Flashback bygger pepparkakshus!
2010-05-14, 16:44
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Det var som någon annan skrev mycket blod runt nästan hela huset vad jag förstått. Sen är det så olika bud VAR barnen fanns, det nämns olika våningsplan först, sen olika rum...men helt klart verkar det vara att alla hittades i källaren och där kan det finnas olika rum. Har hört att det var som en lägenhet där nere.
LGS följde väl spåren och hittade dem där nere. Han var ju blodig han också så han har väl försökt att hjälpa dem i hopp om att de fortfarande levde..

Ja, enligt någon uppgift jag har läst undersökte han om de levde när han fann dem, därav att han själv blev nerblodad.
Citera
2010-05-14, 16:45
Medlem
shizophrenics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag har också tänkt på detta när någon ihärdigt skrivit att mamman skonats ifrån Ragnar, vilket enligt den personen skulle tyda på en bra mor-sonrelation. Men mamman har straffats hårdast av alla menar jag. De döda lider inte, men mamman som både närt en mördare vid sin barm och som förlorat sina barn pga denne mördare får leva med allt detta. Hon har bara Ragnar kvar nu. Hon är hänvisad till Ragnar. Alla konkurrenter är borta, kvar finns bara hennes förstfödde mördare Ragnar. Cirkeln är sluten.

Mamman bryr väl sig knappast. Troligen har hon någon åkomma.
Citera
2010-05-14, 16:47
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Tanken har slagit mig om frågan om hans motiv. Eller snarare om hans tankar i skuldfrågan. Vet han överhuvudtaget om att han har gjort något fel? Förstår han att man inte bara kan döda folk sådär, alldeles oavsett hur kränkt han känner sig? Inser han vidden av konsekvensen av sina handlingar? Förstår han att mamman kommer att lida evinnerliga kval?

Och sen? Vad trodde han skulle hända efteråt? Att morsan skulle bli glad? Eller helt förstörd? Vad ville han uppnå? Vad fan trodde han? Att han skulle leva livets glada dagar i Rio de Janeiro, och åt helvete med den där jävla familjen? Fuck you, liksom?

Om jag ska gissa så tror jag inte att han förstår det. Han kanske förstår det på ett rent intellektuellt plan men känslomässigt tror jag att han tycker sig har rätt att döda de han anser har kränkt honom, inte gett honom den uppmärksamhet han tycker att han haft rätt till eller stått i vägen för honom på något sätt.
Citera
2010-05-14, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Eh? Hennes nuvarande karl finns väl kvar? Hade Ragnar velat radera ut alla konkurrenter hade han väl tagit forskaren med? Din teori förklarar inte varför han högg ihjäl styvpappa nr 1 som mamman hade lämnat för sin nuvarande man.

Det där vet bara Ragnar. Men det kan vara så simpelt som att slumpen spelade in och att det var omöjligt att också hinna/kunna ta ihjäl forskaren.

Det enklaste och rimligaste var kanske att utradera hela den del som mamman var intimt förknippad med via barnen. Mamman, Mats och barnen var alla delar av en forna kärnfamilj som Ragnar stod utanför rent genetiskt. Att inte döda Mats hade inneburit att delar av den kärnfamiljen fanns kvar för mamman. Och med det smärtsamma minnen av t ex kränkningar.
Citera
2010-05-14, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shizophrenic
Mamman bryr väl sig knappast. Troligen har hon någon åkomma.

Mamman var senast igår på psyket och vårdades så nog känns det.
Citera
2010-05-14, 16:51
Medlem
Jag får lite Medeavibbar av det hela. Svartsjuka...att döda barnen som bestraffning/ i förtvivlan. Fast här drabbas då mamman.
Citera
2010-05-14, 16:55
Citat:
Det där vet bara Ragnar. Men det kan vara så simpelt som att slumpen spelade in och att det var omöjligt att också hinna/kunna ta ihjäl forskaren.

Det enklaste och rimligaste var kanske att utradera hela den del som mamman var intimt förknippad med via barnen. Mamman, Mats och barnen var alla delar av en forna kärnfamilj som Ragnar stod utanför rent genetiskt. Att inte döda Mats hade inneburit att delar av den kärnfamiljen fanns kvar för mamman. Och med det smärtsamma minnen av t ex kränkningar.

Enligt den info som lämnades av polisen igår så tog han exakt de liv han tänkt att ta, dvs det fanns ingen slump som spelade in när det gällde att mammans nuvarande man överlevde. Därför håller inte teorin om att alla konkurrenter skulle raderas ut.

Mer troligt är att Ragnar hade ett agg mot MB, om jag har förstått rätt var det någon typ av schism mellan dem som gjorde att Ragnar flyttade därifrån en tid efter mammans separation från MB. Kanske var det för att Ragnar och MB var osams som MB vägrade gå in i huset när han hämtade barnen. Kanske var det MB och hans livsfrön som skulle utrotas, dvs att hatet mot MB är det centrala i detta?
Citera
2010-05-14, 17:05
Medlem
dayweeds avatar
Vore intressant om Polisen kunde jämföra DNA på Ragnar från morden i Linköping 2004. Där sa Leif GW Persson att gärningsmannen troligtvis var väldigt ung.

Vad tror ni om det?
Citera
2010-05-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Enligt den info som lämnades av polisen igår så tog han exakt de liv han tänkt att ta, dvs det fanns ingen slump som spelade in när det gällde att mammans nuvarande man överlevde. Därför håller inte teorin om att alla konkurrenter skulle raderas ut.

Mer troligt är att Ragnar hade ett agg mot MB, om jag har förstått rätt var det någon typ av schism mellan dem som gjorde att Ragnar flyttade därifrån en tid efter mammans separation från MB. Kanske var det för att Ragnar och MB var osams som MB vägrade gå in i huset när han hämtade barnen. Kanske var det MB och hans livsfrön som skulle utrotas, dvs att hatet mot MB är det centrala i detta?

Också min linje i inlägg nr 1691 ( https://www.flashback.org/sp23069623 )
Citera
2010-05-14, 17:07
Citat:
Ursprungligen postat av dayweed
Vore intressant om Polisen kunde jämföra DNA på Ragnar från morden i Linköping 2004. Där sa Leif GW Persson att gärningsmannen troligtvis var väldigt ung.

Vad tror ni om det?

Jag tror varken på det eller på Brattås. Tror inte Ragnar är en "random killer".
Citera
2010-05-14, 17:12
Medlem
cece123s avatar
Citat:
Jag har också tänkt på detta när någon ihärdigt skrivit att mamman skonats ifrån Ragnar, vilket enligt den personen skulle tyda på en bra mor-son relation. Men mamman har straffats hårdast av alla menar jag. De döda lider inte, men mamman som både närt en mördare vid sin barm och som förlorat sina barn pga denne mördare får leva med allt detta. Hon har bara Ragnar kvar nu. Hon är hänvisad till Ragnar. Alla konkurrenter är borta, kvar finns bara hennes förstfödde mördare Ragnar. Cirkeln är sluten.

Låter troligt,eftersom man varit inne på att morden skulle ha skett pga svartsjuka.
Friska människor kanske tänker tanken att man vill bli av med en konkurrent,men man har en spärr
En psykisk sjuk person har inte alla gånger spärrar,så att på riktigt undanröja människor är något man gör då tiden är inne.

Det kommer nog inte att bli så lätt för mor och son att ha kontakt med varandra
efter det här.
Tänkte på en serie som gick på fyran nyligen, om mödrar vars
barn hade mördat och en av medverkande hade dödat sin bror.
Den mamman hade varit fullt upptagen med sitt eget liv och hade lämnat de två syskonen
mycket för sig själva,hon märkte inte hur det påverkade brödernas relation.
Det som i slutänden utmynnade i att en av bröderna blev mördad av den andra brodern.

Kan det vara så att Ragnars mamma varit så upptagen med sin män och jobb och annat
att Ragnar känt sig satt på undantag,männen kommer och går...
Om Ragnar har en skör psykisk personlighet,så klarar man ju sämre av ändringar i familjen,
man har behov av kontinuitet och möjlighet till att bonda till en närstående.
Nu verkar det som det hela tiden kommit andra faktorer som stört hans möjligheter,
om han dessutom kanske har problem att uttrycka sig,hur han upplever sin situation
och kanske har lätt för att fastna i ett tänkande så kan det lätt utvecklas till en
negativ spiral,som får honom att må sämre.
Till sist måste han göra något för att de negativa tankarna blir för övermäktiga
och begår mord.
Citera
2010-05-14, 17:17
Medlem
Vad tror ni RN får för straff? Fängelse eller psykisk behandling? Både och? Det lär ju inte bli livstid om man säger så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in