2010-05-12, 22:03
Medlem
Jag tror inte att det är 21 åringen som är trippelmördaren.
Fadern ligger nog bakom allt och sonen tar på sig all skuld. Inte ovanligt alls. Något GW även påpekade under programmet.

Dem har ju inte några direkta bevis som säger att det är 21 åringen som är den skyldige. Det var han som erkände.
Citera
2010-05-12, 22:05
Medlem
Catings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Lite fler GW-citat. De första för att visa att han vet vad han snackar om i Härnösandsfallet:

GW: Sandra undrar (på sms) varför jag ser ut som en pundare.
Det stämmer inte. Pundare ser inte ut som jag.
Och så är det 50 som undrar om jag är onykter. Det är jag inte. Jag har inte druckit på 5 månader. Det är därför jag är saggig.

Vad tror du trippelmördaren får straff?
GW: Svårt, kan bli psykvård, ungdomsvård eller fängelse.
Rimligen mår han inte särskilt bra inte. Inte före och definitivt efter mordet.
Fråga: Är det vanligt att syskon mördar varandra?
GW: Ja, det är i alla fall inte ovanligt. Oftast får man söka resultaten inom familjen.

(Snacka om att försäkra sig om att ha rätt... Vad skulle det annars kunna tänkas bli för straff? )
Tack TinTin för uppdateringarna, intressant att höra vad de har att säga
Citera
2010-05-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Då hade kanske inte pappan släpps så direkt? Det är väl medhjälp eller skyddande av brottsling? Jag tror inte någon gett honom pengarna. Han kan ha stulit dem eller helt enkelt haft ett sparkonto.

Kan han ha rånat pappan?

Kidnappat barnen och hotat till sig en summa.
Citera
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skumjaevel
Jag tror inte att det är 21 åringen som är trippelmördaren.
Fadern ligger nog bakom allt och sonen tar på sig all skuld. Inte ovanligt alls. Något GW även påpekade under programmet.

Dem har ju inte några direkta bevis som säger att det är 21 åringen som är den skyldige. Det var han som erkände.

Jag tror att den som gjort det är han som erkänt. Faktiskt ännu vanligare.
Citera
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oddity
Eventuellt "motiv": Djupt rotad och långvarig känsla av utanförskap och hat gentemot de "nya medlemmarna" (halvsyskon och styvfar) i mammans och hans egna liv? Det är ju inte direkt ovanligt att såna relationer skär sig. Styvfadern kanske inte var direkt snäll eller tillmötesgående emot RN heller och ilskan rann över på barnen också, när allt väl slog slint.

Håller med dig, det är det troligaste "motivet" om jag får spekulera.
Men vad utlöste ilskan som får sådant våldsamt förlopp? Droger och någon händelse som sedan eskalerar? Förstå kommer vi nog aldrig att göra ändå.
Citera
Medlem
Mack-Betts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DumBoms
Men vad långsökt! Dom har väll vart hos sin pappa förr så det skulle vara första gången han gjorde det då och sen mördade han alla tre. isf borde han väll bara ha mördat sin syster. Vilka fantasier du kommer med!

Ganska stöddigt av dig att avfärda hypoteser innan vi vet vad som har hänt. Samtidigt gissar ju både du och jag, men du gissar tydligen bättre. Du glömmer bort att jag inledde med att med att skriva att det kan finnas hundra olika scenarion och jag framförde bara ett par i mitt inlägg.

Låt oss säga att inga övergrepp åt något håll har begåtts, då skulle tre människor ha mördats av en ännu mindre anledning - och hur logiskt är det?

Flickan kanske inledde med att skvallra till pappan om övergreppet och det utlöste mördandet.

De tre morden bör ha utlösts av någon anledning, av något utöver det vanliga, vad föreslår du, att de har utlösts av ingen anledning alls?
Citera
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oralbaby
Självklart.. ta bara Jeffrey Dahmer.

Dahmers uppväxt var katastrofal. Han var också utsatt för sexuella övergrepp som liten.
Han uppfattades som normal fram till 10-årsåldern då han började
intressera sig för döda djur.
Folk föds inte till mördare, det är arv och miljö som får dem till det.
Citera
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Rying verkar vara av annan åsikt.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.19...han-ar-skyldig

Jag känner bara till ett annat fall...

Du menar Vollsjö? Finns det inte fler?
Det är väl annars en definitionsfråga. Kannibalen Lennart dödade båda sina fostersystrar.
Citera
2010-05-12, 22:07
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Natur_rutan
Var inte frågan så att "vad det betydde att 21-åringen hade tagit på sig skulden?" Och att i så fall det blev enklare för polisen så de slapp ett sånt scenario som i Göteborg.

Kanske
Jag sitter bara, fortfarande, och funderar varför LGS och TS satt anhållna så länge. Båda "känns" som sådana som skulle ta på sig skuld för annat än de själv gjort.
Senast redigerad av motvall 2010-05-12 kl. 22:16.
Citera
2010-05-12, 22:08
Medlem
Indweller108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottarshog
Min teori är analkande scizofreni.

Men bryr sig verkligen en schizofren person om att fly bort från sina gärningar.
R.N. försökte ju att fly från Sverige med en båt. Det tyder ju på att han var
medveten om sitt brott.
Är inte en schizofren helt borta i bollen, vet knappt vad han gjort och inte gjort?
Citera
2010-05-12, 22:08
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Rying verkar vara av annan åsikt.

http://www.expressen.se/Nyheter/1.19...han-ar-skyldig

Jag känner bara till ett annat fall...

Jag vet två fall.

1. 15-åringen som mördade sin 19-åriga storasyster häromåret
2. En 19 åring man som dödar sin, jag tror det var 11-åriga lillasyster för ganska många år sedan (på 90-talet någon gång).

Så ja det verkar minsann vara ovanligt.
Citera
2010-05-12, 22:09
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Du menar Vollsjö? Finns det inte fler?
Det är väl annars en definitionsfråga. Kannibalen Lennart dödade båda sina fostersystrar.

Oj, Vollsjö. Så nära att jag inte tänkte på det (fast domen är ju överklagad till hovrätten)...

Jag menade Östersund, början av 90-talet. (Edit: Det som midnight ovan nämner.)
Senast redigerad av Troian 2010-05-12 kl. 22:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in