Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Kung
De går igenom Phillipskurvan extremt dåligt på universitetet, så jag behöver ställa några frågor. Tack till vilken god själ som än kan hjälpa mig.
1. Låt oss säga att det förekommer en "utbudschock", t.ex. att oljepriser sjunker. Vad händer då med Philipskurvorna på lång sikt och kort sikt?
På den här behöver jag ett rätt utförligt svar för jag fattar verkligen inte hur utbud ens förekommer i kurvan.
2. Låt oss säga att Riksbanken höjer sin reporänta, hur påverkas då inflationen?
3. Om inflationen är högre än allmänheten förväntat sig, hur påverkas då arbetslösheten?
(Denna fråga bygger det hela konceptet med "expected inflation".)
Utöver detta, var kan jag läsa om Phillipskurvan?
Mvh
Fredrik
1. När prispåslaget ökar, kommer den långsiktiga arbetslösheten att öka, och den långsiktiga produktionen att minska. Detta leder till ökad inflation enligt Phillipskurvan. Varför? Eftersom om den naturliga arbetslösheten stiger, och vi i ursprungsläget var i långsiktig jämvikt, kommer dagens arbetslöshet vara lägre än den naturliga arbetslösheten och förändringen i inflationstakten kommer att vara positiv, detta följer från definitionen av Phillipskurvan.
2. Riksbanken kan höja reporäntan, och således marknadsräntan, genom att minska penningutbudet. Enligt AS/AD (eller AD-relationen, dvs. inflation=tillväxt i penningmängd minus tillväxt i real BNP) kommer inflationen att minska.
3. Om inflationen är högre än de förväntat sig så övervärderar marknaden räntorna enligt Fishers hypotes. Om vi utgår från att marknaden har förväntningar om sina framtida inkomster, kommer konsumtionen minska idag och således produktionen. När produktionen tillfälligt minskar, och vi ursprungsläget var i jämvikt, kommer enligt Okuns lag (dvs. förändringen i arbetslöshet= minus tillväxten i real BNP, VÄLDIGT FÖRENKLAT) arbetslösheten att öka.