2010-05-14, 23:55
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Instämmer till fullo. Det vanliga är att häktade misstänka för grova brott bär handfängsel, som tas av först när personen sitter ned och dörrarna har stängts. Det skedde inget allvarligt denna gång, men facit har vi först i efterhand.

Det skedde en incident i anslutning till rättssalen i Falun under Mats Alm-rättegången tidigare i veckan. Obehöriga kom i kontakt med den misstänkte mördaren när han skulle slussas in i salen igen efter en paus. Ett rent misstag. Inget mer hände där heller. Men det kunde ha gjort det.

När det gäller mycket mediauppmärksammade mord kan det i sig få utomstående att vilja hämnas; 'hjälpa till'. Var det inte just kamerablixtarna som fick RN att kasta toffeln och springa ifrån civilpolismannen? Man kan aldrig veta hur misstänkta reagerar på ett massivt mediauppbåd, och borde naturligtvis hålla dem handfängslade. Alltid.

Jag tyckte det mer såg ut som att RN blev knuffad frammåt av gubben bakom och därför var tvungen att springa för att inte falla.
Citera
2010-05-14, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Efter tre kraschade familjer, tre kraschade utbildningar, otaliga mediokra försök inom idrotten, (kärlekslivet okänt), inga särskilda vänner att ty sig till, en mamma och styvpappa som tänker på karriären och att försöka klättra på samhällsstegen (moskebyggen och politikerkontakter), att vara extrapappa åt sina yngre syskon som ibland åker iväg till ett lantligt lugn med djur och harmoni (den familj han tillhört och nu inte längre tycks vara medlem i). Hur mycket tjat lär inte denna kille ha fått höra från alla håll? Tre farsor, lärare, småsyskon och skitsnack bakom ryggen i skolan.

Jag förstår att han nådde en gräns till slut. Säkert gick han mot den senaste misslyckade utbildningen och en kärlekslös tråkig sommar till mötes.
Han orkade väl helt enkelt inte med sig själv, situationen och trycket.
Han fick helt enkelt nog.

Nu blir säkert moskebygget av på samma vis som 5 i 12-rörelsen blev till. Föräldrarna gräverner sig i ett sorgeprojekt för att få en läkande mening i livet och samhället har inte mage/hjärta nog att motarbeta dem trots sina egna övertygelser.

Finns inga ursäkter för det han har gjort, hur många besvikelser har inte vi andra råkat ut för under våra uppväxter utan att bli barnamördare ?
Citera
2010-05-14, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av beeezy
Fattar inte hur så många verkar sympatisera med mördaren?! Killen är helt jävla störd i huvudet och förtjänar inget annat än att spendera resten av sitt miserabla liv bakom galler. Ingen jävla snyfthistoria i världen kan rättfärdiga det han gjort.

edit: liv*

Jag tror det är väldigt få som försöker rättfärdiga hans handlingar. För att citera mig själv så försvarar jag inte det han gjort, men jag försvarar honom.
För det första är han väldigt ung, och är han de facto psykiskt sjuk så finns det ingen anledning att låsa in honom på livstid förutsatt att man faktiskt kan få fram vettig behandling så att killen kan leva ett normalt liv i framtiden.

Självklart förstår jag att det här inte sker över en natt, det gör det aldrig. Det värsta straffet för honom kommer alltid att vara att han slaktade sin familj.
Citera
2010-05-14, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Jag tyckte det mer såg ut som att RN blev knuffad frammåt av gubben bakom och därför var tvungen att springa för att inte falla.

Kolla igen, han blev knuffad efter att han sparkade iväg toffeln.
Citera
2010-05-14, 23:58
Medlem
Paksenarrions avatar
Citat:

Jag tycker det ser ut som R hivar toffeln och sen får en knuff i ryggen.
Citera
2010-05-14, 23:59
Medlem
Citat:

Ja, han blev föst framåt för att han backade bakåt när han såg horden av fotografer.
Citera
2010-05-14, 23:59
Medlem
underhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Jag tror inte någon sympatiserar med vad han gjort. Däremot är vi nog några stycken som inte anser att allt kan förklaras av att han skulle var djävulens hantlangare el. dyl. Det kan finnas en djupare och mera mångfaceterad orsak till denna tragedi, som inte är behöver vara synonym med ren och skär ondska.
De orsaker som hittills presenterats motsvarar inte det straff han utdelat... Så då återstår det ju typ bara psykisk ohälsa... Vilket går stick i stäv med planläggningen. Nej jag håller på ren och skär ONDSKA, GALENSKAP och SJÄLVGODHET..
Citera
2010-05-15, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av underhand
De orsaker som hittills presenterats motsvarar inte det straff han utdelat... Så då återstår det ju typ bara psykisk ohälsa... Vilket går stick i stäv med planläggningen. Nej jag håller på ren och skär ONDSKA, GALENSKAP och SJÄLVGODHET..

Personligen tycker jag det är lite läskigt att det finns folk som tror att vissa bara "är onda" utan att det kan vara vettigt att ta fram den bakomliggande orsaken till det.
Citera
2010-05-15, 00:06
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Han hade säkert seriösa planer att fly Sverige och starta om sitt liv i Sydamerika. Förmodligen var han väl där innan då för att "reka".
intressant tanke
men han försökte åka till ryssland först med båt
hade han pass med sig? rysk visum i passet? hur skulle han annars koma iland? eller lämna ryssland öht?

märklig planering
Citera
2010-05-15, 00:06
Medlem
underhands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Personligen tycker jag det är lite läskigt att det finns folk som tror att vissa bara "är onda" utan att det kan vara vettigt att ta fram den bakomliggande orsaken till det.
Motivbild är nåt annat... Men ibland finns det inget vettigt motiv.... Åmsele... För att ta ett exempel... Visst handlar det om ondska ibland??????
Citera
2010-05-15, 00:13
Medlem
tigrispantheras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cochran
Jag tror inte någon sympatiserar med vad han gjort. Däremot är vi nog några stycken som inte anser att allt kan förklaras av att han skulle var djävulens hantlangare el. dyl. Det kan finnas en djupare och mera mångfaceterad orsak till denna tragedi, som inte behöver vara synonym med ren och skär ondska.

Bästa sammanfattningen hittills, som är lite generell och som lämnar utrymme att väga in resultatet av den stora sinnesundersökning han kommer att genomgå. Den undersökningen kommer också att lämna svar på frågor vi har kring övriga nu levande släktingar.
Citera
2010-05-15, 00:14
Medlem
SpaceCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
intressant tanke
men han försökte åka till ryssland först med båt
hade han pass med sig? rysk visum i passet? hur skulle han annars koma iland? eller lämna ryssland öht?

märklig planering
Det saknas ett pass efter Brattås-morden.

Tor Öbergs pass.
Han som just varit i S:t Petersburg.
Kanske satt det t.o.m. en rysk stämpel i det.
Och RN har haft 5 år på sig att modifiera passet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in