Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
Resultat: Vilken religiös åskådning identifierar du dig med?
Protestantism
14,59%
81 röster
Katolicism
5,23%
29 röster
Sunni
3,78%
21 röster
Shia
0,72%
4 röster
Hinduism
0,90%
5 röster
Buddhism
2,52%
14 röster
Övriga grenar av Islam
0,54%
3 röster
Övriga grenar av Kristendom
5,77%
32 röster
Ateism
48,65%
270 röster
Agnosticism
11,71%
65 röster
Övriga religioner
4,32%
24 röster
Judendom
1,26%
7 röster
2010-05-03, 18:17
  #1
Medlem
Pushtigbans avatar
Jag har sett flera trådar här på Flashback som dykt upp nu på senaste tiden där man börjat med mer förskönande trådar utav de olika religionerna och vill visa dessa ur sina egna perspektiv.

Så med detta antagande så antar jag att den religiösa representationen här i forumet har ökat något och då skulle jag nog tycka att det vore på sin plats här att se vilken gren av diverse trosuppfattningar ni tillhör så att vi som diskuterar med er vet vart ni står samt kan läsa era trosuppfattningar på andra siter som kanske är lite mindre bias

Men som sagt, för diskussionens och möjligtvis den framtida "pollens" skull så kan ni väl bidra här vilken tro ni erkänner er till här så kan vi diskutera dittan och dattan samtidigt men det kan också göra framtida diskussioner mycket enklare om vi vill diskutera något specifikt så vet vi samtidigt vilka vi ska vända frågan till, Sunni, Shia, katolicism etc etc. Motivera gärna era svar också... (bjud på er själva)


Men en öppen poll vore på sin plats också...
__________________
Senast redigerad av Pushtigban 2010-05-03 kl. 18:22.
Citera
2010-05-03, 18:20
  #2
Medlem
Colonials avatar
Jag är Ignostiker.
Citera
2010-05-03, 18:25
  #3
Medlem
Rottweilerns avatar
Jag är Kristen och bekänner mig till den apostoliska trosbekännelsen. Och tillhör en Baptistisk evangelisk frikyrka!
Citera
2010-05-03, 18:40
  #4
Medlem
anjoh66s avatar
Jag är kristen enligt den apostoliska bekännelsen och tillhör den heliga Romersk-Katolska kyrkan.
Citera
2010-05-03, 18:47
  #5
Medlem
McPhails avatar
Jag är ateist och förespråkare av sunt förnuft och vetenskap. Som jag ser finns det en "God of the gaps" där man fyller ett tomrum eller ett "unknown" med gud i brist på en bättre förklaring vilket egentligen inte löser några problem utan skapar nya i form av "Var kom Gud ifrån?" osv. Det är dock väldigt kul att fundera över sådana frågor och diskutera med andra som inte har samma uppfattning av än en själv.
Citera
2010-05-03, 18:48
  #6
Medlem
TheTruthFairys avatar
Jag ser mig som en agnostisk mystiker, tror att alla religioner försöker beskriva samma sak men att de bara funnit olika delar av sanningen om vår männskliga själ
Citera
2010-05-03, 19:14
  #7
Avstängd
bladeoftruths avatar
Jag är Kristen Katolik och tillhör Jesus...
__________________
Senast redigerad av bladeoftruth 2010-05-03 kl. 19:22.
Citera
2010-05-03, 19:25
  #8
Medlem
flygande mattans avatar
Jag skulle vilja att TS fyller i sin tillhörighet, inte bara lämna slavgörat till andra.
Citera
2010-05-03, 19:31
  #9
Medlem
alroberts avatar
oj då råkade visst ta fel på röstningen, ateism skulle det bli
Citera
2010-05-03, 20:26
  #10
Medlem
Tubbos avatar
Jag är ännu inte döpt, men hoppas en dag få upptas i den romersk-katolska kyrkans fulla gemenskap.
Citera
2010-05-03, 20:28
  #11
Medlem
Pushtigbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flygande mattan
Jag skulle vilja att TS fyller i sin tillhörighet, inte bara lämna slavgörat till andra.

Mitt förhållningssätt till en potentiell gud stämmer faktiskt inte överens med någon utav alternativen då den kan bäst ses som väldigt udda varvid jag låtit bli att svara. Men jag kan väl skriva ner den här så får ni andra tolka den åt mig...

Guds existens vare sig han finns eller inte är betydelselöst för mig, det säger mig ingenting och det betyder ingenting. Ateism för mig innebär att man vet och vi kan ju inte veta ett negativ är osant. Allt vi kan säga är att bevisen som vissa religioner lägger fram är osanna och inte överensstämmer med verkligheten. Men att säga att vi vet är att göra ett positivt påstående och då krävs vetenskapliga bevis (vilket inte finns).

Ateism är som sagt ett ställningstagande där man säger att man vet att Gud inte finns lika mycket som det är ett ställningstagande för en muslim att säga att Gud finns eller för en Kristen att säga att Jesus var Guds son. Dessa är aktiva ställningstaganden och bygger därför på åsikter, åsikter är inte fakta. Hur mycket man än blandar ihop dessa inom olika religiösa samfund så är åsikter betydelselösa för mig, och eftersom konkret fakta inte existerar inom ämnet så blir hela diskussion ett enda stort innehåll av filosofiskt nonsens...

Ska jag ta ett ställningstagande så vill jag ha fakta, det jag själv skapar utifrån det är mina åsikter men fakta lämnar jag oberörd.

Agnostiker är jag inte heller eftersom jag inte reflekterar över hur/vad Gud är. Det saknar betydelse för mig. Någon nihilistisk världsåskådning har jag inte men nu var ju det Gud och religion som vart ämnet, inte moral...
Citera
2010-05-03, 20:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pushtigban
Mitt förhållningssätt till en potentiell gud stämmer faktiskt inte överens med någon utav alternativen då den kan bäst ses som väldigt udda varvid jag låtit bli att svara. Men jag kan väl skriva ner den här så får ni andra tolka den åt mig...

Guds existens vare sig han finns eller inte är betydelselöst för mig, det säger mig ingenting och det betyder ingenting. Ateism för mig innebär att man vet och vi kan ju inte veta ett negativ är osant. Allt vi kan säga är att bevisen som vissa religioner lägger fram är osanna och inte överensstämmer med verkligheten. Men att säga att vi vet är att göra ett positivt påstående och då krävs vetenskapliga bevis (vilket inte finns).

Ateism är som sagt ett ställningstagande där man säger att man vet att Gud inte finns lika mycket som det är ett ställningstagande för en muslim att säga att Gud finns eller för en Kristen att säga att Jesus var Guds son. Dessa är aktiva ställningstaganden och bygger därför på åsikter, åsikter är inte fakta. Hur mycket man än blandar ihop dessa inom olika religiösa samfund så är åsikter betydelselösa för mig, och eftersom konkret fakta inte existerar inom ämnet så blir hela diskussion ett enda stort innehåll av filosofiskt nonsens...

Ska jag ta ett ställningstagande så vill jag ha fakta, det jag själv skapar utifrån det är mina åsikter men fakta lämnar jag oberörd.

Agnostiker är jag inte heller eftersom jag inte reflekterar över hur/vad Gud är. Det saknar betydelse för mig. Någon nihilistisk världsåskådning har jag inte men nu var ju det Gud och religion som vart ämnet, inte moral...
Ateism behöver inte betyda förnekelse av Gud. Normalt är "ateism" avsaknad av tro på Gud (från grekiskans prefix -a, utan). Jag är själv non-kognitivist, men i vardagligt tal är jag ateist.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback