2010-05-13, 01:18
Medlem
Yxmord i Härnösand och en skaplig summa pengar får mig spontant att tänka på vad som hände för fem år sedan i Brattås.
https://www.flashback.org/t916157
Citera
2010-05-13, 01:25
Medlem
Redbergs avatar
Nu har folk svävat bort från ämnet totalt. Back to topic!

Känns som polisen helgarderade sig i och med att de anhöll de männen som nu är släppta, dessutom är ALLA misstankar emot dem avskrivna. Nu ska det bli jävligt intressant att få lite mer info om motiv och utförande, det kommer nog bli en sjuhelvetes FU på detta. Ingen som sitter på någon bra information?
Citera
2010-05-13, 01:26
Medlem
Meloveyoulongtimes avatar
Med anledning av trådens sidoantal så har jag inte bemödat mig med läsa igenom den. Med tanke på det makabra i att mörda tre personer, varav två är som jag har förstått det hela korrekt 12 respektive 15 år så undrar jag om något motiv har blivit känt?
Citera
2010-05-13, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meloveyoulongtime
Med anledning av trådens sidoantal så har jag inte bemödat mig med läsa igenom den. Med tanke på det makabra i att mörda tre personer, varav två är som jag har förstått det hela korrekt 12 respektive 15 år så undrar jag om något motiv har blivit känt?

Finns inget känt motiv för tillfället, lär dyka upp de närmsta dagarna. Mina pengar sätter jag på svartsjuka, ilska, utfrusen ur familjen eller något liknande familjedrama.
Citera
2010-05-13, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redberg
Nu har folk svävat bort från ämnet totalt. Back to topic!

Känns som polisen helgarderade sig i och med att de anhöll de männen som nu är släppta, dessutom är ALLA misstankar emot dem avskrivna. Nu ska det bli jävligt intressant att få lite mer info om motiv och utförande, det kommer nog bli en sjuhelvetes FU på detta. Ingen som sitter på någon bra information?

Motivet är fortfarande ett mysterium. Alla som känner RN är förbluffade och tagna på sängen.
Det enda inlägget skrivit "trassliga familjeförhållanden" el.likn.
Tror RN hållit mycket inom sig bakom en lugn fasad. Tillslut rann det över å det grövsta.
Men han lever ju, så kanske får vi svaren i rättegången.

Utförandet kommer stå detaljerat i förundersökningen som är fri för alla att läsa. Det som framkommit är tidpunkten, ensam gärningsman, strax innan 18-tiden, mordvapnen: kniv och yxa, samt lite spridda info om platser i huset mm. Handlingen utfördes troligen med stort hat eller kraftigt raseri, med tanke på kroppsskadorna.

Hade han varit en rabiat massmördare känns det som om han skulle inväntat även resterande familj som var på väg hem från arbeten. Min teori är lång historia av ovänskap med sina halvsyskon och deras biologiske far.
Citera
2010-05-13, 01:45
Medlem
Började gymnasiet 2004, beräknades bli klar 2010. Det känns lite längre än normalt i mina ögon. Känns som om studietiden hade klarats av snabbare om allt i tillvaron varit perfekt.
Citera
2010-05-13, 01:45
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maddji
Motivet är fortfarande ett mysterium. Alla som känner RN är förbluffade och tagna på sängen.
Det enda inlägget skrivit "trassliga familjeförhållanden" el.likn.
Tror RN hållit mycket inom sig bakom en lugn fasad. Tillslut rann det över å det grövsta.
Men han lever ju, så kanske får vi svaren i rättegången.

Utförandet kommer stå detaljerat i förundersökningen som är fri för alla att läsa. Det som framkommit är tidpunkten, ensam gärningsman, strax innan 18-tiden, mordvapnen: kniv och yxa, samt lite spridda info om platser i huset mm. Handlingen utfördes troligen med stort hat eller kraftigt raseri, med tanke på kroppsskadorna.

Hade han varit en rabiat massmördare känns det som om han skulle inväntat även resterande familj som var på väg hem från arbeten. Min teori är lång historia av ovänskap med sina halvsyskon och deras biologiske far.
RNs vittnesmål är så klart avgörande.

Men fan vilket kallblodigt mord det verkar vara. Yxor gör mycket skada.

Håller med dig om det sista, han är ingen massmördare per definition utan bara extremt arg/ledsen/besviken/frustrerad. USCH, stackars alla inblandade.
Citera
2010-05-13, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adidas
Förresten, kan någon vara snäll och länka GMs facebooksida?

Se och beskåda Russell Crowe jr.

http://www.facebook.com/profile.php?id=100000650250345
Citera
2010-05-13, 01:48
Medlem
Jössews, vad håller på att hända i Sverige? Trippelmord. Nu igen! Det var inte längesen vi hade trippelmord i Falköping. Undrar hur mordstatistiken för Sverige ligger på ett internationellt plan. Har en känning om att vi passerat New Yorks i varje fall
Citera
2010-05-13, 01:50
Medlem
Fu-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash
Jössews, vad håller på att hända i Sverige? Trippelmord. Nu igen! Det var inte längesen vi hade trippelmord i Falköping. Undrar hur mordstatistiken för Sverige ligger på ett internationellt plan. Har en känning om att vi passerat New Yorks i varje fall

Nej.
Citera
2010-05-13, 02:12
Medlem
Stålverks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Backinaflash

Mordfrekvensen ligger på ca 100 om året och har varit konstant under en lång period. Bara för att ett par spektakulära mordfall dyker upp på kort tid innebär inte att Sverige har blivit ett rabiat mördarland. Det är just trippeln som är det spektakulära, annars är den här typen av mord, inom familj, det vanligaste.
Citera
2010-05-13, 02:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jättemånga
Olika psykiatrigissningar.

Det har varit väldigt många gissningar på olika diagnoser, och det verkar som att de flesta inte undersöka sina påstående via google.
Nu kör vi snabb repetition av psykiatribegreppen så får vi kanske lite mer ordning i tråden. Det blir lite generaliseringar från min sida också, men förhoppningsvis blir det tydligare i alla fall.

Schizofreni/psykoser: Beteendet som är uppvisat av GM är inte oförenligt med schizofreni eller annan psykossjukdom, men kanske lite ovanligt om det skulle vara fallet. Vid paranoid schizofreni (som inte behöver ha någonting att göra med att egentlig paranoia, utan handlar om rösthallucinationer och/eller vanföreställningar) så behöver man absolut inte vara utåtagerande eller bara springa runt helt planlöst. För diagnosen Paranoid Schizofreni så är ett av diagnoskriterierna att personen ska sakna vad som kallas för negativa symtom. Negativa symtom är bland annat disorganiserat beteende, platt affekt och katatona symtom. Med andra ord så behöver störningen inte synas. Diagnosen är ganska vanlig inom slutenvård, och drabbade är i vanlig ordning mer farliga för sig själva än för andra.
Om GM i det här fallet lider av schizofreni gissar jag att han kommer att diagnostiseras med den paranoida subtypen. Sen, som någon nämnde, så kan det ju vara en akut psykos också. Man är förmögen att köra bil och planera trots aktiva vanföreställningar/hallucinationer, så det kan inte exkluderas bara för att han i någon utsträckning tycks ha agerat rationellt efter brottet.
I det här läget har jag inte läst så mycket som tyder på att det ska ha funnits tecken på någon psykossjukdom, så jag väljer att inte gissa ifall han har det.

En person som befinner sig i ett akut skede av en psykos kan bete sig väldigt konstigt, men det är inte alla som reagerar på ett synligt sätt mot sina vanföreställningar, inte ens mot sina eventuella synhallucinationer.
Så nej, en schizofren person behöver inte vara "helt borta" eller livsfarlig - det finns naturligtvis personer som är det, men långt ifrån alla. Vad gäller frågan om motiv och schizofreni så har ju det behandlats redan, och det stämmer som det är sagt, att ni behöver inte med nödvändighet hitta något logiskt resonemang som går att följa hos en schizofren gärningsman, även om den schizofrene kan tycka att det är en fullgod förklaring till beteendet.
Det kan också finnas psykoskomponenter i ganska banala tillstånd, som vid stressreaktioner, depressioner, mani, osv.

Aspergers & autismspektrumstörningar: Nej, dom är inte per nödvändighet farliga heller. Men det är helt rätt noterat att det brukar vara trubbel i mellanmänskliga relationer. Detta behöver inte per nödvändighet leda till våldsamheter heller, och att det uppstår verbala bråk är inte så märkligt om man tänker på sig själv: om personer som du pratar med reagerar på ett för dig helt obegripligt sätt så är det ganska lätt att det eskalerar, inte till våldsamheter, men väl till att man höjer rösten och likande. Personer med aspergers syndrom befinner ju sig ibland i en pressad situationen, där de dessutom inte fattar sociala koder, vilket kan göra att personen "blir vansinnig för ingenting."
I någon post för länge sedan skrev någon att GM kunde bli väldigt arg i t ex skolan, utan att någon förstod varför, det låter lite som ett Aspergersbeteende. Den där oförståelsen blir ju liksom ömesidig i ett sådant fall. Omgivningen förstår inte varför han blev arg, och personen med asperger förstår inte varför han ska behöva bli arg.

Skulle jag satsa pengar på en diagnos skulle jag nog lägga dom på Asperger, inte för att dom är farliga och det är en särskild bra förklaring för morden, men det verkar passa in på den lilla informationen som finns om honom, och det är kanske inte helt uteslutet att en eventuell autismspektrumstörning kan ha påverkat hur brottet "utvecklades", när våldet väl hade påbörjats.

Psykopati: Känns ganska osannolikt i det här fallet, men det kan ju finnas någon typ av empatistörning, utan att personen kommer upp i en antisocial personlighetsstörning (som det kallas i litteraturen). Och nej, man är inte direkt säker på vad det beror på, men man tänker sig, i vanlig ordning, att det är en stress-sårbarhetsmodell som bäst förklarar psykopati.

Sen, bara för att förvirra läget ytterligare, så kan man ju komma ihåg att utåtagerande våld är inte helt ovanligt hos deprimerade män. Det tar ju inte dom här proportionerna i någon utsträckning direkt, men ibland kan kombinationer av ganska enkla problembilder få extremt tragiska utgångar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in