2012-02-17, 17:22
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Nej, det är det inte alls. Vissa menar att man kan påvisa ett samband, men det betyder inte inte att de är samma sak.

Förenklat är det så och det bör duga som svar på frågan.
Citera
2012-02-17, 20:25
Medlem
Godtycklighets avatar
Okej, tack för era svar. Som jag förstått det nu finns det fyra typer risktagare. Riskneutral, riskälskare, riskavert och maximin (där indifferenskurvorna är vinkelhakar) (?).
Citera
2012-02-18, 12:16
Medlem
hej
om man saknar data från ett företag om MC och då antar man att MC= 100, vad kan sägas
om antagandet MC = 100. Är det bra eller mindre bra? Kan du komma med egna förslag
hur marginalkostnadsantagandet skulle kunna förbättras?

tack
Citera
2012-02-18, 13:53
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManUnited93
hej
om man saknar data från ett företag om MC och då antar man att MC= 100, vad kan sägas
om antagandet MC = 100. Är det bra eller mindre bra? Kan du komma med egna förslag
hur marginalkostnadsantagandet skulle kunna förbättras?

tack

Du kan inte säga ett jäkla dugg om det, eftersom MC är beroende av enhet/bransch etc.
Citera
2012-02-18, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Galvestonen
Du kan inte säga ett jäkla dugg om det, eftersom MC är beroende av enhet/bransch etc.

aha ok tack,
kan du berätta hur samhällsekonomiskt effektiv den perfekta konkurrensmarknaden är??
Citera
2012-02-18, 18:25
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManUnited93
aha ok tack,
kan du berätta hur samhällsekonomiskt effektiv den perfekta konkurrensmarknaden är??
Perfekt konkurrens finns inte. Om det funnes kan man fortfarande inte säga så mycket om hur "samhällsekonomiskt effektiv" situationen vore. Under perfekt konkurrens kommer man alltid till jämviktssituationen där producenter inte kan minska sin försäljning för att ta ut högre priser. Om man bara tittar på en marknad kan aktörer med marknadskraft som de utnyttjar ses som en samhällelig förlust. Man brukar peka på dödviktsförlusten. Men om man ska titta på hela samhället så vet man att producentens övervinster hamnar någon annan stans. Den går till produktion inom något annat område. Och att gå mot en situation (såsom perfekt konkurrens) med mer produktion inom marknaden vi tittar på är då att föra över produktionsfaktorer från en marknad till en annan, vilket inte nödvändigtvis är en samhällelig vinst.
Citera
2012-02-18, 20:31
Medlem
Räkna ut en reallönerna baserat på följande uppgifter:

1950
Lön 2,65 kr

1960
Lön 5,77 kr

1970
Lön 13,52 kr

KPI

1650 100

1960 158

1970 235

Finns det någon som kan hjälpa mig med denna? För det är väl inte så enkelt att man tar den procentuella förändringen i lön och jämför med index?
Senast redigerad av Starsilver 2012-02-18 kl. 20:34.
Citera
2012-02-18, 22:00
Medlem
Hej! Jag tar gärna emot lite tips och råd angående min C-uppsats. Jag är väldigt intresserad av jämföra statistik över tid. Min tanke är därför att använda 2-3 variabler/analysmodeller för att jämföra utvecklingen över tid mellan, låt oss säga, 5 länder. En tanke är att utgå från HDI, human development index och associera detta till exempelvis inkomstskillnader och ekonomisk tillväxt över tid. Jag vill alltså gärna ta emot konstruktiva förslag för att jag ska kunna genomföra en adekvat uppsats.

Tack på förhand!
Citera
2012-02-19, 12:11
Medlem
Galvestonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lettopetto
Hej! Jag tar gärna emot lite tips och råd angående min C-uppsats. Jag är väldigt intresserad av jämföra statistik över tid. Min tanke är därför att använda 2-3 variabler/analysmodeller för att jämföra utvecklingen över tid mellan, låt oss säga, 5 länder. En tanke är att utgå från HDI, human development index och associera detta till exempelvis inkomstskillnader och ekonomisk tillväxt över tid. Jag vill alltså gärna ta emot konstruktiva förslag för att jag ska kunna genomföra en adekvat uppsats.

Tack på förhand!

Börja formulera en testbar hypotes, inte selektera intressant data.
Citera
2012-02-19, 13:13
Medlem
hur ska jag räkna priset då det samhälls- ekonomiskt optimala uppnås – i den meningen att summan av KÖ + PÖ maximeras?
vi säger att jag har efterfrågefunktion P=482-2Q
företaget sätter p=225 och MC= 100
tips för vilken formel jag kan använda eller hur jag ska göra?? den boken jag har är ganska dålig så om nån kan tipsa en bra bok inom mikro ekonomi ?

tack !!
Citera
2012-02-19, 13:21
Medlem
Hej, hjälper kompisen med makroekonomi... Det känns som om jag förstår mindre och mindre ju mer jag läser kursböckerna. Jag vill nu veta om jag har rätt eller fel i mina funderingar. Frågorna plus funderingar i spoilern:

Tack på förhand
Citera
2012-02-19, 21:54
Medlem
Manuell Edit: Kan inte längre editera mitt förra inlägg, däremot har jag ändrat mina funderingar lite pga att jag kommit på att fan detta e ju enpoängsuppgifter, inte fan behöver jag flumma ut för mycket då. I alla fall. Här är uppdateringen (behöver fortfarande hjälp):

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in