2013-09-19, 10:13
Medlem
Antar att du arb med islm.
Se denna sida.

http://en.wikipedia.org/wiki/IS%E2%80%93LM

Sedan finns ju invändningar om modellen i sig. Men det är nog ej del av din uppgift att redivisa dessa.
Citera
2013-09-21, 01:15
Medlem
Flairrs avatar
Kina ser ju gärna sig själva som ett U-land eftersom dom då kan släppa ut mer växthusgaser och slippa att modernisera sina fabriker så att de ska släppa ut mindre vilket självklart kan påverka tillväxten som så många kinesiska politiker värderar högst av allt.

Vissa zoner är ju väldigt långt utvecklade medan andra delar av landet är rena fattigdomsträsk.
Citera
2013-09-25, 21:49
Medlem
Perfekt prisdiskriminering

Tjena jag har kört fast på en skoluppgift i mikroekonomi.
Det är helt kört i mitt huvud och jag undrar om nån som kan detta skulle kunna hjälpa mig.

så här ser den ut

5.2 Let a cell phone operator face two consumers 1 and 2 with the following demand for
minutes called with p being the price per minute in öre:
q1 = 80 - p
q2 = 100 - p:

The marginal cost is 10 öre per minute. The monopolist cannot observe each consumer’s
type.

a) Assume that each of these two consumers is a separate market and that the monopolist
can set different prices per minute to the different consumers. What are the profit
maximizing prices (per minute) and how high are the profits?

b) What is the aggregate demand curve if these two consumers are the only ones in the
market? Draw it in a diagram.

c) Assume that the operator sets a price per minute and cannot charge fixed fees or set
different prices for the different consumers. What is the profit maximizing price in that
case and how high is the profit?

d) Assume that the operator can observe who is who and can set a fixed fee and a variable
fee. What are the profit maximizing prices and fixed fees in this case?

e) Assume that the operator cannot see who is who but can set a fixed fee. How high
should the fixed fee be set and what is the optimal price per minute in this case?

Fråga 1: Vad betyder aggregate demand curve? Är det bara rent linjärt sammansatta efterfråganskurvor eller liknar den marknadsefterfråganskurvan?

Fråga 2: c) uppgiften. Jag förstår inte hur jag ska göra, och min kursbok säger ingen om den. Den ska nog få badas ilsket av mig sen. Några ideer?
Senast redigerad av w1ll3p1ll3 2013-09-25 kl. 21:57.
Citera
2013-09-26, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av w1ll3p1ll3

Fråga 1: Vad betyder aggregate demand curve? Är det bara rent linjärt sammansatta efterfråganskurvor eller liknar den marknadsefterfråganskurvan?

Fråga 2: c) uppgiften. Jag förstår inte hur jag ska göra, och min kursbok säger ingen om den. Den ska nog få badas ilsket av mig sen. Några ideer?

#1 - summera efterfrågan, dvs q vid givet pris (normalt blir det horisontell summering), om man har pris på y-axeln och kvantitet på x-axeln.
#2 - behandla den uppkomna efterfrågekurvan och finn vinstmax. och detta bör vara att finna max av P*Q(P) såklart. sen fanns det någon kostnad för produktion du får dra av såklart.
Citera
2013-10-03, 17:46
Medlem
Skrev här tidigare men försöker igen med en annan fråga.

Som sagt skriver jag mitt arbete om finanskrisen 2008, och vet ungefär vilka perspektiv jag kommer ta upp i uppsatsen. Men vore kul att veta vad FB:are tycker skulle vara intressant.

Så, vilka perspektiv om finanskrisen tycker ni vore extra intressanta att ha med i ens frågeställningar till arbetet?
Citera
2013-10-04, 00:52
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus

Som sagt skriver jag mitt arbete om finanskrisen 2008, och vet ungefär vilka perspektiv jag kommer ta upp i uppsatsen. Men vore kul att veta vad FB:are tycker skulle vara intressant.

Så, vilka perspektiv om finanskrisen tycker ni vore extra intressanta att ha med i ens frågeställningar till arbetet?

Hur amerikanska minoriteter missgynnas i efterdyningarna till finanskrisen.
Citera
2013-10-04, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaMarcus

Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Hur amerikanska minoriteter missgynnas i efterdyningarna till finanskrisen.
Bra idé, Galvestonen! Kanske kan man utveckla det lite och kika på vem som betalar rent generellt, för att påvisa det fullständigt absurda i att de som förlorat pengar på grund av att de litat på andra, samt de som inte ens varit inblandade överhuvudtaget, får betala för räddningspaket och liknande samtidigt som de som är ytterst ansvariga plockar ut bonusar från stödpaketen...
Citera
2013-10-08, 10:46
Medlem
Hjälp med två enkla uppgifter inom mikroekonomi!

Jag har en kunskapslucka när det gäller dessa enkla uträkningar. Hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig att förklara hur jag ska räkna ut dessa i steg.

1) Antag att efterfrågan på biobiljetter är: Q= 60 - 2P
Vad är efterfrågans priselasticitet vid priset P = 10?

Som jag har förstått det så kan man räkna ut priselasticiteten genom att räkna procententuell förändring av kvantitet delat med procentuell förändring av pris, eller hur?
Men hur applicerar jag det i detta fall?

2) Kim nyttomaximerar genom att konsumera 160 enheter Y och 80 enheter X. Varornas priser är Py = 6 och Px = 4. Vad är Kims MRS (minus delta-Y delat med delta-X)?

Hur räknar jag ut detta egentligen?

Tack så mycket på förhand.
Citera
2013-10-09, 18:50
Medlem
Tjena!

jag har helt och hållet kört fast och skulle behöva lite hjälp

Lokalen rymmer 10000 stående åskådare. Då det endast
utbjuds ståplatser är utbudet av konsertbiljetter således fixerat och lika med 10000 biljetter. Efterfrågan på biljetter ges av funktionen:

P=1000 - Q/100

där P betecknar ”pris” och Q betecknar ”efterfrågad kvantitet”. I denna uppgift skall du svara på följande frågor:

Fråga 1
Givet att konsertarrangören bestämmer att biljettpriset är lika med 675 kr, blir det en överefterfrågan
eller underefterfrågan på biljetter? Beräkna även storleken på överefterfrågan/underefterfrågan och
illustrera ditt svar i en figur.

Fråga 2
Givet efterfrågefunktionen, vilket pris hade du satt på konsertbiljetterna om du endast var intresserad
av att maximera intäkter?

Fråga 3
Givet ditt svar i fråga 2, hur stora intäkter går konsertarrangören miste om givet att de sätter priset
till 675 kronor?

Fråga 4
Givet att konsertarrangören ändrar priset från 675 kronor till svaret i Fråga 2 hur stor blir då
förändringen i konsumentöverskott? Illustrera ditt svar i en figur.

Skulle uppskatta så mycket hjälp som möjligt, om det så är så lite som att hjälpa mig få rätt på deriveringen i början...
Citera
2013-10-15, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ayit
Tjena!

jag har helt och hållet kört fast och skulle behöva lite hjälp

Lokalen rymmer 10000 stående åskådare. Då det endast
utbjuds ståplatser är utbudet av konsertbiljetter således fixerat och lika med 10000 biljetter. Efterfrågan på biljetter ges av funktionen:

P=1000 - Q/100

där P betecknar ”pris” och Q betecknar ”efterfrågad kvantitet”. I denna uppgift skall du svara på följande frågor:

Fråga 1
Givet att konsertarrangören bestämmer att biljettpriset är lika med 675 kr, blir det en överefterfrågan
eller underefterfrågan på biljetter? Beräkna även storleken på överefterfrågan/underefterfrågan och
illustrera ditt svar i en figur.

Fråga 2
Givet efterfrågefunktionen, vilket pris hade du satt på konsertbiljetterna om du endast var intresserad
av att maximera intäkter?

Fråga 3
Givet ditt svar i fråga 2, hur stora intäkter går konsertarrangören miste om givet att de sätter priset
till 675 kronor?

Fråga 4
Givet att konsertarrangören ändrar priset från 675 kronor till svaret i Fråga 2 hur stor blir då
förändringen i konsumentöverskott? Illustrera ditt svar i en figur.

Skulle uppskatta så mycket hjälp som möjligt, om det så är så lite som att hjälpa mig få rätt på deriveringen i början...

Skall enkelt ställa upp det du behöver.

Vi vet följande F(x)=p=p(q)=1000-.01*q
vidare att Qmax=10000. p>0 och q>0 (första kvadranten)

Sätt p=675 lös ut q (blir 32500), då 32500>Qmax, är det ÖVER efterfrågan, till en nivå av 32500-Qmax. Detta kan visas grafiskt med linjen (x,y)=(q,p), från punkt (10000,675) till punkt (32500,675)

vinst=p(q)*q, tag fram vinst, derivera vinst med avs på q, sätt=0, finn maximun för vinst. (detta är maximun, då andraderivatan avs q är negativ -.01) OBS begränsningen som ges av att q=<Qmax. Vid rät linje y=f(x)=k*x+m är alltid max vid halva q_maximum och halva p_maximum, obs kraven ovan p>0 och q>0 (erhålles av kravet på x=-m/2k). Detta dock vesäntligt över det satta Qmax. Så svaret blir Qmax. Sätt q=Qmax lös ut p -> p=900

Alt 1 : p=675 -> q=qmax -> vinst=6.75M
Alt 2 : p=900 -> q=qmax -> vinst=9M

Skillnad är : 2.25M

Vid p=675, kö fyrhörning definierad av (x,y)=(q,p) : 0,675 ; 10000,675 ; 10000,900 ; 0,1000
Vid p=900, kö :triangen definierad av (x,y)=(q,p) : 0,900 ; 10000,900 ; 0,1000

Delta kö : fyrhörning definierad av (x,y)=(q,p) : 0,675 ; 10000,675 ; 10000,900 ; 0,900

Detta inses enkelt om du ritar upp linjen på rutat papper.

Allt detta är naturligtvis förutsatt att efterfrågan ej ändras pga dåligt väder eller något annat.
Eller dåligt statistiskt framtagande av efterfrågefunktionen, vilket kan leda till att den ej stämmer överens med verkligheten.
Senast redigerad av andejoha 2013-10-15 kl. 01:24.
Citera
2013-10-15, 09:14
Medlem
Om en marknad övergår från Oligopol till Monopol och monopolföretaget sedan vinstmaximerar priset på varan (höjer priset en aning) vad kommer då att hända med marknaden framöver?
Citera
2013-10-15, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cosic
Om en marknad övergår från Oligopol till Monopol och monopolföretaget sedan vinstmaximerar priset på varan (höjer priset en aning) vad kommer då att hända med marknaden framöver?

Detta utgår du från
http://en.wikipedia.org/wiki/Cournot_competition
"The cost functions may be the same or different among firms. The market price is set at a level such that demand equals the total quantity produced by all firms. Each firm takes the quantity set by its competitors as a given, evaluates its residual demand, and then behaves as a monopoly."

Icke en bertrandmodell - då hade ditt oligopol varit PC.

Detta får du
http://en.wikipedia.org/wiki/Monopoly
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in