2010-05-14, 23:42
Medlem
HC47s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beeezy
Fattar inte hur så många verkar sympatisera med mördaren?! Killen är helt jävla störd i huvudet och förtjänar inget annat än att spendera resten av sitt miserabla liv bakom galler. Ingen jävla snyfthistoria i världen kan rättfärdiga det han gjort.

edit: liv*

Fast nu övertolkar du ju en hel del. Jag har inte sett någon uttrycka sympati för RN. Folk spekulerar bara om bakomliggande orsaker.
Citera
2010-05-14, 23:43
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Fattar inte hur så många verkar sympatisera med mördaren?! Killen är helt jävla störd i huvudet och förtjänar inget annat än att spendera resten av sitt miserabla bakom galler. Ingen jävla snyfthistoria i världen kan rättfärdiga det han gjort.
Det handlar inte om det, försök förstå det. Det handlar om att man tror att en människa som gör något som RN gjort - gör det av ett skäl som är rimligt. Det handlar inte om att tycka att det han gjort är ok. Själv anser jag att vissa mycket sjuka och obehandlingsbara personer borde vara inlåsta resten av livet - men jag tycker likväl att det är viktigt att orka se vad som skapar dessa mördare.
Citera
2010-05-14, 23:44
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
Typiskt svenskt att "anta" att han kanske inte är ett hot, men vem vet? Man måste väl alltid ta det säkra före det osäkra?
Han är ju misstänkt för något så ofattbart som att i princip slakta tre familjemedlemmar. Vad är man INTE kapabel till att göra då?
Jag skulle aldrig sitta nära denna man i en rättsal om han inte hade handfängsel eller vaktar kring sig. Han kan ju i princip ta en vass penna och göra vad han vill med. Spelar ingen roll om risken är 10 procent. Den finns och bör tas på allvar. Tycker jag.

Instämmer till fullo. Det vanliga är att häktade misstänka för grova brott bär handfängsel, som tas av först när personen sitter ned och dörrarna har stängts. Det skedde inget allvarligt denna gång, men facit har vi först i efterhand.

Det skedde en incident i anslutning till rättssalen i Falun under Mats Alm-rättegången tidigare i veckan. Obehöriga kom i kontakt med den misstänkte mördaren när han skulle slussas in i salen igen efter en paus. Ett rent misstag. Inget mer hände där heller. Men det kunde ha gjort det.

När det gäller mycket mediauppmärksammade mord kan det i sig få utomstående att vilja hämnas; 'hjälpa till'. Var det inte just kamerablixtarna som fick RN att kasta toffeln och springa ifrån civilpolismannen? Man kan aldrig veta hur misstänkta reagerar på ett massivt mediauppbåd, och borde naturligtvis hålla dem handfängslade. Alltid.

Citat:
Ursprungligen postat av HC47
Har du någon länk? Jag har missat detta helt. Har hört lite om honom innan men inte läst något han sagt.

Du får söka upp programmet, efter 17, på sr.se.
Citera
2010-05-14, 23:45
Medlem
Citat:
Fattar inte hur så många verkar sympatisera med mördaren?! Killen är helt jävla störd i huvudet och förtjänar inget annat än att spendera resten av sitt miserabla liv bakom galler. Ingen jävla snyfthistoria i världen kan rättfärdiga det han gjort.

Finns alltid dom som försöker hitta ursäkter för även såna här grova våldsdåd av någon anledning.
Citera
2010-05-14, 23:45
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Finns det såna psykiska instbiliteter menar du? Hur blir man i så fall sådan? Har det inget alls med vad man utsätts för under uppväxten menar du?

Jag tror inte att man föds med ett sådant abnormt psyke iaf...
Jag tror att både arv och miljö formar en människa, men psykiska sjukdomar kan ju komma hur eller hur. Jag undviker att skriva någon specifik psykisk sjukdom - jag är ingen expert.

Man kan ju inte ta för givet att en mördare har haft en dålig uppväxt. Många gånger kan det vara så, men inte alltid.
Citera
2010-05-14, 23:47
Medlem
cordelias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Jag tror att både arv och miljö formar en människa, men psykiska sjukdomar kan ju komma hur eller hur. Jag undviker att skriva någon specifik psykisk sjukdom - jag är ingen expert.

Man kan ju inte ta för givet att en mördare har haft en dålig uppväxt. Många gånger kan det vara så, men inte alltid.

Jag tror nog tvärtom att man kan förutsätta att alla mördare haft en usel uppväxt.

Men viktigt att komma ihåg är ju att långt ifrån alla med en usel uppväxt blir mördare.
Citera
2010-05-14, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Helgonförklarats vet jag inte, men Mona har framställts som en god människa. Jag har fått uppfattningen att hon är en helt vanlig människa. Att hon har bytt man några gånger är ju varken ovanligt eller uppseendeväckande på något sätt alls.

Faktum är att hittills verkar hela familjebilden vara normal. Det enda som sticker ut lite är att RN bodde kvar med MB och syskonen en tid när mamman flyttade, men det kan ju ha en naturlig förklaring.

Jag håller nog en peng på att det är i RN:s psyke problemet ligger. Det han upplever som kränkande och orättvist kanske även andra skulle göra men de inser innerst inne att det egentligen inte är så farligt. Att hugga ved och diska - äldsta syskonet brukar få göra saker som de yngre syskonen inte får, och det gäller både tråkiga och roliga saker.

Alla som har mer än ett barn har väl varit med om det hundra miljoner gånger? Äldre syskonet gnäller om att "jamen han behöver ju inte göra det, varför måste jag", och yngre syskonet gnäller om att "jamen han får ju göra det, varför får inte jag".

Men vi får väl se - det kan ju komma fram information som stället allting på ända.

Å andra sidan...det brukar läcka mer ur instabila personers familjer. Hos medelklassen är det kutym att problem hålles inom familjens fyra väggar, man skriker inte på hjälp när barnen börjar bete sig dampigt osv. utan det hyssjas ned för man vill verka "normal" osv. Hos arbetar/underklassen ser det däremot ofta helt annorlunda ut och problemen kan läcka på ett nästan vulgo sätt, man stoltserar nästan med sina bokstavsbarn och skyller sina krämpor på dem, särskilt när man fått i sig några glas för mkt. Medelklassen är som sagt mer diskret med sina neuroser, otrohetsaffärer, problembarn och annat.
Citera
2010-05-14, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 60-talist
Jo. Nu måste lille Ragnar vakna upp ur vaggan. Så här skriver man i Aftonbladet om hans motiv:
Kompisar bekräftar att han beklagade sig över situationen i hemmet.
– Han kände sig orättvist behandlad i familjen. Han har vid något tillfälle sagt att han har fått göra skitgörat. Det handlade mest om att han fick hugga ved eller ta hand om disken, säger en nära vän.
HERREGUD!! Gå direkt till Fängelset, säger jag.

Nu vet vi ju inte riktigt hur det sett ut. Tro fan han blivit less om han gjort det dagligen. Det får finnas gränser, som förälder har man ändå det övergripande ansvaret för hushållsarbetet.
Citera
2010-05-14, 23:52
Medlem
cochrans avatar
Citat:

Jag tror inte någon sympatiserar med vad han gjort. Däremot är vi nog några stycken som inte anser att allt kan förklaras av att han skulle var djävulens hantlangare el. dyl. Det kan finnas en djupare och mera mångfaceterad orsak till denna tragedi, som inte behöver vara synonym med ren och skär ondska.
Senast redigerad av cochran 2010-05-14 kl. 23:56.
Citera
2010-05-14, 23:53
Medlem
Rostadvåfflas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halgurd
Det känns ju inte särskilt troligt att han tränade där eftersom det gymmet är stängt pga av ombyggnation..
http://www.harnosand.se/simhallen

någon som vet bättrE?

Gymmet stängde den 1a april.
Citera
2010-05-14, 23:53
Medlem
Efter tre kraschade familjer, tre kraschade utbildningar, otaliga mediokra försök inom idrotten, (kärlekslivet okänt), inga särskilda vänner att ty sig till, en mamma och styvpappa som tänker på karriären och att försöka klättra på samhällsstegen (moskebyggen och politikerkontakter), att vara extrapappa åt sina yngre syskon som ibland åker iväg till ett lantligt lugn med djur och harmoni (den familj han tillhört och nu inte längre tycks vara medlem i). Hur mycket tjat lär inte denna kille ha fått höra från alla håll? Tre farsor, lärare, småsyskon och skitsnack bakom ryggen i skolan.

Jag förstår att han nådde en gräns till slut. Säkert gick han mot den senaste misslyckade utbildningen och en kärlekslös tråkig sommar till mötes.
Han orkade väl helt enkelt inte med sig själv, situationen och trycket.
Han fick helt enkelt nog.

Nu blir säkert moskebygget av på samma vis som 5 i 12-rörelsen blev till. Föräldrarna gräverner sig i ett sorgeprojekt för att få en läkande mening i livet och samhället har inte mage/hjärta nog att motarbeta dem trots sina egna övertygelser.
Citera
2010-05-14, 23:54
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cordelia
Jag tror nog tvärtom att man kan förutsätta att alla mördare haft en usel uppväxt.

Men viktigt att komma ihåg är ju att långt ifrån alla med en usel uppväxt blir mördare.
Jag är väldigt benägen att hålla med dig.
Hos de flesta mördare/de som har begått grova våldsbrott brukar man hitta en problemfylld uppväxt.
I vissa fall tror jag att det kan vara annorlunda, och det är när det handlar om psykisk sjukdom. Då hjälper det inte att ha haft en bra uppväxt. I sin hjärna gör man egna tolkningar som är minst sagt märkliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Å andra sidan...det brukar läcka mer ur instabila personers familjer. Hos medelklassen är det kutym att problem hålles inom familjens fyra väggar, man skriker inte på hjälp när barnen börjar bete sig dampigt osv. utan det hyssjas ned för man vill verka "normal" osv. Hos arbetar/underklassen ser det däremot ofta helt annorlunda ut och problemen kan läcka på ett nästan vulgo sätt, man stoltserar nästan med sina bokstavsbarn och skyller sina krämpor på dem, särskilt när man fått i sig några glas för mkt. Medelklassen är som sagt mer diskret med sina neuroser, otrohetsaffärer, problembarn och annat.
Jag håller med.
Visserligen kan även medelklass och överklass ta tag i problemen, det beror på vilka yrken föräldrarna har, tror jag. Men visst - att hålla det inom familjen är nog inte så ovanligt.

Din beskrivning av arbetarklass/underklass; jag vill inte vara taskig, MEN så pricksäkert beskrivet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in