2014-04-12, 19:40
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av börsvalp
Har alla redan glömt att fingeravtryckssensorer inte visade sig vara säkra utan kunde hackas med relativt enkla metoder?
Först får du lära dig att hänvisa till källor så blir det lättare för den ovetande att ta del av fakta.

Antar du syftar på denna:
http://mashable.com/2013/09/25/video-hack-apple-touch-id/

Vem har påstått att det är omöjligt att hacka något? Finns inget som inte går att hacka... Sen är det testet dåligt då de säkert haft en ren yta innan de gjort ett fint tryck på skärmen. testa scanna en använd skärm så får du nog det jobbigt

Slutar här då du istället kan fråga Apple, samsung, Microsoft, Mastercard, PayPal etc etc varför de inför biometrin.

Men en ledtråd, är det svårare att kolla någon över axeln?

Som jag skrivit innan tror jag att lösenord och fingerprint kommer kombineras på ställen där man vill ha extra säkerhet, inte mobiler där vi vill ha det bekvämt.
2014-04-12, 21:59
Medlem
zorb89s avatar
Vill tillägga en sak jag väntar oerhört på som jag tycker borde börja gälla.

Istället för att välja lösenord i ett program(app) så ska vi kunna välja ett fingeravtryck. Tänk vad smidigt det kommer vara.
2014-04-14, 10:15
Medlem
zorb89s avatar
+100.000.000kr Minst på en mobil.

Först trodde jag det var LG. Men den mobilen kommer det säljas mer av än "bara" 3miljoner st.

Verkar tyvärr som vi måste vänta tills rapporten för q4 innan kursen får sitt lyft. Många trögskallar som inte kan räkna 1+1=2.

Ditt sökord var: Fingerprint

Fingerprint Cards AB: FPC får första order om 4 MSEK på touch sensorn FPC1020 för initial produktion av Tier 1-tillverkares flaggskeppsmodell

2014-04-14 08:00

Fingerprint Cards (FPC) meddelade i december 2013 att man hade vunnit sin första Design Win (DW) med den nya touchsensorn för mobil, FPC1020, från en global Tier 1-tillverkare avseende deras flaggskeppsmodell med planerad lansering sommaren 2014.* Nu har FPC fått en inledande förberedande order värd 4*MSEK gällande FPC1020, för leverans i maj*2014. FPC förväntar sig att leverera över 3*miljoner enheter under 2014 för den här första smartphone-modellen. Johan Carlström, VD för FPC, kommentar: - FPC är den globalt ledande leverantören av kapacitiva touchsensorer och den globalt ledande leverantören av fingeravtryckssensorer för smartphones och tablets. FPC har genom att kombinera sin världsledande ställning inom dessa områden utvecklat den mest attraktiva touchsensorn som finns att tillgå. Vi är mycket stolta över att meddela att den första ordern för FPC1020 kommer från en global Tier 1-aktör för användning i deras flaggskeppsmodell av smartphone, som ligger helt rätt i tiden. FPCs överlägsna fingeravtrycksteknologi, bildkvalitet och låga strömförbrukning har gett bolaget avsevärda konkurrensfördelar när det gäller placering i mo
2014-04-14, 12:48
Medlem
Pangon90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
+100.000.000kr Minst på en mobil.

Först trodde jag det var LG. Men den mobilen kommer det säljas mer av än "bara" 3miljoner st.

Verkar tyvärr som vi måste vänta tills rapporten för q4 innan kursen får sitt lyft. Många trögskallar som inte kan räkna 1+1=2.

Ditt sökord var: Fingerprint

Fingerprint Cards AB: FPC får första order om 4 MSEK på touch sensorn FPC1020 för initial produktion av Tier 1-tillverkares flaggskeppsmodell

2014-04-14 08:00

Fingerprint Cards (FPC) meddelade i december 2013 att man hade vunnit sin första Design Win (DW) med den nya touchsensorn för mobil, FPC1020, från en global Tier 1-tillverkare avseende deras flaggskeppsmodell med planerad lansering sommaren 2014.* Nu har FPC fått en inledande förberedande order värd 4*MSEK gällande FPC1020, för leverans i maj*2014. FPC förväntar sig att leverera över 3*miljoner enheter under 2014 för den här första smartphone-modellen. Johan Carlström, VD för FPC, kommentar: - FPC är den globalt ledande leverantören av kapacitiva touchsensorer och den globalt ledande leverantören av fingeravtryckssensorer för smartphones och tablets. FPC har genom att kombinera sin världsledande ställning inom dessa områden utvecklat den mest attraktiva touchsensorn som finns att tillgå. Vi är mycket stolta över att meddela att den första ordern för FPC1020 kommer från en global Tier 1-aktör för användning i deras flaggskeppsmodell av smartphone, som ligger helt rätt i tiden. FPCs överlägsna fingeravtrycksteknologi, bildkvalitet och låga strömförbrukning har gett bolaget avsevärda konkurrensfördelar när det gäller placering i mo

Men du måste tänka på att telefonen presenteras i maj, vilket borde innebära att försäljningen drar igång omkring juli(?), alltså har den bara halva 2014 kvar. Sedan kommer den ju fortsätta säljas nästa år. Uppskattningen 3+ miljoner enheter är under enbart 2014...

Säg att man säljer 4 miljoner enheter i år, det blir ett skönt tillskott. 4miljoner*6usd=24miljoner usd=155 miljoner sek. Sedan kan man nog räkna med en liknande siffra nästa år från samma produkt!
Senast redigerad av Pangon90 2014-04-14 kl. 12:51.
2014-04-15, 20:18
Medlem
http://www.swedroid.se/sakerheten-samsungs-fingeravtrycklasare-ifragasatts/
2014-04-15, 20:28
Medlem
Ostfarsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfarsan
Troligtvis en rekyl på senaste tidens nedgång men sen fortsatt ned igen till runt 45 kr. Kommer i vilket fall följa kursen

Länge sen jag skrev det här inlägget men nu börjar det bli dags...

FYI kommer jag nu köpa in mig i Fingerprint, så länge vi håller oss ovan 46 kr och om Precise Biometrics håller sig ovan 1,35. Viktiga nivåer anser jag.. allt under det borde resultera i fritt fall.
2014-04-15, 21:46
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topproll
Hur lång tid tar det att fixa och hur gör man med en suddig skärm? Jag hade iaf låst telefonen om den försvunnit/stulits. Samma sak gör folk med kreditkort om det förloras.

Bara skrämselpropaganda så du kan va lugn.

Citat:
Ursprungligen postat av Ostfarsan
Länge sen jag skrev det här inlägget men nu börjar det bli dags...

FYI kommer jag nu köpa in mig i Fingerprint, så länge vi håller oss ovan 46 kr och om Precise Biometrics håller sig ovan 1,35. Viktiga nivåer anser jag.. allt under det borde resultera i fritt fall.
Förbannad för att vissa får chansen igen på den här nivån. MSI lyckades få den dit de ville. De har ca 500.000st aktier kvar att pressa med så kan gå lägre beroende på vad de har i tanken. Sålt 430.000st senast 5 dagarna. Bara vänta tills de slutar kränga.

Intressant är det men synd man var fulltankad med gav på 54kr.
2014-04-15, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorb89
Hur lång tid tar det att fixa och hur gör man med en suddig skärm? Jag hade iaf låst telefonen om den försvunnit/stulits. Samma sak gör folk med kreditkort om det förloras.

Bara skrämselpropaganda så du kan va lugn.

Förbannad för att vissa får chansen igen på den här nivån. MSI lyckades få den dit de ville. De har ca 500.000st aktier kvar att pressa med så kan gå lägre beroende på vad de har i tanken. Sålt 430.000st senast 5 dagarna. Bara vänta tills de slutar kränga.

Intressant är det men synd man var fulltankad med gav på 54kr.

Kommer dubbla mitt innehav de kommande dagarna, troligen imorgon, landar då på samma GAV som dig.
2014-04-16, 10:35
Avslutad
Detta kommer säkert att gå jättebra, fortsätt att fånga fallande knivar tills ni inte har några fingrar kvar.

En snabb granskning av deras nyckeltal visar att än så länge så ökar kostnaderna snabbare än intäkterna.
2014-04-16, 11:46
Medlem
r0lands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av topproll

Vill bara påpeka att det är Synaptics och inte Fingerprint som har fingeravtrycksläsare i S5an
2014-04-16, 12:48
Medlem
Pangon90s avatar
Det stora feta inlägget om "hackade" (de hackas egentligen ej) sensorer

Nu ska jag förklara varför snacket om hackade sensorn på Apples telefon och nu samsungs är rent nonsens. Detta inlägg kan man sedan hänvisa till så vi slipper allt skitsnack om detta löjliga fenomen, är min tanke.

Ej hackad
För det första har man inte lyckats hacka sensorerna. När man hackar något innebär det att man tar sig förbi säkerhetssystemen utan tillgång till "lösenordet" (fingeravtryck i det här fallet).

I dessa fall har man haft tillgång till det rätta fingret hela tiden. Därför har man kunnat ta en perfekt högupplöst bild och sedan skapat en slags kopia utifrån det, och sedan testat sig fram oändligt många gånger.

I verkligheten är detta inte möjligt. Funktionen låser sig givetvis efter x antal felaktiga försök, precis som pinkoder gör. För att lösa detta måste man ha tillgång till en kod för att kunna återställa läsaren.

För att lyckas måste man alltså
1. Ha tillgång till fingret för att kunna ta en perfekt bild (lycka till att hitta en perfekt bild av trycket på själva telefonen).
2. Tillgång till återställningskoden.

Det vi kan konstatera utifrån detta är att det realistiskt sett är i princip omöjligt att stjäla random persons telefon och sedan knäcka fingersensorn. "Hacken" de skriver om kan jämföras med att logga in på någons telefon efter att ha hittat koden nedskriven på en post it-lapp bredvid datorn..

Allmänt om hur tekniken fungerar
Fingeravtrycket lämnar aldrig telefonen (enheten). Det är inte så att den skickas mellan de olika funktionerna som ett mejl och "låser upp" någonting. Därför finns det ingen möjlighet att komma över avtrycket den vägen. Istället skickas en "OK"-signal, om rätt finger används.
Senast redigerad av Pangon90 2014-04-16 kl. 12:54.
2014-04-16, 21:00
Medlem
https://www.avanza.se/placera/telegram/2014/04/16/biometri-abg-forutser-bred-utslagning-fallande-sensorpris.html

ABG FÖRUTSER BRED UTSLAGNING, FALLANDE SENSORPRIS

Konstaterar också att de som köpt blankningscert eller blankat i stor skala gjort sig en hacka

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in