2010-05-30, 10:04
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kelvo
Såhär tänkte jag, vet dock inte om det är rätt.

Y=50+0,75Y-0,75T+0+G

Hoppar över några steg och vi får

Y=4[50+0+0-0.75*0]
Eftersom G är noll i detta fall och G=T borde skatterna också vara noll
Jämviktsproduktionen blir
a) Y=200

b) Är också förvirrad här, ska man ta hänsyn till den information man fått i a? I så fall är skatterna också ett vilket borde ge oss följande ekvation: Y=4[50+0+1-0.75*1]
Svaret blir då Y=201

c) Samma sak här antar att vi tar hänsyn till a och b, ekvationen blir då
Y=4[50+0+1-0.75*0]
(ökningen av G i fråga b ledde ju till en ökning i T med en enhet men nu tas den bort därav *0)
Svaret blir då Y=204

Är som sagt väldigt osäker på om det ska se hur såhär.. Hade inte skadat om någon med mer erfarenhet kunnat bekräfta om detta stämmer eller inte.

Tack för ditt svar!!!

När min professor gick igenom detta kom han fram till:

Y= 1/(1-0,75) (50-0,75T+0+G)

Y=50/0,25 - (0,75/0,25)T + (1/0,25)G

Y=300-3T+4G

Vad menar han med det? Det kan ju vara så att G och T har värden men de tillsammans = 0. Alltså G-T=0. Om man har ovanstående uttryck Y=300-3T+4G, hur löser man i sådana fall b och c (och eventuellt a)?
Citera
2010-05-30, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Tack för ditt svar!!!

När min professor gick igenom detta kom han fram till:

Y= 1/(1-0,75) (50-0,75T+0+G)

Y=50/0,25 - (0,75/0,25)T + (1/0,25)G

Y=300-3T+4G

Minns att han hade gjort på ett annorlunda sätt, men eftersom jag inte hann anteckna har jag försökt klura ut hur man ska lösa uppgifterna med bokens hjälp

Förstår inte riktigt hur det blir 300 och var ettan kommer ifrån i (1/0.25)G

Citat:
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Vad menar han med det? Det kan ju vara så att G och T har värden men de tillsammans = 0. Alltså G-T=0. Om man har ovanstående uttryck Y=300-3T+4G, hur löser man i sådana fall b och c (och eventuellt a)?

G=T=0 kan egentligen bara betyda en sak och det är att värdena av G och T måste vara noll, 0=0=0 Tar vi andra siffror t.ex. 1=1=0 stämmer G och T men inte med 0 som det står i frågan?
Om han menar G-T=0 är det samma sak som en balanserad budget, borde man inte kunna ta vilka värden som helst då, och sätta in i ekvationen, bara de är samma sedan konfigurera dom som frågan b och c vill?

(Vilka värden som helst eftersom vi inte fått några siffror på varken G eller T till skillnad från uppgiften ovan där G=400)
Citera
2010-05-30, 22:06
Medlem
ekaflnorens avatar
Antag produktionsfunktionen Y = F(K, N) = (roten ur K) * (roten ur N). Antag vidare att sparkvoten är
s = 20% och att kapitalförslitningen δ = 5%. Vi antar också att tillväxttakten i
arbetskraften är noll, och att det inte är någon teknisk utveckling.

a) Hur stor är BNP per arbetare (Y / N) * i stationär jämvikt (”steady state”)?
b) Hur hög är konsumtionen per arbetare (C / N) * i stationär jämvikt?
c) Är sparkvoten för hög eller för låg om man vill maximera den långsiktiga
konsumtionen per arbetare? (Tips: prova med olika värden på s mellan
noll och 100%)

Någon som känner sig manad att hjälpa mig lösa denna??
Citera
2010-06-02, 00:14
Medlem
Hej,

Tack för tidigare svar i denna tråden!

En ny fråga, vad är egentligen 45-graders linjen i produktion/varumarknads diagrammet. Ser den ofta men förstår inte helt sambandet och varför man just lägger in en 45-graders linje?

Tex. här:
http://hassler-j.iies.su.se/Courses/Amakro/pp/lect3.ppt
Slide 4..

Tack på förhand,
mvh
Citera
2010-06-02, 16:37
Medlem
Blanekonomi - Ägande?

Hej!
Det är en fråga jag inte fattar verkligen:

"Vilken syn på ägande har blandekonomi?"

Jag förstår inte ägande, det handlar om kommunalt och statligt tror jag.
Skulle ni kunna förklara mer noggrant, tack!
Citera
2010-06-02, 18:17
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outlaw-Immortalz
Hej!
Det är en fråga jag inte fattar verkligen:

"Vilken syn på ägande har blandekonomi?"

Jag förstår inte ägande, det handlar om kommunalt och statligt tror jag.
Skulle ni kunna förklara mer noggrant, tack!

En blandekonomi innebär en marknadsekonomi med statliga ingrepp, vilket kan vara allt från Sovjet under NEP till ex. USA. I de nordiska staterna, innebär det att staten agerar på marknaden och äger företag, ex. Telia/SJ. Vanligt är att dessa har monopolställning på marknaden.
Citera
2010-06-02, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
En blandekonomi innebär en marknadsekonomi med statliga ingrepp, vilket kan vara allt från Sovjet under NEP till ex. USA. I de nordiska staterna, innebär det att staten agerar på marknaden och äger företag, ex. Telia/SJ. Vanligt är att dessa har monopolställning på marknaden.

Tack så mycket, ville veta det för 2 timmar sen innan jag tog min paus men tack för svaret!
Citera
2010-06-03, 22:28
Medlem
ingen som har koll på 45-graderslinjen?

mvh
Citera
2010-06-03, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hooch
ingen som har koll på 45-graderslinjen?

mvh

AGGREGATE EXPENDITURES LINE: A line representing the relation between aggregate expenditures and gross domestic product used in the Keynesian cross. The aggregate expenditure line is obtained by adding investment expenditures, government purchases, and net exports to the consumption line. As such, the slope of the aggregate expenditure line is largely based on the slope of the consumption line (which is the marginal propensity to consume), with adjustments coming from the marginal propensity to invest, the marginal propensity for government purchases, and the marginal propensity to import. The intersection of the aggregate expenditures line and the 45-degree line identifies the equilibrium level of output in the Keynesian cross.

http://www.amosweb.com/cgi-bin/awb_nav.pl?s=wpd&c=dsp&k=45-degree+line
Citera
2010-06-04, 01:04
Medlem
Tack för svaret

Kör på med ännu en fråga som jag fastnat på, har tenta på måndag..

"I en viss öppen ekonomi gäller följande; det privata bruttosparandet är 100 och de
privata investeringarnas storlek är 80. Det offentliga budgetunderskottet är 30.
Samtliga siffror är uttryckta i landets valuta. Hur stort är över- eller underskottet i
landets bytesbalans?"

Antar att det är en ganska enkel beräkning men får ej ihop det, använder formeln:

Y = C + I + G + NX men kanske är fel?

mvh
Citera
2010-06-04, 14:20
Medlem
Galvestonens avatar
Bytesbalans.

Emellertid kan det hända att jag tappat väggfästet, men investeringar/sparande är en del av kapitalbalansen och inte bytesbalansen? S-I = Kapitalbalsen.

När du talar om betalningsbalansen är det btw S-I = X-M som du ska använda dig av, inte formeln för landets BNP.
Citera
2010-06-04, 17:35
Medlem
men får fortfarande inte ihop det, om jag använder formeln:

NX = (S – I) + (G – T)

Blir det:
S = 100
I = 80
BudgetUnderskott (G-T) = -80

NX = 20 - 80
NX = -60

Vilket är fel svar! Det riktiga svaret ska vara:

"Underskottet i bytesbalansen blir 10. Det privata nettosparandet är 20 och det
offentliga är – 30."

Hade varit super om någon kunde förklara detta för mig!

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in