2010-05-15, 15:19
Medlem
Maximatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Mjaa Ted Bundy blev ju tydligen diagnosticerad som manodepressiv och att det var under hans mest
depressiva perioder som han mördade.Han hade även antisocial personlighetsstörning,men det är inte samma sak som psykopati.

Åh fan det hade jag ingen aning om Brukar ha rätt bra koll på seriemördare annars men jag har alltid trott att Bundy var fullblods psycho. Nog OT nu

Vi får väl helt enkelt vänta på psykundersökningen men något fel är det i huvet på pöjken
Citera
2010-05-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maximatus
Nej alla psykopater är inte mördare men personer som lider av psykopati har ju så enormt mycket lättare att genomföra ett mord. Alla har väl lekt med tanken på att mörda någon men 99% av oss har en spärr i hjärnan.

Jag tror inte att han har aspergers. Ted bundy tillexempel var också lite efter socialt i samma ålder men han är ju utmärkt exempel på en psykopat.

Frågan är ju om psykopati bedöms som en psykisk sjukdom allvarlig nog att sätta honom på rättspsyk istället för i fängelse.

Psykopati, liksom aspergers mm är ingen sjukdom. Är man psykopat är man alltså inte psykiskt sjuk.
Psykopati är dessutom inte behandlingsbart, vilket gör rättspykiatrisk vård meningslös.

Däremot så är det genom kombinationer av syndrom, sjukdom, situationer, missbruk och personlighet som ofta ligger bakom liknande vansinnesdåd.

Det räcker alltså inte med att vara psykopat eller ha aspergers.

Man måste samtidigt ha ett incitament (hämnd, hat, tvångstankar, "röster" etc) till sina handlingar. Dessa incitament orsakar ofta, efter längre tid, även psykisk sjukdom. För att genomföra själva handlingen, dvs ta den från idé-stadiet till plan till exekvering, krävs en avsaknad av mänskliga spärrar som finns hos de flesta av oss. Dessa spärrar kan försvinna med drogmissbruk, mentalt/socialt handikapp eller vanföreställning.
Citera
2010-05-15, 15:22
Medlem
Maximatuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Psykopati, liksom aspergers mm är ingen sjukdom. Är man psykopat är man alltså inte psykiskt sjuk.
Psykopati är dessutom inte behandlingsbart, vilket gör rättspykiatrisk vård meningslös.

Däremot så är det genom kombinationer av syndrom, sjukdom, situationer, missbruk och personlighet som ofta ligger bakom liknande vansinnesdåd.

Det räcker alltså inte med att vara psykopat eller ha aspergers.

Man måste samtidigt ha ett incitament (hämnd, hat, tvångstankar, "röster" etc) till sina handlingar. Dessa incitament orsakar ofta, efter längre tid, även psykisk sjukdom. För att genomföra själva handlingen, dvs ta den från idé-stadiet till plan till exekvering, krävs en avsaknad av mänskliga spärrar som finns hos de flesta av oss. Dessa spärrar kan försvinna med drogmissbruk, mentalt/socialt handikapp eller vanföreställning.

Det där med incitament stämmer ju inte alltid. En del har ju mördat för skojs skull.
Citera
2010-05-15, 15:22
Medlem
Citat:
Vi får väl helt enkelt vänta på psykundersökningen men något fel är det i huvet på pöjken

Den psykiatriska undersökningen är inte offentligt material, så du lär vänta förgäves i så fall...
Citera
2010-05-15, 15:23
Medlem
Citat:
Det där med incitament stämmer ju inte alltid. En del har ju mördat för skojs skull.

Det är ett incitament. Liksom att vara sadist, gränsland mellan nöje och tvångstankar.
Citera
2010-05-15, 15:30
Citat:
Ursprungligen postat av tigrispanthera
Sjuk eller frisk?

När vi kommer fram till rättegångens sista dag kan vi så långt det är möjligt beskriva sanningen, det underlag som tingsrätten har för bestämmande av påföljden:

1. Alla runtikring Ragnar kommer vi att veta mer om och då speciellt om hans mamma Mona, hans biologiska pappa Tore och Monas nuvarande make. Det kommer att vara tunga bitar.

2. Den rättspsykiatriska undersökningen kommer att visa om han lider av sjukdom, hur han upplevt sitt liv under sina 21 år och hans intellektuella status.

Det finns starka indikationer på att sjukdom spelat roll, men han har också visat prov på en intellektuell begåvning långt utöver det normala. Det senare ökar sannolikheten att han döms till enbart ett långvarigt fängelsestraff. Hur blir det då?

1. Han bedöms sjuk och döms till rättspsykiatrisk vård.

2. Han bedöms “frisk” och döms till ett långvarigt fängelsestraff.

Min tro är 70/30, som inte uttrycker någon önskan från min sida. Den bästa påföljden ur Ragnars perspektiv anser jag vara ett fängelsestraff. Han har visat styrka tidigare, han har genomlevt ett helvete och han har oförbehållsamt erkänt.

Vad mer krävs för att trots allt planera fortsättningen och återvinna kärleken till sin mor och far?

Jo, det är att han öppnar sig nu och får känna sig älskad och behövd av föräldrar, starka kompisar och samhället. Där har hans skolkamrater och du och jag en jättechans att ge någon livet tillbaka också till hans biologiska föräldrar.

Jag är så tokig att jag trots allt tror människan om gott. Alla gör inte det, men dom kan åtminstone avstå från att ställa till med mer problem, så har dom gjort sitt bästa.

Jag hoppas på att han blir förklarad psykiskt sjuk för det vore det skonsammaste mot omgivningen. Vad som är bäst för Ragnar i det här läget skiter jag fullständigt i. Jag hoppas han blir inlåst länge, det är den planering som jag ser för Ragnars räkning just nu. Nån gång 2050 kanske man kan ta tag i utskrivningsförsöken.
Citera
2010-05-15, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Jag hoppas på att han blir förklarad psykiskt sjuk för det vore det skonsammaste mot omgivningen. Vad som är bäst för Ragnar i det här läget skiter jag fullständigt i. Jag hoppas han blir inlåst länge, det är den planering som jag ser för Ragnars räkning just nu. Nån gång 2050 kanske man kan ta tag i utskrivningsförsöken.

Blir han förklarad psykisk sjuk så kan man behandlas på instution 2 till obegränsat år. Trippel-Yxmördaren Roger Karlsson (2001) började få permissioner efter 1.5 år.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20551.ab

När är en mördare frisk - och ofarlig?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15777&a=267554

Den ansvarige överläkaren, Lennart Edström, anser att mannen i princip var färdigbehandlad från sin psykos redan efter två månader och konstaterar:
- Det ligger inte i vårt uppdrag att hålla folk inlåsta så att det ligger i paritet med en tänkt kriminalvårdspåföljd.

Mördaren får ett ansikte - av:Leif Wilehag
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=1623.0;wap2

Livstids fängelse är det längsta straffet. Eftersom trenden går mot fler antal år i fängelse, så pratar vi kanske 30 års fängelse vid det tillfälle han ansöker om nåd....
Citera
2010-05-15, 15:58
Medlem
Citat:
Den bästa påföljden ur Ragnars perspektiv anser jag vara ett fängelsestraff. Han har visat styrka tidigare, han har genomlevt ett helvete och han har oförbehållsamt erkänt.

Vad mer krävs för att trots allt planera fortsättningen och återvinna kärleken till sin mor och far?

Jo, det är att han öppnar sig nu och får känna sig älskad och behövd av föräldrar, starka kompisar och samhället. Där har hans skolkamrater och du och jag en jättechans att ge någon livet tillbaka också till hans biologiska föräldrar.
Jag tycker att du är orealistisk. När man har mördat sina syskon är man körd både hos sin familj och hos alla andra i samhället.
Citera
2010-05-15, 17:05
Medlem
Catings avatar
Citat:
Sjuk eller frisk?

När vi kommer fram till rättegångens sista dag kan vi så långt det är möjligt beskriva sanningen, det underlag som tingsrätten har för bestämmande av påföljden:

1. Alla runtikring Ragnar kommer vi att veta mer om och då speciellt om hans mamma Mona, hans biologiska pappa Tore och Monas nuvarande make. Det kommer att vara tunga bitar.

2. Den rättspsykiatriska undersökningen kommer att visa om han lider av sjukdom, hur han upplevt sitt liv under sina 21 år och hans intellektuella status.

Det finns starka indikationer på att sjukdom spelat roll, men han har också visat prov på en intellektuell begåvning långt utöver det normala. Det senare ökar sannolikheten att han döms till enbart ett långvarigt fängelsestraff. Hur blir det då?

1. Han bedöms sjuk och döms till rättspsykiatrisk vård.

2. Han bedöms “frisk” och döms till ett långvarigt fängelsestraff.

Min tro är 70/30, som inte uttrycker någon önskan från min sida. Den bästa påföljden ur Ragnars perspektiv anser jag vara ett fängelsestraff. Han har visat styrka tidigare, han har genomlevt ett helvete och han har oförbehållsamt erkänt.

Jag är så tokig att jag trots allt tror människan om gott. Alla gör inte det, men dom kan åtminstone avstå från att ställa till med mer problem, så har dom gjort sitt bästa.

Detta har jag missat helt. I vilket sammanhang har han "visat prov på en intellektuell begåvning långt utöver det normala." ?
Citera
2010-05-15, 17:06
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Blir han förklarad psykisk sjuk så kan man behandlas på instution 2 till obegränsat år. Trippel-Yxmördaren Roger Karlsson (2001) började få permissioner efter 1.5 år.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20551.ab

När är en mördare frisk - och ofarlig?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=15777&a=267554

Den ansvarige överläkaren, Lennart Edström, anser att mannen i princip var färdigbehandlad från sin psykos redan efter två månader och konstaterar:
- Det ligger inte i vårt uppdrag att hålla folk inlåsta så att det ligger i paritet med en tänkt kriminalvårdspåföljd.

Mördaren får ett ansikte - av:Leif Wilehag
http://www.svenskamord.se/index.php?topic=1623.0;wap2

Livstids fängelse är det längsta straffet. Eftersom trenden går mot fler antal år i fängelse, så pratar vi kanske 30 års fängelse vid det tillfälle han ansöker om nåd....

Ja, nu målade jag bara upp mitt önskescenario: att han visar sig vara psykiskt sjuk och att han blir inlåst lääänge. Sen vet jag inte hur realistiskt detta är och hur väl de går att kombinera...
Citera
2010-05-15, 17:07
Medlem
ogifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Men det är ju ändå en inte helt ovanlig familjebildning, och det behöver inte betyda att det är just mamman som är "krånglig".

Visst kan det vara så, men det finns ännu ingenting som säger att det faktiskt är så.

Var är det som säger att det inte kan vara styvpappa 1, som blev mördad..Att han känner sig åsidosatt när styvpappa 1 kanske gjorde mer för hans biologiska barn? Bara en spekulation.. Helt klart saknar han spärrar och ingen fullt frisk människa skulle göra en sådan här sak.. Tanken kanske kan locka.. men från tanken till handling.... där är det lång väg..
Citera
2010-05-15, 17:13
Medlem
Här återkommer uppgifterna om att RN nyligen kommit hem från Chile. Där finns ju en del tunga droger lätt tillgängliga, undrar om han fått i sig/med sig hallucinogener?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7131082.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in