2010-05-16, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drittewelle
Jag använder ordet i vardagligt tal, både på svenska och engelska, och föredrar det framför godtycklig, vilket hade varit alternativet.

Lingvistisk = språklig.

Spatial = rumslig.

Detta sidopsår kom jag in på då jag är nyfiken på vad det är hos RN som FemHaxx uppfattat som väldigt intelligent och eftersom jag fick först fick uppfattningen om att det inte var logisk slutledningsförmåga som åsyftades antog jag att det rörde sig om intelligens på något annat område.

Jag tror att de flesta här vet vad orden betyder, och det är dessutom lätt att googla för de som inte vet, det är ändå ett onödigt överlägset sätt att använda ett vokabulär som mest är till för att skryta, inte för att säga något som inte går att formulera på något annat sätt. Det har vi å andra sidan varit inne på tidigare i tråden också, och då kom man överens om att många som postar här på flashback är wannabe-professionella och tror därmed att om man använder ett avancerat språk så framstår man som att man vet något som andra inte vet. Vilket har visat sig vara långt från sanningen i de flesta fall när någon riktigt kunnig kommer in i diskussionen.
Citera
2010-05-16, 12:04
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Fast å andra sidan har väl redan tidigare kommit fram till att polisen har uttryckt sig lite klantigt, nu kom inte jag ihåg exakt vad det gällde och jag orkar inte gå tillbaka i tråden så nån med bättre minne kanske kan upplysa om det.
Såvitt jag förstår var husrannsakan långt ifrån färdig och man hade inte ens gått in i RNs rum, jag har svårt att se vad för slags dokumentation man skulle ha hittat. Ritningar över vilken väg han skulle släpa offret runt huset?
Känns bara som att man bör ta media och deras vinklingar av vad polis, advokat och åklagare säger om saken med en enorm nypa salt, jag har tappat räkningen på antal gånger jag blivit felciterad av reportrar. Rubrikerna säljer, inte "vi vet inget nytt".

Visst är det så, men jag tycker heller inte att man kan utesluta att polisen faktiskt såg någon lapp som (medvetet eller omedvetet) låg framme.

Det skulle kunna se ut som Varg Nielsens lappar i Hjo - jag ska döda etc.
Citera
2010-05-16, 12:06
Medlem
perspicaciouss avatar
RN har kopierat morden i Brattås för att få misstankarna att gå i den riktningen. Han ville främst döda syskonen, men det vore alltför långsökt att koppla två barns död till Brattås, så då mördades också styvpappan. Då skulle polisen börja leta i dennes bakgrund "vem vet vem han kan ha haft något otalt med ..."

RNs eget försvinnande och senare uppdykande skulle kopplas till något form av människorov, "RN vaknar upp på en lastbåt och minns inget ...", "hittad förvirrad i Sankt Petersburg..." etc.

Mamman tar emot honom med all sin kärlek, den förlorade sonen, det enda barnet hon har kvar.

Logiskt?
Citera
2010-05-16, 12:08
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Jo, så är det ju. Men så är det för alla mördare. Den som mördat en annan människa kommer aldrig tillbaka igen och den blir aldrig förlåten och den kan aldrig gömma sig. Det förflutna kommer alltid i fatt dem.
Det kommer tisslas och tasslas bakom deras rygg tills den dag de själva lägger benen i vädret.
Ingen vill ha att göra med en mördare. Oavsett vad de döms till är det verkliga straffet livstid.

Det vore lika bra att de tog sig själv av daga, för både sig själva och samhället i stort. För Sverige, ur tiden.

Stämmer mycket bra. Min nu f.d. svärfar under 25 år dödade i 20-årsåldern en jämngammal man och undkom utan upptäckt. Mer otrevlig, mer empatilös, mer fördömande och djävligare människa har jag knappast mött. Varje julafton efter att barnen gått till sängs tog jag ner honom med brännvin och den store starke fan blev mindre än en skit och började störtgråta.

På morgontimmarna när gick jag till sängs sade "Sammil" alltid att han behövde lite frisk luft och så var han spårlöst försvunnen till framåt nyår. Det är förskräckligt, men både svärmor, min fru och jag önskade varje gång att "Sammil" tagit den sista luften, men den fan återkom varje gång. The same procedure every year!

För att briljera lite så var han i mitt sällskap på kanten av fallen i Foz do Iguacu, Brazil. Det hände sig då att inspelningen av Bond-filmen "Moonraker" gjordes där. Mycket brudar och ännu mer brännvin var inte tillräckligt för att släcka den fan. "Slimmes Kraut Nicht Vergets" betyder "Ogräs Förgås Inte Så Lätt" och det använder vi som "Ont Krut Förgås Inte Så Lätt".

Han kan inte haft det lätt, men var heller aldrig beredd att söka hjälp. Min skilsmässa var inte odelat glädjelös och gubbfan lever fortfarande vid nästan 90 års ålder. Stackars djävul.
Senast redigerad av tigrispanthera 2010-05-16 kl. 12:48.
Citera
2010-05-16, 12:13
Medlem
Drittewelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Förvisso. Jag vet också vad både lingvistisk och spatial betyder. Men jag är också en smula språkbegåvad. Poängen är att det hade varit lättare att fråga: "Var RN språkbegåvad?" än att köra din kunskap ner i halsen på folk som du kan anta bara blir nedtryckta av ditt ordval. Du känner säkert till utrrycket, "att tala till bönder på bönders vis, och till de lärda på latin"?

Ska jag av detta dra slutsatsen att RN är intelligent på "bönders vis"?

Citat:
Jag tror att de flesta här vet vad orden betyder, och det är dessutom lätt att googla för de som inte vet, det är ändå ett onödigt överlägset sätt att använda ett vokabulär som mest är till för att skryta, inte för att säga något som inte går att formulera på något annat sätt. Det har vi å andra sidan varit inne på tidigare i tråden också, och då kom man överens om att många som postar här på flashback är wannabe-professionella och tror därmed att om man använder ett avancerat språk så framstår man som att man vet något som andra inte vet. Vilket har visat sig vara långt från sanningen i de flesta fall när någon riktigt kunnig kommer in i diskussionen.

Om man skriver som en kratta får man kritik för det och om man använder "svåra ord" blir man anklagad för att vara skrytsam och överlägsen. Det är inte lätt att vara alla till lags och jag anser inte att jag använt några besynnerliga facktermer, det har hur som helst aldrig varit min avsikt.

Det var dessutom du som ledde in diskussionen på detta sidospår genom att antyda att intelligens inte behöver ha något med Mensa att göra. Jag utgick då från att du syftade på något annat än logisk/matematisk intelligens i detta fall. Min fråga kvarstår, på vilket sätt har du uppfattat Ragnar Nilsson som väldigt intelligent?
Senast redigerad av Drittewelle 2010-05-16 kl. 12:15.
Citera
2010-05-16, 12:16
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
Hållå? Nu får vi skriva för kleti o pleti, inte för någon expert. Alla har inte lexikon till hands..... Off Topic jag vet, men .... var bara tvungen att påpeka detta.....

Bra kommentar och det där jävla modus cukpuss har jag redan förträngt.
Citera
2010-05-16, 12:16
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drittewelle
Ska jag av detta dra slutsatsen att RN är intelligent på "bönders vis"?

Jag pratade nog närmast om de flesta på flashback. Men visst, huvudsaken är ju att man förstår varandra när man diskuterar, att man "når" varandra. Ibland får man höja läget, ibland får man sänka nivån. Det är en balansgång, och de flesta lär sig med tiden ungefär vad som fungerar i ett visst givet läge.
Citera
2010-05-16, 12:21
Citat:
Ursprungligen postat av perspicacious
RN har kopierat morden i Brattås för att få misstankarna att gå i den riktningen. Han ville främst döda syskonen, men det vore alltför långsökt att koppla två barns död till Brattås, så då mördades också styvpappan. Då skulle polisen börja leta i dennes bakgrund "vem vet vem han kan ha haft något otalt med ..."

RNs eget försvinnande och senare uppdykande skulle kopplas till något form av människorov, "RN vaknar upp på en lastbåt och minns inget ...", "hittad förvirrad i Sankt Petersburg..." etc.

Mamman tar emot honom med all sin kärlek, den förlorade sonen, det enda barnet hon har kvar.

Logiskt?

Motsäges av uppgifter om att Ragnar ska ha lämna kvar spår på brottsplatsen som visar att han är mördaren.
Citera
2010-05-16, 12:22
Citat:
Fast å andra sidan har väl redan tidigare kommit fram till att polisen har uttryckt sig lite klantigt, nu kom inte jag ihåg exakt vad det gällde och jag orkar inte gå tillbaka i tråden så nån med bättre minne kanske kan upplysa om det.
Såvitt jag förstår var husrannsakan långt ifrån färdig och man hade inte ens gått in i RNs rum, jag har svårt att se vad för slags dokumentation man skulle ha hittat. Ritningar över vilken väg han skulle släpa offret runt huset?
Känns bara som att man bör ta media och deras vinklingar av vad polis, advokat och åklagare säger om saken med en enorm nypa salt, jag har tappat räkningen på antal gånger jag blivit felciterad av reportrar. Rubrikerna säljer, inte "vi vet inget nytt".

Kan ju vara dagboksanteckningar eller liknande som allmänt visar hur han hatar syskonen o MB o skulle vilja se dem döda. Det behöver ju inte vara dokument som visar på just detta brott.
Citera
2010-05-16, 12:24
Medlem
Drittewelles avatar
Citat:
Jag pratade nog närmast om de flesta på flashback. Men visst, huvudsaken är ju att man förstår varandra när man diskuterar, att man "når" varandra. Ibland får man höja läget, ibland får man sänka nivån. Det är en balansgång, och de flesta lär sig med tiden ungefär vad som fungerar i ett visst givet läge.

Ja, men jag känner fortfarande inte att jag haft skäl att misstänka att jag överskattat FemHaxx förmåga att förstå innebörden i orden jag använder.

On topic: Står det klart vilken dag RN senast måste ha återvänt från sin resa?
Citera
2010-05-16, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Motsäges av uppgifter om att Ragnar ska ha lämna kvar spår på brottsplatsen som visar att han är mördaren.

Yes, det sägs att det ska finnas tillräckligt med bevis mot honom även om han tar tillbaka erkännandet. Brattåsmördaren var ingen nybörjare.
Citera
2010-05-16, 12:25
Medlem
Janemans avatar
Citat:
Jag får inte heller ihop det.

Bilen hittades i Staa. Men han plockades upp av lastbilschauffören på vägen mellan Härnösand och Umeå. Det är någonting som inte stämmer här. Pusselbitar som fattas.

Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Dessutom, enligt chauffören plockade han upp RN vid fyratiden nästa morgon. Vad gjorde isåfall trippelmördaren hela kvällen och natten? I Härnösandsområdet?

Enligt Google maps, körtid Härnösand- Staa knappt 5 tim, Staa- Docksta drygt 5 tim via 87:an eller drygt 6½ tim via E14.

Alltså minst 10 tim alt. 11½ på väg om han fått lift direkt och kranbilen inte haft begränsad hastighet.

Rimligt tidsschema tycker jag om man antar att han fick vänta lite på lift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in