2024-04-02, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitgradorr
Jag skulle gärna vilja läsa denna fup

den har aldrig delats på flashback i sin helhet. det som "Quarrel" delade ~2012 är det enda som funnits tillgängligt (samt domen)

----

Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
svammel

du kanske skall ta och läsa FUP, istället för att köra fritt svammel efter att ha sett en ~40min summering på viaplay med ditt gratiskonto
Senast redigerad av dip 2024-04-02 kl. 15:54.
Citera
2024-08-09, 23:40
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
När kommer han ut?

Är han på riktigt störd eller var det bara så han blev pga sin barndom och familjesituation?

Jag känner igen mig lite i ragnar och var ett mycket ensamt barn trots en stor och ganska okej familj.
Nu hade jag inga planer på att skada dom på nåt sätt men absolut fans stunder där jag ville skada andra.
Hela högstadiet umgicks jag knappt med någon och uppfattades som väldigt udda i skolan.

Min sociala utveckling sedan jag flyttade till annan stad och inte blev dömd på förhand har varit helt enorm.
Frågan är ju om ragnar får chansen att bli normal när han är på psyk?
Har suttit på psyk en enda gång och även fast det bara var 1 vecka så blev jag ju nästan galen då.
Jag fick bara vara inomhus med massa idioter och bara gå ut på en balkong i 30 min per dag.
RIktigt skumma jävlar satt där också, speciellt en man med helblått hår som satt och pratade med sig själv.

Han anses tydligen fortfarande vara för farlig för att släppas ut.
Artikel i dagens tidning om det: https://www.tidningenangermanland.se...beslut-fattat/

Enligt förvaltningsrättens sakkunniga läkare finns det en fortsatt hög risk för återfall i brottslighet av allvarligt slag om vården skulle upphöra.
Därför bedömdes det som nödvändigt att förlänga den slutna vården.

Jag vet inte om en sådan individ någonsin kommer bli frisk, han kan säkert sköta sig om han har en diagnos och får mediciner för det, det sägs att dom värsta mördarna ofta är trevliga typer, troligen psykopatdrag där han kan manipulera omgivningen om att han är en trevlig person, men om någon går emot honom så åker yxan fram.

Håller honom fortfarande som en möjlig kandidat till Brattåsmorden även om DNA inte matchade.
Senast redigerad av Enotroligkille 2024-08-09 kl. 23:43.
Citera
2024-09-18, 10:43
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Det kan ju vara så enkelt som att han inspirerats av Brattåsmorden.

Jag tror man får ta det hela med en nypa salt. Att polisen kollar han även för Brattås är ju inget märkvärdigt. Precis som alla sexbrottslingar får finna sig i att bli kollade för alla framtida sexbrott som sker i närområdet.
Men visst finns där otäcka likheter.

Han kan ju ha varit ett vittne till Brattåsmorden eftersom han gick förbi där när han sommarjobbade på Smitningen, det kan också vara så att RN kände gärningsmännen i Brattås. Av olika anledningar kanske RN inte berättar vad han sett eller varit med om, 5 år senare får RN PTSD och gör samma sak med sin familj. Att bära på en sådan hemlighet i 5 års tid sätter nog sina spår.
Citera
2024-09-18, 12:18
Medlem
ariberts avatar
Psykvården har Ragnar i ett kort koppel. Ragnar kommer aldrig att släppas helt fri. Ragnar kan räkna med att få sitta inlåst i minst 30 år, sedan blir det öppen vård livet ut, men helt utskriven kommer han aldrig att bli.
Citera
2024-09-18, 13:39
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Psykvården har Ragnar i ett kort koppel. Ragnar kommer aldrig att släppas helt fri. Ragnar kan räkna med att få sitta inlåst i minst 30 år, sedan blir det öppen vård livet ut, men helt utskriven kommer han aldrig att bli.

Eva Goes son försvann ju också 2009, Pablo.
Några månader senare mördas Ragnars familj.
Pablo bodde bara 2 km från Brattås.
Hur han tog sig till Nyland till Hammarsbron är fortfarande ytterst oklart.
RN kunde iaf köra bil.
Citera
2024-09-18, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enotroligkille
RN kunde iaf köra bil.

det finns tusentals människor i "härnösand" som kan köra bil. för i helvete sluta försök göra kopplingar mellan detta fall och andra saker som skett i närkommunen. det finns inte ens indicier för det

Citat:
Ursprungligen postat av aribert

nej även med våran rigoröst usla vård som vi har här i sverige så skall det till stora ändringar i det befintliga systemet för att "RN" någonsin skall anses 'frisk' nog att vistas ute i samhället fritt.
Senast redigerad av dip 2024-09-18 kl. 15:27.
Citera
2024-12-05, 20:06
Medlem
piratepuppys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
det finns tusentals människor i "härnösand" som kan köra bil. för i helvete sluta försök göra kopplingar mellan detta fall och andra saker som skett i närkommunen. det finns inte ens indicier för det

nej även med våran rigoröst usla vård som vi har här i sverige så skall det till stora ändringar i det befintliga systemet för att "RN" någonsin skall anses 'frisk' nog att vistas ute i samhället fritt.

För några månader sen hade han iaf permissioner och kunde gå på stan ensam osv. Vet inte hur det är nu
Citera
2024-12-08, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piratepuppy
För några månader sen hade han iaf permissioner och kunde gå på stan ensam osv. Vet inte hur det är nu

jag tvivlar på att RN tillåts vandra runt ensam. permissioner har han säkert. men obevakade sådana? inte en chans. jag har ett antal vänner som jobbar där, som jag kan fråga. så jag skall ge dig en chans att rätta det där.
Citera
2024-12-08, 15:12
Medlem
piratepuppys avatar
Citat:
jag tvivlar på att RN tillåts vandra runt ensam. permissioner har han säkert. men obevakade sådana? inte en chans. jag har ett antal vänner som jobbar där, som jag kan fråga. så jag skall ge dig en chans att rätta det där.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...or-avdelningen

"Nu får trippelmördaren för första gången vistas ensam utanför vårdavdelningen."

https://www.allehanda.se/2022-07-02/...forsta-gangen/

2010 dömdes den då 21-årige Ragnar Nilsson till sluten rättspsykiatrisk vård för att ha mördat sina två halvsyskon och sin tidigare styvfar. Förvaltningsrätten har nu beslutat att han för första gången får obevakade permissioner utanför klinikens område.
Citera
2024-12-09, 11:05
Medlem
Citat:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/k...or-avdelningen

"Nu får trippelmördaren för första gången vistas ensam utanför vårdavdelningen."

https://www.allehanda.se/2022-07-02/...forsta-gangen/

2010 dömdes den då 21-årige Ragnar Nilsson till sluten rättspsykiatrisk vård för att ha mördat sina två halvsyskon och sin tidigare styvfar. Förvaltningsrätten har nu beslutat att han för första gången får obevakade permissioner utanför klinikens område.

Citat:
Men nu har förvaltningsrätten beslutat att ge chefsöverläkaren möjlighet att ge Ragnar Nilsson tillstånd att vistas utanför vårdavdelningen i Sundsvall, en timme per dag.

Han får alltså vistas utanför avdelningen, men får inte lämna klinikens område.

”Någon vistelse utanför klinikens staket på egen hand är inte tänkt att ske under lång tid framöver”.

eftersom du uppenbarligen icke är läskunnig själv. be någon förklara för dig vad en "VÅRDAVDELNING" är för något. att han tillåts gå runt på _INHÄGNAT_ område utan att ha personal med sig är _VÄLDIGT_ fjärran ditt påstående (läs. LÖGN) om att han tillåts permissioner på 'stan' ensam.

stäng nu igen din käft, tack
Citera
2024-12-09, 12:55
Medlem
piratepuppys avatar
Citat:
eftersom du uppenbarligen icke är läskunnig själv. be någon förklara för dig vad en "VÅRDAVDELNING" är för något. att han tillåts gå runt på _INHÄGNAT_ område utan att ha personal med sig är _VÄLDIGT_ fjärran ditt påstående (läs. LÖGN) om att han tillåts permissioner på 'stan' ensam.

stäng nu igen din käft, tack

Jag vet mycket väl vad en vårdavdelning är. Men vad jag hört så har han fått gå på stan själv och shoppa/äta lunch osv.

"Trippelmördaren från Härnösand beviljas frigång
Får gå själv till matbutik.

https://www.tidningenangermanland.se...harnosand-2010

Fast dom kanske har matbutiken på rättpsyks gård? Jag vet inte, jag har aldrig varit där.

Jag ska hålla käft och du bör chilla lite..
Citera
2025-01-20, 17:59
Citat:
Jag vet mycket väl vad en vårdavdelning är. Men vad jag hört så har han fått gå på stan själv och shoppa/äta lunch osv.

"Trippelmördaren från Härnösand beviljas frigång
Får gå själv till matbutik.

https://www.tidningenangermanland.se...harnosand-2010

Fast dom kanske har matbutiken på rättpsyks gård? Jag vet inte, jag har aldrig varit där.

Jag ska hålla käft och du bör chilla lite..

Får han verkligen göra det ?
Och rättspsyk är väl i Sundsvall så i såna fall är det ju där han får gå fri.
Jag är tveksam om Ragnar Nilsson någonsin kommer få möjligheten att sätta sin fot i Härnösand igen.

Tror han mycket väl kan ha varit med i Brattåsmorden, kanske inte som den som gjorde det, men som "kompis" åt mördaren. Det är möjligt att RN och denne kompis var med i samma fotbollslag då han verkade ha samma sorts skor som var med i Brattåsmorden.
Vi vet ju att RN brukade gå ut till Smitningen strax före morden i Brattås.

Möjligt att det var R.N som fått höra om skogsförsäljningen och då planerade pojkarna en kupp mot paret i Brattås.

Sommaren 2005 tror jag gänget splittrades och då blev RN väldigt ensam och extremt isolerad. Vad jag förstår satt han mer eller mindre ensam hela dagarna i sin bunker/källare i föräldrarnas villa. Jag tror han trivs med att vara isolerad/inlåst och så kan han plugga på distans från psyket.

Antagligen kan även artisten Motoboy varit med i någon av bilarna vid Brattåsmorden, troligen som Jimmys vän. Låten vi kör tills vid dör passar så otroligt bra in i sammanhanget.
Senast redigerad av SanktBotvid2311 2025-01-20 kl. 18:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in