2018-10-09, 18:28
Moderator
vfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skojabara
Nej ,,jag låg först i Karlskrona sen flyttad till västkusten...Nya varvet---Göteborg..

Vilken röjdykardivision var baserad på Nya varvet på 80-talet?
Citera
2018-10-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vf
Vilken röjdykardivision var baserad på Nya varvet på 80-talet?
Vi var baserade i skredsvik..Men var på Nya varvet ofta...
Citera
2018-10-09, 18:34
Moderator
vfs avatar
Citat:
Vi var baserade i skredsvik..Men var på Nya varvet ofta...

Var du röjdykare på 80-talet så började du i Skredsvik och flyttade sedan möjligen till Karlskrona.
På nya varvet var det väldigt ont om röjdykare på den tiden.
Citera
2018-10-09, 18:47
Medlem
Gröntjänst/Karlskrona///Skredsvik,,ofta på Nya varvet..
Citera
2018-10-09, 19:31
Moderator
vfs avatar
Citat:
Gröntjänst/Karlskrona///Skredsvik,,ofta på Nya varvet..

Du menar grundutbildning i Skredsvik och sedan Karlskrona och sällan nya varvet (för att inte säga aldrig)
Citera
2018-10-19, 19:48
Medlem
rayraviolis avatar
Nya (eller?) uppgifter om observation av ubåt i en artikel i DN idag. 1984 driver två tonårsflickor iväg på Ålands hav i en liten aluminiumbåt under ett oväder. På natten ser det en slags flytande plattform de försöker ta sig upp på, strålkastare tänds och de upplever att båten börjar snurra. Samtidigt ser de ljus under vattnet. Efter en stund är plattformen borta och de fortsätter driva. Senare räddas de av ett sovjetiskt lastfartyg. Flickorna förhörs av försvarsmakten och i artikeln drivs tesen att de kan ha stött på en sovjetisk operation på svenskt vatten och att det ankare flickorna hade slängt ut kan ha fastnat i en undervattensfarkost.

https://www.dn.se/nyheter/sverige/i-34-ar-holl-de-tyst-berattar-nu-vad-de-sag-pa-alands-hav/

Tänkte att detta kunde vara relevant för tråden. Vet inte vad jag ska säga om hur rimlig historien är, men en spännande berättelse i alla fall. Lite underligt att ryssarna eller annan främmande makt skulle dra runt en betongpråm under en hemlig operation på svenskt vatten kan man tycka.
Senast redigerad av rayravioli 2018-10-19 kl. 19:50.
Citera
2018-10-19, 21:30
Medlem
Slumlords avatar
Jag tycker överlag det är lite snabbt av DN att smaska på med att "tonårsflickor i sjönöd såg ubåt". Nu har jag bara sett videoklippet och inte läst artikeln då den är låst, men där talas det ju bara om en plattform, ett par starka strålkastarare och sedan turbulens i vattnet. Svårt att dra några slutsatser av det tycker jag. Sedan funderar jag på om de drivit ut på internationellt vatten eftersom de räddades av ett sovjetiskt fartyg, eller det kanske förekom att sådana rörde sig i svenska vatten?
Citera
2018-10-19, 22:36
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord
Jag tycker överlag det är lite snabbt av DN att smaska på med att "tonårsflickor i sjönöd såg ubåt". Nu har jag bara sett videoklippet och inte läst artikeln då den är låst, men där talas det ju bara om en plattform, ett par starka strålkastarare och sedan turbulens i vattnet. Svårt att dra några slutsatser av det tycker jag. Sedan funderar jag på om de drivit ut på internationellt vatten eftersom de räddades av ett sovjetiskt fartyg, eller det kanske förekom att sådana rörde sig i svenska vatten?

Enligt kartorna i artikeln är det oklart var de räddades. Det kan ha varit på finskt eller svenskt vatten, eller internationellt. Lite svårt att se på kartorna. Själva observationen ska tydligen ha gjorts nära land på svenskt territorium.
Citera
2018-10-19, 22:53
Medlem
Det finns en öppen artikel i Expressen med mer information angående de två flickorna.

"Det är en kall novembernatt. Helena och Lou, båda 19 år, befinner sig på en eka som ligger för ankar någonstans i gattet mellan Åland och Sverige. Vinden blåser ordentligt och flickorna kan inte ta sig mot land oavsett hur hårt de skulle ro. Det är kallt och den varma linssoppan de haft med sig har de hällt överbord tidigare under dagen.

Det är i ett reportage från DN som kvinnorna talar ut om händelserna som skedde för 34 år sedan.

Då ser de en plattform mitt ute i det mörka vattnet. Helena och Lou, som tror att räddningen är nära, börjar ro för glatta livet. Så försvinner plattformen plötsligt. Två starka strålkastare riktas mot flickorna och i tio minuters tid skriker flickorna på hjälp för att sedan bli lämnade kvar i ekan. Strålkastarna slås av och det som liknar någon form av fartyg försvinner. Den lilla ekan börjar snurra, vågorna blir höga och Helena och Lou är rädda för att den ska välta.

Jag tror inte att vi klarar många timmar till"
Helena och Lou blev vänner redan som sjuåringar. 1984 bodde tjejerna tillsammans och jobbade som dagislärare, som det hette då. Samtidigt var Kalla kriget i full gång och det hade sedan länge ryktats om sovjetiska ubåtar i svenskt vatten. Gattet mellan Åland och Sverige, som kallas Ålandsförträngningen, är ett viktigt strategiskt område för den som vill kontrollera Östersjön.

Närmare två dygn går och tjejerna i ekan är både törstiga och förfrusna. Ankaret har släppt och nu driver den lilla båten vind för våg ute på havet"

Fortsättning i expressen.

https://www.expressen.se/nyheter/efter-34-ar-nu-berattar-de-om-sanningen-bakom-tystnaden-/
Citera
2018-10-20, 07:21
Medlem
Obolenskys avatar
”HEMLIGHETEN PÅ ÅLANDS HAV” (dn.se 19/10)

Jag läste nyss reportaget i DN och blev nyfiken på hur ekan och ankaret räddades; hur de kom tillbaka till platsen där äventyret började. Det vore intressant läsning! Har ngn av er snappat upp det?

Det verkar ju på kvinnornas reaktion i texten som om de återfinner just det ankare de använde vid ”Hamnläggorna”, det ankare som tillhörde den ankartross som kan ha fastnat i ”plattformen”, och som ”dykare” sen kan ha lossat från ”plattformen”.

Eka, ankare och ankartross borde isåfall ha lyfts upp ur havet av det sovjetiska fartyget och återlämnats till Sjöräddningen, som i sin tur återbördat det till viken där äventyret startade. Eller överlämnades den till militären?

Ja, hur gick det till?

Betyder det att ”dykarna” inte använt ett Alexandershugg utan istället vinnlagt sig om att lirka loss ankartrossen, och sen har då ekan med flickorna drivit runt på havet med ankaret på släp. Det är förvisso ordentligt djupt utanför ”Hamnläggorna”, c:a 200 meter om jag läst av sjökortet korrekt.
Citera
2018-11-06, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slumlord

Ja, detta gällde ju ett sovjetiskt handelsfartyg, och det hände att de fick gå inne på svenskt vatten ja. Om de anmälde kursen i förväg och höll sig till de allmänna farlederna, och fick det godkänt. En annan sak som kunde göra att de ville gå på svenskt vatten var att väder- eller isförhållandena var så dåliga att de var tvungna, typ.
Nej, men vanligt var det verkligen inte skulle jag tro. Även svenska handelsfartyg fick ju gå på sovjetiskt vatten ifall det var nödvändigt. Men det tror jag hände mycket sällan

Det var ju så att säga den överenskommelse Östersjöländerna emellan som gällde

En annan sak som kan ha påverkat att det sovjetiska fartyget hittade dem var ju dels att Sovjet bedrev ju då på den tiden mycket signalspaning med bla sovjetiska "fisketrålare" och visste antagligen att sjöräddningen var informerad om att två flickor saknades, bara genom att lyssna på radiotrafiken.
Sedan påstods det också att somliga sovjetiska fartyg hade mer avancerad radar än vanligt och kan ju ha sett ekan på radar ifrån långt håll, och satt kurs rakt på den.

Mycket möjligt att de meddelade den svenska sjöräddningen om positionen redan innan de gick dit,
Fast storyn om ubåten vet jag inte om den kan stämma. Kvinnan Klercker nämner väl att de kastat i draggen vid grynnorna, och det låter ju helt orimligt att en ubåt skulle vågat gå så nära ett grund.
Detta med tanke på U-137s grundstötning år 1981, och att den satt ju hårt på grund. Skulle man riskera göra om samma tavla igen tre år senare ?
Möjligt att Klercker har fel att det var grynnor där de kastade i draggen och där ubåten fanns, och att det var långt ute på havet istället, i så fall är väl inte historien med ubåten helt osannolik.
Går den sakta i spegelblankt vatten så hörs det ju just ingenting
Om det var övningsturer med ubåten så gick man upp till ytan för att tex mäta polstjärnans och månens positioner, och det kunde ta lite tid om man hade många elever ombord som skulle upp i tornet

Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
”HEMLIGHETEN PÅ ÅLANDS HAV” (dn.se 19/10)

Jag läste nyss reportaget i DN och blev nyfiken på hur ekan och ankaret räddades; hur de kom tillbaka till platsen där äventyret började. Det vore intressant läsning! Har ngn av er snappat upp det?

Det verkar ju på kvinnornas reaktion i texten som om de återfinner just det ankare de använde vid ”Hamnläggorna”, det ankare som tillhörde den ankartross som kan ha fastnat i ”plattformen”, och som ”dykare” sen kan ha lossat från ”plattformen”.

Eka, ankare och ankartross borde isåfall ha lyfts upp ur havet av det sovjetiska fartyget och återlämnats till Sjöräddningen, som i sin tur återbördat det till viken där äventyret startade. Eller överlämnades den till militären?

Ja det borde varit en baggis för ryssarna att ha hissat upp ekan och fått den med sig och lämnat av den i en svensk hamn. Sovjetiska fartyg hade i regel en större besättning än på många andra länders fartyg. Detta berodde på att ryssarna hade längre tjänstgöringsperioder pga de långa avstånden, och många av de unga matroserna gjorde därmed en del av sin militärtjänst på handelsfartygen

Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Ja, hur gick det till?

Betyder det att ”dykarna” inte använt ett Alexandershugg utan istället vinnlagt sig om att lirka loss ankartrossen, och sen har då ekan med flickorna drivit runt på havet med ankaret på släp. Det är förvisso ordentligt djupt utanför ”Hamnläggorna”, c:a 200 meter om jag läst av sjökortet korrekt.

Hehe, man kan inte vara en jedi eller ninja under vattnet - så stark är man inte att man kan svinga ett svärd under vattnet i tillräcklig fart att linan går av med ett hugg. Vattenmotståndet är bra mycket större än luftmotståndet. Nej man måste skära av linan med kniv, och man måste ju då kunna hålla fast linan, eller att den är hårt spänd. Man kan inte skära av en slak lina under vattnet utan att hålla fast den. Det kan ju varit enklare att lirka loss den, inte vet jag...

Såvitt vi vet så stämmer dock flickornas berättelse om jag nu minns rätt att det verkligen var exceptionellt lugnt väder då
Citera
2021-10-18, 23:14
Medlem
Hegamons avatar
Av någon orsak är U137 på tapeten igen. Någon slags film har producerats: https://www.dn.se/insandare/svar-ekeus-och-mossberg-vilseleder-med-manipulativa-metoder/

Oavsett så tror jag inte grundstötningen av ubåten var ett misstag. Hur skulle det kunna vara ett misstag att navigera en sådan jättestor ubåt rakt in och långt in i Blekinges skärgård? Dessutom på så grunt vatten?

Troligen en övning där det gällde att segla lång in i skärgården måhända komma väldigt nära Örlogshamnen i Karlskrona. Det går att segla vid örlogshamnen på bara kilometers avstånd för den som kan skärgården. Det är tillräckligt djupt där för att polenfärjan ska gå, då kan ubåten också färdas där.

Ingen felsegling där inte utan rent medveten insegling in i Blekinge skärgård.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in