2010-05-14, 19:19
Medlem
largemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk

Han kanske har släkt i Linköping? Morden begicks under höstlovsveckorna...

ja, kanske var han på skolresa till stockholm (NK) i september 2003 oxå.
Citera
2010-05-14, 19:22
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Å andra sidan har advokaten senast idag sagt att det inte alls är bekräftat att mordet är planerat, bara att han gått och tänkt på saker en längre tid. Jag har f.ö övervägt att ha ihjäl min pappa vid ett par tillfällen, men säg det inte till nån ifall jag får bryt på honom nån dag.

OK, det är vad advokaten säger. Han har kanske en agenda med sitt uttalande.

Även om det inte var planerat som i detaljplanerat så återstår att han faktiskt har omsatt detta i en handling som innehållit fruktansvärda element som säkerligen skulle fått även förhärdade brottslingar att backa ur, som dessutom dragit ut på tiden och där han kunnat besinna sig flera gånger om. Det har han inte gjort. Enda möjligheten som jag ser det att han idag verkligen skulle ångra sig är att han varit påverkad av någon substans som satt alla hans vanliga spärrar ur skick.

Får jag fråga tillbaks då - tror du att det finns en möjlighet att han idag har spontantillfrisknat och plötsligt ångrar sig?

Ska bli intressant att läsa förhören när FUPen kommer. Advokaten berättar att han mår dåligt och har gråtit på vissa ställen i förhören när han berättat om detta. Narcissister brukar alltid gråta på de ställen i förhören där de berättar om sina egna "lidanden" (jmfr Mats Alm o Chr Schyrrer). Ska bli intressant att läsa på vilka ställen Ragnar gråter - om det är när han berättar om vad han utsatte sin familj för eller om det är när han berättar vad de "utsatte" honom för .
Citera
2010-05-14, 19:24
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av largeman
ja, kanske var han på skolresa till stockholm (NK) i september 2003 oxå.

Nu är det så att Ragnar passar klockrent in på gärningsmannaprofilen av dubbelmördaren i Linköping, till signalementet likaså.
Citera
2010-05-14, 19:25
Medlem
Xstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle88
Har träffat både RN och TS flertalet gånger de senaste åren, har väldigt svårt att tro att det är han.

Trots att han har erkänt?
Citera
2010-05-14, 19:27
Medlem
Jag kan inte låta bli att undra hur Ragnars relation till mamman egentligen var. Hade jag själv haft tre barn hade jag nog haft alla tre som vänner på Facebook och inte bara två av dem.
Citera
2010-05-14, 19:31
Medlem
Jag tror inte Ragnar döms till rättspsykiatrisk vård. Enda chansen till det är ju om, han anses varit psykotisk eller dyl vid tillfället, eller om han har en psykiatrisk diagnos typ Schizofreni, det räcker inte med att han mått dåligt pga taskig barndom . Skulle vara Aspberger som "räddar honom kanske och ger rättspsykiatrisk vård, jag har inte koll på det där med Aspbeger och brott.

Jag tippar på några år i fängelse, lite förmildrande typ 6-7 år. eftersom han anses vara smart och hjälpsam och aldrig begått brott förr.
Citera
2010-05-14, 19:32
Medlem
ogifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zixten
Jag kan inte låta bli att undra hur Ragnars relation till mamman egentligen var. Hade jag själv haft tre barn hade jag nog haft alla tre som vänner på Facebook och inte bara två av dem.
Ja fy.. kan tänka mig att hon plågas av enorma skuldkänslor nu.. vilken vånda..
Citera
2010-05-14, 19:34
Medlem
ogifts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis
Jag tror inte Ragnar döms till rättspsykiatrisk vård. Enda chansen till det är ju om, han anses varit psykotisk eller dyl vid tillfället, eller om han har en psykiatrisk diagnos typ Schizofreni, det räcker inte med att han mått dåligt pga taskig barndom . Skulle vara Aspberger som "räddar honom kanske och ger rättspsykiatrisk vård, jag har inte koll på det där med Aspbeger och brott.

Jag tippar på några år i fängelse, lite förmildrande typ 6-7 år. eftersom han anses vara smart och hjälpsam och aldrig begått brott förr.

Får han en diagnos som tyder på att han kan handla impulsivt & eventuellt få psykos så lär det bli rättpsyk.. tror jag..
Citera
2010-05-14, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cece123
Låter troligt,eftersom man varit inne på att morden skulle ha skett pga svartsjuka.
Friska människor kanske tänker tanken att man vill bli av med en konkurrent,men man har en spärr
En psykisk sjuk person har inte alla gånger spärrar,så att på riktigt undanröja människor är något man gör då tiden är inne.

Det kommer nog inte att bli så lätt för mor och son att ha kontakt med varandra
efter det här.
Tänkte på en serie som gick på fyran nyligen, om mödrar vars
barn hade mördat och en av medverkande hade dödat sin bror.
Den mamman hade varit fullt upptagen med sitt eget liv och hade lämnat de två syskonen
mycket för sig själva,hon märkte inte hur det påverkade brödernas relation.
Det som i slutänden utmynnade i att en av bröderna blev mördad av den andra brodern.

Kan det vara så att Ragnars mamma varit så upptagen med sin män och jobb och annat
att Ragnar känt sig satt på undantag,männen kommer och går...
Om Ragnar har en skör psykisk personlighet,så klarar man ju sämre av ändringar i familjen,
man har behov av kontinuitet och möjlighet till att bonda till en närstående.
Nu verkar det som det hela tiden kommit andra faktorer som stört hans möjligheter,
om han dessutom kanske har problem att uttrycka sig,hur han upplever sin situation
och kanske har lätt för att fastna i ett tänkande så kan det lätt utvecklas till en
negativ spiral,som får honom att må sämre.
Till sist måste han göra något för att de negativa tankarna blir för övermäktiga
och begår mord.

Jag tror absolut Ragnar varit ovanligt skör. Det har nog inte krävts mkt till "kränkning" för att han ska bli allt skörare. Tydligen är han analytiskt lagd också, och det där analytiska kan hos en skör person ibland innebära att man analyserar allt till nackdelar och kränkningar. Om man inom familjen inte kunnat/velat prata om sådant barnen mår dåligt av eller inte tagit det på allvar kan det ta ände med förskräckelse. Men vi vet å andra sidan ingenting om hur många försök Ragnars mamma gjort för att bonda och få kontakt med sonen och reda upp saker och ting. Han kan ha varit en person som själv avskärmat sig också.
Citera
2010-05-14, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildis

Tio års fängelse är minimistraffet för mord. Endast den som är under 21 år kan få strafflindring. Med tanke på detta brutala och planerade genomförande så lär straffet bli längre eller så blir det psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Oavsett vad det blir lär Ragnar få minst tio års frihetsberövande och sannolikt mer.
Citera
2010-05-14, 19:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ottarshog
Tio års fängelse är minimistraffet för mord. Endast den som är under 21 år kan få strafflindring. Med tanke på detta brutala och planerade genomförande så lär straffet bli längre eller så blir det psykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning.

Oavsett vad det blir lär Ragnar få minst tio års frihetsberövande och sannolikt mer.
DU har i princip rätt, även om domstolen formellt har rätt att gå under minimistraffet.
Jag är nästan 100% säker på att han döms till rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning och då kommer han förmodligen inte ut de närmaste decennierna.
Det är uteslutet att han skulle få 10 års fängelse, samtidigt som han sannolikt inte får livstid, eftersom han precis fyllt 21. (Förra trippel mördaren Ricard Nilsson i Klippan fick i och för sig livstid och han hade precis fyllt 21.) Jag skulle tippa på LRV och gardera med 18 års fängelse.
Citera
2010-05-14, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkisenDeSade
Han kommer att få rättspsyk.

Tycker killen verkar störtskön. Svinen han döda förtjänade högst sannolikast det dem fick. Synd att han inte gav sig på psykiatrin istället.

"Svinen" i detta fall inbegiper TVÅ barn .. Vad kan de ha gjort anser Du för att förtjäna att mördas .. ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in