2010-05-24, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Podrowa
När RN var mindre fanns det nära grannar som var "barnvakt" åt honom vet ej dock hur gammal han var, eller om det kanske var i samma veva som TS och MN skilde sig.

Byn är liten, det pratas inte högt om det som har hänt men dom flesta vet.

TS (biologiske far) mår inte bra av händelsen, men han har många omkring sig som stöttar honom just nu, han vet heller inte vad som utlöste det RN gjorde.

RN har en gång fått ett vredesutbrott, från att varit kolugn, till att bli skitförbannad på bara sekunder..Och då sa TS (biologiske far) (Citerar)..Ingen fara han blir så ibland, bry dig inte om honom, han lugnar ner sig snart.. detta hände ute hos TS.

Detta är vad jag vet och tänker dela med mig av

Typiskt tecken på autism...typiskt att de struntar i det och ignorerar det..man vill ju liksom inte ha en son som är "psykiskt störd", hellre att han växer upp utan stöd och mördar hela familjen..kanske inte så konstigt då de verkade vara rätt så pantade ändå...ger man inte en psykiskt störd unge hjälp så går det så...det vet jag själv..
Citera
2010-05-24, 00:16
Medlem
Gorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Podrowa
När RN var mindre fanns det nära grannar som var "barnvakt" åt honom vet ej dock hur gammal han var, eller om det kanske var i samma veva som TS och MN skilde sig.

Byn är liten, det pratas inte högt om det som har hänt men dom flesta vet.

TS (biologiske far) mår inte bra av händelsen, men han har många omkring sig som stöttar honom just nu, han vet heller inte vad som utlöste det RN gjorde.

RN har en gång fått ett vredesutbrott, från att varit kolugn, till att bli skitförbannad på bara sekunder..Och då sa TS (biologiske far) (Citerar)..Ingen fara han blir så ibland, bry dig inte om honom, han lugnar ner sig snart.. detta hände ute hos TS.

Detta är vad jag vet och tänker dela med mig av

Jag bodde i en mindre ort när jag växte upp. Det fanns alltid en "hönsmamma". Det gjorde inte mig till en mördare fast jag hade halvsyskon i familjen.
Citera
2010-05-24, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2cool4school
Jag skulle inte vilja lukta i dina brallor! Herregud, man kan väl vara en kärleksfull förälder till ett barn med "särskilda behov" fastän man är skild och lever med en ny partner. Känner inte familjen, mamman kanske inte är världens bästa men hon är väl knappast nån Linda Rosing!

Fakta:

Ingen visste att Roland var "speciell" eller att han hade "särskilda behov".

barn behöver stadiga familjerelationer..vad jag läst så har Roland flyttat fram och tillbaka i olika tider mellan både sin egen mor samt den här "forskaren" eller vad det nu talas om. Allt som allt, så finns det alltså uppåt 5 pers som i olika stadier varit ihop med hans mor.

Autistiska barn, HATAR när miljön förändras...det mår de särskilt dåligt av.

En mor, som efter att ha känt sin son i över 20 år, inte märker att det är något snett, är ingen bra mor.

Föräldrar har en trist ovana att sätta sin egen "lycka" framför barnens...

Rolands situation drevs fram av tvång..han hade inget eget boende, inget eget liv..han var tvungen att bo hemma hos den styvpappa som han mördade, samt sina egna syskon. Han hade inget val.

Linda Rosing, är ingen bra förälder..(pffff)

Om ens son (Roland) aldrig träffar tjejer, isolerar sig och beter sig märkligt och får utbrott, så är det ett tecken på att "det snart går över".

Det är märkligt, vad övernaturligt snabbt Roland klarat av sina gymnasiestudier, från att börja vid 16 års ålder, hoppa av och sedan börja igen (1 års back) för att sedan hoppa av och sedan börja igen (1 års back igen, plus ett år extra) för att sedan magiskt nog lyckas gå "sista året", då han hoppat av två gånger, utan att möta kvalifikationerna för årskurserna..måste vara ett snällt gymnasium...

Det räcker att vi ser ett kort på Roland, för att veta att vi inte vill ta en fika med honom ens...har hans föräldrar inte upptäckt detta?

Christopher Gillberg, gnuggar händerna för nu har han ännu ett fall att ta itu med..

Roland är stark, det är bara en fladdrig tröja som han har på sig....word..

Om man går upp på natten flera gånger för att äta, för att man tror att ens träning "maximeras", men samtidigt beskrivs som "allmänbildad" och "intelligent" men inte sover på natten..vad säger det om en då..?

Roland sov antagligen dåligt..liksom många autister..vilket gjort honom lättretlig.

Sverige kan visa sig vara en plats, där neuropsykiatrin kommit långt men ändå lyckas man gång på gång missa uppenbara fall tills det slutar såhär, vi har Gillberg, vi har SärVux, vi har varje tänkbar behandling och ändå skäms föräldrar såpass mycket att de inte kan tänka sig att ge sin son hjälp. Sverige är en bra plats...

Roland tror att Ryssland är ett bra ställe att fly till...

Roland är allmänbildad, intelligent och så vidare men är såpass dum att han tror att det räcker med att gå på ett fartyg och gömma sig och vid upptäckt komma på den uppenbara lögnen; jag är fartygsinspektör. För det första..en fartygsinspektör kommer knappast ombord och gömmer sig, för det andra...fartygsinspektörer tenderar att föranmäla sig och vara väntade, för det tredje...vi snackar om Roland...vem som helst kan se att killen inte är fartygsinspektör...

Roland är rädd för fotografer och lider av muskelryckningar...

Jag kan inte komma på mer nu...hoppas någon annan vill fortsätta...
Citera
2010-05-24, 00:40
Medlem
Gorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lerchos
Fakta:

Ingen visste att Roland var "speciell" eller att han hade "särskilda behov".

barn behöver stadiga familjerelationer..vad jag läst så har Roland flyttat fram och tillbaka i olika tider mellan både sin egen mor samt den här "forskaren" eller vad det nu talas om. Allt som allt, så finns det alltså uppåt 5 pers som i olika stadier varit ihop med hans mor.

Autistiska barn, HATAR när miljön förändras...det mår de särskilt dåligt av.

En mor, som efter att ha känt sin son i över 20 år, inte märker att det är något snett, är ingen bra mor.

Föräldrar har en trist ovana att sätta sin egen "lycka" framför barnens...

Rolands situation drevs fram av tvång..han hade inget eget boende, inget eget liv..han var tvungen att bo hemma hos den styvpappa som han mördade, samt sina egna syskon. Han hade inget val.

Linda Rosing, är ingen bra förälder..(pffff)

Om ens son (Roland) aldrig träffar tjejer, isolerar sig och beter sig märkligt och får utbrott, så är det ett tecken på att "det snart går över".

Det är märkligt, vad övernaturligt snabbt Roland klarat av sina gymnasiestudier, från att börja vid 16 års ålder, hoppa av och sedan börja igen (1 års back) för att sedan hoppa av och sedan börja igen (1 års back igen, plus ett år extra) för att sedan magiskt nog lyckas gå "sista året", då han hoppat av två gånger, utan att möta kvalifikationerna för årskurserna..måste vara ett snällt gymnasium...

Det räcker att vi ser ett kort på Roland, för att veta att vi inte vill ta en fika med honom ens...har hans föräldrar inte upptäckt detta?

Christopher Gillberg, gnuggar händerna för nu har han ännu ett fall att ta itu med..

Roland är stark, det är bara en fladdrig tröja som han har på sig....word..

Om man går upp på natten flera gånger för att äta, för att man tror att ens träning "maximeras", men samtidigt beskrivs som "allmänbildad" och "intelligent" men inte sover på natten..vad säger det om en då..?

Roland sov antagligen dåligt..liksom många autister..vilket gjort honom lättretlig.

Sverige kan visa sig vara en plats, där neuropsykiatrin kommit långt men ändå lyckas man gång på gång missa uppenbara fall tills det slutar såhär, vi har Gillberg, vi har SärVux, vi har varje tänkbar behandling och ändå skäms föräldrar såpass mycket att de inte kan tänka sig att ge sin son hjälp. Sverige är en bra plats...

Roland tror att Ryssland är ett bra ställe att fly till...

Roland är allmänbildad, intelligent och så vidare men är såpass dum att han tror att det räcker med att gå på ett fartyg och gömma sig och vid upptäckt komma på den uppenbara lögnen; jag är fartygsinspektör. För det första..en fartygsinspektör kommer knappast ombord och gömmer sig, för det andra...fartygsinspektörer tenderar att föranmäla sig och vara väntade, för det tredje...vi snackar om Roland...vem som helst kan se att killen inte är fartygsinspektör...

Roland är rädd för fotografer och lider av muskelryckningar...

Jag kan inte komma på mer nu...hoppas någon annan vill fortsätta...

Hur vet du att han var uppe fler gånger om natten för att äta. Du gör dig själv till åtlöje. Var du där med klockan eller? Ta och dra dig tillbaka, för såna som du för inte denna utredning en millimeter vidare. Nog med tok här på tråden trycker jag.
Citera
2010-05-24, 01:21
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goring
Kan detta vara ett exempel på Oidipuspomplexet?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oidipuskomplex

Nei, glem det. Freud kan kalles psykoanalysens far, men han var også et "barn av sin tid" Han brukte deler av fortellingen om Ødipus fra gresk mytologi for å forklare sin teori om menneskets psykoseksuelle utvikling.

Denne teorien er sterkt kritisert i dag. Moderne psykoanlyse er påvirket av flere retninger, men ser gamle og nye teorier i lyset av tiden vi er en del av. Og Freud hadde ikke ikke alltid rett.
Citera
2010-05-24, 02:54
Medlem
kattellas avatar
Citat:
Typiskt tecken på autism...typiskt att de struntar i det och ignorerar det..man vill ju liksom inte ha en son som är "psykiskt störd", hellre att han växer upp utan stöd och mördar hela familjen..kanske inte så konstigt då de verkade vara rätt så pantade ändå...ger man inte en psykiskt störd unge hjälp så går det så...det vet jag själv..

Ja vi märker det!

Det finns inget konkret ännu gällande Ragnars psykiska hälsotillstånd. Du får avvakta och se precis som vi andra.
Citera
2010-05-24, 05:09
Medlem
Snöblinds avatar
Varför tror folk att han heter Roland? Han heter Ragnar. Enligt en bekant från Härnösand ska han alltid ha varit lite av en ensamvarg men inte verkat våldsam alls.. Men så är det väl alltid i såna här fall känns det som rent spontant.
Citera
2010-05-24, 09:02
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Hej!

Jag vill bara säga följande; Roland Nilsson är autistisk.

Är detta ett antagande du gör eller vet du?

Citat:

Hon kanske mycket väl har märkt att något är snett och har försökt att göra något åt det upprepade gånger?

Du - jag säger inte emot dig angående flera av dina tankar , men jag förstår inte varför du slår fast att det är så. Det är ju bara spekulationer från din sida, eller hur?
Citera
2010-05-24, 10:29
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Att komma i ett psykotiskt tillstånd kännetecknas av, utöver verklighetsförankringen, att känna sig övermänsklig, ha grandiosa planer, spendera pengar vilt och mer därtill. Sådana inslag är omnämnda, Chileresan, bussresan och annat. Bara tanken att mörda tre personer kräver övermänskliga insatser, som en frisk människa aldrig skulle företa sig.

UjUj så fel man kan ha
Läs på lite innan om olika diagnoser för du skriver och blandar ihop saker och ting.
Du beskriver typiska karaktärsdrag för människor med manier/narcissistisk störning/antisocial störning/psykopati
Det du beskriver är INTE psykos.
Jag har en vän som råkade ut för en psykos,så jag vet vad det handlar om.
Man saknar oftast engagemang och ork,blir grubblande och får hörsel/syn hallucinationer.
Dessutom blir man ofta paranoid och misstänksam.

Jag är fortfarande inne på att Ragnar har AS
En sådan person kan vara så tillbakadragen och svår att nå,så att folk kanske inte fäster sig
vid personens eventuella diagnos och eventuella udda beteende.
Det är inte sant att det alltid märks omgående att någon har AS.
Variationerna och graden av svårigheter kan skilja sig mycket mellan AS.
Bara för att folk inte vetat om att Ragnar skulle ha AS när han var yngre,
så betyder det inte att han inte skulle ha det.
AS diagnoser var och är fortfarande inte så välkänt.
En person som man förr skulle anse vara schizofren eller en tex enormt skygg enstöring,skulle idag
kanske få någon form av autism diagnos.

En person med AS kan göra saker som för dem själva har en logisk förklaring,men
för en person utan diagnos kan det verka konstigt,bisarrt och oförklarligt.
Därför kanske man inte alltid kommer att förstå deras logik,när de gör något.

En AS person kan också vid raseri,bli så arg att det kan ge fruktansvärda konsekvenser.
Tex om en AS person retat upp sig på något och ältat länge över detta,
så kan det hända att om någon gör/säger något vid fel tillfälle kan raseriet bli överväldigande och
personen i fråga kan bli enorm stark under vredesutbrottet.
Ofta finns problem med att reglera känslouttryck.Låg tolerans mot frustrationer kan leda till stora
utbrott.

En del kan ha svårt att släppa minnen av att ha känt sig förorättade och kan uppfattas som lättkränkta och långsinta.

Men men det återstår att se vad det kommer fram,men Leif GW Persson sa ju i Efterlyst att någon psykos var det knappast,han var också inne på AS teorin.
Senast redigerad av cece123 2010-05-24 kl. 10:51.
Citera
2010-05-24, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goring
Hur vet du att han var uppe fler gånger om natten för att äta. Du gör dig själv till åtlöje. Var du där med klockan eller? Ta och dra dig tillbaka, för såna som du för inte denna utredning en millimeter vidare. Nog med tok här på tråden trycker jag.

För att en av hans bekanta hade nämnt detta (finns tidigare i tråden någonstans..leta..), angående hans fixering vid träning. Det ter sig i så fall inte konstigt att han skulle vart sur och vresig på dagarna, då man blir det om man inte sover.

Sen är autister kända för att sova dåligt..(störd sömnrytm kallas det och det kan kraftigt försvaga ens impulskontroll..)

Angående "utredningen", så görs ingen här...här sitter vi och frossar i detaljerna kring Sveriges just nu värsta massmördare genom tiderna..han slog Juha Valakaja (eller vad fan finnjäveln heter) med 1 pers och har tagit platsen som den yngste massmördare genom Sveriges historia..och erkänt detta...

Vad behöver utredas..? Killen kommer få ett långt fängelsestraff, vilket han förtjänar...men ser jag lite mer mänskligt på det så förtjänade han inte föräldrar vars enda metod för att förklara hans "utbrott" var "Det går över snart". Han förtjänade föräldrar som brydde sig om honom och som såg hans autism...eftersom ingen gjorde det så gick det så här...

Roland är ett typexempel på samhällets misslyckande och blindhet..och resultatet det kan få...

Jag bryr mig inte om jag gör mig själv till åtlöje..då jag använder flashback pga att man faktiskt kan få fram sin åsikt här..i skillnad från tex expressen eller aftonbladet som förmodererar massa inlägg och som dessutom har världens sämsta syn på yttrandefrihet...

Angående min kunskap..jag är själv autist och kan massa om autister...Roland är autistisk..punkt..fattas bara att de flyger in Gillberg med hans team för att vi ska få det bekräftat..
Senast redigerad av Lerchos 2010-05-24 kl. 15:40.
Citera
2010-05-24, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
UjUj så fel man kan ha
Läs på lite innan om olika diagnoser för du skriver och blandar ihop saker och ting.
Du beskriver typiska karaktärsdrag för människor med manier/narcissistisk störning/antisocial störning/psykopati
Det du beskriver är INTE psykos.
Jag har en vän som råkade ut för en psykos,så jag vet vad det handlar om.
Man saknar oftast engagemang och ork,blir grubblande och får hörsel/syn hallucinationer.
Dessutom blir man ofta paranoid och misstänksam.

Jag är fortfarande inne på att Ragnar har AS
En sådan person kan vara så tillbakadragen och svår att nå,så att folk kanske inte fäster sig
vid personens eventuella diagnos och eventuella udda beteende.
Det är inte sant att det alltid märks omgående att någon har AS.
Variationerna och graden av svårigheter kan skilja sig mycket mellan AS.
Bara för att folk inte vetat om att Ragnar skulle ha AS när han var yngre,
så betyder det inte att han inte skulle ha det.
AS diagnoser var och är fortfarande inte så välkänt.
En person som man förr skulle anse vara schizofren eller en tex enormt skygg enstöring,skulle idag
kanske få någon form av autism diagnos.

En person med AS kan göra saker som för dem själva har en logisk förklaring,men
för en person utan diagnos kan det verka konstigt,bisarrt och oförklarligt.
Därför kanske man inte alltid kommer att förstå deras logik,när de gör något.

En AS person kan också vid raseri,bli så arg att det kan ge fruktansvärda konsekvenser.
Tex om en AS person retat upp sig på något och ältat länge över detta,
så kan det hända att om någon gör/säger något vid fel tillfälle kan raseriet bli överväldigande och
personen i fråga kan bli enorm stark under vredesutbrottet.
Ofta finns problem med att reglera känslouttryck.Låg tolerans mot frustrationer kan leda till stora
utbrott.

En del kan ha svårt att släppa minnen av att ha känt sig förorättade och kan uppfattas som lättkränkta och långsinta.

Men men det återstår att se vad det kommer fram,men Leif GW Persson sa ju i Efterlyst att någon psykos var det knappast,han var också inne på AS teorin.

Jag tror att han har en form av grövre "Autistiskt Syndrom"...efter vad man hört så för han sig inte, beter sig inte och reagerar inte som en med "Aspergers Syndrom". Tex Skokastet i rätten, hans ständiga skiftande intressen, "snällheten" (Asperger människor tenderar att sky social kontakt) och den märkliga "flyktplanen".

Jag satsar på "autism med en utvecklingsstörning i botten".
Citera
2010-05-24, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Är detta ett antagande du gör eller vet du?

Hon kanske mycket väl har märkt att något är snett och har försökt att göra något åt det upprepade gånger?

Du - jag säger inte emot dig angående flera av dina tankar , men jag förstår inte varför du slår fast att det är så. Det är ju bara spekulationer från din sida, eller hur?

Jag är autistisk..alla autister "känner igen" det autistiska i någon...vi "ser" syndromet i andras ögon..rörelser..mönster..för vi är dem mönstrena själva..

Detta är sista gången jag säger detta...nu borde alla veta att jag är autistisk..

Roland har med all säkerhet någon form av autism (grövre) blandat med en lättare utvecklingsstörning

Angående modern...jo man kan göra något åt sin son, men då krävs det att man är närvarande...det räcker inte med sporadisk kontakt ..det krävs 100 % kontakt...ger man inte en autist det så går det inte bra...familjen skulle fått stöd från samhället, de skulle ha fått terapi för sin son, hjälpmedel osv..men detta är ju idioti att säga eftersom INGEN VISSTE ATT HAN VAR AUTISTISK...

Om man misstänker att ens femårige son är skum i skallen(utbrotten, som fadern berättat om), så kan man gå till hjärndoktorn med den sonen och få hjälp..men väntar man tills sonen är 21 år, brutalstark och har blivit ännu mer störd, så har man inte så mycket makt kvar...man kan inte tvinga någon att skaffa en diagnos..men man borde fan kunna göra det när man läser om sådana här saker...

Hur dum får morsan bli, om hon inte skaffat hjälp...hon kunde gjort det men gjorde det inte...varför?

Det är ingen fråga om "hon försökte" eller "det gick liksom inte..", då tar man rep, kedjor och spänner fast psykfallet bak på bilen och åker för att få honom utredd..man gör så med sina barn för att man BRYR sig..inte för att man ska eller borde...

Min kritik mot modern är BERÄTTIGAD, min kritik mot skolan (som har lagstadgad skyldighet att upptäcka sådant här) är BERÄTTIGAD...min kritik mot "familjen", som var forskare, snillen och framgångsrika människor men ändå inte lyckas "skaffa hjälp" åt sin son..ÄR BERÄTTIGAD..det hade krävts ett par smärre justeringar i Roland liv..men inte ens det klarade de av..de har låtit sin son flyga vind för våg och inte brytt sig!

Detta är bara vad jag tror..jag inbjuder vem som helst att ha en annan teori...jag har aldrig sagt att ingen får öppna munnen...hehehe..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in