2010-05-17, 20:03
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Visserligen kanske Mats mamma kan klassas som partisk, men hennes uttalande stödjer ändå tesen att det där med att ha blivit kränkt och förbisedd mer hör hemma i Ragnars fantasi än i verkligheten.

Håller med dig efter jag läst vad Farmor till barnen sagt i intervju i Expressen. Där säger hon bl a att Mats tog hand om alla tre barnen, lagade pannkakor åt dem, tvättade deras hår m m, MEN:
"Hon säger att Ragnar började förändras under tonåren. Småsaker kunde leda till stora raserianfall. Han blev aggressiv och slog bland annat sönder en diskmaskin och en garderob. Beteendet skrämde Mats, berättar Kerstin". Just där kanske han började skydda "sina" barn mer och Ragnar började känna sig utanför.... vem vet..... Någon slags självuppfyllande profetia.... men vem skulle inte vilja skydda sina två minderåriga barn mot en stor aggressiv 21-årig med hetsigt humör? Det pappa Mats mest fruktade för verkar ha blivit hans och hans barns död. Så jäkla tragiskt!
Citera
2010-05-17, 20:10
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
Kan du uutveckla din fråga - förstår faktiskt inte vad du menar? Riktigt otydligt.....

Nej, - Det går int å förklara för nån som int begrip.
Citera
2010-05-17, 20:35
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Det är inte tillåtet att klistra in en hel alrtikel från aftonbladet eller någon annan källa. Citera några delar och länka sen, annars bryter ni mot regel 0.08.

// Mod
Senast redigerad av ÅnkelGunnar 2010-05-18 kl. 13:20.
Citera
2010-05-17, 20:41
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det är inte tillåtet att klistra in en hel alrtikel fårn aftonbladet eller någon annan källa. Citera några delar och länka sen, annars bryter ni mot regel 0.08.

// Mod

Okej. Missade att länka till artikeln. Sorry!
Gör det här:
http://www.expressen.se/Nyheter/1.1991143/trippelmordaren-tog-sonen-mats-ifran-henne
Citera
2010-05-17, 20:50
Medlem
~Milla~s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kattella
Är det någon som har läst Aftonbladets söndagsbilaga som handlade om RN?

Stod det något nytt eller intressant som inte har framkommit tidigare?

Något jag inte läst tidigare var bl.a:

"... Under hans uppväxt har han bott i tre olika familjekonstellationer. Hans föräldrar skilde sig när han var i 6-årsåldern. Sedan flyttade mamman ihop med Mats Berglund och de fick två barn tillsammans. Ragnar levde sitt liv på pappans gård och Mats och mammans gård ett par mil därifrån."

"2005 separerade Mats Berglund och Ragnars mamma. Hans två småsyskon bodde därefter växelvis hos sina föräldrar. mamman flyttade ihop med en ny man i en villa i centrala Härnösand. Samtidigt började Ragnar gymnasiet. Han valde först en medieutbildning, men hoppade av. Han som alltid hade haft lätt för sig och lärt sig räkna och skriva redan som fyraåring började nu att skolka"

Det fetstilda ovan var nytt för mig.

/ På återseende
Citera
2010-05-17, 20:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
Håller med dig efter jag läst vad Farmor till barnen sagt i intervju i Expressen. Där säger hon bl a att Mats tog hand om alla tre barnen, lagade pannkakor åt dem, tvättade deras hår m m, MEN:
"Hon säger att Ragnar började förändras under tonåren. Småsaker kunde leda till stora raserianfall. Han blev aggressiv och slog bland annat sönder en diskmaskin och en garderob. Beteendet skrämde Mats, berättar Kerstin". Just där kanske han började skydda "sina" barn mer och Ragnar började känna sig utanför.... vem vet..... Någon slags självuppfyllande profetia.... men vem skulle inte vilja skydda sina två minderåriga barn mot en stor aggressiv 21-årig med hetsigt humör? Det pappa Mats mest fruktade för verkar ha blivit hans och hans barns död. Så jäkla tragiskt!

Hm, man får ju onekligen känslan av att Mats har varit klippan i familjen, hemmapappan som lagat pannkakor åt barnen och tagit hand om dem utan åtskillnad på bio- och bonusbarn. Att Mats varit en central figur för Ragnar känns rimligt att anta, särskilt som det figurerat uppgifter om att Ragnar inte haft mycket kontakt med sin egen far. Kan kärleken till Mats ha vänts till hat när Ragnar fick flytta därifrån, ev pga sina raseriutbrott? Och kan kärleken till syskonen också vänts till ett avundsjukt hat när de fick ha kvar den älskade pappan i sina liv, medan Ragnar nekades?

Det stämmer ju också med att Mats närmast massakrerades. Det gjordes som ett uttryck för ett stort hat.

Kanske tyckte Ragnar att det var en passande ödets ironi att styvpappans egen bil skulle användas för flykten dvs att styvpappan på ett vis "själv" skulle hjälpa sin egen och sina barns mördare att komma undan?
Citera
2010-05-17, 21:01
Medlem
Gorings avatar
Jag tycker det är förvånande att ingen reagerat över R ständiga byten av ämnen i gymnasiet, hans senaste utspel att åka till Syamerika och säkerligen ett antal andra spektakulära händelser i hans unga liv. Hans skolgång verkar inte alls vara kantad med besök hos sjuksyster eller kurator, trots att någon lär ha sagt att han sparkat sönder ett eluttag. Varför sparkar man sönder ett eluttag? Ja för mig är det något "annat" man sparkar sönder. Pojkar verkar inte ha lov att må dåligt i våra svenska skolor, det är flickornas revir. Så låt oss höra i Tidningen Ångermanland vad kuratorn säger vid de skolor som R har gått i. Man gör inte såna här saker utan att det finns någon bakomliggande grund för det. R har själv sagt att han har blivit kränkt under hela sin uppväxt. R hade, som jag förstår ett större kapital, och kunde närsomhelst flytta hemifrån och skapa sig ett eget liv. Han gjorde resan till Sydamerika veckan innan, troligen för att komma bort från allt, sina hemska tankar, men hatet drev honom hem igen. Vem är då jag? Jo jag har varit så nära RN att jag känt hans andedräkt, har jag då varit honom nära eller?
Citera
2010-05-17, 21:05
Medlem
tigrispantheras avatar
Kan någon vänlig själ hjälpa mig korrigera/uppdatera “släktrelationer”, namn och NN-beteckningar, så jag inte behöver göra bort mig ännu mer? Och var bodde RN på sistone?

Mona Nilsson, Tore Svärd, Mats Berglund, Linnea Nilsson-12 år, Nxxxx Nilsson-15 år, XxxXxxxx LSG?

MN & TS => RN
MN & MB => LN + NN
MN & LSG
Senast redigerad av tigrispanthera 2010-05-17 kl. 21:08.
Citera
2010-05-17, 21:22
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Helt fersk rapport om drap i Norge de siste fem år.

Hvem dreper og hva kan settes inn som tiltak. Bør ha interesse for mange. Vi har lik kultur og samfunnsstruktur. Utvalget ble nedsatt etter flere drap begått av psykisk syke. Bl.a etter trippeldrapet der en gravid kvinne i femte mnd, hennes mann og mannens mor ble knivdrept: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=589610

En som har bidratt i utvalget er også Marianne Kristiansson, dosent i rettspsykiatri ved Karolinska Institutet. Litt uro helt i begynnelsen av opptaket og hennes navn uteblir.

Ps For å starte video av pressekonferansen må noen kanskje si ja til å laste ned tillegg. På høyre side kan en lese hovedbudskapet i det som sies i video: http://media01.smartcom.no/Microsite/dss_01.aspx?eventid=5245

Hele rapporten kan leses ved å velge i det grønne feltet på ve. side her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2010/NOU-2010-3/7.html?id=602309

Jag är övertygad om att det är guld som norrgutten refererar till, men jag drabbas snart av hjärnblödning av att läsa all mediarapportering, alla inlägg och norrguttens förslag till vetenskaplig fördjupning. Samtidigt tror jag att limaha förmår sammanfatta de viktigaste iakttagelserna på 5-10 rader så det räcker för mig. På förhand tack!
Citera
2010-05-17, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limaha
Helt fersk rapport om drap i Norge de siste fem år.

Hvem dreper og hva kan settes inn som tiltak.
....

Hele rapporten kan leses ved å velge i det grønne feltet på ve. side her: http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod/dok/nouer/2010/NOU-2010-3/7.html?id=602309

Tack för den referensen!
Jag hoppas att jag inte bryter mot regeln om kopiering om jag lyfter in de inledande satserna i detta avsnitt.
(Om moderator så önskar gör jag ett referat av det, eller vad som nu kan vara lämligt)

" 6 Sammenhenger mellom psykisk lidelse og drap
Det er mange årsaker til at personer tar andres liv. Den skrevne dokumentasjonen i journaler og straffesaksdokumenter kan gi en god beskrivelse av hva som har skjedd i hver enkelt sak. Det vil imidlertid være tilnærmet umulig å si hva som var årsak til at hver enkelt person begikk drap. Selv om man visste nøyaktig hva som skjedde fra personen ble unnfanget til han/hun begikk et drap, ville man likevel ikke vite hvordan de ulike medfødte egenskaper og opplevelser gjennom livet har påvirket personen i retning av å bli drapsutøver. Det ligger også i sakens natur at når man undersøker noe i etterkant av en hendelse, kan man ikke vite hva som hadde skjedd dersom en eller flere omstendigheter hadde vært annerledes.

I de aller fleste undersøkelser av alvorlig voldskriminalitet og drap ligger disse problemene implisitt. Det vil si at undersøkelsene ikke sikkert kan fastslå hvordan de faktorene som blir undersøkt, påvirker hverandre. Det vil igjen si at det er vanskelig å vite hva som er årsaken til at alvorlig vold/drap begås. Litteraturen viser derfor heller til risikofaktorer enn til årsaksfaktorer. Det vil si at man heller omtaler faktorer som ofte er til stede i tilfeller der alvorlig vold skjer, enn å slå fast at disse faktorene er direkte årsak til volden."
Citera
2010-05-17, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Jag är övertygad om att det är guld som norrgutten refererar till, men jag drabbas snart av hjärnblödning av att läsa all mediarapportering, alla inlägg och norrguttens förslag till vetenskaplig fördjupning. Samtidigt tror jag att limaha förmår sammanfatta de viktigaste iakttagelserna på 5-10 rader så det räcker för mig. På förhand tack!
Oki
jag försöker, på mitt sätt:

Det gäller alltså sambandet mellan psykisk ohälsa och grova brott.
Poängen, som jag ser det:

När man undersöker de här problemen genom att gå igenom journaler och rättsliga dokument kan man skaffa sig en god uppfattning om vad som skett. Men det blir praktiskt taget omöjligt att fastställa vad som var den verkliga orsaken bakom ett mord.

Man kan inte genom undersökningar slå fast hur olika faktorer påverkar varandra /samverkar och således vad som är orsaken.
Därför föredrar man att prata om riskfaktorer i stället för orsaksfaktorer (orsakssamband)
Citera
2010-05-17, 21:37
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Tack för den referensen!
Jag hoppas att jag inte bryter mot regeln om kopiering om jag lyfter in de inledande satserna i detta avsnitt.
(Om moderator så önskar gör jag ett referat av det, eller vad som nu kan vara lämligt)

" 6 Sammenhenger mellom psykisk lidelse og drap
Det er mange årsaker til at personer tar andres liv. Den skrevne dokumentasjonen i journaler og straffesaksdokumenter kan gi en god beskrivelse av hva som har skjedd i hver enkelt sak. Det vil imidlertid være tilnærmet umulig å si hva som var årsak til at hver enkelt person begikk drap. Selv om man visste nøyaktig hva som skjedde fra personen ble unnfanget til han/hun begikk et drap, ville man likevel ikke vite hvordan de ulike medfødte egenskaper og opplevelser gjennom livet har påvirket personen i retning av å bli drapsutøver. Det ligger også i sakens natur at når man undersøker noe i etterkant av en hendelse, kan man ikke vite hva som hadde skjedd dersom en eller flere omstendigheter hadde vært annerledes.

I de aller fleste undersøkelser av alvorlig voldskriminalitet og drap ligger disse problemene implisitt. Det vil si at undersøkelsene ikke sikkert kan fastslå hvordan de faktorene som blir undersøkt, påvirker hverandre. Det vil igjen si at det er vanskelig å vite hva som er årsaken til at alvorlig vold/drap begås. Litteraturen viser derfor heller til risikofaktorer enn til årsaksfaktorer. Det vil si at man heller omtaler faktorer som ofte er til stede i tilfeller der alvorlig vold skjer, enn å slå fast at disse faktorene er direkte årsak til volden."

Den bästa sammanfattningen som jag kommer att ta till mig är, att man räknar helst upp de omständigheter som behöver finnas för att ett allvarligt brott görs, än att peka ur enskilda av dessa komponenter. Tack tanten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in