2010-05-16, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drittewelle
Du använder termen på ett arbiträrt sätt och lyckas på intet vis förmedla bilden av en person som är "väldigt intelligent".

När du skriver att RN är väldigt intelligent bygger det på en känsla du fått under skoltiden. Du tycks mena att hans intelligens inte har något med logisk slutledningsförmåga att göra. Uppfattade du honom som väldigt lingvistiskt begåvad eller besatt han kanske en spatial intelligens utöver det vanliga?

Nej, jag sa aldrig att hans intelligens inte har med logisk slutledningsförmåga, jag bara kommenterade att frågan "Är han med i Mensa eller?" är helt irrelevant eftersom det bara skulle mäta en form av intelligens.
Citera
2010-05-16, 11:14
Medlem
Drittewelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Nej, jag sa aldrig att hans intelligens inte har med logisk slutledningsförmåga, jag bara kommenterade att frågan "Är han med i Mensa eller?" är helt irrelevant eftersom det bara skulle mäta en form av intelligens.

Du skrev: "F.ö har Mensa inte med intelligens på det sättet att göra."

"På det sättet" tolkar jag naturligtvis som "i detta fall", annars vore det ju bara enfaldigt av dig att påpeka detta och föra in diskussionen på ett sidospår. Om du känner honom och anser att han är väldigt intelligent är det anmärkningsvärt att du inte lyckats frammana ett enda minne av när RN visat prov på denna extraordinära intelligens eller på något sätt argumentera för vad du anser tyder på detta.
Senast redigerad av Drittewelle 2010-05-16 kl. 11:17.
Citera
2010-05-16, 11:36
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Plan:
hatar mammans nyaste man
planerar mordet så, att denne åker fast för det, allra helst för dubbelmordet också
under en tid efter dådet antas han irra svårt chockad i skogarna
i själva verket gömmer han sig på ett utländskt fartyg, där ingen bryr sig om svenska medier
(tiden i "Chile" var han ute och rekade; pengarna var tänkta för mat och vandrarhem eller så, medan han var onåbar)
är alltså omöjlig att hitta
efter lämplig tid dyker han upp, nödtorftigt återställd
och han och mamman, kanske biologiska pappan, flyttar ihop igen
MEN
något gick snett
kanske senaste pappan hann se honom och ringde även biologiska pappan
eller nå't i den stilen ...

Ragnar har lämnat efter sig spår på brottsplatsen som visar att han är gm enligt polis o åklagare.

Sen tror jag inte att han är så omogen att han vid 21 vill att han, mamma o pappa ska flytta ihop igen...
Citera
2010-05-16, 11:37
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Du använder termen på ett arbiträrt sätt och lyckas på intet vis förmedla bilden av en person som är "väldigt intelligent".

När du skriver att RN är väldigt intelligent bygger det på en känsla du fått under skoltiden. Du tycks mena att hans intelligens inte har något med logisk slutledningsförmåga att göra. Uppfattade du honom som väldigt lingvistiskt begåvad eller besatt han kanske en spatial intelligens utöver det vanliga?

Hållå? Nu får vi skriva för kleti o pleti, inte för någon expert. Alla har inte lexikon till hands..... Off Topic jag vet, men .... var bara tvungen att påpeka detta.....
Citera
2010-05-16, 11:40
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Jag får inte heller ihop det.

Bilen hittades i Staa. Men han plockades upp av lastbilschauffören på vägen mellan Härnösand och Umeå. Det är någonting som inte stämmer här. Pusselbitar som fattas.

Dessutom, enligt chauffören plockade han upp RN vid fyratiden nästa morgon. Vad gjorde isåfall trippelmördaren hela kvällen och natten? I Härnösandsområdet?
Citera
2010-05-16, 11:41
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
Hållå? Nu får vi skriva för kleti o pleti, inte för någon expert. Alla har inte lexikon till hands..... Off Topic jag vet, men .... var bara tvungen att påpeka detta.....

Framförallt är det ju lite barnsligt att medvetet använda svåra ord bara för att ro hem en poäng. Jag menar, jag vet vad "arbiträr" betyder, men det är inget ord jag använder i vardagligt tal. I detta fall ser ordvalet en smula sökt och krystat ut. Det är ungefär på samma nivå som "min pappa är polis" argumentet som dom flesta växer ifrån någon gång i femte klass eller så...
Citera
2010-05-16, 11:45
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av badde
Jag har lite information som av en jävla slump har inblick i hela skiten .första gången jag skriver på foromet .mördaren när han var ca 6 -7 år så föddes hans bror med en obotlig lungsjukdom och fick därför väldigt och det naturligt mycke uppmärksamhet som barn och nyfödd.
Jävla sorgligt allting .

Detta har redan stått i tidningarna. Men en sådan händelse i ens liv kan också göra att man som person älskar sitt syskon ännu mer / är mer rädd om det än om brodern inte hade lungsjukdomen. Behöver inte leda till att man känner sig utanför/undanskuffad från mammans uppmärksamhet, men KAN göra det..... så egentligen vet jag inte om detta tillför något, jo, kanske är det en av hundra pusselbitar varför det blev som det blev, men i så fall bara en av hundra, tror jag.
Citera
2010-05-16, 11:49
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Dessutom, enligt chauffören plockade han upp RN vid fyratiden nästa morgon. Vad gjorde isåfall trippelmördaren hela kvällen och natten? I Härnösandsområdet?

Jag har ingen aning. Men jag får inte ihop att bilen hittades i Sta, och att RN liftade från Docksta till Umeå. Jag var redan tidigare inne på att någon annan körde bilen mot norska gränsen för att dumpa den där, samtidigt som RN begav sig åt ett annat håll. Man vad han gjorde under tiden har jag ingen aning.

Tidsspannet är tio timmar mellan att morden upptäcktes till att lastbilscahuffören plockade upp RN. På den tiden ska han ha kört Härnösand på väg antagligen till Trondheim, via E4:an till Sundsvall och sedan E14 till bensinen tog slut i Sta. Därefter ska han på något sätt ha tagit sig tillbaka hela vägen igen, plus en bit till, till Docksta, på väg till Umeå. Jag vet inte, hur troligt är det? går det, rent tidsmässigt?

Å andra sidan stämmer Trondeheim/Umeå in på hans master plan, båda stora hamnar med båttrafik runt jorden. Så, ja, jag vet inte...
Citera
2010-05-16, 11:51
Medlem
Drittewelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Framförallt är det ju lite barnsligt att medvetet använda svåra ord bara för att ro hem en poäng. Jag menar, jag vet vad "arbiträr" betyder, men det är inget ord jag använder i vardagligt tal. I detta fall ser ordvalet en smula sökt och krystat ut. Det är ungefär på samma nivå som "min pappa är polis" argumentet som dom flesta växer ifrån någon gång i femte klass eller så...

Jag använder ordet i vardagligt tal, både på svenska och engelska, och föredrar det framför godtycklig, vilket hade varit alternativet.

Lingvistisk = språklig.

Spatial = rumslig.

Detta sidopsår kom jag in på då jag är nyfiken på vad det är hos RN som FemHaxx uppfattat som väldigt intelligent och eftersom jag fick först fick uppfattningen om att det inte var logisk slutledningsförmåga som åsyftades antog jag att det rörde sig om intelligens på något annat område.
Citera
2010-05-16, 11:53
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Jag tycker bara diskussionen känns lite ensidig, tror många förutsätter att det här är överlagt bara för att AB drog ut feta rubriker om att morden var planerade, när advokaten själv faktiskt bara har sagt att han har haft något som han funderat på en tid, men att han inte vill avslöja för media vad det är. Dvs det kan lika gärna handla om att han funderat ett tag på att gå och köpa en ny bil. Media har ju som bekant en tendens att förstora upp saker så mycket det går.

Att skylla på media och försvarsadvokaten fungerar inte, när polisen själva har gått ut med att det var planerat. Hade de inte hittat dokumentation dessutom?
Citera
2010-05-16, 11:55
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Jag använder ordet i vardagligt tal, både på svenska och engelska och föredrar det framför godtycklig, vilket hade varit alternativet.

Lingvistisk = språklig.

Spatial = rumslig.

Detta sidopsår kom jag in på då jag är nyfiken på vad det är hos RN som FemHaxx uppfattat som väldigt intelligent och eftersom jag fick först fick uppfattningen om att det inte var logisk slutledningsförmåga som åsyftades antog jag att det rörde sig om intelligens på något annat område.

Förvisso. Jag vet också vad både lingvistisk och spatial betyder. Men jag är också en smula språkbegåvad. Poängen är att det hade varit lättare att fråga: "Var RN språkbegåvad?" än att köra din kunskap ner i halsen på folk som du kan anta bara blir nedtryckta av ditt ordval. Du känner säkert till utrrycket, "att tala till bönder på bönders vis, och till de lärda på latin"?
Citera
2010-05-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Att skylla på media och försvarsadvokaten fungerar inte, när polisen själva har gått ut med att det var planerat. Hade de inte hittat dokumentation dessutom?

Fast å andra sidan har väl redan tidigare kommit fram till att polisen har uttryckt sig lite klantigt, nu kom inte jag ihåg exakt vad det gällde och jag orkar inte gå tillbaka i tråden så nån med bättre minne kanske kan upplysa om det.
Såvitt jag förstår var husrannsakan långt ifrån färdig och man hade inte ens gått in i RNs rum, jag har svårt att se vad för slags dokumentation man skulle ha hittat. Ritningar över vilken väg han skulle släpa offret runt huset?
Känns bara som att man bör ta media och deras vinklingar av vad polis, advokat och åklagare säger om saken med en enorm nypa salt, jag har tappat räkningen på antal gånger jag blivit felciterad av reportrar. Rubrikerna säljer, inte "vi vet inget nytt".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in