2010-05-23, 15:07
Medlem
tigrispantheras avatar
Har GM-s biologiska pappa låtit sig fångas på bild någon gång? Vad säger det er. Påminner om påpekande om Fälldin bland fåren: "Det är han i hatt!"
Citera
2010-05-23, 16:10
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDK
Det är möjligt att GM när han väl fattat sitt beslut om att "röja undan" delar av sin familj upplevt en period av lättnad, harmoni och sammanhang i tillvaron. Som en del människor som begår självmord - de upplevs av omgivningen må avsevärt bättre dagarna före själva handlingen. Så de fyra dagarna innan har kanske allting varit lugnt, och fladdrigheten under bussresan får representera det sista ledet i en lång beslutsprocess.

Det verkar inte som om GM haft ett speciellt aktivt socialt liv utöver gymmandet. Minns inte om det sagts att han var i skolan på måndagen. Någon som vet?

Vilket skulle betyda att R mår ganska bra nu, och är befriad från den värsta ångesten, men den kommer tillbaka, som ett brev på posten..... så fort han inser vad han gjort o inte längre är styrd av ångesten (delvis p g a att han är inlåst o även får hjälp att förstå sina känslor) så kommer han må rent för djävligt dåligt, tror jag. Å då - e risken att denna unge man tar sitt liv. Inte förr och inte under brotten, utan först efteråt..... om han nu någonsin inser vidden av sitt handlande, det vet vi ju inte ännu.... men jag tror han kommer förstå lite mer när han är inlåst o under bevakning..... gör han inte det: ja, då är det inte så mycket att göra åt.
Jag tycker det för överigt är märkligt att så lite "läckt" ut om R i media o här på FB, med tanke på vad han gjort.... kanske är det så att folk inte visste så mkt om honom, eller kände till hur han mådde och vad han gjort..... Respekt för anhöriga för att han bor i liten by tror jag inte ett skit på, tror det är tvärtom i små städer, men däremot tror jag att folk faktiskt inte visste så mkt om denna unge man, han var och kanske även förblir ett mysterium.
Citera
2010-05-23, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
Jag tycker det för överigt är märkligt att så lite "läckt" ut om R i media o här på FB, med tanke på vad han gjort.... kanske är det så att folk inte visste så mkt om honom, eller kände till hur han mådde och vad han gjort..... Respekt för anhöriga för att han bor i liten by tror jag inte ett skit på, tror det är tvärtom i små städer, men däremot tror jag att folk faktiskt inte visste så mkt om denna unge man, han var och kanske även förblir ett mysterium.

Vilket är en av dom anledningarna till att jag ställer mig frågande till vad som egentligen utlöst detta, och om det ens finns någon långvarig historik att finna.

En så liten stad, flera olika skolor som han gått i, och _INGEN_ information av intresse före tonåren står att finna, vi vet heller inte varför både han och dom småbarnen blev kvar hos MB när separationen skedde.
Citera
2010-05-23, 16:44
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Vilket är en av dom anledningarna till att jag ställer mig frågande till vad som egentligen utlöst detta, och om det ens finns någon långvarig historik att finna.

En så liten stad, flera olika skolor som han gått i, och _INGEN_ information av intresse före tonåren står att finna, vi vet heller inte varför både han och dom småbarnen blev kvar hos MB när separationen skedde.

Ja, jag håller med. Och om inget väsentligt kommit fram ännu, vad är det som säger att det om 1-2 veckor kommer att släppas en bomb?? Tror det kommer att förbli ganska luddigt kring denna Ragnar, har han haft en diagnos och varit inne i psykiatrisvängen före detta dåd hade det kommit fram något i media. Jag tror mer på att R är en person som levt ganska mkt för sig själv, isolerat, och därför vet ingen så mkt om honom, förutom hans närmsta familj. Å vore jag dom, skulle jag knipa även nu. Tror inte dom kommer prata så mkt, det är dom inte skyldiga till heller, som vissa i denna tråd verkar tro. Detta kanske förblir en familjehemlighet..... det lutar åt det. Å det kanske e lika bra det.
Citera
2010-05-23, 16:54
Medlem
Citat:
Ja, jag håller med. Och om inget väsentligt kommit fram ännu, vad är det som säger att det om 1-2 veckor kommer att släppas en bomb?? Tror det kommer att förbli ganska luddigt kring denna Ragnar, har han haft en diagnos och varit inne i psykiatrisvängen före detta dåd hade det kommit fram något i media. Jag tror mer på att R är en person som levt ganska mkt för sig själv, isolerat, och därför vet ingen så mkt om honom, förutom hans närmsta familj. Å vore jag dom, skulle jag knipa även nu. Tror inte dom kommer prata så mkt, det är dom inte skyldiga till heller, som vissa i denna tråd verkar tro. Detta kanske förblir en familjehemlighet..... det lutar åt det. Å det kanske e lika bra det.

Jag tror ej det finns någon långvarig historik iallafall, för det saknas helt pilar genom hela uppväxten som annars borde funnits där, för _HADE_ det funnits berättelser från människor som vistats runt honom (dagis,skola, osv osv) så skulle dom cirkulerat ett antal tusen varv runt härnösand vid detta laget, och det skulle stått i samtliga tidningar.

Framförallt så skulle en bredare mängd människor känt till dessa händelser och kunnat vittna om redan innan denna tragiska händelse.

Jag tycker det ser ut som (baserat på vad folk berättat om hur familjesituationen sett ut) att dessa händelser (söndersparkad diskmaskin,eluttag osv) skett i samband med dom perioder i hans liv där familjesituationen varit kaotisk.
Citera
2010-05-23, 17:08
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Vilket skulle betyda att R mår ganska bra nu, och är befriad från den värsta ångesten, men den kommer tillbaka, som ett brev på posten..... så fort han inser vad han gjort o inte längre är styrd av ångesten (delvis p g a att han är inlåst o även får hjälp att förstå sina känslor) så kommer han må rent för djävligt dåligt, tror jag. Å då - e risken att denna unge man tar sitt liv. Inte förr och inte under brotten, utan först efteråt..... om han nu någonsin inser vidden av sitt handlande, det vet vi ju inte ännu.... men jag tror han kommer förstå lite mer när han är inlåst o under bevakning..... gör han inte det: ja, då är det inte så mycket att göra åt.

Tänk om GM: “Nu har jag i alla fall gjort det, men vad fan skall jag göra åt det jag gjort och åt min framtid?”

Finge jag den frågan skulle jag svara: Nu börjar den ännu tuffare utmaningen!

Följ minutiöst dina läkares råd och att tro att det hjälper, för det hjälper dig med säkerhet.

Focusera redan nu på din framtid. Sjöbergs 2,42 m låg också långt borta och han började i tid.

Vad skulle ni svara på GM’s fråga?
Citera
2010-05-23, 18:33
Medlem
Modestyblases avatar
Jag tror att vi aldrig kommer att få en riktigt klar bild om varför R gjorde detta. Det kommer väl att vara det diffusa; "familjeproblem"

Det jag inte förstår är hur han trodde att han skulle kunna lämna allt bakom sig och börja ett nytt liv någon annanstans...och hur han trodde att han skulle komma undan?
Citera
2010-05-23, 18:55
Medlem
Godlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Hur mycket vägde dina lik då?

Mitt "lik" var lyckligtvis bara medvetslöst, men vägde 65-70kg, skulle jag tippa.

Citat:
Ursprungligen postat av dip
Han flög på honom på uppfarten, och sedan har han släpat honom igenom trädgården och ner för källartrappan, RNs adrenalinpåslag lär ha varit genom taket, alla uppgifter säger att MBs kropp skall ha varit extremt tilltygad jämfört med syskonen dvs vreden och hatet har varit okontrollerat i det fallet.

RNs "planering" lär ha upphört i samma sekund som han högg sina syskon, och sedan återupptagits när han började ta sig ifrån härnösand.

Där han flög på MB hade alltså folk kunnat se honom, så vänligen placera "planerings" teorin i närmsta dokument förstörare. RN har alltså ej kunnat kontrollera sig så pass att det är gjort utan insyn, utan flygit på honom där det är öppet och sedan släpat honom.

Jag håller med om att detta, efter vad vi vet i dagsläget, är det mest sannolika scenariot.

Däremot kan man inte utesluta att RN haft en plan (bra eller dålig), men att den inte föll ut som han hade tänkt sig. Att MB utsattes för det stora våld som omtalats skulle då kunna bero på att han antingen ville oskadliggöra MB så fort som möjligt, med tanke på det utsatta läget, eller som en konsekvens av våldsamt stegrande stress när planen höll på att gå i stöpet. Ren spekulation, naturligtvis, och jag håller fortfarande föregående teori som mest sannolik!

Citat:

Jag tvivlar starkt på att RN mår "ganska bra" nu. Han har förmodligen mått mycket dåligt under en lång tid, och det är inget man återhämtar sig ifrån på så kort tid, oavsett orsak. Han kan mycket väl ha känt en lättnad i omedelbar anslutning till morden, men den har nog lagt sig för länge sedan.

Huruvida det råder någon risk för självmord i ett senare skede beror helt på hans personlighet. Alla människor blir inte suicidala oavsett hur dåligt de mår, det är mycket individuellt. Med tanke på att han förmodligen, som sagt, mått mycket dåligt under en längre tid, men inte visat några tecken på självdestruktivt beteende (såvitt vi vet), misstänker jag, i bästa amatörpsykologiska anda, att risken för att RN skulle begå självmord är minimal.
Citera
2010-05-23, 22:08
Medlem
Dnimes avatar
En mycket sorglig historia.. att sånt här kan hända så nära intill oss, får en verkligen att komma ner på jorden. Tragiskt!
Citera
2010-05-23, 22:31
Medlem
Gorings avatar
Kan detta vara ett exempel på Oidipuspomplexet?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Oidipuskomplex
Citera
2010-05-23, 23:58
Medlem
När RN var mindre fanns det nära grannar som var "barnvakt" åt honom vet ej dock hur gammal han var, eller om det kanske var i samma veva som TS och MN skilde sig.

Byn är liten, det pratas inte högt om det som har hänt men dom flesta vet.

TS (biologiske far) mår inte bra av händelsen, men han har många omkring sig som stöttar honom just nu, han vet heller inte vad som utlöste det RN gjorde.

RN har en gång fått ett vredesutbrott, från att varit kolugn, till att bli skitförbannad på bara sekunder..Och då sa TS (biologiske far) (Citerar)..Ingen fara han blir så ibland, bry dig inte om honom, han lugnar ner sig snart.. detta hände ute hos TS.

Detta är vad jag vet och tänker dela med mig av
Citera
2010-05-24, 00:06
Medlem
2cool4schools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lerchos
Samhället behöver lära sig om vad autism är..särskilt alla småbarnsföräldrar..och så borde de lära sig att barn inte mår bra av att ha en lycksökerska till ludermor som byter man, som en annan byter kalsonger...men det vet ju alla vi skilsmässobarn redan...

Jag skulle inte vilja lukta i dina brallor! Herregud, man kan väl vara en kärleksfull förälder till ett barn med "särskilda behov" fastän man är skild och lever med en ny partner. Känner inte familjen, mamman kanske inte är världens bästa men hon är väl knappast nån Linda Rosing!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in