tyst, så hör jag inget pip om jag typ tänker en massa tankar.. det är mest när jag tänker tankar som "oj, vad tyst det är.... piiiip" eller "ååå vad härlöigt,, inget pipljud nu,.. nu har det äntligen slutat... piiiiip". Piper i 5-10 minuter dock snarare..

blir högre om jag tänker på pipet när det börjat höras oxå.. men vänder jag mig om eller säger något till mig själv, så avbryts piipet för att återkomma 30sek efter igen.. eller nåt
Citera
2008-07-09, 22:25
Medlem
Citat:

Ta det lugnt med ljud ett tag framöver och låt öronen få vila. Det kan försvinna av sig självt som sagt. Det verkar som om du har fått tinnitus av grad I som är den svagaste formen. Jag har det själv men tänker knappt på det nuförtiden. Det sitter mycket i psyket. Ju mer du ignorerar den ju bättre är det (dock ska du inte ignorera att ta det lugnt med höga ljudnivåer förstås).

Lycka till och hoppas det försvinner
Citera
2008-07-26, 21:33
Medlem
Custom_mades avatar
Tinnitus - Droger? Högt ljud?

Tjena.

Tänkte bara dra iväg en fråga.
Jag var under gårdagen hos en vän och söp lite lätt, och några timmar innan hade jag dragit i mig för gamla piller(doloxene runt 800mg).
Jag mådde sisådär på det där, nog om det. Men iaf så skrek en av mina polare jättehögt i mitt öra under kvällen. Och det var rakt i örat och väldigt högt. Ryckte till rejält. Kvällen fortsatte och jag tog mig tillslut hem och somnade i min säng.
Iaf. Vaknade idag med värsta ljudkänsligheten. Öronen känner av ljud jätteväl på ett negativt sätt. Sen har jag en stark tinnitus hela tiden.
Tror ni detta kan bero på att han skrek eller droger? Det är iaf helt sjukt jobbigt.
Är det nån chans att öronen/örat blev "skadat" när han skrek och därför är känsligt med tinnitus idag? Borde jag oroa mig?
Citera
2008-07-26, 22:28
Bannlyst
jag personligen tycker inte du bör oroa dig.

jag brukar få så efter hög musik på fester och diverse. brukar dock gå över.
Citera
2008-07-27, 16:24
Medlem
Ljud mot tinnitus vid sömnproblem

Hej,

en kompis har sömnproblem pga tinnitus och vill ha hjälpa att hitta ljud med vågbrus eller liknande som hon kan ha i bakgrunden innan hon somnar. Var kan vi hitta denna typ av ljud/musik? Har sökt lite på pirate bay emn utan framgång.

Tack!
/frenesi

ps. mod får flytta om det är postat på fel ställe
Citera
2008-07-27, 16:31
Medlem
En del tycker att det fungerar med vilket slags lugnande ljud som helst, bara det inte är tyst, medan andra föredrar ett specifikt ljud som på något sätt ska neutralisera öronsuset genom att ligga på en viss frekvens. Personligen tycker jag att det fungerar med vanlig musik, bara det som sagt inte är tyst i rummet då tjutet kan bli väldigt jobbigt (hade stora problem med det förr, men nu är det mest bara när jag har druckit alkohol som jag upplever besvären annars kan jag faktiskt ha det tyst nuförtiden).

Välsorterade musikaffärer brukar ha sk avslappningsskivor med vågbrus, fågelkvitter, klassiskt osv. Gå in och hör i någon, de har säkerligen något på lager.

Be kompisen kolla med öron/näsa/hals-vården om ni inte får något bra svar här (bättre än mitt), de kan förmodligen rekommendera något.
Senast redigerad av GJJ 2008-07-27 kl. 16:34.
Citera
2008-07-27, 19:07
Medlem
Eliza CTs avatar
CD/kassetter med naturljud (vågor bl.a) kan du söka på www.theta.se
Vilka jag använt.
Finns olika bokklubbar som också gett ut liknande med avslappningstekniker. Apoteket har i varje fall tidigare haft av något slag.
Butiker som "Sök o. Finn" har haft.
Mvh
Citera
2008-07-27, 20:34
Bannlyst
Brainwave Generator är ett program som genererar massa underliga ljud och vissa av dom blir man riktigt sömnig av.

http://www.bwgen.com/
Citera
2008-07-27, 21:23
Bannlyst
http://thepiratebay.org/tor/3724593/Relax_with_Nature_[16_CD_Chill_Ambient]__

typ. Finns mer att ladda om man är en sådan där olaglig person

Är dock tydligen en screamer på en av skivorna vid minut 30 någon gång så en varningens ord om personen har ett svagt hjärta
Citera
2008-07-31, 10:38
Medlem
Delvis bota tinnitus?

http://www.alir.nu/medicin/symtom.htm

Hur exakt är den här studien och experimenten, tycker att det låter troligt i mina öron.

vilka är i sådanafall de potentiella bieffekterna med en sådan behandling?

Förutom kostnader etc.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in