Börjar med nedanstående, kanske skriver lite mer när andan faller på.
Allmänt om triggerpunkter (hädanefter kallat TrP)
En TrP är en punkt i en muskel där fibrerna är lokalt kraftigt sammandragna, punkten är ömm vid tryck/belastning (ofta mycket ömm). En aktiv TrP refererar (strålar) smärta till intilliggande områden. Ibland så är dessa områden rätt långt ifrån själva TrP. Studera följande diagram för bilder över TrP och deras referenszoner:
http://www.triggerpoints.net/
Om den drabbade muskeln får återhämta sig så kan en TrP gå in ett latent läge. Du tror problemet har försvunnit för smärtan/symptomen går över. Problemet finns dock kvar, TrP må ha slutat med att referera smärta men den ömma punkten finns kvar. Den hindrar muskeln från att slappna av helt och påverkar muskelns funktion negativt. En latent TrP kan snabbt gå in i aktivt läge ifall den retas. Du kan ha många TrP utan att veta om det och dom flesta är antagligen latenta.
En TrP kan uppkomma när en muskel överansträngs eller på grund av en längre tids lätt överbelastning alternativt när en muskel har varit i sammandraget eller uttänjt läge under en lång tid. Bildandet av TrP är en skyddsmekanism och smärtan syftar till att man skall sluta belasta muskeln så att den får en chans att återhämta sig.
Ifall en TrP beror på något större bakomliggande problem (t.ex. hållningen) så räcker det inte med att enbart behandla själva punkten. Den bakomliggande orsaken måste också adresseras annars så kommer TrP att återkomma tids nog. Man talar om förevigande faktorer. Om du har ett primärt problem som leder till bildandet av TrP så måste detta identifieras. TrP är i detta fall ett sekundärt problem/symptom och behandling som fokuserar på TrP är endast symptomlindrande och temporär. Stress, Sömnbrist, Vitaminbrist och problematisk hållning är vanliga förevigande faktorer. Prostatainflamation är antagligen en viktig faktor för många på detta forum, men när denna är behandlat så återstår ofta TrP.
Jag skulle kunna skriva mycket om teorin bakom TrP men jag väljer att hänvisa till en riktigt bra bok i ämnet. Följande E-bok är den bästa läsningen jag hittat om TrP, väl värt de 20 dollar som den kostar:
http://saveyourself.ca/tutorials/trigger-points.php
Liten sammanfattning av vissa sektioner från boken:
http://saveyourself.ca/tutorials/ext...-treatment.pdf
Jag ska istället dela med mig av mina egna erfarenheter.
Jag överansträngde axlen ordentligt för ca två år sedan, lyfte min son i ett väldigt oergonomiskt läge. Smärtan kom först dagen efter. Jag kunde inte inte hålla armen i vissa lägen och fick undvika att belasta den. Ifall detta endast hade varit en sträckning så hade problemen antagligen gått över på några veckor. Nu kvarstod smärtan långt efter läkningen på grund av att en eller flera TrP hade bildats (jag var inte medveten om detta då). På grund av att jag ändrade mitt användningsmönster för att undvika smärta så överanvände jag andra muskler istället. Detta ledde till att fler TrP bildades och problemet komplicerades. Ungefär ett år senare så gick smärtan över, den sista TrP gick in i latent läge. Trodde jag hade blivit helt återställd. Så en dag för ett par veckor sedan så ansträngde jag axeln lite lätt, dagen efter så kunde jag inte använda armen igen. Nu så är flera TrP aktiva och smärtan är intensiv. Ifall jag lyckas hitta och behandla mina TrP så är chansen stor att jag blir fullständigt återställd, det kommer dock vara svårt eftersom axeln är komplex och så många muskler är inblandade. I fallet med Axeln så är TrP det primära problemet.
I fallet med mina bäckenbottensmärtor så är TrP ett sekundärt problem. Jag har under många år ovetandes samlat på mig TrP i min Core (rygg, mage, lår) och det var bara en tidsfråga innan även de stabiliserande musklerna i bäckenbotten blev inblandade. TrP-behandlig i detta fall har gett mig betydande symptomlindring men om jag skall bli helt återställd och varaktigt bra så krävs sjukgymnastik där jag arbetar på min hållning. Planen är att arbeta bort mina viktigaste TrP, träna fram en bättre hållning/ergonomi och sedan bygga lite styrka i mina förslappade coremuskler. De TrP i bäckenbotten som inte försvinner av sig själv får vara kvar i latent läge tills jag har tid och ork att adressera dom.
Hur behandlat man TrP?
Proffsen använder injektioner, kyla/värme och TrP-massage mm. Själv så får man förlita sig på massage eller statiskt tryck. Läs mer om detta i boken som jag rekommenderade ovan. Själv så använder jag statiskt tryck. Det går ofta att få en TrP att släppa ifall man hittar exakt rätt punkt och trycker på den lagom länge och lagom hårt. Många TrP kräver dock multipla behandlingar över en kortare tid. Trycker man för kraftigt eller för länge så riskerar man att reta TrP snarare än att få den att släppa. Trycker man för lätt så ger det ingen effekt. Ofta vet man inte ifall man lyckats förrän några timmar senare då man kan se ifall punktens ömmhet och/eller symptomen har minskat/försvunnit. Det är sällan man får ett halleluja moment och känner direkt att TrP släpper, men det händer ibland.
Vad är exakt rätt punkt?
Det är den ömmaste punkten i ett område av muskeln, en punkt som refererar smärta ifall TrP är aktiv.
Vad är lagom hårt?
Det går inte att svara på generellt då det varierar från muskel till muskel, man måste prova sig fram. Det sägs att man skall hålla sig på en smärtnivå som ligger på ca 4-7 på en tiogradig skala (subjektiv bedömning) och absolut inte överstiga 7.
Vad är lagom länge?
Varierar också beroende på muskel men mellan 15 och 90 sekunder brukar vara lagom, ibland längre.
För en TrP som ligger djupt inne i en muskel så måste man ofta använda ett verktyg. Man kan t.ex. använda en tennisboll eller liknande för att få tillräckligt med kraft när man behandlar TrP i tjocka muskler på låren / skinkorna. Man lägger sig på golvet med tennisbollen under och pressar muskeln med TrP mot bollen.
Vart ska man leta?
När jag första gången letade efter TrP så försökte jag lite tafatt att trycka på olika muskler över hela kroppen. Jag hittade inget och var rätt övertygad att jag inte hade några externa TrP. Jag fick sedan hjälp av en duktig sjukgymnast, hon gav konkreta instruktioner för hur och var jag skall leta samt hur jag skall behandla TrP. Sedan dess (februari 2013) så har jag arbetat med detta varje dag. Det krävs en del trial and error och träning ger erfarenhet.
Hur hittar man dom, hur känns det?
Man kan gå efter TrP diagram och undersöka misstänkta muskler utifrån de symptom man känner. TrP i olika muskler är olika svåra att hitta och framför allt behandla. Det verkar lättast att behandla små ytliga muskler. Dels så är det en liten yta att genomsöka och dels så känner man muskeln tydligare. Det är dessutrom lättare att få till ett fokuserat tryck på en ytlig muskel. Många texter om TrP säger att man kan känna en TrP och att det känns som en knuta i muskeln, detta tycks inte vara särskillt vanligt. Om muskeln ligger helt ytligt och man inte har en massa underhudsfett emellan så kan man i vissa fall känna TrP. Annars så får man förlita sig på smärtan istället. En TrP gör alltid ont när du trycker på den. Ifall den är aktiv så är det lättare för då känner du hur smärtan strålar ut/refereras när du trycker på den. Men om TrP är latent så får man göra en subjektiv bedöming ifall smärtan är onormalt stor när du trycker på den misstänkta ytan jämfört med en punkt som bara är "normalt ömm". Man får vara medveten om att det även gör ont när man trycker på en nerv eller ett större blodkärl och detta bör undvikas, smärtan i dessa fall känns dock annorlunda.
Ett viktigt råd; Fokusera på ett område i taget, ta de viktigaste punkterna först. Om man försöker ta allt på en gång så känns det lätt hopplöst. Lyckas man få bort en TrP så kan man prova på någon annan punkt.
Vissa TrP är dessutom beroende av varandra, en så kallad satellit TrP kanske släpper spontant ifall den Primära TrPn i området släpper. En TrP sponsrar ibland flera andra sekundära TrP och det kan bildas kedjor av TrP. Min ryggont beror bland annat på TrP i ena vadmuskeln, lårmusklerna samt ena skinkan och på något sätt så hänger dessa ihop med TrP i ryggen och magen.
Min strategi
-Undvika stress och köra avslappningsövningar regelbundet
-Arbeta bort externa TrP, gå på de lättaste målen först
-Interna TrP i bäckenbotten blir latenta pga de första två åtgärderna så jag får bort smärtan/symptomen
-Arbeta på förevigande faktorer, sjukgymnastik för bättre hållning/ergonomi
-Vänta med intern TrP behandling tills allodyni släppt (överkänslighet mot kyla & beröring)
-Lågintensiv styrketräning för att bygga upp svaga muskler utan att överbelasta dom
-Sist men inte minst, arbeta bort interna TrP