2008-01-04, 19:08
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadOverHeals
Har du några mer specifika uppgifter om var, när och hur detta skedde?

Jag kommer inte ihåg exakt årtal, men gissar 82-85. Det var ute i Kalix skärgård. Har en kompis vars far var medelhög officer där, just under tiden för händelsen, och det är därfrån mina uppgifter kommer.

Det var flera år sedan jag fick veta detta, kan nog ta reda på mer exakt senare.
Citera
2008-01-04, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gigant_Superman
Jag kommer inte ihåg exakt årtal, men gissar 82-85. Det var ute i Kalix skärgård. Har en kompis vars far var medelhög officer där, just under tiden för händelsen, och det är därfrån mina uppgifter kommer.

Det var flera år sedan jag fick veta detta, kan nog ta reda på mer exakt senare.

Det var DÅ som dom (den glada svenska ankist-kåren, således) försökte med att spärra av medelst långa timmersläp, utanför Töre älv.

Förmodligen så tvärvände Ivan i pur förskräcklighet, samt tog vattenvägen via Pajala och Inare träsk hem till Murmansk igen....
Citera
2008-01-04, 19:42
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pelge
Faller in i ledet!

Ja Niklas-P, vi tror dig.....

/P

Även jag ställer in mig.

Niklas-P, vi tror dig.
Citera
2008-01-04, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pelge
Faller in i ledet!

Ja Niklas-P, vi tror dig.....

/P

SÅ BRA! äntligen....

Ngn skrev här om ubåtar som åkte snålskjuts med färjor.... in till StH hamn.
Jag skulle ju kunna berätta lite om operationer inne i Melaren osso - men eftersom web-trollena gissningsvis saknar kort över dessa vatten så utelämnar jag det, iaf för nu......

Citera
2008-01-04, 20:09
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
SÅ BRA! äntligen....

Jag skulle ju kunna berätta lite om operationer inne i Melaren osso - men eftersom web-trollena gissningsvis saknar kort över dessa vatten så utelämnar jag det, iaf för nu......

Upplys oss okunniga med dina oehörda kunskaper.
Citera
2008-01-04, 20:35
Medlem
Peter-Sthlms avatar
Citat:
SÅ BRA! äntligen....

i mälaren?
Citera
2008-01-04, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter-Sthlm
i mälaren?

Mmmmm - hört talas om Volgobalt258 ???

Är det FLERA som gärna vill höra några storries fra Melarens gråa vatten??

Edit: i just detta fall handlar det förstås mest om VolgoBalt 222.... som gjorde trogna insatser under större delen av 1980-talet......samtidigt som trollenas polare jagade minkar utanför pinan och annorstädes.....
Citera
2008-01-04, 20:57
Medlem
Peter-Sthlms avatar
Citat:
Mmmmm - hört talas om Volgobalt258 ???

Är det FLERA som gärna vill höra några storries fra Melarens gråa vatten??

volgobalt - lastfartygstillverkare, right?

hör gärna en story om detta!
Citera
2008-01-04, 21:10
Bannlyst
Citat:
Det var DÅ som dom (den glada svenska ankist-kåren, således) försökte med att spärra av medelst långa timmersläp, utanför Töre älv.

Förmodligen så tvärvände Ivan i pur förskräcklighet, samt tog vattenvägen via Pajala och Inare träsk hem till Murmansk igen....

Det var 1987 och det var inte ivan som var där på besök den gången.

Hade det varit Ivan så hade inte Carld Bildt skrivit som hand gjorde i sin rapport.

http://www.bildt.net/kommenterad_ekeus.pdf
Citera
2008-03-14, 17:50
Medlem
Ryktena jag har hört nere i karlskrona under lumpentiden var att den gick på grund mitt i natten och att det var en civil öbo som hörde dieslarna eftersom dom var tvungna att adda batterierna. han larmade sedan polisen o sen va bollen i rullning. ryssarna ska även ha stått ombord med laddade vapen riktade mot svenska fartyg. dessutom kan ja bara pååeka att jag ja känner skärgården väl därnere nu och man ska undvika att gå in där med vanlig båt... en ubåt hade ja aldrig trott skulle komma in där
Citera
2008-03-14, 20:03
Medlem
JO rysska minkar är inte lätta att handskas med.
Citera
2008-04-07, 16:45
Medlem
Mycket intressant läsning detta.
Både NATO och Warzawa pakten hade nog sina ubåtar som var inne och nosade i vår svenska skärgård.
När det gäller U-137 så kommer man nog aldrig komma åt dokument eller några andra tillförlitliga källor som rakt talar om hurvida det rör sig om en felnavigering eller ett medvetet intrång.
Personligen känns det som att det är svårt att navigera så pass fel som att man tror att man är utanför Polen då man i själva verket står på grund utanför Karlskrona.Jag tror nog att det rör sig om en medveten kränkning men navigationsfelet gör att man kommer fel i det svenska vattnet.

Jag skulle också vilja efterlysa alla internetsidor som behandlar någon form av kränkning av svenskt vatten under det kalla kriget,speciellt då horsfjärden och U-137.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in