2010-05-13, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mirek
Smartast borde ju ha varit att dra söderut.
Närmaste gränsen är ju till Norge, därefter Finland, om han ville fly landet. Fler poliser söderut.
Citera
2010-05-13, 12:19
Medlem
TheJokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benkefix
Efter att ha läst Aftonbladet tidigt i morse om fallet mailade jag Wiman som skrivit artikeln och publicerat både bild och namn. Varför frågade jag honom , är Aftonbladet så snabba med publiceringen av både namn och bild, man är ju inte lika snabba när det gäller andra allvarliga våldsbrott. Svaret ? Ja... att jag ska kontakta " chefredaktör Jan Helin som är beslutsfattande i den här typen av
publicistiska frågor"..... Vilket jag självklart har gjort.

En eloge till dig!

Du kommer säkert få som svar att det finns ett allmänintresse i detta. Skitsnack säger jag. Det är ett familjedrama utan utomstående inblandade. RN:s eventuella farlighet när han släpps ut om ett antal år måste dessutom anses vara mindre än en fullblodsgalning i Landskrona som gett sig på ett okänt pensionärspar. Vari ligger allmänintresset i att veta RN:s identitet? Hur kan man som AB välja att undanhålla mannen i Landskrona (som bevisligen ÄR farlig för allmänheten) från vår kännedom när man hänger ut en grabb i Härnösand som mördat i ett slutet familjedrama?
Spontant känns det som om risken att RN i framtiden har ihjäl en okänd pensionär på en parkeringsplats är mycket liten... Ställ hycklaren Helin mot väggen.
Citera
2010-05-13, 12:19
Bannlyst
finns det inga bilder på offren
Citera
2010-05-13, 12:21
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adnanisH
Någon som vet vilket straff RN kan få? Jag tror inte ens över 10 år.

10 år är alltså minimistraffet för mord. RN har, högst sannolikt, gjort sig skyldig till tre mord. Allt annat än livstid vore en skräll som jag ser det (förutsatt att det inte blir fråga om rättspsykiatrisk vård med särskild utskrivningsprövning). 10 år torde vara helt uteslutet.
Citera
2010-05-13, 12:24
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av somsovjet
Fast Leif Axmyr har en lång historia av brott bakom sig ända sen barndomen och verkar vara fullkomligt galen. RN är en person som har mördat tre väl utvalda personer av nån speciell anledning (som vi inte känner till ännu). Risken för att RN kommer mörda nån mer under sitt liv känns minimal. Om det här med att han börjat träna senaste tiden stämmer så verkar det onekligen som om han har fått duktigt med stryk som liten och helt enkelt bestämde sig för att ge tillbaks. Det förklarar iofs inte syskonens död...

Jag håller inte med.
Jag tror att det finns ganska stor risk att RN skulle mörda igen om han skulle släppas fri nu. Har han väl börjat mörda så fortsätter han.

Han hade någon form av motiv för att mörda dessa tre, men vilket motiv det än är så tror inte jag att vi kommer att säga att vi förstår honom fullt ut. Jag tror att hans motiv kommer att vara av den arten att vi kommer att kunna plocka fram tusentals liknande familjebilder och slitningar där ändå ingen familjemedlem väljer att mörda övriga familjemedlemmar.
Han har släppt spärren och på fri fot skulle han nog kunna motivera mer mördande. Vi skulle inte förstå motivet då heller.

Amatörtyckande från min sida förstås. Jag har ingen utbildning för sådant här eller några källor.
Citera
2010-05-13, 12:26
Medlem
Camisos avatar
En artikel från 2008 med den döde Pojken

http://www.murberget.se/artiklar.aspx?id=211&aid=337
Citera
2010-05-13, 12:28
Medlem
PhilipMarlowes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camiso
En artikel från 2008 med den döde Pojken

http://www.murberget.se/artiklar.aspx?id=211&aid=337

Med den framlidne pojken, menar du!? Han var väl fan inte död när artikeln skrevs/publicerades.
Citera
2010-05-13, 12:29
Medlem
Mack-Betts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FemHaxx
Enligt AB ja, frågar du Allehanda så stämde det inte riktigt, utan AB försöker måla upp en historia för att folk inte ska tappa intresset.

TV4 säger samma sak och påstår sig, precis som AB, citera 21-åringens advokat.

http://www.nyhetskanalen.se/1.163686...n_vara_motivet
Citera
2010-05-13, 12:37
Medlem
Camisos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilipMarlowe
Med den framlidne pojken, menar du!? Han var väl fan inte död när artikeln skrevs/publicerades.

Ber så mycket om ursäkt för fan!!
Det är väl klart som fan att han levde när artikeln skrevs,tänkte mig inte för när jag skrev.
Och ja,självklart ska jag tänka mig för nästa gång jag postar så du inte behöver bli så upprörd.
Citera
2010-05-13, 12:39
Medlem
Brillans avatar
Denna typ av handlingar är såklart väldigt ovanliga. Jag undrar dock om de är lika ovanliga i familjer där alla är biologiskt släkt (dvs den s.k. kärnfamiljen) eller om det finns skillnader? Det skulle vara intressant att se hur denna typ av familjekonstellationer påverkar barn och ungdomar. Mamman har alltså skaffat barn med en karl, gått till en annan och skaffat 2 nya. Dessa har sedan skilt vägar och mamman är tillsammans med en tredje man som hon, tillsammans med sina barn, bor med. Vid tidpunkten för dådet hade GM haft minst två styvfäder.
Citera
2010-05-13, 12:48
Medlem
http://www.facebook.com/group.php?gid=126150017400225

Ragnar e översexuell sexuell... sägs det
Citera
2010-05-13, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brillan
Denna typ av handlingar är såklart väldigt ovanliga. Jag undrar dock om de är lika ovanliga i familjer där alla är biologiskt släkt (dvs den s.k. kärnfamiljen) eller om det finns skillnader? Det skulle vara intressant att se hur denna typ av familjekonstellationer påverkar barn och ungdomar. Mamman har alltså skaffat barn med en karl, gått till en annan och skaffat 2 nya. Dessa har sedan skilt vägar och mamman är tillsammans med en tredje man som hon, tillsammans med sina barn, bor med. Vid tidpunkten för dådet hade GM haft minst två styvfäder.

Tror det har större betydelse än man tror. När RN´s lillebror föddes 1995 var RN sju år. Dittills hade han varit ensamt syskon och fått all uppmärksamhet. Klart killen blir svartsjuk när det föds en späd liten människa som dessutom har problem med imunförsvaret och får således all uppmärksamhet. Tror den situationen är jobbig för alla barn, men i det här fallet misstänker jag att MB inte har fyllt ut det tomrum som saknaden av en äkta far skapar.

På något konstigt vis lider jag med RN. Jag tror jag förstår hur han har kännt, skillnaden är bara hur vi handskas med det. Tror alla människor har en "snap-point", en sinnesstämning där vi inte längre kan kontrollera våra handlingar. RN´s "snap-point" var sedan länge nådd. Olycklig historia det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in