2012-09-26, 17:16
Medlem
M79s avatar
Hejsan, sitter med en skoluppgift inom mikroekonomi.

Det enda jag kommit fram till är att efterfrågan på varorna minskar (utgår från en 10%-ig prishöjning, %deltaQD/%deltaP) med:
Kött: -4%
Fläsk: -12%
Nöt: -12%
Kaffe: -4%
Vidare verkar ju fläsk och nöt vara perfekta substitut till varandra?

Kan någon förklara hur jag ska avancera vidare? Tacksam för hjälp
Citera
2012-09-27, 13:43
Medlem
gxflybabys avatar
Tjena grabbar och tjejer det är så att jag har tenta snart och skulle gärna behöva hjälp med denna fråga.

1.Redogör noga för om det förekommer någon multiplikatoreffekt på varumarknaden i en ekonomi som karakteriseras av flexibla priser

Tack på förhand.
Citera
2012-09-27, 21:46
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M79
Hejsan, sitter med en skoluppgift inom mikroekonomi.

Det enda jag kommit fram till är att efterfrågan på varorna minskar (utgår från en 10%-ig prishöjning, %deltaQD/%deltaP) med:
Kött: -4%
Fläsk: -12%
Nöt: -12%
Kaffe: -4%
Vidare verkar ju fläsk och nöt vara perfekta substitut till varandra?

Kan någon förklara hur jag ska avancera vidare? Tacksam för hjälp

Du behöver inte räkna, fundera varför kött är priskänsligt och varför inte kaffe är det? Nödvändighet...?
Citera
2012-10-04, 23:05
Medlem
behöver hjälp att förstå marginalkostnad och marginalintäkt. mc är derivatan av tc/q och mr derivatan av tr/q

Hur illustreras detta om man ska rita upp en graf? Jag har som uppgift att visa hur mr och mc kan tänkas se ut i en skola.

Om FC är 200 000, vc 40 000 / elev och intäkt per elev är 60 000
Citera
2012-10-05, 10:37
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questforanswer
behöver hjälp att förstå marginalkostnad och marginalintäkt. mc är derivatan av tc/q och mr derivatan av tr/q

Hur illustreras detta om man ska rita upp en graf? Jag har som uppgift att visa hur mr och mc kan tänkas se ut i en skola.

Om FC är 200 000, vc 40 000 / elev och intäkt per elev är 60 000

MR = efterfrågekurva vid FK
MC = utbudskurva
Citera
2012-10-05, 12:08
Medlem
Vet inte om jag blev klokare. Tänkte rita upp på tavla, men min fråga är i många exempel har man valt att rita att MC börjar under MR? detta kan inte vara möjligt i verkligheten? Företaget fasta kostnader måste ju innebära att företaget från början har högre MC än MR. Dvs en kritisk massa som måste nås först.

Hur skulle mitt exempel illustreras? Jag har tänkt att MR är konstant, dragit den horisontell vid 60 000 för där får man för varje elev. Sedan vart ska mc börja? den måste korsa MR minst två gånger? eftersom MC måste ju vara högre än MR vid start? Vid 31 elever respektive 61 och 91 har jag gjort att MC sticker upp lite pga av att de behövs ytterligare en lärare. Dvs en klass får max innehålla 30 elever. Annars är mc avtagande tills det att den når 90 elever, för då krävs det att man bygger ut skolan och MC sticker i taket pga av denna kostnad av att ta in ytterligare en elev.
Citera
2012-10-05, 13:47
Medlem
skulle behöva svar omgående. Hur kan MC på diagram börja nedanför MR? Exempel :

http://en.wikipedia.org/wiki/Marginal_cost

Låter helt orimligt
Citera
2012-10-05, 14:02
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Questforanswer
Vet inte om jag blev klokare. Tänkte rita upp på tavla, men min fråga är i många exempel har man valt att rita att MC börjar under MR? detta kan inte vara möjligt i verkligheten? Företaget fasta kostnader måste ju innebära att företaget från början har högre MC än MR. Dvs en kritisk massa som måste nås först.

Hur skulle mitt exempel illustreras? Jag har tänkt att MR är konstant, dragit den horisontell vid 60 000 för där får man för varje elev. Sedan vart ska mc börja? den måste korsa MR minst två gånger? eftersom MC måste ju vara högre än MR vid start? Vid 31 elever respektive 61 och 91 har jag gjort att MC sticker upp lite pga av att de behövs ytterligare en lärare. Dvs en klass får max innehålla 30 elever. Annars är mc avtagande tills det att den når 90 elever, för då krävs det att man bygger ut skolan och MC sticker i taket pga av denna kostnad av att ta in ytterligare en elev.

Om du deriverar ett uttryck och det innehåller en konstant (fasta grundkostnader), vad händer med konstanten då?
Citera
2012-10-08, 12:32
Medlem
Har en gamla tentamen uppgifter att som jag har problem att få grepp om. Hade varit snällt som någon kunde hjälpa mig med denna.

1. Låt oss anta att omloppshastigheten på pengar i Burkina Faso är konstant. Produktionen (real- BNP, Y) ökar i detta afrikanska land med 3 procent per år, och penningmängden ökar 8 procent. Vad kommer inflationen att bli i genomsnitt per år på lång sikt? (Tips! Bytesekvationen).
Citera
2012-10-08, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontai
Har en gamla tentamen uppgifter att som jag har problem att få grepp om. Hade varit snällt som någon kunde hjälpa mig med denna.

1. Låt oss anta att omloppshastigheten på pengar i Burkina Faso är konstant. Produktionen (real- BNP, Y) ökar i detta afrikanska land med 3 procent per år, och penningmängden ökar 8 procent. Vad kommer inflationen att bli i genomsnitt per år på lång sikt? (Tips! Bytesekvationen).
Δm+Δv=Δp+Δy

Δv=0, Δy=3, Δm=8

8+0-3=5

Δp = inflation = 5 %
Citera
2012-10-09, 15:16
Medlem
Tack för svaret på förra frågan, men har en till fråga som jag behöver hjälp med

Tänk er att det råder jämvikt på varumarknaden och penningmarknaden samt jämvikt på valutamarknaden (den inhemska räntan är lika med den internationella räntan, d.v.s. internationell ränteparitet). Beroende på vilket växelkurssystem som råder i ekonomin, kommer tillämpningen av penning- och finanspolitik att ha olika utfall. Analysera vilken effekt man får i den lilla öppna ekonomin vid följande händelser:
a) Antag att centralbanken minskar den monetära basen (B). Analysera vilken effekt denna penningpolitiska åtgärd får under både fast respektive rörlig växelkurs.
b) Antag att regeringen, i syfte att bekämpa arbetslösheten, ökar de offentliga utgifterna. Analysera denna finanspolitiska åtgärd under fast respektive rörlig växel-kurs.
Citera
2012-10-09, 15:55
Medlem
Har en fråga som lyder..

En korvgubbe, möter dagligen följande efterfrågekurva för dagens rätt- en bricka med korv och mos:
P = 48 – 0,2Q
där P är priset i kronor och Q antalet efterfrågade dagens rätt.
i) Om han en dag har sålt 110 dagens, hur stora har då hans intäkter blivit? Beräkna även efterfrågans priselasticitet vid det priset.

Det första, intäkterna, har jag löst genom att ta:
48-0,2*110 = 26
26*110 = 2860

Men är lost på priselasticiteten, vet bara att svaret ska bli E=1,18

Någon som vet hur man gör?
Tacksam för hjälp!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem