2009-09-14, 12:53
Medlem
Torpedspåret

Citat:
Enligt sagesmannen hade man inte inte hittat en av de torpederna man testade, varför man misstänkte att U-137 var och letade efter denna

Det där känner jag igen från ett TV-program på 90-talet, där en av de officerare som figurerade mest i media sade något liknande. Han sade dock att U-137 spanade på svenska provskjutningar med den nya torpeden, inte att någon saknades. Namnet kommer jag inte ihåg.
Citera
2009-09-14, 14:25
Medlem
YouAgains avatar
Vid vilken anläggning skulle de torpedtesten ha skett?
Citera
2009-09-14, 15:00
Medlem
Torpedtester

En torpedmodell testas ut i Vättern, Motala Verkstad, under utvecklingen. Detta av säkerhetsskäl. Men förr eller senare måste man ju provskjuta under fältmässiga omständigheter.
Citera
2009-09-14, 18:05
Medlem
YouAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurx
En torpedmodell testas ut i Vättern, Motala Verkstad, under utvecklingen. Detta av säkerhetsskäl. Men förr eller senare måste man ju provskjuta under fältmässiga omständigheter.

Jo tack det är jag fullt medveten om men du påstår alltså att det var en svensk ubåt i området under samma period som S-363?

Eller menar du att testen skedde från en konventionell svensk båt? i så fall vilken?
Citera
2009-09-14, 18:23
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Det är sant att eldledningsradar började användas (står tydligt i krigsdagboken) och att detta bidrog till Amiral Kalinins samlade bedömning avblåsa den planerade räden in på svenskt territorialvatten.

Björn Hamiltons sammanfattning är ganska intressant:
http://blt.se/nyheter/blt_reportage/jag-var-beredd-att-avfyra-torpeder(162569).gm

/capmac
Tack!
Citera
2009-09-14, 20:46
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouAgain
Jo tack det är jag fullt medveten om men du påstår alltså att det var en svensk ubåt i området under samma period som S-363?
Eller menar du att testen skedde från en konventionell svensk båt? i så fall vilken?

Men va f... LÄS första meningen i artikeln jag länkade till och sluta tjafsa.

Citat:
Den 27 oktober 1981 gjorde jag - 31 år gammal, med kaptens grad och med nio års erfarenhet som officer - min första dykning som ubåtschef.
Övningen avsåg test av målsökande torpeder fällda från tung helikopter. I proven deltog en rote tunga helikoptrar vars uppgift var att dokumentera torpedens och ubåtens rörelse i vattnet.

/capmac
Citera
2009-09-15, 08:57
Medlem
YouAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Men va f... LÄS första meningen i artikeln jag länkade till och sluta tjafsa.

/capmac

Missade länken..

Grym läsning, tack!
Citera
2009-10-07, 02:18
Medlem
DearLeaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Med vilka ubåtar får jag fråga? Sina dåvarande rätt fåtaliga konventionella ubåtar?
Från vilka baser skulle dessa skickas ut? Varför upptäcktes inte dessa specialstyrkor när dom låg i hamn i ex. Västtyskland?
För jag tror väl inte att du menar att man skickade in enorma atomubåtar som var/är flera gg större än exempelvis våra egna ubåtar?

Den enda ubåt som vår ärorika marin har tvingat upp var faktiskt en Västtysk (dvs Nato) 206 båt på västkusten år innan Hårsfärdincidenten. Efter att Hkpn pöingat inlsket med sonarn gich ubåten snart upp till ytan, bad om ursäkt och la om kursen mot internatiinellt vatten. Säker en helt vanlig felnavigering, kan hända vem som helst.
Citera
2009-10-07, 09:13
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DearLeader
Den enda ubåt som vår ärorika marin har tvingat upp var faktiskt en Västtysk (dvs Nato) 206 båt på västkusten år innan Hårsfärdincidenten. Efter att Hkpn pöingat inlsket med sonarn gich ubåten snart upp till ytan, bad om ursäkt och la om kursen mot internatiinellt vatten. Säker en helt vanlig felnavigering, kan hända vem som helst.

Det skedde kontinuerliga kränkningar av både västfartyg och flygplan, skillnaden var att dessa för det mesta hade mer arten av att man genade över vårt territorium.
Sovjet bedrev massiva spaningsinsatser och även rena skenanfall mot Sverige och svenska kusten under hela kalla kriget.

Hade den västtyska ubåten varit ute på skumrask så hade den knappast gått upp.
Även om du inte tror det så fanns det bla amerikanska officerare som deltog i utbytesprogram med svenska marinen, svenska flottister och piloter deltog i utbytesprogram med amerikanska flygvapnet och flottan.
Vidare så var och är rätt stor del av vår nyckelmtrl amerikansk eller från väst.
Vi hade AK4 (tysk) Brittiska stridsvagnar, Amerikansk radar både på flyg och landbaserad,amerikanska flygmotorer, amerikanska jaktrobotar, attackrobotar, pv robotar mm mm

Så skälen för väst att spionera på Sverige var tämligen begränsade om inte obefintliga.
Att ubåtskränkningarna utgjorde en jättelik konspiration för att höja försvarsanslagen så kan man fundera på varför inte högt uppsatta Nato militärer och politiker från USA tog informella kontakter och uttryckte sin oro bla till den borgerliga regeringen att anslagen måste höjas. Sossarna hade före 76 direkt koppling till livlinan från väst.

Hela foliehattssteorin som blivit så populär bland kommunisterna på SVT och media är just en foliehattsteori.
Citera
2009-10-07, 09:22
Medlem
YouAgains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Det skedde kontinuerliga kränkningar av både västfartyg och flygplan, skillnaden var att dessa för det mesta hade mer arten av att man genade över vårt territorium.
Sovjet bedrev massiva spaningsinsatser och även rena skenanfall mot Sverige och svenska kusten under hela kalla kriget.

Hade den västtyska ubåten varit ute på skumrask så hade den knappast gått upp.
Även om du inte tror det så fanns det bla amerikanska officerare som deltog i utbytesprogram med svenska marinen, svenska flottister och piloter deltog i utbytesprogram med amerikanska flygvapnet och flottan.
Vidare så var och är rätt stor del av vår nyckelmtrl amerikansk eller från väst.
Vi hade AK4 (tysk) Brittiska stridsvagnar, Amerikansk radar både på flyg och landbaserad,amerikanska flygmotorer, amerikanska jaktrobotar, attackrobotar, pv robotar mm mm

Så skälen för väst att spionera på Sverige var tämligen begränsade om inte obefintliga.
Att ubåtskränkningarna utgjorde en jättelik konspiration för att höja försvarsanslagen så kan man fundera på varför inte högt uppsatta Nato militärer och politiker från USA tog informella kontakter och uttryckte sin oro bla till den borgerliga regeringen att anslagen måste höjas. Sossarna hade före 76 direkt koppling till livlinan från väst.

Hela foliehattssteorin som blivit så populär bland kommunisterna på SVT och media är just en foliehattsteori.

De flesta kränkningarna var övningar för både svenska försvaret och för den kränkande.

Att kränkningarna även passade bra in i budgetarbetet var inte helt oviktigt.

Försvaret ville ha mer pengar och NATO ville ha en starkt svenskt försvar.
Citera
2009-10-07, 13:51
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouAgain
De flesta kränkningarna var övningar för både svenska försvaret och för den kränkande.

Att kränkningarna även passade bra in i budgetarbetet var inte helt oviktigt.

Försvaret ville ha mer pengar och NATO ville ha en starkt svenskt försvar.

Snick snack, att enskilda amiraler och ubåtskaptener styrde näppeligen NATO ländernas försvarspolitik och dess relation till främmande makt(Sverige)
Risken för avslöjande var extrem och kunde knappast motiveras med att Sverige genomförde begränsade budgetjusteringar i marinens anslag.
De som hade intresse att förbereda anfall mot Sverige var WP och Sovjet.
Citera
2009-10-31, 14:16
Medlem
Mystiska utbåtskränkningar

Har suttit och läst på Wikipedia-artikeln om ubåtskränkningar här i vårt land. Hittade två incidenter som jag tycker låter aningen "extraordinära", om man får lov att uttrycka sig på det viset. Döm själva:

nr 1.
Försommaren 1986: efter att en tulljakt sett "ett mystiskt föremål dyka ner i vattnet"
i Klintehamnsviken på Gotland undersöks botten och där hittas ett 1100 meter långt
dubbelspår som sägs komma från en undervattensfarkost.

nr 2.
Sommaren 1987: vid undersökning av magnetslingesystemet för mineringar i Kappelshamnsviken
på Gotland upptäcks "tydliga spår på botten från en bandgående undervattensfarkost".

Incident nummer ett kan mycket väl vara en olycklig formulering bara, det vill säga ingenting annat än en vanlig ubåt. Mina tankar går (eller åtminstone gick) nästan mot UFO-hållet. Insatt person får gärna dementera eller bekräfta.
Den andra incidenten jag listar däremot, en bandgående undervattensfarkost, tycker jag vore intressant att ta reda på mer om.

Hoppas ni i det här forumet kan komma med era reflektioner och kanske egna kunskaper om ovanstående händelser. Ta gärna upp andra udda händelser ni känner till också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in