2010-05-14, 12:34
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Bara för att det mesta som sägs idag kommer ifrågasättas om hundra år innebär det inte att vi kan förkasta teorierna och leva i ett vakuum eller vad tycker du?

Nej, jag gillar dagens teorier, men är trots detta alltid lite skeptisk till allt som sägs vara bestämt, kring en situation/person, ty vi är alla individer i ständig förändring. Så det som stämmer idag, kanske inte stämmer imorgon, det som stämmer på honom kanske inte stämmer på henne..... en nypa salt - och sunt bondförnuft kommer man längre me.....
Citera
2010-05-14, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag uttryckte mig nog lite slarvigt.
Jag menade att hans aktieintresse kan betyda att han rent allmänt har intresse för pengar och sparande. Att han kanske inte är typen som gör av med pengarna så fort han får dem i handen utan planerar framåt.

---------------------------------

En rad inlägg har menat att Ragnar ska ha känt sig åsidosatt när småsyskonen föddes. Kan så vara - det är inte ovanligt. Det är heller inte ovanligt att småsyskon föds i familjer. Tvärtom är det mycket vanligt, så det kan väl inte vara något märkvärdigt.

Ragnar borde rimligen ha något fel på psyket om han har upplevt syskonens födslar som så förfärliga att han vill ta livet av dem.

Så klart han har något fel på psyket. Jag menar, i alla mordhistorier finns väl en förklaring som anses rimlig av mördaren (om denne inte drabbats av allvarlig psykisk störning, typ akut psykos, då brukar de inte förstå själva vad de gjort eller varför) men som omgivningen absolut inte kan förstå. Det gäller t ex mannen som slår ihjäl sin hustru för att hon varit "jobbig" och svartsjuka kanske finns med i bilden, det gäller personen som mördar någon annan för att få 1000 kr osv. I en sjuk hjärna blir de flesta förklaringar rimliga. Däremot tror jag vi kan utgå ifrån att i 99.9% av fallen har uppväxten inte varit optimal, utan systematiskt dålig. Det är en sak att syskon är svartsjuka på varandra, det är en annan sak hur mans om förälder hanterar det, de flesta hanterar det okej och det räcker för att undvika en katastrof.
Citera
2010-05-14, 12:41
Nu ska RN;s DNA testas mot dubbelmordet i Brattås.........Vad tror panelen....
Citera
2010-05-14, 12:45
Medlem
Kollade upp bakåt i tråden och fick fram att modern skrevs på ny adress 2005-07-29.
Morden i Brattås skedde 2005-05-31. Jag ser det som troligt att man i familjen diskuterade hennes flytt några månader innan hon blev skriven på ny adress. Troligen flyttade hon kanske tidigare också. (Folkbokföringen är lite seg.) Så jag ser det som möjligt att det kan finnas samband, att han blev frustrerad av moderns flytt (utan honom) och kan ha begått morden.
Citera
2010-05-14, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dip
Okej, vi gör ett sista inlägg i debatten, inte för att kasta mer pärlor för svin på dig utan för att upplysa andra vad jag anser är helt miffat med den typen av "uttalanden" som dessa "kriminologer" gör.

Vi börjar med att dela upp dom.

PERSONLIGHETS STÖRNING: Borderline,Bi-polär,Antisocial personlighetsstörning

Bipolär sjukdom är definitivt ingen personlighetsstörning.

Sen är du helt fel ute när du talar funktionshinder som en egen typ av sjukdomsgrupp.

Googla lite om DSM-IV diagnostik så kanske du iallafall kan få de basala sakerna rätt.
Citera
2010-05-14, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av faktura1
Kollade upp bakåt i tråden och fick fram att modern skrevs på ny adress 2005-07-29.
Morden i Brattås skedde 2005-05-31. Jag ser det som troligt att man i familjen diskuterade hennes flytt några månader innan hon blev skriven på ny adress. Troligen flyttade hon kanske tidigare också. (Folkbokföringen är lite seg.) Så jag ser det som möjligt att det kan finnas samband, att han blev frustrerad av moderns flytt (utan honom) och kan ha begått morden.

Ja, du. Det lär finnas mängder med samband. Personligen blev jag förälder vid samma tidpunkt också en kritisk period för många, kanske indikerar det att jag är den skyldige till Brattåsmorden? Men som sagt, många samband lär finnas. Kanske fick Ragnar vid samma tidpunkt ett extra dåligt provresultat? Hans aktier kanske rasade i värde? Ja, vi kan gripa många halmstrån tror jag.
Citera
2010-05-14, 12:54
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av faktura1

Tror också att det finns mycket intressant att hitta i denna flytt, det är nog ingen slump att den sammanfaller med mordet, eller att mordet sammanfaller med flytten..... varför nytt hus.
Och sen undrar jag, det var en kvinna/Goess (?) som både var vän med mamman, kände till paret som blev mördat och även var med i en artikel och efterlyste den försvunne/20-åringen som försvann (o senare hittades död) i trakterna däruppe.... finns det någon som vet mer om denna kvinna o sambandet (om det nu stämmer)?? Mannen som försvann (från Bolivia) och senare hittades drunknad - någon som vet mer kring den historien? Man börjar ju undra lite .....
Citera
2010-05-14, 12:54
Medlem
Brattås-morden. Han lär ha erkänt om han gjort dom. Inte säkert men troligt. Sedan är det frågan om en 17 åring skulle klara att släpa med dom två offren. Troligen om han var vältränad. Sedan är det ju frågan om motiv där. Tidigare skrev någon tidning om att han skulle haft en massa pengar. Det lät ju som det skulle ha varit pengar från det mordet men nu låter det som han förskt stoppa pengar en strumpa. Låter som betydligt mindre pengar än "i en väska"
Citera
2010-05-14, 12:55
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
I början av detta drama när LGS var misstänkt för morden så diskuterades likheterna mellan honom och fantombilden. Flera tyckte att det var ganska likt. Nu tycker vissa att det finns likheter mellan Ragnar och fantombilden.

Är det inte lite önsketänkande?

Jag ger inte heller något för jämförelserna med fantombilden. Värt att observera är att personen på teckningen ska föreställa en man som sägs ha rört sig i området, och inte en man som har setts på Brattåsparets gård. Jämför med alla personer som beskrevs i villaområdet i Arboga.
Citera
2010-05-14, 12:57
Medlem
60-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
Tror också att det finns mycket intressant att hitta i denna flytt, det är nog ingen slump att den sammanfaller med mordet, eller att mordet sammanfaller med flytten..... varför nytt hus.
Och sen undrar jag, det var en kvinna/Goess (?) som både var vän med mamman, kände till paret som blev mördat och även var med i en artikel och efterlyste den försvunne/20-åringen som försvann (o senare hittades död) i trakterna däruppe.... finns det någon som vet mer om denna kvinna o sambandet (om det nu stämmer)?? Mannen som försvann (från Bolivia) och senare hittades drunknad - någon som vet mer kring den historien? Man börjar ju undra lite .....

Vill påpeka när man läser insändarna i de artiklarna om denna unge man som hittas död, så är alla inlägg/kommentarer sorgsna, man förstår inte vad som hänt, undrar vad som hänt, förutom EN insändare i varje artikel som kallar sig för "medium" en gång och "E" en annan gång..... denna person säger bestämt något annat...... Läs! Mycket intressant!
Citera
Medlem
Goess är föresten en lokal politiker som nog har fingrarna med i mycket. Miljöpartiet.
Citera
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Jag ger inte heller något för jämförelserna med fantombilden. Värt att observera är att personen på teckningen ska föreställa en man som sägs ha rört sig i området, och inte en man som har setts på Brattåsparets gård. Jämför med alla personer som beskrevs i villaområdet i Arboga.
Vilket alltså betyder att denne man kanske inte är inblandad i Brattåsmorden överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in