2012-05-25, 10:20
Medlem
Vice Riksbanks chef Lars Svensson argumenterade för att om krisen förvärrades borde försöka öka den förväntad inflationen. Analysera i en förväntningsutvidgad IS/LM model vad som händer om den förväntade framtida inflationen ökar och den nominella räntan är lika med 0.
(Tips anta att nominal räntan är 0 nu och i framtiden. Vad händer med förväntade framtida realräntor om förväntad framtida inflation går upp?)

Kan någon snälla förklara!?
Citera
2012-05-25, 10:53
Medlem
Denna länk
"http://www.eurmacro.unisg.ch/tutor/map.html"

kolla under is-lm, och det finns applets. Dessa kan man snurra runt lite med.

De ökar säker din förståelse.
Citera
2012-05-26, 15:47
Medlem
Tjena! Har en muntlig skoluppgift nu på måndag. Frågan lyder: Turkiets statskuld är på 50% av BNP, hur kan de göra för att sänka denna statsskuld?

Jag tänkte prata på om aktieförsäljning m.m, och att de ska höja skatterna, hur tycker ni att jag ska svara för att ge ett så proffsigt intryck som möjligt?
Citera
2012-05-26, 16:26
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidis
Tjena! Har en muntlig skoluppgift nu på måndag. Frågan lyder: Turkiets statskuld är på 50% av BNP, hur kan de göra för att sänka denna statsskuld?

Jag tänkte prata på om aktieförsäljning m.m, och att de ska höja skatterna, hur tycker ni att jag ska svara för att ge ett så proffsigt intryck som möjligt?

Du ska säga att de ska inflatera bort den, börja pumpa ut pengar för att få bort sin statsskuld. Det är det absolut effektivaste sättet.
Citera
2012-05-27, 11:21
Medlem
Godtycklighets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klas.malmgren
Vice Riksbanks chef Lars Svensson argumenterade för att om krisen förvärrades borde försöka öka den förväntad inflationen. Analysera i en förväntningsutvidgad IS/LM model vad som händer om den förväntade framtida inflationen ökar och den nominella räntan är lika med 0.
(Tips anta att nominal räntan är 0 nu och i framtiden. Vad händer med förväntade framtida realräntor om förväntad framtida inflation går upp?)

Kan någon snälla förklara!?

Förväntad framtida realränta bestäms av förväntad framtida nominell ränta minus förväntad framtida inflation, enligt Fishers ekvation.

Om nominell ränta förblir vid nollgränsen är det rimligt att den framtida nominella räntan är 0, om den förväntade framtida inflationen ökar därefter kommer den förväntade framtida realräntan att minska. Eftersom investeringsföretagen tar hänsyn till förändringar i realränta kommer dessa att påverkas. I ditt fall sjunker realräntan i framtiden. Det innebär att företagen bör förvänta sig lägre lånerisker, t.ex. De ökar därför sina kapitalinvesteringar, så att aggregerad efterfrågan ökar och, i enlighet med Keynes analys, kommer produktionen att öka.

I den klassiska IS/LM-modellen innebär detta ett förväntat skift utåt av IS-kurvan.
Citera
2012-05-27, 11:26
Medlem
Godtycklighets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManUnited93
hej
kan någon vara snäll och hjälpa mig här ??

vi ska jobba med AS/AD modellen och vi säger att vi befinner oss i en långsiktig jämvikt, vad händer (med kurvan) om

1. svensk export utvecklades negativt pga en svag
världskonjunktur samt en övervärderad svensk krona.
2.steg de svenska hushållens sparkvot
3.lades anställningspolitiken inom offentlig sektor om
från att nyanställa personal till att minska antalet anställda

tack !!

1. När exporten sjunker, minskar handelsbalansen. Det leder till lägre produktion i IS/LM-jämvikten. M.a.o. skiftar AD-kurvan inåt i AS/AD.
2. Om de svenska hushållens sparkvot ökar kommer deras konsumtionsbenägenhet att minska. Konsumtionsbenägenheten är lika med 1 minus sparkvoten. I IS/LM-jämvikten sjunker i produktionen pga. minskad konsumtionsbenägenhet (och således minskad konsumtion) och AD skiftar inåt i AS/AD modellen.
3. Förstår inte frågan. Om antalet anställda minskar kommer produktionen att minska, om vi antar konstant arbetskraftproduktivitet. AD skiftar inåt igen som resultat.
Citera
2012-05-27, 11:34
Medlem
Godtycklighets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MalinL
Hejsan!

Är det någon snäll själ som vill hjälpa mig där ute?

Jag håller på med en övningstenta, och har då fastnat på en fråga:

2010-09-01 var räntan på sexmånaders statspapper i USA 0,81% och i Sverige för statspapper med samma löptid 0,62%. Växelkursen mellan den svenska kronan och den amerikanska dollarn var 7,365 kronor per amerikansk dollar.

a) Vilken växelkurs kan vi förvänta oss mellan den svenska kronan och den amerikanska dollarn om sex månader senare om vi utgår från att ränteparietsvillkortet håller?

Jag har börjat min lösning, men vet inte alls om den är rätt:

Ränteparitetsvillkoret:
(1+(iinhemsk)) = (1+(iutländsk))(F/E)
i= årsränta
F=terminskurs
E=Avistakurs

6 mån = 1/2 år.

(1+(0,62*1/2))=(1+(0,81*1/2))(F/E) ---->

1,31=1,4(F/7,365)

Men nu står det still hur jag ska lösa ut F?

Och sen vet jag inte alls om jag är på rätt väg? Är det någon som vet hur jag ska göra, om inte hur jag ska lösa ut F i min lösning?

Tack på förhand!

http://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%A4nteparitetsvillkoret

Vi antar ränteparitet mellan Sverige och USA.

Dvs., anta att riskpremien är noll. Definierar växelkursen som antalet dollar per krona.

i=inhemsk ränta
i*=utländsk ränta
E=dagens växelkurs
Ee=förväntad växelkurs

i=i*-(Ee-E)/E=i*-Ee/E-1

Nu stoppar jag in dina siffror.

0.0062=0.0081-(Ee/[1/7.365])-1

-(1.0062-0.0081)/7.635=Ee

Men om du bara vill lösa ut F ur 1,31=1,4(F/7,365)

(1.31/1.4)*7.365=F
Citera
2012-05-27, 11:41
Medlem
Godtycklighets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoernsten
Har inte Phillipskurvan blivit, typ, motbevisad? Används den verkligen fortfarande?

Den förväntningsutvidgade Phillipskurvan används. Riksbanken har använt den förväntningsutvidgade Phillipskurvan i en redovisning för att förklara det tyngden i inflationsmålet. M.a.o. den används.
Citera
2012-05-27, 11:42
Medlem
Godtycklighets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netster
Hej. Skulle behöva lite hjälp med uppgiften
"Betrakta följande :

-BNP till marknadspris
-Hushållens konsumtionsutgifter
-Bruttoinvesteringar
-Offentliga konsumtionsutgifter

Benämn dessa enligt de beteckningar som används i den Keynesianska modellen. "

Kan någon förklara eller styra mig i rätt riktning?

Y=BNP till marknadspris
C=Hushållens konsumtionsutgifter
I=Bruttoinvesteringar
G=Offentliga konsumtionsutgifter

Y=C+I+G
Citera
2012-05-27, 11:55
Medlem
Godtycklighets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jag-Fone
Hej allesammans, har en liten fundering angående en liten uppsats (typ 5-10 sidor) jag ska skriva.

Uppsatsen går ut på att tillämpa någon penningrelaterad teori/teorem/ekvation och applicera i verkligen och se ifall teorin dög till att förklara verkligheten. Man kan även välj att enkelt jmf Monetarism & Keynesianism med varandra.

Jag funderar lite på att titta närmare på "Ricardiansk Ekvivalens" (wikilänk) som kort säger ungefär att medborgare inte ändrar sina konsumtionsvanor pga en skattesänkning då de vet att denna skattesänkning kommer behöva finansieras på något sätt i framtiden - antagligen genom skattehöjningar. Väldigt kort summerat. Jag funderar på om man kan tillämpa den teorin på verkningar av jobbskatteavdragen i Sverige? Vad jag tänker att man skulle jämföra med då är om de som kunnat dra nytta av jobbskatteavdragen har förändrat sina konsumtionsvanor sedan dess.

Vad tror ni om detta? Jag vet att det kan bli svårt med tanke på finanskrisen och ändringar i a-kassan och sjukförsäkringen som kan ge felvisande svar men det ska vara en väldigt kort uppsats som sagt så jag kan inte använda några ekonometriska verktyg utan det hela kommer antagligen bli väldigt godtyckligt.

Kommentarer, förslag och kritik är varmt välkommet. Även förslag på lite olika källor med statistik och en formell förklaring (ekvationer etc.) på modellen är varmt välkommet, har just nu bara anteckningar från klassrummet.

Väl mött!

Ja, du kan tillämpa teorin om Ricardiansk Ekvivalens på förändringar i jobbskatteavdrag. Enligt den mest simpla modellen, dvs. IS/LM och prissättningsrelationen och lönesättningsrelationen, leder jobbskatteavdrag till ökad långsiktig arbetslöshet och minskade skatter. Dvs. IS-kurvan förskjuts utåt. Om människor förväntar sig i framtiden att skatterna kommer öka, kommer IS-kurvan skifta tillbaks, dvs. inåt. Dvs. vi får ingen effekt, enligt teorin bakom Ricardiansk Ekvivalens. Nu använde jag mig av simpla modeller, och modellerna i sig förtjänar en massa negativ kritik.
Citera
2012-05-27, 12:04
Medlem
Godtycklighets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Kung
De går igenom Phillipskurvan extremt dåligt på universitetet, så jag behöver ställa några frågor. Tack till vilken god själ som än kan hjälpa mig.

1. Låt oss säga att det förekommer en "utbudschock", t.ex. att oljepriser sjunker. Vad händer då med Philipskurvorna på lång sikt och kort sikt?
På den här behöver jag ett rätt utförligt svar för jag fattar verkligen inte hur utbud ens förekommer i kurvan.

2. Låt oss säga att Riksbanken höjer sin reporänta, hur påverkas då inflationen?

3. Om inflationen är högre än allmänheten förväntat sig, hur påverkas då arbetslösheten?
(Denna fråga bygger det hela konceptet med "expected inflation".)

Utöver detta, var kan jag läsa om Phillipskurvan?

Mvh

Fredrik

1. När prispåslaget ökar, kommer den långsiktiga arbetslösheten att öka, och den långsiktiga produktionen att minska. Detta leder till ökad inflation enligt Phillipskurvan. Varför? Eftersom om den naturliga arbetslösheten stiger, och vi i ursprungsläget var i långsiktig jämvikt, kommer dagens arbetslöshet vara lägre än den naturliga arbetslösheten och förändringen i inflationstakten kommer att vara positiv, detta följer från definitionen av Phillipskurvan.

2. Riksbanken kan höja reporäntan, och således marknadsräntan, genom att minska penningutbudet. Enligt AS/AD (eller AD-relationen, dvs. inflation=tillväxt i penningmängd minus tillväxt i real BNP) kommer inflationen att minska.

3. Om inflationen är högre än de förväntat sig så övervärderar marknaden räntorna enligt Fishers hypotes. Om vi utgår från att marknaden har förväntningar om sina framtida inkomster, kommer konsumtionen minska idag och således produktionen. När produktionen tillfälligt minskar, och vi ursprungsläget var i jämvikt, kommer enligt Okuns lag (dvs. förändringen i arbetslöshet= minus tillväxten i real BNP, VÄLDIGT FÖRENKLAT) arbetslösheten att öka.
Citera
2012-05-29, 23:58
Medlem
Tar gärna emot vägledning i hur jag räknar ut detta:

Let X be a discrete random variable with values and probabilities;

x 0 1 2 3 4

f(x) 0.1 | 0.3 | 0.25 | 0.2 | 0.15

(a) Find the expected value of the random variable X; E (X).
(b) Find E (X^2)
(c) Find variance of (X) and the standard deviation of the random variable X.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in