2008-04-07, 17:21
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hairymale
Mycket intressant läsning detta.
Både NATO och Warzawa pakten hade nog sina ubåtar som var inne och nosade i vår svenska skärgård.
När det gäller U-137 så kommer man nog aldrig komma åt dokument eller några andra tillförlitliga källor som rakt talar om hurvida det rör sig om en felnavigering eller ett medvetet intrång.
Personligen känns det som att det är svårt att navigera så pass fel som att man tror att man är utanför Polen då man i själva verket står på grund utanför Karlskrona.Jag tror nog att det rör sig om en medveten kränkning men navigationsfelet gör att man kommer fel i det svenska vattnet.

Jag skulle också vilja efterlysa alla internetsidor som behandlar någon form av kränkning av svenskt vatten under det kalla kriget,speciellt då horsfjärden och U-137.
Jag har hela dokumentären på datorn om U-137 om intresse finns så pm mig så ska jag fixa upp den på någon torrent sidan eller så löser vi det på annat sätt.
Citera
2008-04-07, 21:38
Medlem
Att man gick på grund är väl ett bevis på att man felnavigerade även om man skulle in på svenskt vatten så var det knappast dit man skulle, fast jag skulle inte bli förvånad om det var omedvetet dom var inne i Sverige.
Citera
2008-04-08, 01:21
Medlem
Har en släkting som faktiskt låg i högsta hugg under incident tiden och harvade i både Hkp4 och Hkp6. Han undrar dock varför ingen av människorna som höll på med det här under 13 års tid har gått ut och sagt: Allt detta är lögn. Det fanns inga ubåtar. Det är ju knappast så att alla som deltagit har munkavle på sig.

Han anser också att jootoo's krigsdagbok har ganska bra information om vad som egentligen hände och inte hände i hårsfjärden. Däremot så erkänner han att media har förstorat upp många saker både till Marinens fördel och nackdel.

Men han anser också att Karlskrona incidenten med whiskeyn bara var ett misstag från dom supande ryssarna.
Citera
2008-04-08, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shiggy
Har en släkting som faktiskt låg i högsta hugg under incident tiden och harvade i både Hkp4 och Hkp6. Han undrar dock varför ingen av människorna som höll på med det här under 13 års tid har gått ut och sagt: Allt detta är lögn. Det fanns inga ubåtar. Det är ju knappast så att alla som deltagit har munkavle på sig.

Han anser också att jootoo's krigsdagbok har ganska bra information om vad som egentligen hände och inte hände i hårsfjärden. Däremot så erkänner han att media har förstorat upp många saker både till Marinens fördel och nackdel.

Men han anser också att Karlskrona incidenten med whiskeyn bara var ett misstag från dom supande ryssarna.

Tror faktiskt inte på dig...
Citera
2008-04-08, 16:52
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:

HAHAHAHA Detta måste nog vara ett av de mest roande inlägg i flashback historia! Du påstår alltså att svenska medier och försvarsmakten har lurat både svenska folket och stora delar av värden då denna var en topp nyhet värden över! Och Ryssland tiger om det? detta var nog de mest skämmigaste som skedde under hela kalla kriget!
En annan sak som förbryllar mig när jag läser dit inlägg är när du skriver att din släkting "låg i högsta hugg" som du själv beskrev under grundstötningen. Men raden efter så har det hela inte existerat. vem försöker du lura?
Citera
2008-04-08, 19:34
Medlem
Citat:

Det är ingen som gått ut och sagt att allt är lögn vilket det förmodligen inte är men det är ingen som kunnat bevisa att det fans u-båtar ,så jag tror inte dom ljög utan dom trodde att det fanns u-båtar.
Citera
2008-04-08, 22:03
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Det är ingen som gått ut och sagt att allt är lögn vilket det förmodligen inte är men det är ingen som kunnat bevisa att det fans u-båtar ,så jag tror inte dom ljög utan dom trodde att det fanns u-båtar.
Men skämtar du med mig? så har den Svenska försvarsmakten hyrt in en Rysk ubåt och dess besättning bara för att stoltsera lite?
Citera
2008-04-08, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -TnT-
Men skämtar du med mig? så har den Svenska försvarsmakten hyrt in en Rysk ubåt och dess besättning bara för att stoltsera lite?
Vilken u-båt skulle det vara, det är klart som fan att U137 var en äkta kränkning, det är dom efterföljande u-båtsjakterna som stod som spön i backen efter U-137 som förmodligen var falsklarm, i alla fall i skärgårdarna.
Senast redigerad av kroppskultur 2008-04-08 kl. 22:30.
Citera
2008-04-08, 22:39
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:
Vilken u-båt skulle det vara, det är klart som fan att U137 var en äkta kränkning, det är dom efterföljande u-båtsjakterna som stod som spön i backen efter U-137 som förmodligen var falsklarm, i alla fall i skärgårdarna.
Att säga att det är på hittat är bara trams! Inte fan skulle marinen slänga bort 1,5 miljarder kr på fantasi jakter? Då det är den summan av de sammanslagna kostnaden beräknas till. sedan är det erkänt från flera håll att sådan verksamhet i svenskt far vatten bedrevs inte bara från Sovjets håll. Och det som kan styrka detta ytligare är ett flertal ögon vittnen m..m. Så att sitt aoch förska övertyga mig med att den ryska ubåten som gick på grund är det enda exemplet kommer inte ske.
Du kan ju i alla fall sätta lite kraft bakom dina uttalande och posta lite källor!
Citera
2008-04-08, 22:42
Medlem
Citat:
Att säga att det är på hittat är bara trams! Inte fan skulle marinen slänga bort 1,5 miljarder kr på fantasi jakter? Då det är den summan av de sammanslagna kostnaden beräknas till. sedan är det erkänt från flera håll att sådan verksamhet i svenskt far vatten bedrevs inte bara från Sovjets håll. Och det som kan styrka detta ytligare är ett flertal ögon vittnen m..m. Så att sitt aoch förska övertyga mig med att den ryska ubåten som gick på grund är det enda exemplet kommer inte ske.
Du kan ju i alla fall sätta lite kraft bakom dina uttalande och posta lite källor!
Jösses, kom tillbaka när du kan visa vart jag sagt att marinen hittat på, falsklarm och lögn är inte samma sak, skärgården och Östersjön är väldigt svår att bedriva u-båtspaning i och så vanliga saker som olika skikt i vattenmassan kan ge falsklarm.

Slösa inte min tid med försöka att spela insatt och dryg OK.

Edit, om man har slutledningsförmåga kan man tycka att 1-2 miljarder och ett antal sjunkbomber och ett antal övervakningssystem åtminstone skulle åstadkomma ett trovärdigt bevis på främmande makt i våra skärgårdar, inte heller har en privatperson ett bevis utan det rör sig om periskop som förmodligen är sjöfågel m.m.
Senast redigerad av kroppskultur 2008-04-08 kl. 22:49.
Citera
2008-04-08, 22:59
Medlem
-TnT-s avatar
Citat:
Jösses, kom tillbaka när du kan visa vart jag sagt att marinen hittat på, falsklarm och lögn är inte samma sak, skärgården och Östersjön är väldigt svår att bedriva u-båtspaning i och så vanliga saker som olika skikt i vattenmassan kan ge falsklarm.

Slösa inte min tid med försöka att spela insatt och dryg OK.

Edit, om man har slutledningsförmåga kan man tycka att 1-2 miljarder och ett antal sjunkbomber och ett antal övervakningssystem åtminstone skulle åstadkomma ett trovärdigt bevis på främmande makt i våra skärgårdar, inte heller har en privatperson ett bevis utan det rör sig om periskop som förmodligen är sjöfågel m.m.
Men snälla kroppskultur det är erkänt att både Sovjet och NATO bedrev verksamhet i svensk far vatten!
Citera
2008-04-08, 23:02
Medlem
Citat:
Men snälla kroppskultur det är erkänt att både Sovjet och NATO bedrev verksamhet i svensk far vatten!
Läs mina inlägg kom tillbaka när du vet skillnad på skärgård och farvatten, att man var inne på svenskt vatten precis som flygplan kränker luftrummet är inte samma sak som att vara i skärgården, det skulle mer påminna om att ha trupp på Sergelstorg.

Edit.
Vill du ha lite kraft, min släkt har varit officerare i marinen, lotsar och sjökaptener verksamma mest i sthlms skärgård och dom har under sina gemensamma hundratals år i denna miljö aldrig sett främmande makt i skärgården, jag har aldrig mött ett skärgårdsbo som gjort det heller.

Detta kan naturligtvis inte länkas till.
Senast redigerad av kroppskultur 2008-04-08 kl. 23:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in