2006-12-20, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jootoo
OK, här kommer lite mer detaljerat:

Den 7 oktober:
Sent på kvällen jagar Väktaren och helikopter Y72 en ubåt vid Långholms grund. Den försöker ta sig ut genom ubåtsnätet som är uppsatt där. Vid säker kontakt så medelar man försvarsstaben och sätter in attacken enligt gällande order. ÖB stoppar då omg. denna order och ger mintroppen i närheten eldförbud. Detta på rekomendation av försvarsstabschef viceamiral Stefansson. Denna order går stick i stäv med regeringens order om att tvinga upp ubåten med våld.

Den 8 oktober:
Ett antal fasta mineringar sprängs efter att personalen har fått tillstånd att ställa dom i automatiskt läge. Eldförbud beodras av Viceamiral Stefansson när detta rapporteras. Han föreslår att man trappar ner jakten trotts säkra indikationer på att det finns minst en ubåt i stockholms skärgård.

Den 9 oktober.
Ubåten Sjöhunden, minsveparen Blidö och patrullbåten Väktaren uppfattar knackande ljud i hydrofonerna vid flera tillfällen. Blidö uppfattar även ljud som tyder på dykaktiviteter. Allt detta ca o,3M syd Käringholmen. Man får eldtillstånd på fasta mineringar i närheten.

Den 10 Oktober.
Man hör rörelser som tyder på att ubåten är på väg mot det minerade Danziger Gatt. Plötslgt märker man att det Västtyska lastfartyget Borkum Biff avviker från sin kurs och går mot Danziger Gatt. Man försöker med hjälp av lotsar, VHF och patrullbåtar stoppa den men hon svarar inte utan passerar mineringen i Danziger Gatt. Strax därefter ger mineringen utslag igen. Det klassificeras som Ubåt men man kan inte avfyra minorna för att BF ligger för nära.

Detta tyder på att Västtyskarna hjälpte den skadade ubåten ut. Det skulle dom knappast göra med något annat än en NATO ubåt. Att viceamiral Stefansson är inblandad är också högst troligt eftesom han ger order om eldförbud när man har hittar något. Vad tycker ni. Är detta intressant så säg till. Har mycket mer att berätta.

Stämmer bra med vad jag hört i från andra källor.

Vad mer har du att bjuda på?
Citera
2007-02-05, 18:51
Medlem
Klart att u-båtar stryker omkring i dom svenska farvågorna.
Knappt så man vågar tänka på vad som finns under den blåa ytan.

Ryssarna kom unda lindrigt.
Hade detta varit USA kan jag bara spekulera i vad konsekvenserna hade blivigt.
Citera
2007-03-01, 07:33
Medlem
Spåren i Hårsfjärden

Jag undrar fick man någonsin fram lite bra bildbevis på de där ryska ubåtarna med larvband efter Sovjets kollaps? Jag antar att fordonen på botten såg ut ungefär som de i Johan, Lotta & Jocko-albumen "SS Manitoba svarar inte" och "Karamakos utbrott". Det kan ju inte ha varit alltför svårt att muta ngn alkad ryss med en flaska sprit så att man fick gå in och plåta lita i marinförvaltningens lokaler i Baltijsk ngn gång 90-91?
Citera
2007-03-01, 08:13
Medlem
Borde stå i nån av de stora trådarna om incidenten?

http://www.flashback.org/showthread.php?t=141097

http://www.flashback.org/showthread.php?t=116335
Citera
2007-03-01, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Jag undrar fick man någonsin fram lite bra bildbevis på de där ryska ubåtarna med larvband efter Sovjets kollaps? Jag antar att fordonen på botten såg ut ungefär som de i Johan, Lotta & Jocko-albumen "SS Manitoba svarar inte" och "Karamakos utbrott". Det kan ju inte ha varit alltför svårt att muta ngn alkad ryss med en flaska sprit så att man fick gå in och plåta lita i marinförvaltningens lokaler i Baltijsk ngn gång 90-91?
Dessa sk spår var ju gjorda av sveriges egna militär om jag inte minns fel.
Citera
2007-03-01, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frozenhero
Borde stå i nån av de stora trådarna om incidenten?

http://www.flashback.org/showthread.php?t=141097

http://www.flashback.org/showthread.php?t=116335

Jag önskade BILDER, inte tvärsäkra uttalanden av s k "armchair generals", men tack iaf.
Citera
2007-03-01, 08:46
Bannlyst
Lennart Bodström: Mitt i stormen, Hjalmarson & Högberg, Stockholm 2001. ISBN 91-89080-76-9.

Ola Tunander: Hårsfjärden. Det hemliga ubåtskriget mot Sverige, Norstedts, Stockholm 2001. ISBN 91-1-301038-7.

Perspektiv på ubåtsfrågan. Hanteringen av ubåtsfrågan politiskt och militärt, SOU 2001: 85, Norstedts. ISBN 91-38-21548-9. ISSN 0375-250X.

Lite spännade info om kartläggningen utav Sverige http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,145715,00.html
Citera
2007-03-01, 09:53
Medlem
wreckinggirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gizmoz
Ola Tunander: Hårsfjärden. Det hemliga ubåtskriget mot Sverige, Norstedts, Stockholm 2001. ISBN 91-1-301038-7.

En pärla, läs den. Fett med utdrag ur krigsdagböcker.

Jag citerar en order:

"[ ... ] hindrar i samverkan med CÖrlBO ubåtsutbrytning, hindrar i samverkan med [chefen flygsektor mitt] fritagning av ubåt, beredd mottaga luftvärnsförband från Lv3 ... , beredd 12 timmar efter order mottaga avdelat beredskapskompani, [ ... ] Eldtillstånd med mineringar gäller vid optisk sikt under dager ... "

Ganska coolt. Nog var det skarpt, alltid ...
Citera
2007-03-01, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boney M
Jag önskade BILDER, inte tvärsäkra uttalanden av s k "armchair generals", men tack iaf.

Hehe... det var iofs inget "tvärsäkert" uttalande...

Bara en tanke om att ämnet troligen har debatterats innan och i såna fall skulle eventuella bilder säkert ha postats där?

Det hände väl 1982 så att denna incident skulle ha gått FB förbi ser jag som otroligt?
Citera
2007-03-01, 17:25
Medlem
Oddballs avatar
Slagit samman två trådar om samma ämne. Tråden som infogats var "Spåren i Hårsfjärden".

Tack till Frozenhero för länken till den äldre i samma ämne.

Mvh,

/Mod
Citera
2007-03-02, 21:28
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
En synnerligen intressant tråd, speciellt jootoos inlägg från 2004. Om det stämmer att höga officerare har aktivt hindrat ubåtsbekämpning så har jag svårt att se att det skulle röra sig om annat än förräderi. Helt klart en fråga som borde utredas.

Jag har inte kunskaper nog att yttra mig om huruvida U137:s grundstötning var en olycka eller ej. Att de körde upp på land var självklart det, men att de av misstag skulle hamna just utanför en örlogsbas verkar allt för otroligt, oavsett hur mycket vodka kamrat kaptenen hade pimplat i sig.

Däremot tycker jag att Sverige hade en allt för mjuk attityd mot Ryssarna. Besättningen borde ha internerats i några år och ubåten beslagtagits. Om en svensk ubåt hade strandat vid en sovjetisk bas i Kronstadt, eller Königsberg ("Kaliningrad") hade säkert hela besättningen blivit skjuten, så varför skulle vi svenskar lägga oss platt och sära på skinkorna?
Citera
2007-03-02, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schlomo ben Goy
Om en svensk ubåt hade strandat vid en sovjetisk bas i Kronstadt, eller Königsberg ("Kaliningrad") hade säkert hela besättningen blivit skjuten, så varför skulle vi svenskar lägga oss platt och sära på skinkorna?

För att Sovjetunionen hade såväl militära maktmedel och den politiska viljan att gå in på svenskt territorium för att frita besättningen om så hade skett. Det var ett Kallt krig i Europa och hela världen hade fokus på händelserna i Blekinge, och Sovjetunionen kunde inte visa sig vekt inför ett litet neutralt land.

Hade en svensk u-båt irrat in på sovjetiskt vatten och strandat tror jag inte så värst mycket hade hänt med besättningen. Däremot hade den svenska u-båten beslagtagits, och lämnats tillbaka nerplockad i delar efter att den undersökts noggrannt. Så gjorde stormakterna när de fick sina händer på någon utländsk pryl.

Exempelvis hoppade den sovjetiska flygaren Viktor Belenko av till väst 1976 genom att landa sin MiG-25 i Japan. Kärran lämnades tillbaka till Sovjetunionen inpaketerad trettio transportcontainrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in