Resultat: Vilken religiös åskådning identifierar du dig med?
Protestantism
14,57%
81 röster
Katolicism
5,22%
29 röster
Sunni
3,78%
21 röster
Shia
0,72%
4 röster
Hinduism
0,90%
5 röster
Buddhism
2,52%
14 röster
Övriga grenar av Islam
0,54%
3 röster
Övriga grenar av Kristendom
5,76%
32 röster
Ateism
48,56%
270 röster
Agnosticism
11,69%
65 röster
Övriga religioner
4,50%
25 röster
Judendom
1,26%
7 röster
2010-11-24, 02:26
Medlem
Ingen religion. "Freethinker"
Citera
2011-04-08, 22:49
Avstängd
nietsoviets avatar
Ateist, sort anti-teist. Bekämpar och argumenterar aktivt mot religion.
Citera
2011-04-09, 00:02
Medlem
Noakid som tror på g-d. Vill påpeka att ag inte tar allt i gamla testamentet bokstavligt.
Citera
2011-07-20, 02:17
Medlem
PokerNicks avatar
Jag är en judisk muslim med kristen övertygelse.
Jag är oomskuren. Det blir skönare då.

Ha era obildade kräk, jag är en av de få som vet vad ordet muslim betyder. Ut och Googla nu med er små barn.
Citera
2011-07-20, 13:44
Medlem
Nickeps avatar
Denna gamla tråd ligger i linje med resultatet av de undersökningar som gjorts runt människors benägenhet till religiositet. Inom området Neuroreligion som uppstod för några år sedan (var annars än i USA) kom man fram till att ungefär hälften av försökspersonerna hade benägenhet (medfödd eller ej) att utan behov av eller krav på belägg av något slag acceptera påståenden (idealiskt bl.a. för reklammarknaden) som tilltalar psyket. Bl.a. detta har legat bakom talet att det ev. skulle finnas en slags medfödd Gudsgen i vissa människor, som skulle förklara varför vissa har så lätt att komma till tro, andra inte.

Att sticka statistik under näsan på människor för att förklara deras tendens att tro, håller naturligtvis inte. Den som anser sig inte kunna förklara tillvarons mysterier (och vem kan det) annat än med att det i begynnelsen måste ha funnits en intelligent kraft som styrde och ställde, måste man naturligtvis ha förståelse för.

Om man skulle göra en analys, bakom de olika former av religioner och ideologier/uppfattningar som hör mystiken till, är ju mängden oerhört stor. Gemensamt för nästan alla olika riktningar är att den egna ideologin måste vara den enda rätta - alla andra felaktiga. Intressant alltså att konstatera den icke-troende hälften av mänskligheten (i varje fall i modern tid eller i moderna civilisationer) står enad mot en synnerligen splittrad grupp mystiker, som var och en håller på sitt.

Hur ser ni på det?
Citera
2012-08-03, 23:41
Medlem
broadmans avatar
Kristen med rötter i babtistsamfundet. Ser mig som konservativ i de flesta frågor men är drogliberal och emot dödsstraff.
Senast redigerad av broadman 2012-08-03 kl. 23:43.
Citera
2012-09-14, 15:29
Medlem
Död o återfödds avatar
.
Om man nödtvunget ska stoppa in mig i ett fack, så hamnar jag i hinduism-facket.
Citera
2012-09-14, 15:48
Medlem
Bra idé med en omröstning, kul att se fördelningen. Misstänkte att det var många ateister här.

Jag ser mig själv som ateist. Ateist tolkas olika tydligen men jag ser det som en avsaknad av gudatro. För min del är det avsaknad av religion över huvud taget. För mig är det vetenskapliga tillvägagångssättet det bästa (enda) för att förklara hur något fungerar.

På senare tid har jag blivit intresserad av Buddismen, men mer som filosofi än religion. På flera håll blandas mycket olika idéer in i denna religion men det är för mig inte intressant.
Citera
2012-09-14, 16:03
Medlem
ZIPPOZIPPOs avatar
Ser mig som sufist, och trivs med det, kärlek o få dogmer.
Citera
2012-09-14, 16:18
Medlem
Fakotzas avatar
Eftersom jag enbart förstår och greppar jesus och vad han säger, medans de andra struntar jag i rätt mycket. Så vet jag inte själv enligt jesus så finns inte synder som man trodde på med judendom och de utan att man skall mer utföra godhet än att undvika fel, men känns som de är så med alla kyrkor.
Sen känner jag inte nån tilldragande grej med kyrkor för jag tycker dem flesta hänger upp sig på fel saker i livet.

Jag tycker filosofiskt mest jesus är korrekt och lever efter att tycka han har rätt i de som står han sa.
Och Gud är väl inget jag vet vad jag tror på för jesus snackar mer hur vi bör tänka och leva inte hur de är att vara död eller vad gud är.

Men på nått jävla sätt har jag en magkänsla av nån form av gud, och jag kopplar de med jesus.
Så jag vill inte kalla mig kristen alls egentligen men känns som jag inte har nått val.
Citera
2012-09-14, 16:42
Medlem
Sun Rulers avatar
Kristen protestant!
Citera
2013-03-23, 10:26
Medlem
Kristen protestant, apostoliska trosbekännelsen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera