2012-05-01, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jag-Fone
...
Jag skulle säga att jobbskatteavdraget är ett felaktigt exempel. Det rikardiansk ekvivalens visar är väl snarare att det inte går att stimulera upp konsumtionsnivåer genom högre offentliga utgifter då dessa motsvaras 1:1 av högre privat sparande. Vad gäller jobbskatteavdraget så finansieras det genom att man genomför nedskärningar i olika försäkringar och inte genom att man lånar (tvärtom så har Sveriges statsskuld minskat de senaste åren).
Citera
2012-05-02, 08:22
Medlem
If government spending is increased and the GDP rises by a multiple,does the government spending then pay for itself in the long run? Why or why not?

Kan någon ge mig ett bra svar till detta?
Citera
2012-05-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antick
If government spending is increased and the GDP rises by a multiple,does the government spending then pay for itself in the long run? Why or why not?

Kan någon ge mig ett bra svar till detta?

Så dumt, självklart ej, a multiple dvs siffta att multiplicera med. Dessutom finns det handelsbalans att ta med gällande dessa ideer.
Citera
2012-05-08, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
Så dumt, självklart ej, a multiple dvs siffta att multiplicera med. Dessutom finns det handelsbalans att ta med gällande dessa ideer.
Fast samtidigt är väl frågan så dumt formulerad att man omöjligen kan veta svaret?
Citera
2012-05-09, 13:11
Medlem
Ja - tyvärr är dessa breda/heltäckande frågor ej ovanliga.

Man borde specificera mer och ej ha dessa breda svepande frågor.

Den uppfattningen delar jag.
Citera
2012-05-20, 14:09
Medlem
En uppgift i finansiell analys; skulle vara tacksam om någon kan hjälpa mig med formeln till uppgiften.

Beräkna nuvärde av 200 kr som erhålls;

a) Om 8 år och diskonteringsräntan är 2 procent
b) Om 8 år och diskonteringsräntan är 12 procent
c) Om 20 år och diskonteringsräntan är 25 procent
d) Varje år i fyra och diskonteringsräntan är 10 procent

Tack på förhand!
Citera
2012-05-21, 15:04
Medlem
Sitter och skriver en promemoria i Ekonomi. Jag behandlar tre case inom hyperinflation. Jag vill jämföra inflationerna i Tyskland, Ungern och Zimbabwe med varandra.
Att hitta information om detta är inga problem, men vill gärna ha tips om böcker eller digitala källor.

Till mitt problem. Jag måste ju såklart ha en teori att analysera mitt arbete genom. Grejen är att kursen jag läser inte alls behandlar nationalekonomi, utan snarare ekonomihistoria och geografisk påverkan.
Jag har fått som förslag att använda mig av Lennart Schöns bok "Tankar om cykler", då denna ingått i kurslitteraturen. Men jag ska även försöka hitta en teori inom makroekonomin, för att dra jämförelser mellan det och Schöns cykelteori.
Finns det någon vänlig själ som kan rekommendera en författare, eller till och med en teori som jag kan använda mig av?
Tack på förhand!
Citera
2012-05-22, 09:21
Medlem
chaos2fus avatar
Sitter och sliter mitt hår med Makroekonomi A

Är det någon som har en schyst sammanfattning eller vet vart man kan få tag i en?
Citera
2012-05-22, 18:13
Medlem
rawr-s avatar
Hej jag har en fråga gällande GDP.

Jag sitter och jobbar med https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/ och allt är listat i GDP, till exempel sjukvården är utskriven "9% of GDP" etc.

Min fråga är vafan den korrekta översättningen till svenska blir. Mina engelska termer inom ekonomi har inte används på länge
Citera
2012-05-23, 13:45
Medlem
Hejsan!

Är det någon snäll själ som vill hjälpa mig där ute?

Jag håller på med en övningstenta, och har då fastnat på en fråga:

2010-09-01 var räntan på sexmånaders statspapper i USA 0,81% och i Sverige för statspapper med samma löptid 0,62%. Växelkursen mellan den svenska kronan och den amerikanska dollarn var 7,365 kronor per amerikansk dollar.

a) Vilken växelkurs kan vi förvänta oss mellan den svenska kronan och den amerikanska dollarn om sex månader senare om vi utgår från att ränteparietsvillkortet håller?

Jag har börjat min lösning, men vet inte alls om den är rätt:

Ränteparitetsvillkoret:
(1+(iinhemsk)) = (1+(iutländsk))(F/E)
i= årsränta
F=terminskurs
E=Avistakurs

6 mån = 1/2 år.

(1+(0,62*1/2))=(1+(0,81*1/2))(F/E) ---->

1,31=1,4(F/7,365)

Men nu står det still hur jag ska lösa ut F?

Och sen vet jag inte alls om jag är på rätt väg? Är det någon som vet hur jag ska göra, om inte hur jag ska lösa ut F i min lösning?

Tack på förhand!
Senast redigerad av MalinL 2012-05-23 kl. 13:53.
Citera
2012-05-23, 20:39
Medlem
Behöver hjälp med dessa frågor för att kunna fortsätta mitt projektarbete!

1. Vad är EU:s påverkan på skattesystemet i sverige?
2. Vad är koncernavdragsreglerna?
3. vad har EU att göra med etableringsfriheten i sverige?
4. vad är konkurrenslagstiftningen?

Tack på förhand!!
Citera
2012-05-24, 11:57
Medlem
hej
kan någon vara snäll och hjälpa mig här ??

vi ska jobba med AS/AD modellen och vi säger att vi befinner oss i en långsiktig jämvikt, vad händer (med kurvan) om

1. svensk export utvecklades negativt pga en svag
världskonjunktur samt en övervärderad svensk krona.
2.steg de svenska hushållens sparkvot
3.lades anställningspolitiken inom offentlig sektor om
från att nyanställa personal till att minska antalet anställda

tack !!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här